Звернення:
За тендером : Бензин А-95, Дизельне паливо, Нафтовий газ скраплений
Тема:
№ 486-р/пк-ск від 09.04.2015
Зміст:
Шановний Замовнику!
Прошу надати роз'яснення щодо пункту 5.2.3 тендерної документації, де передбачено покладання на учасника-переможця торгів витрат у сумі 10 000,00 грн на оплату послуг Консультанта торгів, наданих Замовнику відповідно до укладеного між Замовником та Консультантом торгів договору про надання юридичних послуг (договір на користь третьої особи відповідно до ст. 636 Цивільного кодексу України), з посиланням на ст. 527, 528, 629, 636, 903, 904 ЦК України. Учасник має право ознайомитись з даним договором.
Опис незаконності умови:
Вказана вимога є незаконною та дискримінаційною, оскільки не стосується предмета закупівлі, не передбачена Законом України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), порушує принципи максимальної економії та ефективності (стаття 3 Закону), а також вимоги щодо змісту тендерної документації (частина третя статті 22 Закону). Така умова накладає на учасників додаткові витрати, не пов'язані з виконанням договору про закупівлю, що може обмежувати конкуренцію, дискримінувати потенційних учасників та призводити до неефективного використання бюджетних коштів. Витрати на юридично-консультаційні послуги, надані Замовнику, не належать до суті закупівлі та не можуть бути перекладені на переможця торгів.
Посилання на прецедентне рішення АМКУ:
Аналогічна умова була визнана незаконною в Рішенні Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ № 486-р/пк-ск від 09.04.2015 р. У цій справі оскаржувалася умова в пункті 3 розділу V тендерної документації про можливість оплати послуг консультанта учасником (переможцем) у сумі 18 000 грн після укладення договору, без включення до ціни пропозиції. Колегія АМКУ визнала цю вимогу незаконною, оскільки вона не стосується предмета закупівлі (вугільна продукція), не передбачена Законом України "Про державні закупівлі", порушує частину третю статті 22 Закону (щодо умов тендерної документації) та принцип максимальної економії та ефективності за статтею 3 Закону. Замовник не обґрунтував необхідність такої умови, що може призводити до дискримінації. АМКУ зобов'язав замовника внести зміни до документації для усунення порушення.
З огляду на усталену практику АМКУ, прошу:
Надати обґрунтоване пояснення щодо включення пункту 5.2.3 до тендерної документації.
Внести зміни до тендерної документації шляхом виключення цієї умови для забезпечення рівних умов для всіх учасників та дотримання принципів Закону.
//Розглянувши зазначене питання, Колегія встановила наступне.
Пунктом 3 розділу Документації визначено, зокрема, наступне: "по проведенню цієї
процедури відкритих торгів надаються юридично-консультаційні послуги, які оплачуються
учасником-переможцем за його згодою відповідно до статтей 527, 528, 627, 636, 904
Цивільного кодексу України. Дані витрати в сумі 18000,00 гривень (вісімнадцять тисяч
гривень) оплачуються учасником-переможцем лише після укладення замовником з ним
договору за результатами проведених торгів та підписання відповідного акту прийманняпередачі наданих послуг. Кожен учасник може ознайомитися з умовами договору,
укладеного між замовником та консультантом…
Витрати Учасника, пов'язані з підготовкою та поданням пропозиції конкурсних
торгів не відшкодовуються (в тому числі, і у разі відміни торгів чи визнання торгів такими,
що не відбулися).
До розрахунку ціни пропозиції конкурсних торгів не включаються будь-які витрати,
понесені ним у процесі здійснення процедури закупівлі".
У пункті 5 форми "Пропозиція конкурсних торгів", визначеної додатком 1
Документації, встановлена наступна вимога: "ми погоджуємося (або вказати інше) згідно з
вимогами пункту 3 розділу 5 документації оплатити послуги консультанта торгів відповідно
до укладеного між Замовником та консультантом торгів договору".
Згідно з пунктом 21 частини першої статті 1 Закону предмет закупівлі – товари,
роботи чи послуги, які закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, на
які учасникам дозволяється подавати пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційні, цінові
пропозиції) або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури
закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому
Уповноваженим органом.
Відповідно до пункту 3 розділу І Документації предметом Процедури закупівлі є
продукція – вугілля кам'яне (вугілля ДГР 0-200, вугілля ГПК 50-200), код Державного
класифікатора продукції та послуг ДК 016-2010 – 05.10.1.
Відповідно до пункту 27 частини першої статті 1 Закону товари – продукція, об'єкти
будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології,
предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов'язані з
постачанням товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 1 Закону акцепт пропозиції конкурсних
торгів, зокрема, – прийняття замовником пропозиції конкурсних торгів, яку визнано
найбільш економічно вигідною за результатами оцінки, та надання згоди на взяття
зобов'язань на оплату предмета закупівлі або його частини (лота).
Відповідно до частини першої статті 31 Закону у день визначення переможця
замовник акцептує пропозицію конкурсних торгів, що визнана найбільш економічно
вигідною за результатами оцінки.
Відповідно до абзацу третього частини другої статті 31 Закону, зокрема, замовник
укладає договір про закупівлю з учасником, пропозицію конкурсних торгів якого було
акцептовано, не пізніше ніж через 30 днів з дня акцепту пропозиції відповідно до вимог
документації конкурсних торгів та акцептованої пропозиції.
5
Закон не передбачає можливість встановлення додаткових умов (якими є оплата
переможцем витрат, пов'язаних з юридично-консультаційними послугами) для переможця
Процедури закупівлі під час проведення Процедури закупівлі, зокрема, на етапі між
акцептом та укладенням договору про закупівлі між Замовником та учасником, пропозицію
конкурсних торгів якого було акцептовано відповідно до вимог Закону.
Таким чином, витрати, пов'язані з юридично-консультаційними послугами, не
відносяться до предмета закупівлі, а отже положення щодо відшкодування зазначених витрат
не можуть бути включені до Документації.
Разом з цим, Замовником не доведено та не обґрунтовано необхідність встановлення
зазначених вище вимог у Документації.
Враховуючи викладене, дії Замовника в частині встановлення зазначеної вище умови
Документації порушують вимоги частини третьої статті 22 Закону та один з принципів
здійснення закупівель, визначених статтею 3 Закону, а саме – максимальна економія та
ефективність.
Отже, Замовник повинен внести зміни до Документації в цій частині.
Враховуючи інформацію, викладену у мотивувальній частині цього рішення,
Колегією встановлено, що під час проведення Процедури закупівлі Замовник допустив
порушення, які на момент прийняття Колегією цього рішення можна виправити шляхом
зобов'язання Замовника внести зміни до документації конкурсних торгів.
Згідно з абзацами першим та другим частини десятої статті 18 Закону за
результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення про
встановлення або відсутність порушення процедури закупівлі (в тому числі порушення
порядку публікації, оприлюднення або неопублікування, неоприлюднення інформації про
державні закупівлі, передбаченої цим Законом) та про заходи, що повинні вживатися для їх
усунення, зокрема зобов'язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення,
надати необхідні документи, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що
зазначені у технічній специфікації, яка є складовою частиною документації з конкурсних
торгів) або, у разі неможливості виправити допущені порушення, відмінити процедуру
закупівлі.
Орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на її підставі та в межах
одержаної за скаргою інформації, виходячи з положень абзацу третього частини одинадцятої
статті 18 Закону.
Наведені вище обставини свідчать про наявність підстав для задоволення Скарги
частково.
Враховуючи викладене, керуючись частиною третьою статті 8 та статтею 18 Закону
України "Про здійснення державних закупівель", Постійно діюча адміністративна колегія
Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері
державних закупівель
ПОСТАНОВИЛА:
Зобов'язати Управління освіти, молоді та спорту Шепетівської районної державної
адміністрації внести зміни до документації конкурсних торгів на закупівлю
– "05.10.1. Вугілля ДГР 0-200, вугілля ГПК 50-200" [оголошення № 043715, оприлюднене на
веб-порталі Уповноваженого органу з питань державних закупівель, бюлетень від 11.02.2015
№ 189 (11.02.2015)] з метою усунення порушень, зазначених в мотивувальній частині цього
рішення//
Дата оприлюднення звернення:
12.12.2025 14:46