Звернення:
За тендером : 09310000-5 Електрична енергія (Електрична енергія)
Тема:
ВАШІ ДІЇ дискримінаційні, штучно обмежують конкуренцію, виключають можливість подання цінових пропозицій із мінімальними або нульовими прибутками
Зміст:
ЗВЕРТАЄМО ВАШУ УВАГУ!!!! Встановлення обмеження щодо маржі на рівні, вищому за нуль, не відповідає принципам, передбаченим статтею 5 Закону, зокрема принципам недискримінації учасників, добросовісної конкуренції, пропорційності, ефективності та максимальної економії бюджетних коштів.
ВАШІ ДІЇ дискримінаційні, штучно обмежують конкуренцію, виключають можливість подання цінових пропозицій із мінімальними або нульовими прибутками, що може бути економічно виправданим для учасників, та порушують право учасника самостійно визначати фінансову модель своєї господарської діяльності.
Будь-які альтернативні підходи Замовника до оцінки «демпінгу» або встановлення мінімальної ціни поза межами передбаченого механізму є протиправними, такими, що суперечать положенням Закону, та порушують принцип законності, визначений статтею 5 Закону.
Чинне законодавство України містить вичерпний, чітко регламентований та автоматизований механізм виявлення та аналізу цінових пропозицій із ознаками заниження, а також встановлює прозору процедуру надання обґрунтувань з боку учасника, ціна якого визначена як аномально низька.
Встановлення ВАМИ заборони на подання пропозицій з від’ємною маржею, тобто визначення мінімальної ціни, не передбачене законодавством та є неправомірним втручанням у процес ціноутворення, що виходить за межі його повноважень.
Оцінка тендерної пропозиції здійснюється автоматично електронною системою закупівель, відповідно до критеріїв та методики оцінки, встановлених Замовником у тендерній документації згідно з частиною другою статті 29 Закону. Відповідно до частини другої статті 29 Закону, найбільш економічно вигідною визнається та тендерна пропозиція, ціна або приведена ціна якої є найнижчою, а Замовник розглядає її на відповідність вимогам тендерної документації. Закон надає Замовнику право лише розглядати найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, яка визначена системою, на предмет відповідності технічним, кваліфікаційним та іншим вимогам, але не надає права самостійно формувати критерії відхилення пропозицій через відсутність прибутковості у структурі ціни.
Підпункт 1 пункту 45 вказаних Особливостей передбачає, що у разі ненадання або надання неналежного обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою, Замовник має право відхилити таку пропозицію, зазначивши відповідну аргументацію в електронній системі закупівель. Законодавець встановив механізм реагування на занижені ціни, реалізація якого покладається на електронну систему закупівель та виключно на підставі автоматизованого виявлення аномально низької ціни. Водночас будь-які інші підходи до оцінки економічної обґрунтованості тендерних пропозицій, у тому числі запровадження обмеження на подання пропозицій із від’ємною складовою маржі постачальника, не передбачені чинним законодавством і є незаконними.
Звертаємо окрему увагу на правозастосовчу практику, яка підтверджує неправомірність відхилення тендерних пропозицій на підставі суб’єктивної оцінки рівня прибутковості учасника. Зокрема, рішення Антимонопольного комітету України від 29.11.2023 № 19236 у процедурі закупівлі UA-2023-09-27-012478-a, а також рішення від 14.12.2023 № 20202 у процедурі UA-2023-11-20-016150-a, однозначно засвідчують, що таке відхилення є порушенням вимог законодавства. АМКУ наголошує: рішення Замовника щодо оцінки рівня ціни тендерної пропозиції мають ґрунтуватися виключно на об’єктивному аналізі наданого учасником обґрунтування, у випадках, коли ціна визнана аномально низькою відповідно до вимог законодавства. Практика органів державного фінансового контролю також підтверджує факт порушення законодавства у випадках безпідставного відхилення тендерних пропозицій, коли аномально низька ціна не була визначена електронною системою, або коли учасник належним чином обґрунтував свою пропозицію.
Встановлення Замовником у тендерній документації вимоги щодо заборони подання тендерної пропозиції з нульовою або від’ємною маржею постачальника є протиправним втручанням у структуру ціни учасника, що прямо суперечить чинному законодавству України у сфері публічних закупівель та не передбачене жодним нормативно-правовим актом. Замовник фактично створює нову незаконну підставу для відхилення учасників — встановлення нижньої межі ціни на власний розсуд.
Будемо звертатися до АМКУ з цього питання відповідно вашої закупівлі.
Дата оприлюднення звернення:
23.12.2025 17:59
Доброго дня. Шановний Учаснику, Замовником опрацьовано інформацію та прийнято рішення про внесення змін до тендерної документації відповідно до пункту 54 Особливостей.
Щиро вдячні за звернення!
Дата оприлюднення відповіді:
24.12.2025 15:56