Звернення:
За тендером : ДК 021:2015 код 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (Поточний ремонт санітарного вузла для пацієнтів з урахуванням вимог норм ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд», та приміщень для персоналу рентгенівського відділення Комунального некомерційного підприємства «Міська клінічна лікарня №4» Дніпровської міської ради за адресою: м. Дніпро, вул. Ближня, 31)
Тема:
Підтвердження наявності працівників
Зміст:
Доброго дня! Надайте будь лакска роз'яснення стосовно наступних вимог у п. 2 Додатку 1 до тендерної документації:
Учасник на підтвердження наявності у штаті або із залученням на договірних засадах повинен надати копії трудових книжок/витягів з трудових книжок або копії договорів співпраці цивільно-правового характеру/трудових договорів, або копії наказів про прийняття на роботу на усіх вказаних у довідці працівників. Також потрібно надати повідомлення про прийняття працівника(ів) на роботу, за формою передбаченою Додатком до Постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року №413 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2021 року №1392) на усіх вказаних у довідці працівників.
Відповідно до Постанови КМУ № 1392, бачимо, що нею запроваджується система оподаткування для ІТ-компаній, що є резидентами Дія Сіті, та створює для них особливий вид працевлаштування.Постановою № 413 установлено, що «повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту подається… до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором та/або до початку виконання робіт (надання послуг) гіг-спеціалістом резидента Дія Сіті …», тобто роботодавець – підприємство, установа, організація, фізична особа – підприємець — у разі прийняття працівника на умовах трудового договору: повідомляють тільки про основне місце роботи та сумісництво:
- про прийняття на основне місце (категорія 1 у формі повідомлення);
- про прийняття за сумісництвом — зовнішнім або внутрішнім (категорія 2 у формі повідомлення).
Отже виникає питання, якщо працівники Учасника будуть залучені за договорами ЦПХ, на них не потрібно надавати повідомлення про прийняття на роботу відповідно до форми передбаченою Додатком до Постанови № 413 у складі тендерної пропозиції? Приведіть у відповідність вимогу відповідно до чинних нормативно-правових актів України.
Дата оприлюднення звернення:
30.04.2024 18:48
Шановний учасник! Чинне законодавство України передбачає різні способи оформлення договірних відносин роботодавця з найманими працівниками, зокрема укладення трудового договору (безстрокового, строкового, у формі контракту) згідно з главою ІІІ КЗпП або укладення цивільно-правового договору на виконання робіт або на надання послуг. Зазначені способи оформлення договірних відносин розрізняються обсягом прав і обов’язків сторін договору, організацією відносин між найнятою особою та роботодавцем. За цивільно-правовим договором (угодою) немає роботодавців і працівників. Є виконавець, який зобов’язується виконати певну роботу або надати послугу, і замовник, який приймає роботу й оплачує її. Такі взаємовідносини можуть укладатися між будь-якими юридичними або фізичними особами і регулюються Цивільним кодексом України. На них не поширюється дія трудового законодавства. Трудовий договір – це угода між найманим працівником і роботодавцем. Відповідно до статті 24 КЗпП працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням роботодавця, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів. Порядок повідомлення Державної податкової служби та її територіальних органів про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту визначено постановою КМ від 17 червня 2015 року № 413. Необхідно зазначити, що дата подання повідомлення може бути не раніше дати видання наказу про прийняття на роботу, але має передувати даті початку фактичної роботи працівника. Держпраця наголошує, що офіційне оформлення трудових відносин гарантує забезпечення прав і гарантій як роботодавців, так і найманих працівників. За порушення вимог законодавства про працю передбачено адміністративну (стаття 41 КУпАП), кримінальну (стаття 172 КК) та фінансову відповідальність роботодавця (стаття 265 КЗпП). Суди неодноразово встановили, що умова щодо наявності штатних працівників (які працюють на умовах трудового договору), а не працівників, які працюють на підставі цивільно-правових договорів, не може вважатися дискримінаційною умовою взагалі, а лише свідчить про намір позивача як замовника тендерної процедури мати справу з суб’єктами господарювання, які планують стабільну роботу протягом тривалого періоду часу, а не розраховують виконати разове замовлення (Постанова Верховного Суду у справі № 826/18068/17 від 14.05.2020. Постанова Верховного Суду у справі № 640/1042/19 від 29.01.2021). При цьому суди встановили відсутність підстав, що унеможливлюють саме для скаржника укласти зі своїми працівниками хоча б строкові трудові договори для виконання умов тендерної документації. Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що посилання на статтю 208 Цивільного кодексу України в спірних правовідносинах не може бути визнане обґрунтованим, оскільки небажання скаржника укладати трудові договори зі своїми працівниками не може обмежувати права інших суб’єктів господарювання, які не вважають таку форму організації роботи для себе прийнятною. Приймаючи оскаржувані рішення, судами попередніх інстанцій були проаналізовані відповідні положення Кодексу законів про працю України, Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України «Про охорону праці», та зроблено висновок про те, що особа, яка виконує роботу на підставі цивільно-правового договору, не отримує статусу працівника, а тому встановлені вимоги тендерної документації, є законними та не містять ознак дискримінаційності.
Дата оприлюднення відповіді:
03.05.2024 15:50