Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 09 травня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані (додатку); оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості №1178); внесення змін до тендерної документації; розгляду тендерних пропозицій; укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; своєчасність надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель комунального підприємства «Служба муніципального управління» Дрогобицької міської ради (далі – Замовник) на 2023 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, що затверджена рішенням уповноваженої особи від 12.01.2023; тендерну пропозицію ТОВ «ОККО-ПОСТАЧ»; повідомлення про намір укласти договір від 23.01.2023; договір про закупівлю від 30.01.2023 №48ТЛБЗ-1578/23; додаткова угода №1 від 30.01.2023, додаткова угода №2 від 17.02.2023, додаткова угода №3 від 03.04.2023, додаткова угода №4 від 26.04.2023; відповідь Замовника на запит від 08.05.2023.
Відповідно до норм пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Враховуючи вимоги пункту 31 частини першої статті 1 Закону, тендерна документація розробляється та затверджується замовником самостійно та повинна містити перелік складових, визначених частиною другою статті 22 Закону зокрема інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію.
Частиною першою статті 23 Закону встановлено, що технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики.
Таким чином, Законом визначено імперативну вимогу до Замовника зазначати в тендерній документації всю необхідну технічну, якісну та кількісну інформацію про предмет закупівлі.
Проте, моніторингом встановлено, що тендерна документація Замовника в частині визначення технічних та якісних характеристик предмету закупівлі не містить обов’язкової інформації по конкретним видам палива, так Замовником не зазначено детальний опис автомобільного бензину А-95 щодо екологічного класу, відносно дизельного палива щодо кліматичного періоду (зимове, літнє, арктичне) та екологічного класу, чим порушено вимоги пункту 3 частини другої статті 22 Закону при складанні тендерної документації.
Крім того, моніторингом установлено, що згідно пункту 5.3 Розділу 5 тендерній документації Замовником зазначено умова наступного змісту:
«Керуючись ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» дана тендерна документація містить іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне включити.
Замовником торгів в порядку застосування ст. 6, 511, 512, 528, 627, 636 ЦК України укладено договір про надання юридично-консультаційних послуг з Виконавцем, оплата яких може здійснюватися третьою особою. Вартість послуг становить 12000,00 грн (дванадцять тисяч грн. 00 коп.).»
В ході проведення моніторингу процедури закупівлі Управління звернулась через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання інформації та документів, що підтверджують обґрунтування вищезазначеної вимоги.
Відповідно до наданого пояснення Замовник підтвердив, що ним укладено договір на закупівлю юридично-консультаційних послуг від 12.01.2023 №562-23, відповідно до п.3.5 якого визначено, що оплату за надані послуги здійснює учасник-переможець торгів у разі якщо процедура завершена успішно. Успішним завершенням процедури закупівлі вважається укладання договору за результатами процедури.
Згідно з пунктом 22 частини першої статті 1 Закону предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 34 частини першої статті 1 Закону товари - це продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Моніторингом встановлено, що предметом закупівлі за ID: UA-2023-01-12-007076-a є товари за кодом ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти, а не юридично-консультаційні послуги.
Закон та Особливості №1178 не передбачають можливість встановлення додаткових умов (якими є оплата переможцем витрат, пов'язаних з юридично-консультаційними послугами) для переможця процедури закупівлі під час проведення процедури закупівлі.
Таким чином, витрати, пов'язані з юридично-консультаційними послугами, не відносяться до предмета закупівлі, а отже положення щодо відшкодування зазначених витрат не можуть бути включені до тендерної документації.
Враховуючи викладене, встановлені в тендерній документації вимоги можливої оплати наданих Замовнику юридично-консультаційних послуг третьою особою порушують вимоги частини третьої статті 22 Закону, що в свою чергу призводить до порушення абзацу першого пункту 28 Особливостей №1178.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатом аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства встановлено порушення вимог пункту 3 частини другої, частини третьої статті 22 Закону, абзацу першого пункту 28 Особливостей №1178.
За результатом аналізу питання відображення закупівлі у річному плані закупівель, оприлюднення інформації про закупівлю, розгляду тендерної пропозиції, укладання договору про закупівлю, внесення змін до договору - порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
У зв’язку з виявленими порушеннями та з огляду на відсутність механізму їх усунення, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.