Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі: 16 квітня 2021 року
Предметом аналізу дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), відповідності тендерної документації вимогам Закону, розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Кам'янка-Бузької міської ради (далі – Замовник) на 2021 рік (UA-P-2021-02-17-012058-a); оголошення про проведення відкритих торгів; тендерну документацію; протокол розкриття тендерних пропозицій; тендерну пропозицію ФОП Мацялка Володимира Васильовича (далі – ФОП Мацялко В.В.), повідомлення про намір укласти договір; опубліковані переможцем торгів документи на підтвердження відсутності підстав, визначених у статті 17 Закону, договір від 23.03.2021 №033/21 та додаткову угоду від 29.03.2021 № 1, опубліковані Замовником під час моніторингу інформацію та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Згідно з вимогою частини третьої статті 12 Закону під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до норм абз.1 частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
В частині 1 розділу 3 тендерної документації Замовника, зокрема вказано, що учасники процедури закупівлі подають тендерні пропозиції у формі електронного документа чи скан-копій через електронну систему закупівель. При цьому, якщо у складі тендерної пропозиції є хоча б один сканований документ, потрібно накласти кваліфікований електронний підпис (КЕП) на пропозицію; якщо ж такі документи надано у формі електронного документа, КЕП накладають на кожен електронний документ тендерної пропозиції окремо; якщо ж пропозиція містить і скановані, і електронні документи, потрібно накласти КЕП на пропозицію в цілому та на кожен електронний документ окремо.
Отже, Замовником у тендерній документації встановлено вимогу щодо накладення саме кваліфікованого електронного підпису.
Також, у частині 1 розділу 3 тендерної документації зазначено, що Замовник перевіряє КЕП учасника на сайті центрального засвідчувального органу за посиланням https://czo.gov.ua/verify. У випадку не накладення учасником КЕП відповідно до умов тендерної документації учасник вважається таким, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства та його пропозицію буде відхилено на підставі абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
За нормою пункту 23 частини першої статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, а відповідно до пункту 17 частини першої статті 1 зазначеного Закону засіб кваліфікованого електронного підпису – апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів та/або створення кваліфікованого електронного підпису, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису, який відповідає вимогам цього Закону.
Згідно з частиною другою статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис вважається таким, що пройшов перевірку та отримав підтвердження, якщо, серед іншого, під час перевірки за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису; під час перевірки підтверджено цілісність електронних даних в електронній формі, з якими пов’язаний цей кваліфікований електронний підпис.
Відповідно до пункту 12 частини другої статті 23 зазначеного Закону кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити, в тому числі, відомості про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису (для кваліфікованого сертифіката електронного підпису).
Моніторингом встановлено, що у складі тендерної пропозиції ФОП Мацялко В.В. подано скан-копії відповідних документів (файли у форматі pdf).
Водночас, проведеною під час моніторингу перевіркою накладеного на тендерну пропозицію ФОП Мацялка В.В. електронного підпису (за посиланням https://czo.gov.ua/verify) встановлено, що на тендерну пропозицію вказаного учасника накладено удосконалений електронний підпис уповноваженої особи Мацялко В.В. який з врахуванням норм Закону України «Про електронні довірчі послуги» не є кваліфікованим електронним підписом учасника/уповноваженої особи учасника (сертифікат – кваліфікований, тип носія особистого ключа – незахищений, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня).
Таким чином, учасником ФОП Мацялком В.В. при поданні тендерної пропозиції недотримано вимог частини першої розділу 3 тендерної документації, вказаний учасник не відповідав встановленим абз.1 частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Проте, на порушення вимог пункту 1 частини першої статті 31 Закону Замовником не відхилено тендерну пропозицію ФОП Мацялка В.В., який не відповідав встановленим абз.1 частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, а визначено його переможцем та укладено з ним договір.
Відповідно до норм частини шостої статті 17 Закону переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті.
Проте, переможцем ФОП Мацялком В.В. не надано Замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав визначених пунктами 3 та 8 частини першої статті 17 Закону.
Згідно з частиною сьомою статті 33 Закону у разі ненадання переможцем процедури закупівлі документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону, замовник відхиляє тендерну пропозицію/пропозицію такого учасника.
Таким чином, на порушення вимог частини сьомої статті 33 Закону Замовником не відхилено тендерну пропозицію переможця ФОП Мацялка В.В., яким не надано документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону (п.3 та п.8 частини першої), а укладено з ним договір № 033/21 від 23.03.2021 на суму 580 000,00 грн з ПДВ.
Проведеним моніторингом встановлено, що відповідно до умов укладеного за результатами проведеної закупівлі договору від 23.03.2021 № 033/21 (Додаток №1 до договору) ціна дизельного палива в талонах за 1л становить 24,94 грн з ПДВ та ціна бензину марки А-92 в талонах за 1л становить 23,20 грн з ПДВ.
Водночас укладеною додатковою угодою № 1 від 29.03.2021 сторонами збільшено ціну за одиницю товару з 29.03.2021, а саме: дизельного палива в талонах - до 25,80 грн з ПДВ за 1 л, тобто на 3,4% від попередньо встановленої у договорі від 23.03.2021 № 033/21 ціни та бензину марки А-92 в талонах - до 25,00 грн з ПДВ за 1л, тобто на 7,7% від попередньо встановленої у договорі від 23.03.2021 № 033/21 ціни. При цьому, вказана зміна ціни не призвела до збільшення загальної суми закупівлі, визначеної в договорі від 23.03.2021 №033/21.
Відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку: збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.
На запит Західного офісу Держаудитсужби щодо надання до моніторингу документального підтвердження наявності коливання ціни на ринку товару, що є предметом договору від 23.03.2021 №033/21, що було підставою для збільшення ціни за 1 л пального в талонах відповідно до укладеної додаткової угоди від 29.03.2021 №1 Замовником опубліковано відповідь, у якій зазначено, зокрема, що 26.03.2021 постачальник звернувся з листом про перегляд ціни за одиницю товару. У вказаному листі постачальник (ФОП Мацялко В.В.) зазначає про коливання цін на нафтопродукти у бік збільшення у лютому 2021 року, на підтвердження вказаного коливання постачальником надано інформацію Головного управління статистики у Львівській області (лист від 26.03.2021 №13-07/572/10-21). Замовником у відповіді на запит зазначено, що тендерним комітетом здійснено моніторинг цін на пальне на офіційному сайті Мінфіну (за посиланням https://index.minfin.com.ua/ua/markets/fuel/a95/2021-03/) та взято до уваги довідку Головного управління статистики у Львівській області, за якими встановлено, що середні ціни на пальне значно вищі, ніж зазначені у договорі.
Однак, проведеним під час моніторингу аналізом оприлюдненого Замовником листа Головного управління статистики у Львівській області №13-07/572/10-21 від 26.03.2021 встановлено, що в зазначеному листі міститься інформація лише про середні ціни бензину А-92 та дизпалива на споживчому ринку Львівської області у лютому 2021 року, а саме вказано, що середня ціна бензину А-92 складає 25,94 грн за 1 л та середня ціна дизпалива – 26,43 грн за 1 літр.
Таким чином, вказана у листі Головного управління статистики у Львівській області від 26.03.2021 №13-07/572/10-21 інформація не містить даних щодо зміни рівня цін (коливання цін) на відповідний товар (бензин А-92 та дизпаливо) на ринку протягом відповідного періоду.
Також, проведеним аналізом середніх цін на пальне по Україні за даними офіційного сайту Мінфіну, які розміщені у вільному публічному доступі (джерело інформації - https://index.minfin.com.ua/ua/markets/fuel) та на які посилається Замовник, встановлено, що за період від укладання договору про закупівлю № 033/21 від 23.03.2021 до укладання додаткової угоди № 1 від 29.03.2021 середні ціни на бензин А-92 та дизельне паливо по Україні практично не змінилися.
Так, середня ціна на бензин марки А-92 станом на 23.03.2021 (дата укладання договору) становили 28,02 грн, на 24.03.2021 – 28,02 грн, на 25.03.2021 – 28,03 грн, на 26.03.2021 – 28,03 грн, на 29.03.2021 (дата укладання додаткової угоди) – 28,03 гривень. Середня ціна на дизельне паливо станом на 23.03.2021 становили 28,27 грн, на 24.03.2021 – 28,26 грн, на 25.03.2021 – 28,26 грн, на 26.03.2021 – 28,27 грн, на 29.03.2021 – 28,27 гривень.
Отже, відповідно до інформації щодо середніх цін на пальне по Україні за даними офіційного сайту Мінфіну, які розміщені у вільному публічному доступі (https://index.minfin.com.ua/ua/markets/fuel) коливання ціни на бензин марки А-92 та дизельне паливо на ринку в період з дати укладання договору № 033/21 від 23.03.2021 до укладання додаткової угоди № 1 від 29.03.2021 відсутнє.
Слід зазначити, що Замовником процедуру закупівлі пального оголошено 17.02.2021 (UA-2021-02-17-011457-a), тендерна пропозиція учасником ФОП Мацялком В.В. подана 05.03.2021, а тому (з огляду на наявність у вільному доступі інформації щодо середніх цін на пальне на ринку України (https://index.minfin.com.ua/ua/markets/fuel) та можливість врахування учасником таких цін на ринку у лютому 2021 року) наявність коливання цін на ринку на пальне у лютому 2021 року не може бути підставою для зміни (збільшення) з 29.03.2021 ціни товару за договором № 033/21 від 23.03.2021.
Перевищення цін на товар на ринку над цінами, встановленими сторонами у договорі (на що посилається Замовник у поясненні щодо внесення змін до договору в частині збільшення ціни), не свідчить про коливання цін на товар на ринку. На момент подання тендерної пропозиції учаснику були відомі ціни на ринку на товар.
Враховуючи вищенаведене, сторонами додатковою угодою №1 від 29.03.2021 безпідставно внесено зміни до істотних умов договору № 033/21 від 23.03.2021 в частині збільшення ціни 1л дизельного палива та бензину марки А-92 в талонах з 29.03.2021, чим порушено вимоги пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону.
Відповідно до опублікованих Замовником під час моніторингу документів та наявної у вільному публічному доступі інформації щодо проведення оплати (джерело інформації: пошуково-аналітична система 007.org.ua та дані Єдиного веб-порталу використання публічних коштів spending.gov.ua) відповідно до договору від 23.03.2021 № 033/21 з врахуванням додаткової угоди від 29.03.2021 №1 Замовником 29.03.2021 отримано та 30.03.2021 оплачено 800 л бензину марки А-92 на суму 20 000,00 грн з ПДВ (за ціною 25,00 грн з ПДВ за 1 л) та 6 000 л дизельного пального на суму 154 800,00 грн з ПДВ (за ціною 25,80 грн з ПДВ за 1 л).
Отже, внаслідок безпідставного збільшення додатковою угодою від 29.03.2021 №1 ціни на пальне на порушення вимог пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону, Замовником зайво сплачено 30.03.2021 за договором від 23.03.2021 № 033/21 за бензин марки А-92 – 1 440,00 грн з ПДВ (800 л х (25,00 грн – 23,20 грн)) та за дизельне паливо – 5 160,00 грн з ПДВ (6 000 л х (25,80 грн – 24,94 грн)), разом на суму 6 600,00 грн з ПДВ.