Як проходять будівельні тендери після реформи держзакупівель
Найскандальнішої сферою державного управління в Україні були будівельні тендери. До прийняття реформи закупівлі проводилися таємно і навіть просто дізнатися про проведення тендера на будівництво було непросто. Замовники використовували різні методи недопуску і дискримінації чужих учасників.
Оскільки тендери на будівництво мають найглибшу специфіку, у Замовників завжди є можливість виписати кваліфікаційні вимоги під одного конкретного учасника, особливо з огляду на складність доступу до тендерів як для учасників, так і для контролюючих органів. Таким чином, тендери на будівництво і ремонт вигравали не ті компанії, які пропонували найбільш вигідні умови, а ті, у власників яких була «закадрова» домовленість з замовником. Внаслідок подібних змов держава втрачала мільярди гривень, а якість виконання робіт часто залишала бажати кращого, адже вибір виконавця не базувався на його професіоналізмі.
З 2016 року державні установи проводять тендери з будівництва через систему Прозорро і непорядні дії Замовників тепер легко виявити і проаналізувати. З новими правилами роботи Підрядчикам стало простіше отримати вимоги до учасників, також Підрядник може задавати питання через електронну площадку, на який Замовник зобов'язаний відповісти в установлені терміни.
На будівництво тендери проводяться регулярно, особливо в Києві, де реалізуються масштабні проекти з реконструкції інфраструктури, зведення нових об'єктів, проводиться ремонт доріг і громадських установ. Складно переоцінити вигоду компанії від виграшу подібного тендеру, тому в даній сфері мали місце корупційні схеми і тіньові домовленості, боротьба з якими - одна з основних цілей реформи держзакупівель. Система Прозорро вже заощадила не один десяток мільйонів бюджетних коштів, зробивши більш прозорими взаємини замовників і підрядників. З'явилася можливість контролювати дотримання вимог системи, своєчасно виявляти порушення, а можливість брати участь в редукціонах і вигравати державні будівельні тендери стала доступнішою для профільних підприємств.
«Із запровадженням системи Прозорро державний будівельний тендер став головною метою для відділу продажів нашої компанії. Тепер немає потреби їхати «на поклон» до чиновника для того, щоб випросити можливість участі в закупівлі. Рік тому нам довелося якісно укомплектувати наш юридичний департамент, щоб захищати інтереси нашої організації у відносинах із Замовниками, оскільки фактично виграти тендер на будівельні роботи - це тільки 20% шляху.
Після цього йде процес підписання договору, виконання роботи, а також прийом робіт з боку Замовника. На кожному етапі державного тендеру «чужий» Замовник намагається вставити палиці в колеса, щоб отримати неправомірні бонуси. У 2016 році ми прийняли рішення, що наша організація не домовлятиметься з чиновниками за допомогою «пряників» і всі несправедливі претензії по відношенню до нас ми будемо оскаржувати виключно в юридичній площині. Через 2 роки ми прийшли до висновку, що зробили правильний вибір і виграли не один тендер. Будівництво завжди буде однією з найперспективніших сфер нашої економіки і потрібно якомога швидше звикати до нових реалій та методам роботи» - прокоментував свій досвід представник однієї з будівельних компаній Дніпропетровської області.
Будівельний тендер особливо цікавий профільним компаніям, якщо замовником є ??держава. У даній сфері можливі найбільш масштабні проекти з гарантованою оплатою, а значить, підприємство зможе забезпечувати роботою співробітників і отримувати стабільний дохід. Державний тендер на виконання будівельних робіт для сумлінного виконавця фактично є «путівкою» в лідери галузі.