Обгрунтування використання процедури
Відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922) на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування Кабінет Міністрів України затвердив постановою від 12.10.2022 № 1178.
З огляду на це сьогодні замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом (п. 3 Особливостей).
Пункт 13 Особливостей передбачає можливість для замовників придбати товари і послуги (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуги з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, роботи, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у встановлених випадках.
Підпункт 5 пункту 13 Особливостей одним із таких випадків визначає випадок, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у разі відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Постановою № 310 від 14.03.2018 року затверджено Кодекс систем розподілу. Пунктом 72 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено: Регулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. До повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належать ліцензування господарської діяльності у сфері електроенергетики відповідно до вимог цього Закону та контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності. Акціонерне товариство «Миколаївобленерго» відповідно до отриманої ліцензії є Оператором системи розподілу (далі – ОСР) та здійснює господарську діяльність з розподілу електричної енергії виключно у межах місць провадження господарської діяльності встановлених постановою НКРЕКП від 02.11.2018 №_1334, на території Миколаївської області.
Відповідно до статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено функції, права та обов’язки оператора системи розподілу: Оператор системи розподілу: 1) забезпечує недискримінаційний доступ до системи розподілу; 2) надає послуги з розподілу електричної енергії з дотриманням встановлених показників якості надання послуг; 3) надає послуги з приєднання до системи розподілу відповідно до кодексу систем розподілу; 4) здійснює планування розвитку системи розподілу з урахуванням заходів з енергоефективності, управління попитом та можливостей використання розподіленої генерації та установок зберігання енергії; 5) забезпечує довгострокову спроможність систем розподілу задовольняти обґрунтований попит на розподіл за допомогою перспективного планування заходів та інвестицій для забезпечення достатньої потужності системи розподілу та надійності її функціонування; 6) забезпечує безпечне, надійне та ефективне функціонування систем розподілу з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища; 7) забезпечує користувачів системи інформацією, необхідною для ефективного доступу та використання системи розподілу; 8) забезпечує комерційний облік відповідно до цього Закону, правил ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; 9) розробляє типові графіки (профілі) навантаження для певних категорій споживачів відповідно до кодексу комерційного обліку; 10) виконує інші функції, передбачені нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
Відповідно до Закону України «Про природні монополії» та Розпорядження Антимонопольного комітету України від 28.11.2012 №874-р «Про затвердження Порядку складання та ведення зведеного переліку суб'єктів природних монополій»: АТ «Миколаївобленерго» (код ЄДРПОУ 23399393) займає монопольне становище на ринку на території Миколаївської області системи з розподілу електричної енергії (https://www.nerc.gov.ua/reyestri-nkrekp/reyestri-subyektiv-prirodnih-monopolij-nkrekp/reyestr-subyektiv-prirodnih-monopolij-yaki-provadyat-gospodarsku-diyalnist-u-sferi-energetiki), що підтверджується рядком № 39, станом на 31.07.2025).
Враховуючи об'єктивну відсутність конкуренції з технічних причин для нестандартного приєднання до електричних мереж системи розподілу з проектуванням лінійної частини приєднання замовником, єдиним можливим виконавцем, є АТ «Миколаївобленерго». Отже, нестандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу з проектуванням лінійної частини приєднання замовником до електричних мереж оператора системи розподілу може бути виконано лише певним виконавцем, а саме АТ «Миколаївобленерго». Інша альтернатива відсутня. Тому, договір про закупівлю про нестандартне приєднання до електричних мереж системи розподілу з проектуванням лінійної частини приєднання замовником до електричних мереж оператора системи розподілу, може бути укладений лише з одним виконавцем, а саме з АТ «Миколаївобленерго». Водночас, як передбачено чинним законодавством, під час здійснення закупівель замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель. З огляду на викладене, рішення щодо проведення закупівлі відповідає чинному законодавству