Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 02 травня 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості); розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «СОЛЛІ ПЛЮС»; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Акціонерного товариства «ХАРКІВОБЛЕНЕРГО» (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію ТОВ «СОЛЛІ ПЛЮС», протокол розкриття тендерної пропозиції, пояснення Замовника від 26.04.2024, оприлюднені через електронну систему закупівель.
За результатами розгляду питання щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що тендерна документація Замовника, затверджена рішенням уповноваженої особи від 01.04.2024 складена без врахування змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою № 131 від 09.02.2024.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що відповідно до норм пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей.
Відповідно до частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Разом з цим, відповідно до статті 117 Конституції України постанови і розпорядження, видані Кабінетом Міністрів України, є обов'язковими до виконання.
Відповідно до підпункту першого пункту 44 Особливостей, Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176).
При цьому, відповідно до пункту 5 «Відхилення тендерних пропозицій» розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації Замовником, не враховано зміни, внесені до пункту 44 Особливостей, що набрали чинності на момент оголошення Замовником закупівлі.
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно - східного офісу Держаудитслужби від 23.04.2024 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання інформації стосовно того, чому тендерна документація складена без врахування змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою № 131 від 09.02.2024.
На зазначений запит Північно-східного офісу Держаудитслужби Замовник 26.04.2024 року оприлюднив інформацію в електронній системі закупівель, що: «Відповідно до пункту 28 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (Закон) з урахуванням цих Особливостей. Так пунктом 2 статті 22 Закону визначений вичерпний перелік необхідних відомостей, які зазначаються у тендерній документації. Крім того, пунктом 3 статті 22 Закону визначається, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Так, інформація викладена в змінах до Особливостей, затверджених Постановою № 131 від 09.02.2024, не відноситься до відомостей викладених в пункті 2 статті 22 Закону та може бути наявна в тендерній документації, за умови якщо Замовник вважає за необхідне включити цю інформації до тендерної документації. Додатково тендерна документація містить додаток 4 (Проект договору), який є невід`ємною частиною тендерної документації. Проект договору містить наступну інформацію стосовно: 6.3.10. Негайно, але не пiзнiше трьох календарних днiв, письмово повiдомити Покупця про змiну свого статусу на громадянина Росiйської Федерацiї/Республiки Бiлорусь/ Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах) або юридичну особу, створену та зареєстровану вiдповiдно до законодавства Росiйської Федерацii/Республiки Бiлорусь/Ісламської Республіки Іран юридичну особу, створену та зареєстровану відповідно до законодавства України, кiнцевим бенефiцiарним власником, членом або учасником (акціонером), що мають частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Росiйська Федерацiя/Республiка Бiлорусь/Ісламської Республіки Іран, громадянин Росiйської Федерацii/Республiки Бiлорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах) або юридична особа створена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран суб’єкта господарювання, що здійснює продаж товарів, робіт, послуг походження з Російської Федерації/Республiки Бiлорусь/Ісламської Республіки Іран. 11.13. Продавець (надалі за цим пунктом Контрагент) своїм підписом у цьому Договорі підтверджує, що на час його укладення не є громадянином Росiйської Федерацiї/Республiки Бiлорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, хто проживає на території України на законних підставах) або юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламської Республіки Іран громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран суб'єктом господарювання, що здiйснює продаж товарів, робіт, послуг походженням з Росiйської Федерації/Республіки Бiлорусь/Ісламської Республіки Іран».
Однак, слід зазначити, що визначені в проекті договору пункти відносяться до Покупця, тобто зазначені пункти діють після визначення Учасника процедури закупівель Переможцем.
Отже, Замовником надано пояснення, яке не спростовує факт порушення вимог частини третьої статті 22 Закону та пункту 44 Особливостей в частині не включення Замовником до складу тендерної документації інформації, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством.
Таким чином, складання тендерної документації Замовником без врахування змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою № 131 від 09.02.2024 призвело до порушення вимог пункту 44 Особливостей та статті 22 Закону.