Звернення:
За тендером : Трансформаторна олива для відділень Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області
Тема:
Вимога про усунення порушень вимог законодавства у сфері закупівель в тендерній документації
Зміст:
Проаналізувавши тендерну документацію до закупівлі, вважаємо вимоги, встановлені в тендерній документації такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, та ми, як потенційний Учасник даної процедури закупівлі, переконані у тому, що вимоги, встановлені Замовником до потенційних учасників, є дискримінаційними, грубо порушують основні принципи здійснення публічних закупівель та вимоги щодо недискримінації учасників, встановлені у Законі України «Про публічні закупівлі», тим самим порушують наше право брати участь у даній процедурі закупівлі згідно встановленого законом порядку з огляду на наступне:
1. Стосовно встановлення дати листа-відгуку від замовника, з яким укладено аналогічний договір
Розділом 1. Документи, які надають Учасники для підтвердження кваліфікаційних критеріїв та інших вимог Додатку 3 до Тендерної документації Перелік документів, що вимагаються для підтвердження кваліфікаційних критеріїв та інших вимог, необхідних оцінки тендерної пропозиції встановлено вимогу про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору. На виконання зазначеної вимоги учасник повинен, серед іншого, надати «лист-відгук від замовника датований не раніше 2-х тижнів до дати оголошення закупівлі, з яким укладено аналогічний договір про виконання вказаного у довідці договору, в якому має бути зазначено інформацію щодо виконання зобов’язань Учасником в частині повноти, якості та строків.»
Ст. 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» дозволяє замовнику встановлювати такий критерій, як наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), однак вважаємо, що передбачаючи таку можливість, законодавець мав на меті пересвідчитись, що учасник володіє необхідним досвідом виконання аналогічного договору, може документально підтвердити факт його виконання. Однак Відгук сам по собі не є обов’язковим документом, який складається при укладанні договору чи його виконанні, та який достовірно міг би підтвердити своєчасне, якісне та повне виконання аналогічного договору.
Чинне законодавство у сфері публічних закупівель (зокрема, ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі») встановлює принципи недискримінації учасників, добросовісної конкуренції, пропорційності та об’єктивного визначення переможця. Замовник має право вимагати підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів, однак не може встановлювати обмеження, які не мають об’єктивного змістовного зв’язку з предметом закупівлі.
Дата видачі відгуку жодним чином не впливає на факт або якість виконання аналогічного договору. Відгук, виданий раніше, залишається дійсним підтвердженням факту належного виконання зобов’язань учасником за аналогічним договором, незалежно ні від дати виконання договору, ні від дати відгуку. Вимога про обмеження строку його видачі є формальною, необґрунтованою та такою, що створює нерівні умови участі.
Зокрема, не всі контрагенти можуть оперативно оформити новий відгук у зазначений короткий строк, що фактично позбавляє добросовісних учасників можливості підтвердити свій досвід та взяти участь у закупівлі.
Отже, зазначена вимога не має раціонального зв’язку з предметом закупівлі, не сприяє об’єктивній оцінці кваліфікації учасників, та порушує принципи добросовісної конкуренції і недискримінації, передбачені Законом України «Про публічні закупівлі».
Відповідну позицію займає й АМКУ стосовно вимоги надання листів-відгуків з обмеженням дати видачі. Зокрема у Рішенні Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №5801-р/пк-пз від 23.03.2021 р. (оголошення № UA-2021-02-25-006628-b) встановлено, що «дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.»
Аналогічну позицію висловлено і у Рішенні Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 24919-р/пк-пз від 03.11.2021, оголошення № UA-2021-10-01-007234-b та у Рішенні Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №21058-р/пк-пз від 15.09.2021, оголошення № UA-2021-08-20-002349-c.
Враховуючи наведене, зазначена вимога щодо надання листу-відгуку від замовника датованого не раніше 2-х тижнів до дати оголошення закупівлі, з яким укладено аналогічний договір підлягає виключенню як така, що обмежує коло потенційних учасників та порушує принципи добросовісної конкуренції і недискримінації, передбачені Законом України «Про публічні закупівлі».
2. Стосовно вимоги про наявність в учасника матеріально-технічної бази
Розділом 1. Документи, які надають Учасники для підтвердження кваліфікаційних критеріїв та інших вимог Додатку 3 до Тендерної документації Перелік документів, що вимагаються для підтвердження кваліфікаційних критеріїв та інших вимог, необхідних оцінки тендерної пропозиції встановлено вимогу про наявність в учасника матеріально-технічної бази На виконання зазначеної вимоги учасник повинен, серед іншого, надати «Сканкопію свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів необхідних для перевезення, навантаження та розвантаження товару, та або копії інших документів, що згідно чинного законодавства України посвідчують право власності на такі транспортні засоби. Якщо транспортні засоби – не є власністю учасника, а перебувають у його користуванні, учасником разом зі сканкопією свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу подаються: - завірені копію дійсного та чинного, протягом всього строку виконання договору про закупівлю, договору, що посвідчують право користування: оренди (лізингу), суборенди, позички, надання послуг та ін. та акти приймання-передачі Учаснику такого транспортного засобу відповідно до договору (у разі, коли вимогами чинного законодавства та/або умовами зазначеного договору передбачено їх складання). - оригінал листа-підтвердження орендодавця або лізингодавця, або надавача послуг, або власника (або інших осіб) транспортного засобу щодо незаперечення використання його транспотних засобів для перевезення, навантаження та розвантаження товару Учасником за предметом закупівлі на весь термін.»
Вважаємо, що вимога про наявність у учасника власного або орендованого транспорту, з обов’язковим наданням сканкопій свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу та надання листа-підтвердження орендодавця або лізингодавця, або надавача послуг, або власника (або інших осіб) транспортного засобу щодо незаперечення використання його транспотних засобів для перевезення не має об’єктивного зв’язку з предметом закупівлі та порушує принципи недискримінації учасників і добросовісної конкуренції, визначені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Законодавством України не встановлено обов’язку для суб’єктів господарювання, які здійснюють постачання товарів, мати у власності чи користуванні (оренді) транспортні засоби.
Відповідно до чинного законодавства України суб’єкти господарювання мають право залучати сторонніх перевізників або експедиторів для виконання транспортних операцій.
На сьогодні значна частина суб’єктів господарювання, особливо у сфері торгівлі та постачання товарів, здійснює перевезення за договорами з транспортно-експедиторськими компаніями або перевізниками, які мають відповідні ліцензії та матеріально-технічну базу, які забезпечують якісну, безпечну та своєчасну доставку товару. Такі відносини оформлюються договорами перевезення або транспортного експедирування і є повністю законними.
Такі правовідносини є законними та загальноприйнятими на ринку, і не впливають на можливість своєчасного та якісного виконання умов договору поставки.
Користуючись послугами перевезення транспортно-експедиторських компаній, суб’єкт господарювання ніяким чином самостійно не володіє та не розпоряджається транспортом зазначених компаній. Відповідно у такого суб’єкта господарювання відсутнє об’єктивна можливість отримати чи надати будь-яку згоду орендодавця або лізингодавця, або надавача послуг, або власника (або інших осіб) транспортного засобу щодо незаперечення використання його транспотних засобів, як і сканкопію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу в учасника немає ніяких правових та об’єктивних підстав.
Таким чином, вимога щодо наявності саме власного чи орендованого транспорту необґрунтовано виключає з участі суб’єктів, які користуються послугами перевізників, хоча вони можуть забезпечити доставку товару не гірше, ніж учасники з власним транспортом. При цьому учасник, що використовує послуги транспортно-експедиторських компаній залишається повністю відповідальний за повну та своєчасну поставку товару, як і учасник, який має власний транспорт.
Відповідно, зазначена умова не є пропорційною предмету закупівлі, обмежує конкуренцію, порушує права учасників, які законно користуються послугами транспортно-експедиторських компаній та підлягає видаленню.
Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Разом з тим, частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Оскільки зазначені положення тендерної документації суперечать основним принципам здійснення публічних закупівель, вважаємо їх протиправними та дискримінаційними.
Виходячи з вищевикладеного, на підставі ст. 5, 16, 22, 24 Закону України «Про публічні закупівлі»
ПРОСИМО:
1. Усунути виявлені дискримінаційні вимоги, шляхом внесення змін в тендерну документацію закупівлі: UA-2025-11-06-006246-a, предмет закупівлі Трансформаторна олива для відділень Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області (код ДК 021:2015: 09210000-4), а саме:
1) виключити з тендерної документації дискримінаційну вимогу щодо надання листа-відгуку з обмеженням дати видачі від замовника, з яким укладено аналогічний договір;
2) внести зміни до тендерної документації, дозволивши учасникам підтверджувати можливість поставки товару будь-яким законним способом - у тому числі через залучення перевізників або експедиторів, без обов’язкового подання сканкопії свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу та будь-яких листів з боку перевізників або експедиторів.
У випадку відмови Замовника в задоволенні даної вимоги, буде подана скарга на умови тендерної документації до органу оскарження, Антимонопольного комітету України, у відповідності до ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Дата оприлюднення звернення:
10.11.2025 11:54
Шановний учасник! Що стосується вимоги надання листа-відгука від замовника датований не раніше 2-х тижнів до дати оголошення закупівлі, з яким укладено аналогічний договір про виконання вказаного у довідці договору, в якому має бути зазначено інформацію щодо виконання зобов’язань Учасником в частині повноти, якості та строків, у вас, як учасника є час понад 3-х тижнів для отримання листа-відгука, та підтвердити, що замовник, якому виконувався аналогічний договір на даний час існує та який достовірно міг би підтвердити своєчасне, якісне та повне виконання аналогічного договору, тому ця вимога не є дискримінації учасників.
Що стосується вимоги про наявність в учасника матеріально-технічної бази, ви не уважно вивчали додаток 3 до тендерної документації :Якщо транспортні засоби – не є власністю учасника, а перебувають у його користуванні, учасником разом зі сканкопією свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу подаються:
- завірені копію дійсного та чинного, протягом всього строку виконання договору про закупівлю, договору, що посвідчують право користування: оренди (лізингу), суборенди, позички, надання послуг та ін. та акти приймання-передачі Учаснику такого транспортного засобу відповідно до договору (у разі, коли вимогами чинного законодавства та/або умовами зазначеного договору передбачено їх складання).
- оригінал листа-підтвердження орендодавця або лізингодавця, або надавача послуг, або власника (або інших осіб) транспортного засобу щодо незаперечення використання його транспотних засобів для перевезення, навантаження та розвантаження товару Учасником за предметом закупівлі на весь термін.
Таким чином зазначено всі варіанти для підтвердження даної угоди, яка не є дискримінаційною.
Дата оприлюднення відповіді:
10.11.2025 13:41