ФІЛОСОФСЬКИЙ КАМІНЬ – PROZORRO
Бізнесмени доволі часто стикаються з питанням: «Для чого нам Prozorro?». Звісно, коли бізнес йде вгору, без сторонніх джерел доходу, база клієнтів росте, як хліб на дріжджах, а місячний оборот рівний річному місцевому бюджету...
Тоді, справді, це питання має сенс. Втім, живучи в Україні, в один з її найскладніших періодів, очікувати стабільності марно. Кожен день - це нові виклики. Сьогодні Ваш стабільний клієнт, а завтра - заробітчанин в Чехії, і надії на покращення немає. Так, безкоштовні бізнес-тренінг вселяють віру в те, що достатньо вкласти гроші в рекламу у GOOGLE, щоб встелити свою бізнес стежину сотнями клієнтів, втім, у реальності, це має досить багато підводних каменів, які можуть посадити Ваш «корабель успішності» на мілину. І що ж виходу нема? Є! Ми пропонуємо спробувати себе в державних закупівлях v3.0: PROZORRO. Цікаво? Давайте по порядку.
Чому v3.0 PROZORRO?
Державні закупівлі не змінювались з першого дня незалежності України аж до 2016 року. Більшість учасників не могли подавати свої пропозиції через надмірну кількість документів, довідок, законодавчих проектів, які суперечили один одному. Проте в 2014 році група громадських активістів вклала свій час та гроші в розробку прототипу оновленої системи. І вже в 2016 році вона почала подавати перші ознаки життя. Фактично це була версія 2.0. Далі в процесі роботи виникали зауваження як учасників, так і замовників торгів, які вимагали змін. Комплекс втілених змін вивів PROZORRO в лідери серед інших аналогічних світових електронних систем, а Україні - відкрив доступ до світового ринку.
Як приклад, ПАТ «Укрзалізниця» перестала переплачувати за постільну білизну, а маленькі заводи більше не купляють м'ясо ціною в 5 тисяч гривень за кілограм. Саме так і створилась v3.0 PROZORRO. Наразі і далі відбуваються покращення, хоча для їх впровадження потрібно вкладати все більше і більше сил. Супротив системи потрібно подолати.
Чи є корупція?
Чесно? Є. Куди їй діватись? PROZORRO не є дочірнім органом НАБУ, тому не може напряму вести антикорупційну боротьбу. Проте в її силах допомагати у боротьбі, надавати інформацію громадянам, дозволяти їм відкрито моніторити закупівлі та, головне, перешкоджати розкраданню бюджетних коштів. Вперше в історії України ми отримали електронну систему, де будь-хто може стати голосом справедливості і «закатати безмежно велику губу» конкретному замовнику чи учаснику.
Чим це корисно Вашому бізнесу?
«Більше ніяких коридорних домовленостей, які залишаються таємницею на віки. Тепер Ви можете переглянути ціни своїх конкурентів, технічні вимоги закупівлі, ставити замовнику вимоги та запитання, і все це у відритому доступі. Питання зайшло в глухий кут? Подавайте скаргу. Дорого? Тоді пишіть в PROZORRO! Гнучкість системи вражає, головне знати як це використовувати в своїх цілях. Тут в нагоді будуть консультанти електронного майданчика. Навіть не приймаючи участь у тендерах можна проаналізувати величезний спектр інформації по конкурентам»,- зазначив заступник директора Української універсальної біржі Ігор Рибальченко (електронний майданчик tender.uub.com.ua).
«Продавати державі не вигідно»
Це є головний тезис Ваших конкурентів, щоб відбити у Вас навіть саму думку про PROZORRO. Яка ж реальність? В 90% тендерів продавати державі не те, що вигідно, а мега прибутково. І тільки в 10% ціни можуть бути дещо дивними. Ми ж говорили, що в електронній системі не існує 100% захисту від корупції, а демпінгові ціни як один з її видів. Втім, нас цікавить саме 90% дохідності. Замовники закладають ціни своїх закупівель відповідно до роздрібних прайсів. Не важко здогадатись, що при оптовій закупівлі вони будуть значно нижчими. А саме ця різниця і є таким бажаним скарбом! Хіба ж не вигідно продавати ручку за чотири гривні при закупці 1.8 грн.?
Купа документів
Різниця між версією 1.0 та 3.0 полягає у відсутності купи довідок, що інколи можна було отримати тільки шляхом чорної магії (їх в реальному світі просто не існувало). Тепер замовники вимагають адекватну кількість документів (включаючи специфікацію та цінову пропозицію). З них частина - це установчі документи, статути, виписки, які достатньо зробити один раз і використовувати протягом довгого періоду. Залишається лише кілька довідок і то, доволі часто, вимагають тільки 3-4, які підтверджують спроможність учасника виконати замовлення. Звісно, навіть тут Замовники інколи хитрують, прописуючи необхідні документи в доволі неочікуваних місцях, маленьким шрифтом і з сірим кольором тексту, але ми навчимо Вас як виходити з таких ситуацій переможцем.