Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерних пропозицій; виконання замовником рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Орган оскарження).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти Трускавецької міської ради (далі – Замовник) на 2024 рік (UA-P-2024-01-04-002252-b); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерних пропозицій; протокольні рішення уповноваженої особи Замовника від 17.01.2024 №15 та від 22.01.2024 №24; тендерні пропозиції ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» та фізичної особи – підприємця Тракала Богдана Йосифовича (далі – ФОП Тракало Б.Й.); опубліковані повідомлення про необхідність обгрунтування ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» та ФОП Тракалом Б.Й. аномально низької ціни тендерної пропозицій; оприлюднене ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» обгрунтування аномально низької ціни тендерної пропозицій; опубліковану в електронній системі закупівель інформацію щодо оскарження ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів (скарга UA-2024-01-04-005516-a.a1) порядку проведення Замовником процедури закупівлі та прийняття Органом оскарження рішення за результатами розгляду скарги (рішення №2033-р/пк-пз від 01.02.2024); опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролю; опубліковану під час моніторингу в електронній системі закупівель інформацію щодо скасування рішень Замовника про відхилення тендерних пропозицій ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» та ФОП Тракала Б.Й. та повідомлення про необхідність обгрунтування учасником ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» аномально низької ціни тендерної пропозицій; оприлюднене під час моніторингу ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» обгрунтування аномально низької ціни тендерної пропозицій.
З врахуванням розгляду Органом оскарження скарги ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» та прийняття відповідного рішення за результатами такого розгляду (рішення від 01.02.2024, №2033-р/пк-пз), моніторинг щодо питань, порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду Органом оскарження, не проводився.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Проведеним моніторингом встановлено, що відповідно до інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, пропозиції учасників ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» та ФОП Тракала Б.Й. було відхилено Замовником.
Зокрема, відповідно до протокольного рішення уповноваженгої особи Замовника від 17.01.2024 №15, тендерна пропозиція ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» відхилена у зв’язку із наданням неналежного обгрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції.
Учасник ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» не погодився з вищевказним рішенням Замовника та подав скаргу до Органу оскарження (скарга UA-2024-01-04-005516-a.a1).
За результатами розгляду вищвказаної скарги органом оскарження прийнято рішення (№2033-р/пк-пз від 01.02.2024), яким зобов’язано Замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів».
Відповідно до пункту 55 Особливостей №1178 оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
За нормою частини двадцять другої статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
У пункті 67 Особливостей №1178 визначено, що у разі усунення замовником порушень, зазначених у скарзі, замовник протягом одного робочого дня з моменту усунення порушення повинен повідомити про це органу оскарження та розмістити підтвердження в електронній системі закупівель.
Моніторингом встановлено, що станом на час прийняття рішення про проведення моніторингу процедури закупівлі та оприлюднення відповідного повідомлення про початок моніторингу інформація щодо виконання рішення Органу оскарження №2033-р/пк-пз від 01.02.2024 Замовником в електронній системі закупівель не розміщена.
У наданому під час моніторингу поясненні на запит Західного офісу Держаудитслужби щодо причин невиконання рішення Органу оскарження Замовником зазначено, що рішення Органу оскарження від 01.02.2024 №2033-р/пк-пз щодо скасування рішення Замовника про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» не виконано, оскільки з даним рішенням Замовник не погоджується та направив відповідні документи до окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ.
До наданого пояснення Замовником надано копію квитанції про скерування 28.02.2024 адміністративного позову та додатків до нього до Київського окружного адміністративного суду та платіжної інструкції від 28.02.2024 про сплату судового збору за вказаним позовом.
Як вказано вище, відповідно до норм частини двадцять другої статті 18 Закону рішення Органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.
Відповідно до статті 168 Кодексу адміністративного судочинства України позов пред’являється шляхом подання позовної заяви в суд першої інстанції, де вона реєструється та не пізніше наступного дня передається судді.
Водночас, що відповідно до наданих до моніторингу пояснень та копій документів Замовником не підтверджено реєстрації Київським окружним адміністративним судом позовної заяви Замовника про визнання недійсним рішення Органу оскарження від 01.02.2024 №2033-р/пк-пз, взяття її до розгляду та прийняття ухвали про відкриття провадження.
Слід зауважити, що Кодексом адміністративного судочинства України також визначено підстави для залишення позовної заяви без руху та повернення позовної заяви (стаття 169), відмова у відкритті провадження в адміністративній справі (стаття 170).
Окрім того, відповідно до норм частини четвертої статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України, подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб’єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.
Таким чином, рішення Органу оскарження (поки його не скасовано чи не визнано недійсним у встановленому порядку) є обов`язковим до виконання.
Слід зазначити, що під час моніторингу 01.05.2024 Замовником скасовано рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів».
З врахуванням вищенаведеного, Замовником, на порушення норм частини двадцять другої статті 18 Закону та пунктів 3 та 55 Особливостей №1178, рішення Органу оскарження від 01.02.2024 №2033-р/пк-пз виконано з порушення строку, визначеного законодавством (пізніше 30 днів з дня його прийняття Органом оскарження).
Відповідно до наявної інформації в електронній системі закупівель, після скасування Замовником рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів», оприлюднено повідомлення про необхідність обгрунтування вказаним учасником до 03.05.2024 (00:00 год) аномально низької ціни його тендерної пропозиції.
ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» в електронній системі закупівель 01.05.2023 (19:33 год) оприлюднено відповідне обгрунтування аномально низької ціни його тендерної пропозиції.
Водночас, відповідно до норм пункту 49 Особливостей №1178 замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції.
Також, згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей №1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, коли тендерна пропозиція є такою, строк дії якої закінчився.
Згідно з умовами досліджуваної процедури закупівлі (оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна доументація) тендерні пропозиції вважаються дійсними протягом 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій, кінцевий строк подання тендерних пропозицій – 12.01.2024.
Отже, строк дії тендерної пропозиції ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» завершився 11.04.2024.
Таким чином, тендерна пропозиція ТОВ «Сервіскотломонтаж-Львів» підлягає відхиленню відповідно до норм підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання виконання Замовником рішення Органу оскарження встановлено порушення вимог частини двадцять другої статті 18 Закону, та, відповідно, пунктів 3 та 55 Особливостей №1178 внаслідок несвоєчасного виконання Замовником рішення Органу оскарження.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей №1178; правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерних пропозицій – порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує вжити заходи здійснити заходи, передбачені підпунктом 2 пункту 44 особливостей №1178, а також вжити заходи (зокрема, проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення несвоєчасного виконання рішення Органу оскарження у подальшому.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.