Закупівля Код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, м. Запоріжжя) від Запорізьке комунальне підприємство міського електротранспорту "Запоріжелектротранс".
Код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, м. Запоріжжя)
Закупівля оголошена з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів,робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами)
Код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, м. Запоріжжя)
Очікувана вартість
19 250 000 грн.
Розмір мінімального кроку пониження ціни
192500,0
1 %
Гарантійне забезпечення тендерної пропозиції
Наявне
Розмір гарантійного забезпечення тендерної пропозиції
Код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, м. Запоріжжя)
Код ДК 021:2015
09134200-9 -
Дизельне паливо
Кількість
320 000
Одиниця виміру
літр
Адреса постачання
69095, Україна, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 2
Код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, м. Запоріжжя)
Код ДК 021:2015
09132000-3 -
Бензин
Кількість
30 000
Одиниця виміру
літр
Адреса постачання
69095, Україна, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 2
Вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
22.04.2024 14:37
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Розмір забезпечення тендерної пропозиції: 3 % від очікуваної вартості закупівлі, що становить 577 500,00 (П’ятсот сімдесят сім тисяч п’ятсот гривень 00 копійок). Вид забезпечення тендерної пропозиції: електронна банківська гарантія з грошовим покриттям, з накладеним кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи гаранта та кваліфікованою електронною печаткою (у разі наявності). Строк дії забезпечення тендерної пропозиції учасника (банківської гарантії) повинен складати не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Форма та зміст банківської гарантії повинні відповідати вимогам Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628. Разом з електронною банківською гарантією Учасник надає документ, що підтверджує повноваження особи, яка підписує банківську гарантію (у разі підписання гарантії не керівником фінансової установи, надати довіреність, що засвідчує право надання та підпису банківської гарантії від імені фінансової установи), копію ліцензії на здійснення банківської діяльності або копію витягу з Державного реєстру банків про право банку на здійснення банківської діяльності. Якщо у банківській гарантії є посилання на договір про надання банківської гарантії, учасник обов’язково має надати копію такого договору у складі тендерної пропозиції. Документи щодо забезпечення тендерної пропозиції завантажуються Учасником до електронної системи закупівель разом з тендерною пропозицією. Усі витрати, пов’язані з поданням забезпечення тендерної пропозиції, здійснюються за рахунок Учасника. Замовник має право звернутися з відповідним запитом до установи, що надала гарантію, з метою підтвердження достовірності інформації щодо оформлення та надання учаснику гарантії згідно з вимогами чинного законодавства України. Кошти, що надійшли як забезпечення тендерної пропозиції, якщо вони не повертаються учаснику у випадках визначених Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а у разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти — перераховуються на рахунок таких замовників. Згідно п. 3 Особливостей під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей замовники застосовують положення: статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 цих особливостей. Інформація щодо реквізитів банка беніфіціара: Повне найменування банку: ПАТ АБ «Укргазбанк»; Місцезнаходження: 03087, м. Київ, вул. Єреванська, б. 1; SWIFT-код банку беніфіціара: UGASUAUK; Банківські реквізити Беніфіціара: п/р UA413204780000026000924419434 в АБ «Укргазбанк».
Розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
22.04.2024 14:37
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Замовник на підставі статті 27 Закону України «Про публічні закупівлі» та урахуванням Особливостей має право вимагати від переможця процедури закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення закупівлі. Учасник-переможець надає Замовнику забезпечення виконання договору у вигляді банківської гарантії у розмірі 5% від суми договору, яка повинна містити усі обов’язкові реквізити, передбачені п. 26 Розділу ІІІ «Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах», затвердженого Постановою Правління НБУ від 15.12.2004 № 639 (із змінами та доповненнями), відповідати нормам статті 200 Господарського кодексу України, статті 560 Цивільного кодексу України. Банківська гарантія повинна бути оформленою відповідно до вимог постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 639 «Про затвердження Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній валюті та іноземних валютах». Банківська гарантія повинна діяти протягом строку, визначеного у проекті договору. Банківська гарантія має бути видана у строк не раніше дати визначення учасника переможцем та до моменту підписання договору, та повинна бути чинна протягом всього строку виконання договору. Разом із банківською гарантією, як невід’ємна частина надаються: копія ліцензії, виданої банку чи іншого документу, що свідчить про внесення банку до переліку ліцензіатів; копія документа про повноваження особи, котра підписує банківську гарантію (зазначені копії повинні бути завірені банком). У разі якщо учасник-переможець є нерезидентом, він може надати забезпечення виконання договору у національній валюті країни замовника - гривні або в іноземній валюті (валюті тендерної пропозиції наданої учасником-переможцем) на суму 5% від вартості договору в еквіваленті, що перерахована на дату оформлення банківської гарантії за офіційним курсом Національного банку України. Усі витрати, пов’язані з наданням забезпечення виконання договору, здійснюються за рахунок коштів в учасника-переможця. Замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю: 1) після виконання переможцем процедури закупівлі договору про закупівлю; 2) за рішенням суду щодо повернення забезпечення договору у випадку визнання результатів процедури закупівлі недійсними або договору про закупівлю нікчемним; 3) у випадках, передбачених пунктом 21 Особливостей; 4) згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів із дня настання зазначених обставин. Кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо вони не повертаються учаснику у випадках визначених Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а у разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти — перераховуються на рахунок таких замовників. У разі невиконання або неналежного виконання (як повністю, так і частково) принципіалом зобов'язання, забезпеченого гарантією, бенефіціар має право протягом строку дії гарантії звернутися з вимогою до гаранта про сплату коштів відповідно до її умов. Підставою заявлення вимог до гаранта є настання гарантійного випадку, під яким розуміється факт порушення принципалом зобов'язання, забезпеченого гарантією. Вимога бенефіціара до гаранта про сплату грошової суми відповідно до виданої ним гарантії пред'являється у письмовій формі. До вимоги додаються документи, вказані в гарантії. У вимозі до гаранта або у доданих до неї документах бенефіціара зазначає, у чому полягає порушення пренципіалом основного зобов'язання, забезпеченого гарантією. Згідно п. 3 Особливостей під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей замовники застосовують положення: статті 27 Закону з урахуванням положень пункту 21 цих особливостей. * Інформація щодо реквізитів банка беніфіціара: Повне найменування банку: ПАТ АБ «Укргазбанк»; Місцезнаходження: 03087, м. Київ, вул. Єреванська, б. 1; SWIFT-код банку беніфіціара: UGASUAUK; Банківські реквізити Беніфіціара: п/р UA413204780000026000924419434 в АБ «Укргазбанк».
Фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, не була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено в установленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
22.04.2024 14:37
Група вимог
Учасник юридична особа підтверджує, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Суб’єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів
Відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
22.04.2024 14:37
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника
Замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо наймання на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (крім нерезидентів)
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
22.04.2024 14:37
Вимога
Юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), має антикорупційну програму чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом)
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
22.04.2024 14:37
Вимога
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи — учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України "Про санкції", крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
Communal enterprise of city electric transport «Zaporizhelektrotrans»
Повна назва
Запорізьке комунальне підприємство міського електротранспорту "Запоріжелектротранс"
Повна назва (англійською мовою)
Communal enterprise of city electric transport «Zaporizhelektrotrans»
Поштовий індекс
69095
Країна
Україна
Область або регіон
Запорізька область
Населений пункт
місто Запоріжжя
Адреса
вул. Шкільна, 2
Код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, м. Запоріжжя)
Дискримінаційні вимоги тендерної документації щодо надання надати сертифікат походження або переміщення товару (бензину та дизельного палива), виданий уповноваженим органом не раніше 2024р. на ім’я учасника та іноземного виробника або іноземного постачальника мовою оригіналу
Відповідно до пункту 4 Додатку 4 до тендерної документації «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ «код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-картам м. Запоріжжя)» учаснику потрібно надати сертифікат походження або переміщення товару (бензину та дизельного палива), виданий уповноваженим органом не раніше 2024р. на ім’я учасника та іноземного виробника або іноземного постачальника мовою оригіналу, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран). Такі сертифікати мають бути перекладені українською мовою та завірені нотаріально.
Вимоги що встановлено пунктом 4 Додатку 4 до тендерної документації є дискримінаційними та суперечливими.
Предметом даної закупівлі є Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-карткам, згідно з положеннями абзацу другого пункту 1 Додатку 4 до тендерної документації учасниками можуть бути особи які орендують АЗС або на партнерських підставах при цьому в будь якому випадку має бути підтверджено законне право користуванням АЗС.
При цьому відповідно до пункту 4 Додатку 4 до тендерної документації «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ «код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-картам м. Запоріжжя)» учаснику потрібно надати сертифікат походження або переміщення товару (бензину та дизельного палива), виданий уповноваженим органом не раніше 2024р. на ім’я учасника та іноземного виробника або іноземного постачальника мовою оригіналу, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран). Такі сертифікати мають бути перекладені українською мовою та завірені нотаріально.
Скаржник має бажання взяти участь у даній закупівлі проте замовником встановлено дискримінаційні вимоги які обмежують право скаржника взяти участь у конкурентній процедурі. Такі вимоги тендерної документації є не конкурентними та дискримінаційними.
Скаржник, здійснює свою діяльність через договірні відносини з партнерськими АЗС (копії партнерських договорів додаються), та має можливість постачати паливо третім особам через талони або паливні карти які ємітує самостійно. Тобто Скаржник взагалі не має ніякого відношення до постачання палива на АЗС та до виробника товару якщо цей товар вироблений в іншій країні або іноземним постачальником, який постачає паливо для АЗС. А тому Скаржнику не потрібно мати ніяких документів про те як паливо потрапляє на АЗС, Скаржнику достатньо мати договір на реалізацію палива через АЗС.
Паливо на АЗС потрапляє через договірні відносини власників/орендарів з виробниками, дилерами, дистриб’юторами або іншими посередниками.
Різні партнерські АЗС можуть реалізовувати паливо різних виробників за наявності відповідних дозвільних документів та документів якості. Жодних умов, обмежень щодо реалізації палива через АЗС лише при наявності відносин з виробникам або іноземним постачальником які будуть підтверджені сертифікатом походження або переміщення товару виданим на посередника в Законодавстві Україні не має.
Тобто якщо Скаржник здійснює свою діяльність на підставі партнерських договорів з 15 мережами. Для реалізації пального по талонах чи картках емітентом яких він є, Скаржник не повинен отримувати сертифікат походження або переміщення товару на кожну мережу АЗС з якою співпрацює.
Тим паче у вимозі обмежено час видачі такого сертифікату - не раніше 2024. Відповідно до норм ДСТУ 7687:2015 Бензини автомобільні Євро. Технічні умови та ДСТУ 7688:2015 Паливо дизельне Євро. Технічні умови, гарантійний термін зберігання бензинів становить 6 місяців, а дизельних палив - 1 рік від дня виготовлення. Тобто учасник який отримав сертифікат 31.12.2023 – не може прийняти участь у даній закупівлі, хоча матиме паливо відповідної якості та стандартів.
Також слід зазначити, що виробник палива зазначається у документах якості (сертифікати відповідності або якості, або паспорт якості) які Замовник також вимагає.
ТОВ «УКРПЕТРОЛЦЕНТР» є реальним учасником паливного ринку та має досвід виконання аналогічних договорів в електронній системі закупівель Прозорро у відкритих торгах з особливостями. Вже реалізовано або перебувають у стадії виконання понад 600 договорів щодо реалізації палива (переважно з державними замовниками в тому числі серед замовників є Верховна Рада України, Кабінет міністрів України). На підтвердження надаються успішно виконані аналогічні договори, (додаток до скарги, файл - АД Автобаза ДУС талони.pdf, АД МДУ.pdf, АД Грабовецько-Дулібівська с.р..pdf, АД Новомосковськ+відгук.pdf).
Скаржник має усі дозвільні документи на право здійснення діяльності з реалізації бензину, дизельного пального, проте, зазначеними вище умовами документації штучно створено дискримінаційні умови, які порушують право Скаржника на участь у закупівлі та які суперечать діючому законодавству. Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Отже, вимога щодо надання сертифікату/тів походження або переміщення товару (бензину та дизельного палива), виданий уповноваженим органом не раніше 2024р. на ім’я учасника та іноземного виробника або іноземного постачальника мовою оригіналу, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран). Такі сертифікати мають бути перекладені українською мовою та завірені нотаріально» - є дискримінаційною в усих частинах та такою що унеможливлює здорову конкуренцію.
Постанова від 12 жовтня 2022 р. № 1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Вилучити дискримінаційну вимогу тендерної документації що міститься в пункті 4 Додатку 1 Тендерної документації в повному обсязі, а саме: «4. надати сертифікат походження або переміщення товару (бензину та дизельного палива), виданий уповноваженим органом не раніше 2024р. на ім’я учасника та іноземного виробника або іноземного постачальника мовою оригіналу, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран). Такі сертифікати мають бути перекладені українською мовою та завірені нотаріально.»
Дискримінаційна вимога щодо надання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним
Відповідно до пункту 5 Додатку 4 до тендерної документації «Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ «код за ДК 021:2015 – 0913 (09130000-9) Нафта і дистиляти (Дизельне паливо (09134200-9), Бензин А-95 (09132000-3) по скретч-карткам та/або талонам та смарт-картам м. Запоріжжя)» учаснику потрібно надати Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожну зазначену АЗС, перелік яких надано Учасником згідно інформації про наявність мережі АЗС. Ліцензія повинна бути видана емітенту талонів (скретч-карток) та смарт-карток.
Відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) (Додаток до скарги - Податковий кодекс України _ від 02.12.2010 № 2755-VI), реалізація пального для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.
Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:
у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками;
при використанні пального, з якого сплачено акцизний податок, виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки суб'єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу.
Законом України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів” внесено зміни до Закону України від 19 грудня 1995 року № 481 “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів” (далі - Закон № 481) (Додаток до скарги - ЗУ 481_95-ВР), зокрема запроваджено ліцензування видів господарської діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Зазначені зміни набрали чинності з 01 липня 2019 року.
Відповідно до статті 1 Закону № 481 оптова торгівля пальним визначена як діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб'єктам господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.
Роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.
Відповідно до ст. 15 Закону № 481 оптова та роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб'єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.
Отже, у разі придбання та подальшої реалізації пального (продажу) у розумінні Закону № 481, суб'єкту господарювання необхідно отримати ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі пальним.
Тобто, при здійсненні продажу пального шляхом передачі Замовнику талонів, які є довірчими документами та підтверджують право власності на пальне, учаснику достатньо отримати тільки ліцензію - на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним.
При цьому, відповідно до пп. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 Кодексу розпорядник акцизного складу - суб'єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб'єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.
Так, під реалізацією пального з 01 липня 2019 року розуміються будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:
до акцизного складу;
до акцизного складу пересувного;
для власного споживання чи промислової переробки;
будь-яким іншим особам (пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Платником акцизного податку є особа, яка реалізує пальне (пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).
Отже, безпосередньо сама операція з реалізації паливних карток та талонів на пальне, під час якої не відбувається фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального, з 01 липня 2019 року не належить до операцій з реалізації пального в розумінні пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.
Враховуючи вищенаведені норми чинного законодавства України учасникам які здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів достатньо надати ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним.
Враховуючи вище зазначене, Учасник який не є власником чи користувачем АЗС але має можливість реалізації палива, на підставі договірних відносин з АЗС по талонам, паливним каркам, не зобов’язаний відповідно до законодавства України, мати власні ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або ліцензії АЗС на право роздрібної торгівлі пальним, або копії рішення органу ліцензування про видачу вказаних ліцензій на роздрібну торгівлю пальним та відповідно мати чи надавати інформацію щодо реєстраційних номерів таких ліцензій.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати копію діючої ліцензії на роздрібну торгівлю пальним на кожну АЗС, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Отже враховуючи вищезазначені вимоги, що є дискримінаційними, Замовник штучно звужує коло потенційних учасників закупівлі, порушує наше право прийняти участь в цій закупівлі та фактично унеможливлює виконання вимоги щодо можливості надання партнерських АЗС, ставлячи Учасників даної закупівлі у нерівні умови, обмежуючи коло учасників закупівлі лише тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через власні/орендовані АЗС.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) (Додаток до скарги - Про публічні закупівлі _ від 25.12.2015 № 922-VIII) замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Відповідно п.4 частини 1 статті 5 Закону, закупівлі повинні здійснюватися за принципом недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Частиною 4 цієї ж статті визначено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Згідно з статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інструкція з підготовки тендерних пропозицій. Водночас замовник у тендерній документації установлює спосіб підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством.
Частиною 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
З огляду на вищевикладене, в діях Замовника вбачаються порушення статті 5 - основних принципів здійснення публічних закупівель, встановлених Законом,
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник є потенційним Учасником відповідної процедури може реально претендувати на визнання його пропозиції як найкращої, та укладення договору з Замовником у майбутньому.
Постанова від 12 жовтня 2022 р. № 1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Вилучити дискримінаційну вимогу тендерної документації що міститься в пункті 5 Додатку 1 Тендерної документації в повному обсязі, а,саме : «5. Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожну зазначену АЗС, перелік яких надано Учасником згідно інформації про наявність мережі АЗС. Ліцензія повинна бути видана емітенту талонів (скретч-карток) та смарт-карток.»
Дискримінаційна вимога щодо надання учасником ISO 28001:2009
Відповідно до вимог підпункту 2.17 Пункту 2 2. Додатку 2 до тендерної документації у складі своєї пропозиції Учасник повинен також надати наступні документи, зокрема:
«2.17. Учасник повинен надати:
- Замовник, для якісного та своєчасного постачання товару, повинен відстежувати ефективність та безпечність ланцюгу постачання. На підтвердження цього Учасникам необхідно надати чинний на момент подання тендерної пропозиції сертифікат що підтверджує відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання виконавця вимогам стандарту ДСТУ ISO 28001:2009, який було видано на підприємство Учасника органом по сертифікації, акредитованим національним агентством з акредитації України у відповідній сфері акредитації.»
Відповідно до вимог абзацу 4 пункту 2.17 Додатку 2 до тендерної документації учасник має надати у складі тендерної пропозиції «надати чинний на момент подання тендерної пропозиції сертифікат що підтверджує відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання виконавця вимогам стандарту ДСТУ ISO 28001:2009, який було видано на підприємство Учасника органом по сертифікації, акредитованим національним агентством з акредитації України у відповідній сфері акредитації.»
Обгрунтування такого надання: «Замовник, для якісного та своєчасного постачання товару, повинен відстежувати ефективність та безпечність ланцюгу постачання.»
Відповідно до ДСТУ ISO 28001:2009 Системи управління безпекою ланцюга постачання. Найкраща практика запровадження безпеки ланцюга постачання, оцінки та плани. Вимоги та настанови (ISO 28001:2007, IDT) :
Стандарт системи менеджменту безпеки ланцюжка поставок ISO 28001 - це стандарт системи менеджменту, розроблений Міжнародною організацією зі стандартизації (ISO) та опублікований у 2007 році. Цей міжнародний стандарт визначає вимоги до системи управління безпекою ланцюга поставок та надає модель для компаній, які бажають впровадити цю систему.
Стандарт ISO 28001 забезпечує керівництво для компаній у міжнародних ланцюжках поставок для таких вимог:
Розробка та впровадження процесів безпеки ланцюжка поставок
Встановити та задокументувати мінімальний рівень безпеки у ланцюжку поставок
Допомогти виконати вимоги застосовних правових норм, відповідно до критеріїв, встановлених міжнародними урядовими агентствами, та відповідно до національних програм безпеки ланцюжка поставок
Крім того, ISO 28001 визначає конкретні вимоги до документації, щоб можна було проводити перевірку. Наприклад, відповідно до цього стандарту компанії визначають галузі, в яких вони забезпечують безпеку в рамках міжнародного ланцюжка поставок, проводять оцінки безпеки та вживають адекватних заходів у цій частині ланцюжка поставок, розробляють та впроваджують плани забезпечення безпеки ланцюжка поставок та навчають своїх співробітників питанням, пов'язаним з безпекою.
Уразливості міжнародних ланцюжків постачання становлять серйозну загрозу для міжнародної торгівлі. Проте торгівля є виразом економічного зростання країн. Міжнародні ланцюжки постачання дуже динамічні. У цій мережі багато підприємств. Стандарт ISO 28001 намагається вирішити цю складність. При розробці цього стандарту вважається, що компанії в ланцюжку постачання можуть виконувати свої вимоги відповідно до бізнес-моделей, які вони ведуть, та їх роллю в міжнародному ланцюжку постачання.
Стандарт ISO 28001 Системи управління безпекою поставок дозволяє компаніям визначати та документувати розумні рівні безпеки у міжнародних ланцюжках поставок та компонентах. Таким чином, компанії можуть приймати більш точні, що ґрунтуються на ризику рішення про безпеку в міжнародних ланцюжках поставок.
Даний стандарт ісо не є обов’язковим згідно законодавства України, він впроваджує певну систему менеджменту безпосередньо в компанії якій він надається, тим паче цей сертифікат є дороговартісним та не являється фактом контролю процесу будь якого виду постачання.
Тому не зрозуміло як саме Замовник буде: «відстежувати ефективність та безпечність ланцюгу постачання» якщо це - менеджмент, тобто процес який певним чином організований. Тим паче це міжнародний стандарт, який визначає вимоги до системи управління безпекою ланцюга поставок та надає модель для компаній, які бажають впровадити цю систему.
Стандарт зорієнтований на міжнародних ланцюжках поставок та компонентах, у даному випадку якщо будь який учасник запропонує товар вітчизняного виробнику який не буде задіяний у ланцюгу міжнародних поставок то навіщо учасник має взагалі отримувати такий сертифікат ISO 28001:2009.
Наявність або відсутність сертифікату що підтверджує відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання виконавця вимогам стандарту ДСТУ ISO 28001:2009 жодним чином не покращує або характеризує або відповідає за якість предмету закупівлі, жодним чином не свідчить про добросовісність або відповідність учасника закупівлі.
Вимога щодо надання сертифікату що підтверджує відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання виконавця вимогам стандарту ДСТУ ISO 28001:2009 є дискримінаційною та унеможливлює участь у даній закупівлі як Скаржника так і інших учасників ринку, дана вимога є надлишковою та позбавляє дану закупівлю здорової конкуренції.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Скаржник вважає, що наведені вимоги замовника не сприяють добросовісній конкуренції серед учасників, дискримінують учасників, зокрема скаржника, та ставлять їх у нерівне становище тощо. Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників». Враховуючи наведене, скаржник вважає, що умови тендерної документації мають бути змінені з метою усунення названих дискримінаційних вимог та узгодження вимог замовника з приписами Особливостей та Закону.
Постанова від 12 жовтня 2022 р. № 1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Виключити дискримінаційну вимогу що міститься в підпункті 17 Пункту 2 2. Додатку 2 тендерної документації в повному обсязі , а саме: «Замовник, для якісного та своєчасного постачання товару, повинен відстежувати ефективність та безпечність ланцюгу постачання. На підтвердження цього Учасникам необхідно надати чинний на момент подання тендерної пропозиції сертифікат що підтверджує відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання виконавця вимогам стандарту ДСТУ ISO 28001:2009, який було видано на підприємство Учасника органом по сертифікації, акредитованим національним агентством з акредитації України у відповідній сфері акредитації.»»
Дискримінаційна вимога щодо надання учасником довідки, якою він підтверджує відсутність жодного факту припинення договірних відносин
Відповідно до вимог підпункту 2.19 Пункту 2 2. Додатку 2 до Тендерної документації «У складі своєї пропозиції Учасник повинен також надати наступні документи, зокрема:
«2.19. Учаснику необхідно надати довідку, якою він підтверджує відсутність жодного факту припинення договірних відносин з вини постачальника та/або ініціативи постачальника та/або відмови від виконання постачальником умов аналогічного договору та/або неможливості виконання зобов’язань постачальником та/або у зв’язку з неможливістю надання товару (талонів, скретч-карток,смарт-карток, ПММ наливом незалежно від причини).
Фактом припинення договірних відносин з вини постачальника та/або ініціативи постачальника та/або відмови від виконання постачальником умов договору та/або неможливості виконання зобов’язань постачальником та/або у зв’язку з неможливістю надання товару (талонів, скретч- карток,смарт-карток, ПММ наливом) вважається наявність у системі Prozorro інформації, а саме у звітах про виконання договору та/або у протоколах тендерного комітету та/або уповноваженої особи).»
Надання такого формулювання довідки, якого вимагає Замовник, некоректно продубльоване з підпункту 2 пункту 45 Особливостей затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості). Адже зазначений пункт стосується саме договірних відносин між Замовником даної закупівлі, який оголосив процедуру закупівлі, та кожним з учасників, які беруть в ній участь. І це також доводить нелогічність надання такої довідки щодо інших замовників, з якими Скаржник та інші потенційні учасники процедури закупівлі мали і мають договірні відносини.
Відповідно до п 1.1. розділу 1 Рекомендацій Про порядок ведення претензійної та позовної роботи на підприємстві, в установі, організації, затверджених Міністерством юстиції України від 23.01.2007 № 35-14/7: «відповідно до п. 9 "Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого центрального органу державної виконавчої влади, державного підприємства, установи, організації", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 1995 р. № 690, юридична служба організує претензійну і веде позовну роботу; представляє у встановленому законодавством порядку інтереси підприємства в судах, інших органах під час розгляду правових питань і спорів; дає правову оцінку претензіям, що пред'явлені підприємству чи підприємством у зв'язку з порушенням його майнових прав і законних інтересів; контролює додержання структурними підрозділами встановленого на підприємстві порядку пред'явлення і розгляду претензій; аналізує наслідки розгляду претензій, позовів і судових спорів».
Тому на підставі вище наведеного можемо зробити висновок, що судово-претензійна робота за своєю суттю є одним із звичних видів діяльності будь-якої юридичної особи, яка власне і полягає у захисті останньою своїх прав та законних інтересів.
Сама наявність судово-претензійної роботи у зв’язку з невиконанням/неналежним виконанням учасником своїх обов’язків за раніше укладеними договорами про закупівлю з замовниками у розумінні Закону ще не свідчить про невиконання/неналежне виконання учасником своїх обов’язків перед замовниками в розумінні Закону.
Тому незрозумілим є, яке саме значення для оголошеної Замовником процедури закупівлі має надання довідки зазначеного вище змісту.
І знову ж таки Скаржник наголошує, що довідка стосується інших замовників, з якими Скаржник має договірні відносини. А це в своє чергу не має жодного значення і ніяким чином не впливає на ті правовідносини, які можуть виникнути між Замовником процедури закупівлі і Скаржником в разі перемоги останнього в процедурі закупівлі, в тому числі і на добросовісність виконання ним своїх зобов’язань.
Таким чином при здійсненні своєї звичної діяльності, в тому числі судово-претензійної, Скаржник, а також інші потенційні учасники будуть позбавлені можливості участі в процедурі закупівлі у зв’язку з наявністю в тендерній документації зазначеної вище дискримінаційної, незаконної вимоги. А тому така вимога повинна бути вилучена з тексту тендерної документації Замовника.
Постанова від 12 жовтня 2022 р. № 1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Вилучити дискримінаційну вимогу, що міститься у підпункті 2.19 Пункту 2 2. Додатку 2 до тендерної документації в повному обсязі, а саме: «2.19. Учаснику необхідно надати довідку, якою він підтверджує відсутність жодного факту припинення договірних відносин з вини постачальника та/або ініціативи постачальника та/або відмови від виконання постачальником умов аналогічного договору та/або неможливості виконання зобов’язань постачальником та/або у зв’язку з неможливістю надання товару (талонів, скретч-карток,смарт-карток, ПММ наливом незалежно від причини).
Фактом припинення договірних відносин з вини постачальника та/або ініціативи постачальника та/або відмови від виконання постачальником умов договору та/або неможливості виконання зобов’язань постачальником та/або у зв’язку з неможливістю надання товару (талонів, скретч- карток,смарт-карток, ПММ наливом) вважається наявність у системі Prozorro інформації, а саме у звітах про виконання договору та/або у протоколах тендерного комітету та/або уповноваженої особи).»
Автор:
43699122, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРПЕТРОЛЦЕНТР"
01042, Україна, Київська область, Київ, бульвар Марії Приймаченко, буд. 1/27, офіс 404