Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 03 червня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: внесення змін до істотних умов договору про закупівлю та їх оприлюднення відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) із урахуванням вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, із змінами (далі – Постанова № 1178).
Під час моніторингу проаналізовано: повідомлення про внесення змін до договору від 23.10.2024 № 23/10/24-1, укладеного Вінницьким національним медичним університетом ім. М.І. Пирогова (далі – Замовник) з ТОВ «Архітерра груп» (далі – Договір), додаткові угоди від 26.12.2024 № 1, від 09.04.2025 № 2, від 10.05.2025 № 3 до Договору та пояснення (інформацію та документи) Замовника, отримані 19.05.2025 та 23.05.2025 через електронну систему закупівель.
Відповідно до підпункту 4 пункту 19 Постанови № 1178 істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) Постанови № 1178, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема: продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
За результатами моніторингу установлено, що між Замовником та ТОВ «Архітерра груп» укладено Договір на виконання робіт з реконструкції будівлі навчально клінічного корпусу ВНМУ ім. М.І. Пирогова зі встановлення зовнішнього лікарняного ліфта по просп. Коцюбинського, 6 в м. Вінниця (далі – роботи з реконструкції) (пункт 1.2 розділу 1. «Предмет договору»), ціна якого є твердою і становить 3 850 000,00 грн (пункт 4.2 розділу 4. «Ціна договору»).
За умовами Договору строк його дії визначений до 31.12.2024 (пункт 21.1 розділу 21. «Строк дії договору»), але у будь - якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов'язань за Договором, початок та завершення виконання робіт передбачено з 23.10.2024 по 31.12.2024 згідно затвердженого календарного графіку виконання робіт, який є невід’ємною частиною Договору (пункт 2.2 розділу 2. «Строки виконання робіт»).
Підпунктом 3.4.1 пункт 3.4 розділу 3. «Права та обов’язки сторін» Договору визначено, що підрядник зобов’язаний виконати з використанням власних ресурсів та у встановлені строки роботи відповідно до проектної документації та Договору.
Умовами підпункту 1.3. розділу 1. «Предмет договору» Договору передбачено, що склад та обсяги робіт, що доручаються до виконання підряднику визначені проектно-кошторисною документацією і можуть бути переглянуті в процесі виконання робіт у разі внесення змін до проектно-кошторисної документації у порядку, зазначеному в пункті 53 Загальних умов укладання та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 (надалі - Загальні умови) з врахуванням вимог Закону.
Водночас умовами розділу 20. «Внесення змін у договір та його розірвання» Договору передбачено, що істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами у повному обсязі, крім випадків, визначених у пункті 20.1., які за своїм змістом аналогічні випадкам визначеним у пункті 19 Постанови № 1178.
Також, пунктом 20.2. розділу 20. «Внесення змін у договір та його розірвання» Договору, передбачено що зміни до договору про закупівлю можуть вноситись у випадках, вказаних згідно пункту 20.1. та оформляються шляхом укладання відповідної додаткової угоди, яка підписується уповноваженими представниками обох сторін, скріплюється печатками сторін (за наявності) та є невід'ємною частиною Договору. Пропозиція щодо внесення змін до Договору має містити обґрунтування необхідності внесення таких змін. Обмін інформацією щодо внесення змін до Договору здійснюється у письмовій формі шляхом взаємного листування (пункт 20.4).
Відповідно до норм пункту 19 Постанови № 1178 істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім виключного переліку випадків, зокрема продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю (підпункт 4).
Моніторингом установлено, що Замовником до істотних умов Договору внесені зміни додатковими угодами від 26.12.2024 № 1, від 09.04.2025 № 2 та від 10.05.2025 № 3, якими продовжено строки виконання робіт та дію Договору до 10.04.2025, 10.05.2025 та 31.07.2025 відповідно, але у будь-якому разі до повного виконання сторонами свої зобов’язань за цим Договором.
Так, за умовами додаткової угоди № 1 Замовник, посилаючись на виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що викладені у зверненні ТОВ «Архітерра груп» від 20.12.2024 № 20-12/тв та підтверджені в акті встановлення факту виникнення додаткових робіт з реконструкції від 15.11.2024, без виконання яких неможливо виконати основні роботи, передбачені проектно-кошторисною документацією, та зважаючи на необхідність дотримання температурних норм при виконанні робіт із влаштування покриття з дрібнозернистого асфальту, погодив із ТОВ «Архітерра груп» продовження строку дії Договору та строку виконання зобов’язань щодо виконання робіт, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в Договорі. Вказані зміни внесені в пункти 2.2. та 21.1. Договору, які викладені в наступних редакціях: «Початок виконання робіт – 23.10.2024; завершення виконання робіт – 10.04.2025»; «Цей Договір набирає чинності з дати його підписання і діє до 10.04.2025 включно, але у будь - якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов'язань за цим Договором».
Крім того, згідно з умовами додаткової угоди від 09.04.2025 № 2 Замовник, посилаючись на виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, а саме: виконання робіт з внесення змін до проектно-кошторисної документації на роботи з реконструкції до 11.04.2025 та проведення її експертизи у строк до 30 календарних днів відповідно до договору № 14/25, без яких неможливе завершення робіт, передбачених Договором, погодив із ТОВ «Архітерра груп» продовження строку дії Договору та строку виконання зобов’язань щодо виконання робіт без збільшення суми, визначеної в Договорі із внесенням змін в пункти 2.2. та 21.1. Договору, які викладені в наступних редакціях: «Початок виконання робіт – 23.10.2024; завершення виконання робіт – 10.05.2025»; «Цей Договір набирає чинності з дати його підписання і діє до 10.05.2025 включно, але у будь - якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов'язань за цим Договором».
Поряд із цим, додатковою угодою від 10.04.2025 № 3, Замовник, посилаючись на виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що викладені у зверненні ТОВ «Архітерра груп» від 05.05.2025 № 05-05/тв та підтверджені в акті встановлення факту виникнення додаткових робіт з реконструкції від 05.05.2025, без виконання яких неможливо виконати основні роботи, передбачені проектно-кошторисною документацією, погодив із ТОВ «Архітерра груп» продовження строку дії Договору та строку виконання зобов’язань щодо виконання робіт без збільшення суми, визначеної в Договорі із внесенням змін в пункти 2.2. та 21.1. Договору, які викладені в наступних редакціях: «Початок виконання робіт – 23.10.2024; завершення виконання робіт – 31.07.2025»; «Цей Договір набирає чинності з дати його підписання і діє до 31.07.2025 включно, але у будь - якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов'язань за цим Договором».
На запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (далі – Управління) щодо документального підтвердження об’єктивних обставин, які виникли та спричинили внесення змін до Договору, Замовник надав акти встановлення фактів додаткових робіт від 15.11.2024, від 28.01.2025, від 05.05.2025, листи ТОВ «Архітерра груп» від 20.12.2024, від 05.05.2025, договір на виконання проектних робіт від 13.03.2025 №14/25.
Зокрема, в актах встановлення фактів додаткових робіт від 15.11.2024, від 28.01.2025, від 05.05.2025, підписаних представниками Замовника, ТОВ «Архітерра груп» та проектної організації, зазначено щодо необхідності внесення змін до проектної документації внаслідок виявлення під час проведення земляних та будівельно-монтажних робіт необхідності у виконанні додаткових робіт, які не можливо було передбачити під час проектування та без яких неможливо виконати основні роботи, що призведе до збільшення термінів будівельних робіт.
При цьому, ТОВ «Архітерра груп» листами від 20.12.2024 та від 05.05.2025 звернулося до Замовника з проханням щодо укладання додаткових угод для продовження терміну виконання робіт за Договором попередньо (до отримання усіх проектних рішень) відповідно до 10.04.2025 та до 31.07.2025 внаслідок виникнення не з його вини обставин, які перешкоджають своєчасному завершенню робіт за Договором (виявлення особливостей конструкції будівель, що не передбачені проектною документацією та призвели до необхідності виконання додаткових робіт), та впливають на збільшення обсягів робіт із внесенням відповідних змін до проектно-кошторисної документації, після чого будуть уточнені терміни виконання робіт за Договором.
Отже, при укладанні додаткової угоди від 26.12.2024 № 1 до Договору документально підтвердженими об’єктивними обставинами для продовження строку виконання робіт та дії Договору є необхідність змінити обсяги виконання робіт, які передбачені в проектно-кошторисній документації, а саме: об’єми земляних робіт; влаштування примикання ліфтової шахти до існуючої будівлі; зміни в фундаменті з бутового каменю по влаштуванню пройму для сполучення будівлі з ліфтовою шахтою; армування додаткового фундаменту; збільшення глибини влаштування утеплення ліфтової шахти до 1 м.
При цьому, при внесенні змін до Договору додатковими угодами від 09.04.2025 № 2 та від 10.05.2025 № 3 Замовником не підтверджено об’єктивні обставини, які виникли після укладання додаткової угоди від 26.12.2024 № 1 до Договору щодо продовження строків виконання робіт та дії Договору.
З огляду на викладене Замовник документально не підтвердив виникнення нових об’єктивних обставин продовження строку виконання робіт та дії Договору, додатковими угодами від 09.04.2025 № 2 та від 10.05.2025 № 3, чим недотримався вимог підпункту 4 пункту 19 Постанови №1178.