Звернення:
За тендером : Послуга з управління побутовими відходами
Тема:
Вимога щодо внесення змін до тендерної пропозиції
Зміст:
Шановний Замовнику!
Ознайомившись із тендерною документацією за вказаною закупівлею, встановлено, що її чинна редакція не містить обов’язкових вимог, які забезпечують можливість надання послуг відповідно до предмета закупівлі та вимог чинного законодавства, а саме не передбачено механізму підтвердження законного завершення повного ланцюга управління побутовими відходами: збирання/перевезення - передання на визначений об’єкт - відновлення та/або видалення.
У зв’язку з викладеним вимагаємо внесення змін до тендерної документації з установленням вимог до учасників щодо документального підтвердження подальшого відновлення та/або видалення побутових відходів, у тому числі шляхом підтвердження договірної/гарантійної бази на 2026 рік на весь строк надання послуг.
1. Обов’язковість вимоги випливає з предмета закупівлі та правової природи послуги
Замовником оголошено закупівлю послуг з управління відходами (побутовими відходами), а не виключно транспортних послуг/перевезення. Відповідно до пп.28 п. 1 ст. 1 Закону України "Про управління відходами", управління побутовими відходами є комплексом операцій, який не завершується на етапі “перевезення”, а передбачає доведення потоку відходів до відновлення та/або видалення на відповідних об’єктах.
Отже, відсутність у ТД вимоги щодо підтвердження того, куди саме і на якій правовій підставі відходи будуть передані для відновлення/видалення, означає, що Замовник:
не визначає істотну умову виконання послуги саме як “управління відходами”;
не перевіряє спроможність учасника забезпечити законний кінцевий етап (відновлення/видалення);
допускає укладення договору, виконання якого може бути здійснене поза межами встановленої системи управління побутовими відходами, що створює ризик правопорушень та фінансових втрат.
2. Замовник зобов’язаний виконувати рішення органів місцевого самоврядування, прийняті в межах повноважень
ХНМУ здійснює діяльність та утворює побутові відходи на території Харківської міської територіальної громади. Відповідно до ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийняті в межах наданих повноважень, є обов’язковими для виконання підприємствами, установами та організаціями, що розташовані на відповідній території, незалежно від форми власності.
Таким чином, Замовник не має дискреції і не може ігнорувати визначені на території громади правила та рішення щодо організації системи управління побутовими відходами.
3. У Харкові визначено суб’єкта та об’єкт для відновлення/видалення побутових відходів — це “обов’язкова рамка” для Замовника
Рішенням Виконавчого комітету Харківської міської ради від 11.12.2024 № 586 «Про визначення суб’єкта господарювання, який здійснює відновлення та/або видалення побутових відходів» визначено суб’єкта господарювання, який здійснює відновлення та/або видалення побутових відходів на території Харківської міської територіальної громади;
визначено об’єкт оброблення відходів, види побутових відходів, операції відновлення/видалення та територію походження відходів.
Вказане рішення прийняте з посиланням, зокрема, на Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України «Про управління відходами» та постанову КМУ № 941 від 05.09.2023, якою затверджено Порядок визначення суб’єктів господарювання, які здійснюють відновлення та/або видалення побутових відходів.
Отже, для території м. Харкова наявна встановлена в законний спосіб система (суб’єкт/об’єкт/операції/територія), яку Замовник зобов’язаний враховувати при закупівлі послуг з управління побутовими відходами.
4. Замовник зобов’язаний встановити в ТД спосіб підтвердження законності виконання договору
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація повинна містити умови, які забезпечують можливість належного виконання договору та дають Замовнику інструмент перевірки відповідності учасника встановленим вимогам. Відсутність у ТД підтверджуючих документів щодо кінцевого етапу управління відходами означає відсутність у Замовника механізму:
перевірки законності маршруту відходів (передання на визначений/дозволений об’єкт),
перевірки фактичної спроможності учасника забезпечити відновлення/видалення,
мінімізації ризиків неналежного виконання договору та можливих збитків.
Це є істотним, оскільки предмет закупівлі визначений як “управління відходами”, а документально підтверджується лише проміжна операція (перевезення), без підтвердження обов’язкового завершення ланцюга.
5. Вимога про договір/підтвердження на 2026 рік є необхідною умовою виконуваності договору
Оскільки надання послуг охоплює 2026 рік (повністю або частково), учасник має підтвердити, що в період надання послуг він матиме правову можливість передавати відходи на об’єкт відновлення/видалення. Відсутність договору/гарантійного підтвердження на 2026 рік означає, що учасник не доводить виконуваність договору закупівлі у заявлений строк, що є неприпустимим з погляду належного планування закупівлі та управління бюджетними коштами.
6. ВИМОГА: внесення змін до ТД (рекомендована редакція)
Просимо доповнити тендерну документацію окремим пунктом (у технічних вимогах/кваліфікаційних вимогах та/або переліку документів пропозиції) у такій редакції:
“Підтвердження забезпечення подальшого відновлення та/або видалення побутових відходів”
Учасник повинен підтвердити забезпечення подальшого відновлення та/або видалення побутових відходів, що будуть зібрані та перевезені в межах виконання договору, шляхом їх передавання на об’єкт оброблення/видалення, визначений у встановленому порядку та/або такий, що має необхідні дозвільні документи для здійснення відповідних операцій.
Для підтвердження Учасник у складі тендерної пропозиції надає обов’язково:
(а) копію чинного договору з оператором об’єкта відновлення/видалення (полігону/комплексу) про приймання/оброблення/захоронення побутових відходів на весь строк надання послуг за договором закупівлі, включно з 2026 роком, із зазначенням видів відходів та/або орієнтовних обсягів;
або лист-зобов’язання/гарантійний лист оператора об’єкта про укладення/пролонгацію договору на 2026 рік на обсяги, що відповідають предмету закупівлі, з обов’язковим наданням договору Замовнику при укладенні договору про закупівлю;
(б) лист-підтвердження від оператора об’єкта (полігону/комплексу) про готовність приймати відходи Учасника в межах цієї закупівлі у період надання послуг (із зазначенням періоду, видів відходів та/або орієнтовних обсягів).
У разі, якщо Учасник є оператором об’єкта відновлення/видалення — замість договору (п. 2(а)) надається документ, що підтверджує право користування/експлуатації відповідного об’єкта та готовність приймати відходи в обсягах закупівлі.
Примітка: наведені вимоги не є дискримінаційними, оскільки спрямовані на підтвердження виконання законодавства, виконуваність договору та наявність реального, законного маршруту передачі відходів до кінцевого етапу відновлення/видалення.
Підсумовуючи, відсутність зазначених положень ТД:
створює ризик укладення договору, який не забезпечує законного завершення повного циклу управління побутовими відходами,
створює ризики неналежного використання коштів та неефективності витрат,
може призвести до встановлення/оплати вартості послуг без підтвердженої законної складової відновлення/видалення (що в подальшому може стати предметом контролю, зокрема, органів державного фінансового контролю).
У зв’язку з викладеним вимагаємо внести зміни до тендерної документації та оприлюднити їх у встановленому порядку.
Дата оприлюднення звернення:
19.12.2025 20:33
Шановний учаснику!
Чинним законодавством України (в т.ч. Законом) не передбачена обов’язкова вимога (припис) про включення до тендерної документації вимоги щодо наявності у учасника закупівлі статусу переможця у конкурсі органу місцевого самоврядування щодо збирання та перевезення побутових відходів на території територіальної громади.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 09.10.2020 у справі №826/14098/16 вказав:
«29. Таким чином, суть принципу недискримінації полягає в тому, що замовник зобов`язаний установити рівні умови участі у процедурах закупівель для вітчизняних та іноземних учасників усіх форм власності та організаційно-правових форм. Водночас, дії, що можуть дискримінувати потенційних учасників закупівлі вчиняти замовнику заборонено.»
Частиною 3 статті 33 Закону України «Про управління відходами» від 09.07.2023 року № 2320-IX (зі змінами) передбачено:
«Суб’єкти господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Виконавчий орган місцевої ради на конкурсних засадах може визначити декількох суб’єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність із збирання та перевезення побутових відходів, на території територіальної громади за територіальним принципом та/або за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні).»
Тендерна документація передбачає участь учасників незалежно від наявності у них статусу переможця у конкурсі органу місцевого самоврядування щодо збирання та перевезення побутових відходів на території територіальної громади.
Натомість зазначення такої вимоги до учасників означало би проведення іншої закупівлі, а саме виключно серед тих, що визначені Виконавчим комітетом Харківської міської ради як виконавці послуг з вивезення побутових відходів у м. Харкові.
Задоволення вимоги (внесення відповідних змін до тендерної документації):
- фактично створює перешкоду у доступі до участі у процедурі закупівлі іншим учасникам, які мають право та мають можливість надавати послуги, які є предметом закупівлі;
- штучно обмежує конкуренцію, встановлюючи дискримінаційні вимоги, які дозволять прийняти участь у тендері дуже обмеженій кількості учасників.
Отже, виконання зазначеної вимоги:
- безпідставно призведе до участі у закупівлі лише тих учасників, що визначені Виконавчим комітетом Харківської міської ради як виконавці послуг з вивезення побутових відходів у м. Харкові;
- невиправдано звужує поняття виконавця послуг договору;
- фактично створює перешкоду у доступі у участі до процедури закупівлі тим учасникам, які можуть виконати умови договору про закупівлю, але не мають статусу виконавця послуг.
Таким чином задоволення звернення, яке має мету штучно обмежити конкуренцію, із дискримінаційними вимогами і дозволить прийняти участь у закупівлі дуже обмеженій кількості учасників, - порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі».
Також, пунктом 1 ст. 33 Закону «Про управління відходами» передбачено, що «Послуга з управління побутовими відходами є комунальною послугою і надається відповідно до законодавства про житлово-комунальні послуги та Правил, встановлених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням регіональних та місцевих планів управління відходами та правил благоустрою населеного пункту». Правила надання послуги з управління побутовими відходами, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835 (далі за текстом – Правила), які «визначають механізм надання суб’єктами господарювання у сфері управління відходами незалежно від форми власності послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах» (пункт 1 Правил) В абзаці 5 пункту 2 Правил чітко визначені споживачі, яким надаються «послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах», а саме - «споживач - індивідуальний споживач (фізична або юридична особа, яка є співвласником багатоквартирного будинку, власником будівлі (зокрема власником індивідуального садибного житлового будинку) або колективний споживач (юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їх інтересах укладає договір про надання послуги з управління побутовими відходами)». Пунктом 9 Правил також чітко визначено перелік місць, які обладнуються відповідними засобами для надання послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах, а саме: - «Для забезпечення надання послуги з управління відходами житлові масиви і внутрішньодворові території, дороги загального користування, зупинки громадського транспорту та інші об’єкти благоустрою населених пунктів, а також місця проведення масових заходів обладнуються контейнерними майданчиками для роздільного збирання побутових відходів, урнами для збирання побутових відходів згідно з правилами благоустрою населеного пункту, регіональними та місцевими планами управління відходами та відповідно до укладених договорів про надання послуги з управління побутовими відходами».
Харківський національний медичний університет є бюджетною установою та з точки зору вказаного конкретного правового припису в Правилах, до споживачів не відноситься.
Відповідно Додатку 4 до Тендерної документації «ІНФОРМАЦІЯ Про технічні, якісні, кількісні та інші характеристики (вимоги)» предметом закупівлі є збирання та перевезення відходів спеціально обладнаними для цього автотранспортними засобами:
- Послуги з управління твердими побутовими відходами
- Послуги з управління великогабаритними відходами
- Послуги з управління роздільно зібраними відходами (скло, пластикові та металеві м’які пляшки, пластик, метал, поліетилен)
Відновлення та видалення побутових відходів не є предметом закупівлі.
На Вашу вимогу Тендерна документація буде доповнена щодо надання наступних документів у складі тендерної документації:
- копія чинного договору з оператором об’єкта відновлення/видалення (полігону/комплексу) про приймання/оброблення/захоронення побутових відходів на весь строк надання послуг за договором закупівлі, включно з 2026 роком, із зазначенням видів відходів та/або орієнтовних обсягів;
або
- лист-зобов’язання/гарантійний лист оператора об’єкта про укладення/пролонгацію договору на 2026 рік на обсяги, що відповідають предмету закупівлі, з обов’язковим наданням договору Замовнику при укладенні договору про закупівлю.
Дата оприлюднення відповіді:
20.12.2025 09:42