Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 21 травня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: дотримання порядку визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, дотримання порядку розміщення інформації про закупівлю, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості № 1178) в редакції, чинній на момент проведення процедури закупівлі, дотримання вимог Закону та Особливостей № 1178 під час розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання та оприлюднення договору про закупівлю, відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця, своєчасності та повноти надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального підприємства «Дирекція з обслуговування майна спільної власності територіальних громад» (далі – Замовник) на 2025 рік (ID: UA-P-2025-03-27-011761-a); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника, протокол від 27.03.2025 № 2 із змінами, внесеними 03.04.2025 (далі – тендерна документація); реєстр отриманих тендерних пропозицій від 08.04.2025; тендерну пропозицію Фізичної особи-підприємця «ОРИЩУК НИКИТА МИХАЙЛОВИЧ» (далі – ФОП «ОРИЩУК Н.М.»); протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 15.04.2025 № 3; повідомлення про намір укласти договір від 15.04.2025; Договір про закупівлю нафтопродуктів від 22.04.2025 № 1П/25; пояснення (інформація, документи) Замовника, надані 12.05.2025 через електронну систему закупівель.
За результатами аналізу питання дотримання порядку розміщення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Відповідно до пункту 24 Особливостей № 1178 замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Вимогами пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі – Порядок № 1082), визначено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим-четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі та коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Відповідно до інформації про предмет даної закупівлі, оприлюдненої в електронній системі закупівель (зокрема, оголошення про проведення відкритих торгів), Замовник зазначив, що вид предмета закупівлі «Товари», назви номенклатурних позицій предмета закупівлі: «Бензин А-95 покращений» та «Дизельне паливо», та зазначив класифікатор та його відповідний код для цих товарів за ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти.
Водночас, Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, містить наступні коди, відповідні назвам номенклатурних позицій товарів, які є предметом досліджуваної закупівлі, зокрема: ДК 021:2015: 09132000-3 - «Бензин», ДК 021:2015: 09134200-9 - «Дизельне паливо».
Однак, Замовник під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення процедури закупівлі не зазначив кодів товарів, визначених згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідають назвам номенклатурних позицій предмета закупівлі щодо бензину А-95 та дизельного палива, чим порушив вимоги пункту 14 Порядку № 1082.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Абзацом третім пункту 54 Особливостей № 1178 визначено, що Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 54 Особливостей № 1178 та абзацу другого частини 2 статті 24 Закону зміни, що вносяться замовником до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у новій редакції зазначених документації та/або оголошення додатково до їх попередньої редакції. Замовник разом із змінами до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.
Згідно з абзацом четвертим пункту 54 Особливостей № 1178 та пунктом 3 частини 1 статті 10 Закону зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення.
Моніторингом встановлено, що Замовником внесено зміни до тендерної документації (зокрема, внесено зміни до Додатку 7 «Проєкт договору» тендерної документації, зокрема у пункт 3.1 розділу ІІІ проекту договору в частині зміни термінів здійснення оплати), початкову редакцію якої затверджено протоколом уповноваженої особи Замовника від 27.03.2025 та оприлюднено 27.03.2025. Нову редакцію тендерної документації оприлюднено 03.04.2025. Проте, разом із новою редакцією тендерної документації Замовник не оприлюднив в окремому документі у машинозчитувальному форматі перелік змін, що вносяться, чим порушив вимоги абзацу четвертого пункту 54 Особливостей № 1178 та пункту 3 частини 1 статті 10 Закону.
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей № 1178 встановлено наступне.
Відповідно до пункту 28 Особливостей № 1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно з пунктом 8 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості: проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
Замовник у пункті 3 розділу 6 «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації зазначив, що проєкт договору про закупівлю викладено в Додатку 7 до цієї тендерної документації. Крім того, у пункті 4 розділу 6 тендерної документації зазначено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої - п’ятої, сьомої та восьмої статті 41 Закону, та відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) Особливостей.
Водночас, у Додатку 7 «Проект договору» до тендерної документації Замовник зазначив, що основні вимоги до договору не є остаточними і вичерпними, і можуть бути доповнені і скориговані під час укладання договору з учасником-переможцем процедури закупівлі в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору.
Проте, за нормою абзацу четвертого пункту 49 Особливостей № 1178 замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів відповідно до вимог тендерної документації та пропозиції учасника-переможця. В свою чергу, згідно з пунктом 18 Особливостей № 1178 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім визначених даним пунктом випадків.
Таким чином, встановлення у тендерній документації та у проекті договору умови щодо можливості коригування та доповнення умов договору під час його укладання з переможцем торгів суперечить вимогам пункту 18 Особливостей № 1178, абзацу четвертого пункту 49 Особливостей № 1178.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником вимог Закону та Особливостей № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП «ОРИЩУК Н.М.» встановлено наступне.
Відповідно до пункту 6 Додатку 6 «Перелік документів, які обов’язково подаються учасниками у складі тендерної пропозиції» Замовником встановлена вимога про надання учасником гарантійного листа щодо дотримання Учасником вимог до предмету закупівлі.
Проте, учасник ФОП «ОРИЩУК Н.М.» у складі пропозиції не надав зазначеного вище гарантійного листа, чим не дотримав вимог пункту 6 Додатку 6 тендерної документації.
Відповідно до абзацу першого пункту 43 Особливостей № 1178 якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Абзацом другим пункту 43 Особливостей № 1178 визначено, що під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Однак, Замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП «ОРИЩУК Н.М.» не було виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані зазначеним учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, та не було розміщено у визначений законодавством строк повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, чим не дотримано вимог пункту 43 Особливостей № 1178.