Звернення:
За тендером : «Бензин автомобільний А-95 (за талонами), відповідний код ЄЗС: ДК 021:2015: 09132100-4 Неетильований бензин; паливо дизельне (за талонами), відповідний код ЄЗС: ДК 021:2015: 09134220-5 Дизельне паливо (EN 590); газ нафтовий скраплений (за талонами), відповідний код ЄЗС: ДК 021:2015: 09133000-0 Нафтовий газ скраплений (ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта і дистиляти)»
Тема:
Обмежувальні умови тендерної документації
Зміст:
Шановний замовнику! Згідно з умовами пункту 4.2. проєкту договору про закупівлю, викладеного у Додатку 3 до тендерної документації, «4.2. Тип оплати - післяплата. Оплата Товару за цим Договором здійснюється Покупцем на підставі видаткової (видаткових) накладної (накладних) протягом 360 (триста шістдесят) календарних днів з моменту поставки Товару (партії Товару).». На наше переконання, встановлення умови щодо здійснення розрахунків за поставлений товар на умовах 100%-ї післяплати протягом 360 календарних днів нічим не виправдане, та суттєво обмежить конкуренцію у цій закупівлі, адже мало хто з учасників ринку погодиться на створення у своїй компанії дебіторської заборгованості у розмірі понад 6 млн грн строком до 1 року. Створення дебіторської заборгованості тривалістю 360 днів межує з віднесенням її до категорії сумнівних боргів (очікуваних кредитних збитків), що робить неприпустимим укладення договору на таких ризикованих умовах. За умов такого штучного обмеження кількості ймовірних учасників цієї закупівлі, участь у ній візьмуть лише компанії, які впевнені у тому, що розрахунок з ними за поставлений товар буде здійснено у строк, який значно менший за 360 днів, на наближений до реальних ринкових умов (зазвичай не перевищує 30 днів, та лише інколи сягає 90 днів). Зазначене надасть таким компаніям можливість отримати прибутки, недосяжні за умов існування суттєвої конкуренції, що призведе до надмірного витрачання коштів замовника. У свою чергу, наявність такої впевненості може свідчити про існування негласних попередніх домовленостей між замовником та таким учасником, що має ознаки протиправних та корупційних діянь, які переслідуються законом. При цьому, фактом, який засвідчить наявність корупційної змови між замовником та компанією-переможцем буде саме здійснення розрахунків за укладеним договором в адекватні строки, значно менші за 360 днів. Враховуючи наведене, з метою недопущення обмеження, спотворення та усунення конкуренції під час здійснення цієї закупівлі, не допущення надмірного витрачання коштів замовника, який є комунальним підприємством, а також з метою упередження вчинення протиправних корупційних дій, пропонуємо внести зміни до пункту 4.2. проєкту договору про закупівлю, викладеного у Додатку 3 до тендерної документації, скоротивши строк для здійснення післяплати за поставлений товар, до адекватних (середньоринкових) значень (10-30 календарних днів з дати поставки відповідної партії товару). Виключення з тендерної документації зазначених обмежувальних та корупційно-небезпечних норм дозволить позбутися ознак ризикованості цієї закупівлі, які є предметом прискіпливої уваги з боку відповідних контролюючих та правоохоронних органів.
Дата оприлюднення звернення:
10.06.2025 12:30
Добрий день, шановний запитувач! На Ваше Запитання до процедури (далі – Запит) надаємо інформацію про таке:
КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ХАРКІВБЛАГОУСТРІЙ» (далі, також – КП «ХАРКІВБЛАГОУСТРІЙ»/Замовник) згідно із Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) належить до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону (пункт 3 частини першої статті 2 Закону). Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
На виконання завдань, поставлених громадою міста Харкова перед КП «ХАРКІВБЛАГОУСТРІЙ», задля надання послуг у сфері обслуговування та благоустрію прибудинкової території будинків, які знаходяться у комунальній власності Харківської міської територіальної громади та інших територій м. Харкова, Замовником у відповідності до змін до річного плану закупівель на 2025 рік, для задоволення виробничих потреб КП «ХАРКІВБЛАГОУСТРІЙ», було заплановано та розпочато процедуру відкритих торгів щодо закупівлі: «Бензин автомобільний А-95 (за талонами), відповідний код ЄЗС: ДК 021:2015: 09132100-4 Неетильований бензин; паливо дизельне (за талонами), відповідний код ЄЗС: ДК 021:2015: 09134220-5 Дизельне паливо (EN 590); газ нафтовий скраплений (за талонами), відповідний код ЄЗС: ДК 021:2015: 09133000-0 Нафтовий газ скраплений (ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта і дистиляти)».
У відповідності статті 10 Закону Замовником було оприлюднено в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проект договору про закупівлю. Умови оплати за договором про закупівлю містяться в оголошенні про закупівлю та проекті договору про закупівлю: «Оплата Товару за цим Договором здійснюється Покупцем на підставі видаткової (видаткових) накладної (накладних) протягом 360 (триста шістдесят) календарних днів з моменту поставки Товару (партії Товару)».
Крім цього, пункт 4.3 проекту договору вказує, що «4.3.Платіжні зобов’язання Покупця за Договором виникають, у разі наявності фінансування».
Ці положення у першу чергу пов’язано з фактичним фінансуванням Замовника в період дії правового режиму воєнного стану в Україні.
При цьому слід зазначити, що «строк для здійснення післяплати за поставлений товар, до адекватних (середньоринкових) значень (10-30 календарних днів з дати поставки відповідної партії товару)» не відповідає дійсності, у зв’язку з окремими особливостями діяльності замовників, їх фінансування, регіону України. Крім цього, висловлення щодо «спотворення та усунення конкуренції під час здійснення цієї закупівлі» та наявність в тендерної документації «обмежувальних та корупційно-небезпечних норм» е безпідставними. Замовник проводить закупівлю з суворим дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Дата оприлюднення відповіді:
13.06.2025 15:13