Звернення:
За тендером : Послуги з управління медичними відходами: комплекс операцій із збирання, оброблення та утилізації небезпечних медичних відходів код - 90520000-8 Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника
Тема:
ртутновмісні відходи
Зміст:
Доброго дня! Повідомляємо вас, що включення вами до небезпечних медичних відходів ртутновмісні відходи за кодом 20 01 21* суперечить Наказу МОЗ № 1827 від 31.10.24, адже в ньому визначено вичерпний перелік відходів, що відносяться до медичних відходів виключно за розділом 18* коду відходів відповідно до Національного переліку відходів. Також включення такої не значної кількості зазначених відходів суттєво зменшує конкуренцію, адже на ринку приймають участь та мають відповідне обладнання для їх управлыння лише 2 компанії, що прямо відображається на ціні. Щодо ціни зверніть увагу, що включення такої не значної кількості ртутновмісних відходів прямо залежно впливає на ціну на управління медичними відходами, що становлять 99% у вашій закупівлі. Також ви можете ознайомитися за відкритими даними прозоро, що на послуги управління саме медичними відходами конкуренція значна, і ціна за 1кг ваги медичних відходів може становити від 28-34 грн. А коли у складі небезпечних відходів включені ртутновмсні відходи, які ще до того становлять не значну частину, ціна варюється від 42-45 грн. за 1кг саме медичних відходів, хоча ціна на ринку управління саме ртутновмісних відходів залишається практично однаковою. Зазначене прямо вказує і доказує на закупівлю зазначених послуг за завищеними цінами, більш того замовнику слід задуматися ще до того, якщо зазначені ртутновмісні відходи взагалі не були передані, або взагалі не генерувалися у лікарні. Просимо вас подбати про економію бюджетних коштів та вашу обізнаність. Послугу з управління Ртутновмісними відходами ви можете закупити в окремі закупівлі або лоті, що не суперечить чинному законодавству України, але прямо економить бюджетні кошти.
Дата оприлюднення звернення:
17.12.2025 12:52
Шановний Учасник!
Звертаємо увагу, що Замовник є медичним закладом, а отже – утворювачем таких відходів як 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи, та потребує відповідні послуги з управління цими відходами.
Звертаємо вашу увагу, що згідно п. 1 Додатку 2 до тендерної документації, Послуги надаються згідно з вимогами наказу Міністерства охорони здоров’я України від 31.10.2024 № 1827 «Про затвердження Державних санітарних норм та правил «Порядок управління медичними відходами, у тому числі вимоги щодо безпечності для здоров’я людини під час утворення, збирання, зберігання, перевезення, оброблення таких відходів»», Закону України «Про управління відходами» від 20 червня 2022 року № 2320-IX.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про управління відходами» (далі – Закон) наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- операції з управління відходами - збирання, перевезення, відновлення та видалення відходів;
- видалення відходів - операція, що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії. Перелік операцій з видалення відходів наведено в додатку 1 до Закону;
- відновлення відходів - операція, у результаті якої відходи використовуються для корисних цілей, замінюючи матеріали, які мали бути використані для виконання певної функції або які підготовлені для виконання цієї функції на підприємстві чи в іншій господарській діяльності. Перелік операцій з відновлення відходів наведено в додатку 2 до Закону;
- суб’єкт господарювання у сфері управління відходами - юридична особа або фізична особа-підприємець, що здійснює збирання, купівлю, зберігання, перевезення, відновлення та/або видалення відходів відповідно до законодавства;
- управління відходами - комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об’єктами видалення відходів.
Статтею 3 Закону зазначені основні цілі та принципи державної політики у сфері запобігання утворенню та управління відходами, зокрема дотримання ієрархії управління відходами.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону, ієрархія управління відходами впроваджується центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями з метою (у порядку пріоритетності):
1) запобігання утворенню відходів;
2) підготовки відходів до повторного використання;
3) рециклінгу;
4) відновлення відходів (у тому числі виробництва енергії);
5) видалення відходів.
Відповідно до частини другої статті 4 Закону, підприємства, установи та організації, діяльність яких призводить до утворення відходів, забезпечують дотримання ієрархії управління відходами шляхом:
1) планування та здійснення своєї діяльності таким чином, щоб запобігати утворенню відходів, зменшувати їх утворення, запобігати їх негативному впливу на здоров’я людей та навколишнє природне середовище під час проектування продукції, її виробництва, під час і після використання продукції;
2) здійснення відновлення відходів, утворенню яких не вдалося запобігти, забезпечуючи підготовку відходів до повторного використання, рециклінг або проведення інших операцій з відновлення, включаючи виробництво енергії;
3) видалення лише тих відходів, що непридатні з технологічних чи економічних причин до рециклінгу або інших операцій з відновлення відходів.
Утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, відповідно до частини другої статті 16 Закону, серед іншого, зобов’язані:
- класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів;
- обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб’єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл.
- не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені.
Відповідно до частини другої статті 17 Закону, суб’єкти господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, серед іншого, зобов’язані:
- дотримуватися вимог щодо збирання, перевезення та оброблення відходів, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами;
- не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені;
- вести облік відходів, що утворилися у результаті їхньої діяльності чи були отримані від інших суб’єктів господарювання, облік операцій з управління відходами та подавати звітність відповідно до закону;
- мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами;
- мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходам.
Статтею 44 Закону зазначено, що до господарської діяльності з управління небезпечними відходами належить:
1) комплекс операцій із збирання та оброблення небезпечних відходів;
2) збирання та зберігання небезпечних відходів для подальшого їх експорту з метою їх оброблення або видалення.
Отримання ліцензії виключно на операцію збирання відходів або на операцію зберігання відходів можливе, за умови наявності нотаріально посвідченого договору між експортером та особою, що відповідає за оброблення відходів, в якому визначено методи екологічно обґрунтованого управління відходами.
Статтею 47 Закону зазначено, що обліку підлягають усі відходи, утворені, зібрані, перевезені та оброблені та території України.
Суб’єкти господарювання, які в результаті господарської діяльності є утворювачами та/або власниками відходів, зобов’язані вести облік за обсягом, кодом і найменуванням, джерелами утворення відходів, здійсненням операцій з управління відходами.
Для здійснення обліку відходів та операцій з управління відходами, суб’єкти господарювання, які в результаті господарської діяльності є утворювачами та/або власниками відходів, зобов’язані вести облік утворення відходів та здійснення операцій з управління відходами в електронному вигляді.
Статтею 48 Закону визначено, що звітність до інформаційної системи управління відходами зокрема, подають:
1) суб’єкти господарювання, діяльність яких призводить до утворення відходів;
2) суб’єкти господарювання у сфері управління відходами;
3) організації розширеної відповідальності виробника.
25.02.2025 набрав чинності наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 26.11.2024 № 1534 «Про затвердження Порядку ведення державного обліку відходів та подання звітності та Типової форми обліку відходів», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17.01.2025 за № 90/43496 (далі – Порядок).
Порядок встановлює правила ведення державного обліку відходів та подання звітності суб’єктами господарювання у сфері управління відходами незалежно від форми власності, які в результаті господарської діяльності утворюють відходи або є власниками відходів та/або здійснюють операції зі збирання, перевезення та/або оброблення відходів.
Утворювачі відходів зобов’язані обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, а у разі утворення небезпечних відходів також мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами. При відсутності у утворювача відходів дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, вони зобов’язані укладати договори на оброблення відходів з суб’єктами господарювання у сфері управління відходами, які мають дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, із зазначенням у вказаних документах коду та назви відходів відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів, що належним чином підтверджуватиме наявність у такого суб’єкта господарювання права на здійснення операцій з оброблення відходів, щодо яких укладається договір.»
До того ж зазначаємо, що Закон не зобов’язує ділити Замовника закупівлю на лоти, це є право, а не обов’язок Замовника.
З урахуванням зазначеного – відсутні підстави для задоволення вашої вимоги.
Дата оприлюднення відповіді:
18.12.2025 19:37