Звернення:
За тендером : ДК 021:2015:09310000-5 - Електрична енергія(Електрична енергія)
Тема:
Жодна норма Закону України «Про публічні закупівлі» не встановлює обов’язку суб’єкта господарювання розкривати залишки коштів на рахунках під час участі у процедурі закупівлі.
Зміст:
Шановний Замовнику!
У Додатку до Вашої тендерної документації передбачено вимогу щодо надання Учасником «Оригінал довідки(ок) або нотаріально завірену копію довідки(ок) видана(і) банківськими установами, у яких обслуговується учасник, про наявність поточного(их) рахунку(ів), їх стан (залишок коштів на рахунках) та про відсутність заборгованості по сплаті відсотків за кредитом(ами), арештів по рахунках; Учасник торгів – нерезидент у складі пропозиції повинен надати: - довідку банку про фінансову спроможність учасника торгів – нерезидента; - довідку, що підтверджує задовільний фінансовий стан учасника торгів – нерезидента, виданої уповноваженим органом реєстрації в країні нерезидента».
Наголошуємо, що вимога розкривати залишки коштів на банківських рахунках є такою, що виходить за межі чинного законодавства, оскільки:
1. Інформація щодо залишків на рахунках є банківською таємницею відповідно до статті 60 Закону України «Про банки і банківську діяльність», а також містить ознаки комерційної таємниці, поширення якої без законних підстав заборонено.
2. Жодна норма Закону України «Про публічні закупівлі» не встановлює обов’язку суб’єкта господарювання розкривати залишки коштів на рахунках під час участі у процедурі закупівлі. Аналогічно, Особливості, затверджені постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022, не передбачають таких вимог.
3. Відповідно до пункту 29 Особливостей № 1178, у разі закупівлі електричної енергії Замовник не має права встановлювати вимоги, не передбачені відповідними національними стандартами. Ні ДСТУ, ні інші нормативно-правові акти у сфері закупівлі електричної енергії не містять вимоги щодо обов’язкового розкриття залишків коштів на рахунках.
Встановлення такої умови порушує принципи, закріплені у ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі», зокрема принципи: недискримінації учасників, рівного ставлення до учасників, запобігання корупційним діям та недобросовісній конкуренції.
Фактично, вимога розкриття фінансових залишків створює передумови для неправомірного доступу до внутрішньої фінансової інформації суб’єкта господарювання. Подібні вимоги неодноразово визнавалися Антимонопольним комітетом України незаконними та дискримінаційними.
Звертаємо Вашу увагу, що: ч. 10 ст. 11 Закону України «Про публічні закупівлі» прямо передбачає персональну відповідальність уповноваженої особи за прийняті нею рішення, дії чи бездіяльність у сфері публічних закупівель; відповідно до ст. 164-14 КУпАП, встановлення дискримінаційних вимог у тендерній документації, що призводить до обмеження конкуренції, може бути підставою для притягнення до адміністративної відповідальності; умисне встановлення незаконних умов у тендерній документації може кваліфікуватися як зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 КК України) або перевищення службових повноважень.
У випадку відмови ВАМИ усунути зазначене порушення, ми залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України, Державної аудиторської служби України, а також до правоохоронних органів для надання правової оцінки діям уповноваженої особи.
Дата оприлюднення звернення:
12.12.2025 11:16
Шановний учаснику! Розглянувши ваше питання повідомляємо наступне:
1.) У пп.3.6. п.3 Додатка 1 тендерної документації зазначено, що: «У разі, якщо учасник не повинен складати або відповідно до норм чинного законодавства (в тому числі у разі подання тендерної пропозиції учасником-нерезидентом відповідно до норм законодавства країни реєстрації) не зобов’язаний складати якийсь зі вказаних в положеннях документації документ, накладати електронний підпис, то він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави щодо ненадання відповідних документів або ненакладення електронного підпису; або надає копію/ї роз'яснення/нь державних органів щодо цього.», а отже вам достатньо лише надати пояснення в довільній формі, згідно чого ви не надаєте ту чи іншу інформацію. Замовник залишив за вами таке право.
2.) Відповідно до абзацу першого пункту 29 Постанови КМУ № 1178 від 12.10.2022року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» зазначено, що Замовником не застосовуються положення лише пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону «Про публічні закупівлі».
Тому просимо врахувати зазначену інформацію при подані вашої тендерної пропозиції.
Дата оприлюднення відповіді:
12.12.2025 13:21