Звернення:
За тендером : 09130000-9 Нафта і дистиляти ( Бензин А-95 (талони ), дизельне паливо Євро (талони)
Тема:
дискримінаційні вимоги щодо строків талонів
Зміст:
Уважно ознайомившись з умовами тендерної документації, а саме пунктом 3, де вимагається надання талонів/скретч-карток з необмеженим строком дії, вважаємо за необхідне звернути увагу на наступне:
-На ринку паливно-мастильних матеріалів жоден оператор АЗС в Україні не пропонує талони/скретч-картки з необмеженим строком дії — як з технічних, так і з правових причин (податкові обмеження, звітність, оновлення програмного забезпечення тощо).
-Така вимога обмежує конкуренцію, що суперечить принципам Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема ст. 5, яка гарантує відкритість, добросовісну конкуренцію та недискримінацію учасників.
Пропонуємо замінити формулювання «необмежений строк дії» на «строк дії не менше 12 місяців», що є більш обґрунтованим, реалістичним і відповідає ринковим умовам.
- Відповідно до положень Інструкції №?281/155/553/645 від 20.05.2008 (спільного наказу Мінпаливенерго, Мінекономіки, Мінтрансу та Держспоживстандарту), форма та строк дії паливних талонів визначається емітентом, і не може бути необмеженим.
Крім того, згідно з Цивільним кодексом України (ст.?631), зобов’язання мають часові межі реалізації, і продовження строку дії талонів необмежено — порушує принципи цивільного обігу.
Також практика Антимонопольного комітету України (наприклад, рішення №?15739-р/пк-пз від 24.09.2024) свідчить, що навіть строк 12+6 місяців вважався дискримінаційним.
З огляду на вищезазначене, просимо:
Внести відповідні зміни до тендерної документації;
У разі відмови — надати обґрунтування правомірності такої вимоги.
Дата оприлюднення звернення:
12.06.2025 15:14
Шановний Учаснику!
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України Наказ Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 N 281/171/578/155 "Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому".
Отже, талон - засіб для отримання відповідної кількості пального, певної марки придбаний раніше за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу і талон не є засобом розрахунку та платіжним засобом, а є фактично засобом контролю відпуску раніше придбаного пального.
Виходячи з бюджетних асигнувань, Замовником передбачається оплата та відповідно отримання паливних талонів/(скретч-карт) до 31 грудня 2025 року включно. В подальшому, по закінченню календарного року, отримання/використання і зберігання Учасником палива, в умовах військового стану може відбутися і після 31.12.2025 р. Ураховуючи таку ймовірність, Замовнику важливо передбачити та мати гарантії можливості використання талонів на пальне і після зазначеної дати.
При встановлені зазначеної вимоги, Замовник керувався не тільки економічною доцільністю в частині фіксації ціни на ПММ на момент здійснення оплати, а також в наявності максимального терміну користування талонами/(скретч-картами), під час якого оплачене Замовником паливо може бути отримано на його користь. Водночас, встановлення необмеженого терміну використання талонів на пальне з дати їх отримання Замовником дозволяє з більшою ймовірністю конкретизувати обсяг закупівлі з урахуванням фактичних витрат палива та потреби на наступний період часу.
Згідно ч. 6 ст. 41 Закону не встановлюється будь-які обмеження щодо строків договорів, а регулюється можливістю подовження строку дії договору, якщо останній укладено до кінця року. Враховуючи ситуацію в країні в умовах військового стану, Замовник враховує положення Закону, де зазначається можливість продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов'язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об'єктивних обставин, що спричинили таке продовження...
За таких обставин Замовник керується принципами максимальної ефективності бюджетних коштів при здійсненні закупівлі, та встановлює за для цього критерій необмеженого терміну дії паливних талонів/ карток.
Будь-яка мережа АЗС також не обмежена в випуску/продажі паливних талонів/карток та зазначені на них будь-якого терміну дії.
В умовах військового стану, маючи на меті отримання пального без будь-яких обмежень в часі, та за відсутності резервуарів для зберігання пального, Замовник не вважає встановлення вимоги щодо необмеженого терміну дії паливних талонів - дискримінаційною вимогою.
Дата оприлюднення відповіді:
13.06.2025 11:15