Обгрунтування використання процедури
Для забезпечення належної господарської діяльності Комунальної організації «Харківський зоологічний парк» протягом грудня 2025 року, існує необхідність у здійсненні закупівлі послуг з розподілу електричної енергії/із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії за кодом ДК 021:2015 - 65310000-9 - Розподіл електричної енергії на суму 830 955,89 грн (вісімсот тридцять тисяч дев'ятсот п'ятдесят п'ять гривень 89 копійок).
Відповідно до абз. 4 пп. 5 п. 13 ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг зпоточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб?єктом господарювання, зокрема, у разі відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Згідно абзацу 2 частини першої статті 1 Закону України «Про природні монополії»: природна монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв?язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб?єктами природних монополій, не можуть бути замінені успоживанні іншими товарами (послугами), узв?язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).
Правові засади функціонування ринку електричної енергії України визначаються Законом України «Про ринок електричної енергії», а відповідно до даного Закону розподіл електричної енергії - це діяльність із транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії.
Послуги з розподілу електричної енергії надають оператори систем розподілу (суб?єкти природних монополій) за тарифами, які встановлюються НКРЕКП. Згідно частини 1 постанови НКРЕКП «Про затвердження порядку складання та ведення НКРЕКП реєстру суб?єктів природних монополій» від 19.10.2017 № 1268 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, складає та веде реєстр суб?єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики.
Відомості щодо суб?єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, вносяться НКРЕКП до Реєстру станом на останне число звітного місяця. Реєстр розміщується щомісяця не пізніше 7 числа на офіційному веб-сайті НКРЕКП (http://www.nerc.gov.ua/), відомості з якого щомісяця до 10 числа на електронних та паперових носіях подаються до Антимонопольного комітету України.
Згідно розпорядження Антимонопольного комітету України від 28.11.2012 року № 874-р «Про затвердження Порядку складання та ведення зведеного переліку суб?єктів природних монополій» зведений перелік суб?єктів природних монополій розміщується щомісяця до 20 числа на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України (http://www.amcu.gov.ua). На дату підписання цього обгрунтування на сайті Антимонопольного комітету України за посиланням https://amcu.gov.ua/napryami/konkurenciya/arhiv-zvedenogo-pereliku-prirodnih-monopolij/zvedenyi-perelik-pryrodnykh-monopolii-2025 розміщено Зведений перелік суб' єктів природних монополій станом на 17.11.2025року. В реєстрі, серед суб?єктів природних монополій по виду діяльності розподіл електричної енергії, зазначено, у тому числі Акціонерне товариство «ХАРКІВОБЛЕНЕРГО».
Враховуючи інформацію згідно Реєстру суб?єктів природних монополій, які провадать господарську діяльність у сферах енергетики, що оприлюднений на офіційному веб-сайті НКРЕКП https://www.nerc.gov.ua/reyestri-nkrekp/reyestri-subyektiv-prirodnih-monopolij-nkrekp/reyestr-subyektiv-prirodnih-monopolij-yaki-provadyat-gospodarsku-diyalnist-u-sferi-energetiki, AT «ХАРКІВОБЛЕНЕРГО» є суб'єктом природної монополії.
Відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (постанова НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1470) територія провадження діяльності оператора системи розподілу визначається за місцем розташування об?єктів електроенергетики, призначених для розподілу електричної енергії, що перебувають у власності ліцензіата, та до яких приєднані електричні мережі споживачів, які живляться від мереж ліцензіата. При цьому, територія провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії за регульованим тарифом із зазначенням переліку адміністративно- територіальних одиниць затверджується постановою НКРЕКП про видачу відповідної ліцензії. Станом на сьогодні, відповідно до Постанови НКРЕКП від 16.11.2018 № 1446 - АТ «ХАРКІВОБЛЕНЕРГО» видано ліцензію на розподіл електричної енергії по Харківській області.
Отже, Замовник здійснює закупівлю послуг, згідно предмета закупівлі, у зв?язку з відсутністю конкуренції зтехнічних причин, а саме з урахуванням підключення електромережі споживача (Замовника) до об?єктів електроенергетики оперетора системи розподілу. При цьому, згідно частини першої статті 3 Закону України «Про ринок електричної енергії» ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, крім діяльності суб?єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими вказаним Законом.
Документи, що підтверджують відсутність конкуренції зтехнічних причин:
Закон України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електроенергії»;
Закон України «Про ринок електричної енергії»;
Постанова НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії»;
Постанова НКРЕКП від 16.11.2018 № 1446 «Про видачу АТ «ХАРКІВОБЛЕНЕРГО» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом»;
Зведений перелік суб?єктів природних монополій Антимонопольного комітету України станом на 17.11.2025 року (додаток 1) (розміщений на веб-сайті Антимонопольного комітету України за посиланням: https://amcu.gov.ua/napryami/konkurenciya/arhiv-zvedenogo-pereliku-prirodnih-monopolij/zvedenyi-perelik-pryrodnykh-monopolii-2025);
Реєстр суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сфері енергетики НКРЕКП станом на 30.11.2025 (додаток 2) (розміщений на веб-сайті НКРЕКП за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/reyestri-nkrekp/reyestri-subyektiv-prirodnih-monopolij-nkrekp/reyestr-subyektiv-prirodnih-monopolij-yaki-provadyat-gospodarsku-diyalnist-u-sferi-energetiki).
Таким чином, на підставі викладеного, закупівля послуг з розподілу електричної енергії/із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії за кодом ДК 021:2015 - 65310000-9 - Розподіл електричної енергії на суму 830 955,89 грн (вісімсот тридцять тисяч дев'ятсот п'ятдесят п'ять гривень 89 копійок) здійснюється на підставі абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі послуг у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин.