Звернення:
За тендером : Бензин автомобільний А-95 Євро5 та Паливо дизельне Євро5 (Л та З) (налив) (філія «Столичний лісовий офіс»)
Тема:
Звернення
Зміст:
Шановний замовнику!
Вважаємо, що у тендерній документації не встановлені вимоги щодо належного документального підтвердження відповідності запропонованого учасниками товару технічним та якісним характеристикам предмета закупівлі, що може призвести до неможливості отримання в кінцевому результаті якісного товару, який би відповідав потребі Замовника, з урахуванням вимог чинного законодавства, виконання вимог природоохоронного середовища і захисту довкілля, та, відповідно, дотримання принципів здійснення публічних закупівель, продиктованих статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), зокрема, таких як максимальна економія, ефективність та пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням тощо.
Так, згідно з умовами тендерної документації Замовником не вимагається жодного документа на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасників вимогам до технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, а також іншим вимогам законодавства. В додатку 2 до тендерної документації Замовник передбачив лише одну вимогу, а саме: «згода з умовами та вимогами, які визначені у технічній специфікації (розділ VII тендерної документації) та гарантування їх виконання у вигляді підписаної технічної специфікації або у вигляді довідки в довільній формі».
Водночас, варто відмітити, що Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палива, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент), ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови» (далі – ДСТУ 7687) та ДСТУ 7688-2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» (далі – ДСТУ 7688), не лише визначають технічні характеристики палива, а й встановлюють вичерпний перелік документів, що підтверджують його відповідність.
Зокрема, відповідно до пункту 6 Технічного регламенту під час оптового постачання (реалізації) палива розповсюджувач повинен надати користувачу на його вимогу копію декларації про відповідність.
Згідно з пунктом 8 Технічного регламенту кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
Передбачена і регламентована також і процедура проведення оцінки відповідності. При цьому, згідно з пунктом 19 Технічного регламенту за результатами проведення оцінки відповідності виробник або уповноважений представник складає декларацію про відповідність за формою згідно з додатком 6 Технічного регламенту.
Аналогічні вимоги щодо надання постачальником (виробником) замовникові документів, які підтверджують якість палива, передбачені також і нормами ДСТУ 7687 та ДСТУ 7688.
Разом з цим, вимоги щодо надання вказаного вище надважливого документального підтвердження відповідності товару технічним, якісним показникам повністю проігноровані Замовником.
Варто наголосити, що наразі ринок нафтопродуктів в Україні перенасичений газовим конденсатом, який використовується нафтопереробними підприємствами для виробництва бензину та дизельного палива.
При цьому, наявність значного обсягу пропозицій газового конденсату на ринку призвела до суттєвого зниження цін на нього та як наслідок міні-НПЗ (нелегальні) розпочали активно використовувати його для виробництва фальсифікованих нафтопродуктів, якість яких не відповідає встановленим стандартам.
Слід зазначити, що відсутність у тендерній документації вимог щодо документального підтвердження якості запропонованих нафтопродуктів створює для замовника суттєві ризики поставки фальсифікованих нафтопродуктів низької якості, що призведе до зниження ресурсу двигунів та зростання витрат на обслуговування транспортних засобів, екологічних ризиків і, врешті, неефективного використання державних коштів.
Окрім того, вважаємо, що не встановлення у тендерній документації вимоги щодо надання учасниками саме забезпечення тендерної пропозиції може призвести до участі у закупівлі сумнівних (недоброчесних) учасників. Такі учасники, не ризикуючи власними коштами, можуть навмисно демпінгувати у ціні, створюючи ілюзію економії для замовника, але фактично не маючи наміру виконувати зобов’язання. У подальшому це може призвести до відмови від укладання договору з боку переможця торгів, що своєю чергою, затягує процес визначення справжнього переможця, відтерміновує укладання договору та створює ризик зриву закупівлі в цілому. Так, для прикладу, Службою безпеки України було оголошено проведення процедури закупівлі бензину та дизельного палива, очікуваною вартістю 100 055 000,0 грн (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-06-04-002787-a?oldVersion=true) в якій також не було передбачено забезпечення тендерної пропозиції, у результаті чого всі учасники відмовились від підписання договору, а процес визначення переможця затягнувся у часі майже на цілий місяць (розкриття пропозицій відбулося 13.06.2025, а 09.07.2025 відхилено пропозицію останнього учасника) тим самим лишив можливості замовника отримати своєчасно потрібний товар.
Виходячи з викладеного вище, зауважуємо, що ми, як потенційний учасник тендеру, всеціло дотримаємось правил конкурентного ринку та норм відповідного законодавства, а також є послідовником затверджених етичних правил в публічних закупівлях, та розуміємо, що в будь-якому тендері надважливим питанням є питання конкуренції. Саме у зв’язку з цим, вважаємо за потрібне запропонувати Замовнику внести відповідні зміни до тендерної документації, зокрема, передбачивши:
- вимогу щодо надання учасниками забезпечення тендерної пропозиції;
- встановлення у тендерній документації вимоги стосовно надання учасниками торгів саме документального підтвердження відповідності запропонованого товару технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі (сертифікатів відповідності, паспортів якості, декларацій про відповідність тощо).
Дата оприлюднення звернення:
03.09.2025 17:44