Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 21 грудня 2020 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, оприлюднення інформації про закупівлю, наявність підстав щодо застосування переговорної процедури закупівлі, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Млинівського державного технолого-економічного коледжу (далі – Замовник) на 2020 рік за номером ID: UA-P-2020-11-26-000253-a, повідомлення про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури), протокол переговорів №2 без дати, протокол засідання тендерного комітету № 43 від 30.11.2020, Договір № 480000092 про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 14.12.2020.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, із змінами (далі – Закон № 922) відкриті торги є основною процедурою закупівлі, а відповідно до статті 40 Закону № 922 переговорна процедура закупівлі - це процедура, що використовується замовником як виняток за наявності виключного переліку підстав.
Проведеним аналізом інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу встановлено, що Замовник 30.11.2020 оприлюднено оголошення про проведення переговорної процедури на закупівлю «Електрична енергія» очікуваною вартістю 382500,00 гривень. Строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 01січня 2021 - 31 грудня 2021.
При цьому в електронній системі закупівель Prozorro відсутня інформація щодо планування Замовником вказаної закупівлі та відповідні відображення у Річному плані закупівель на 2021 рік. Натомість оголошення про проведення відкритих торгів по вищевказаному предмету закупівлі містить посилання на план закупівель на 2020 рік, що оприлюднений в електронній системі закупівель Prozorro за № UA-P-2020-11-26-000253-a (вкладка «Перейти до плану закупівель» оголошення про проведення). Згідно з частиною першою статті 4 Закону, закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Тобто, закупівля по вищевказаному предмету закупівлі проведена не у відповідності до вимог частини першої статті 4 Закону, в частині не відображення вищезазначеної процедури закупівлі у формі річного плану закупівель на 2021 рік. Також, у річному плані Замовника не відображено код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів), чим порушено пункт 4 частини другої статті 4 Закону № 922.
За результатами моніторингу встановлено, що Замовником, у повідомленні про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) зазначено умову застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до частини другої статті 40 Закону № 922, а саме: відсутність конкуренції з технічних причин.
Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 №2019-VIII із змінами (далі – Закон) ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими цим законом. Постачання електричної енергії у розумінні цього закону не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності.
З 01 січня 2021 року право на отримання універсальної послуги матимуть побутові споживачі та малі непобутові споживачі по об’єктах з приєднаною потужністю до 50 кВт. При цьому, здійснення закупівель електричної енергії іншими споживачами, які є замовниками у розумінні Закону має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкриті торги.
Слід зазначити, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Рівненська обласна енергопостачальна компанія», відсутнє у переліку природних монополій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, які проводять діяльність у сфері енергетики, станом на 30.11.2020. Перелік доступний на сайті регулятора за посиланням http://www.nerc.gov.ua та Антимонопольного комітету України за посиланням http://www.amc.gov.ua.
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області оприлюднено запит від 11.12.2020 про надання інформації про відповідність Замовника критеріям визначених Законом щодо права на отримання універсальної послуги, а також щодо планування Замовником вказаної закупівлі та відповідні відображення у Річному плані закупівель на 2021 рік.
Замовником 17.12.2020 надано пояснення на запит в якому зазначено, що Згідно Паспорту точки розподілу електричної енергії дозволена (договірна) потужність для гуртожитків коледжу становить 150 кВт. Тобто Замовником не підтверджено право на отримання універсальної послуги.
Крім того, в поясненні зазначено: «Під час оприлюднення плану в розділі «термін дії плану» допущено помилку неправильно вказано термін дії плану замість 2021 указано 2020 також не внесено код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів). У зв’язку з виявленими порушеннями та неможливістю усунути ці порушення п.8 ст.40 Закону України «Про публічні закупівлі», договір необхідно розірвати та скасувати переговорну процедуру закупівлі».
З огляду на вищевикладене Замовником не обґрунтовано наявність підстав для застосування пункту 2 частини другої статті 40 Закону №922 (відсутність конкуренції з технічних причин) на відповідному ринку.
Замовником 15.12.2020 оприлюднено Договір № 480000092 про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг від 14.12.2020 з ТОВ «РОЕК».
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо планування закупівлі встановлено порушення вимог частини першої, пункту 4 частини другої статті 4 Закону.
За результатами аналізу розгляду тендерних пропозицій встановлено порушення статті 40 Закону № 922, в частині неправомірності обрання застосування переговорної процедури.
За результатами аналізу питань дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення - порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства вжити заходів щодо розірвання договору відповідно до законодавства, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.