Обгрунтування використання процедури
Управлінням капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради за результатами проведеної процедури відкритих торгів (ідентифікатор закупівлі UA-2024-12-31-002886-a) укладено Договір про закупівлю робіт за державні кошти №2/25
від 19.02.2025 (далі – Основний договір) з Товариством з обмеженою відповідальністю «Сумимостобуд» на виконання робіт по об’єкту «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту (ПРУ) на території СПШ № 28 СМР за адресою: м. Суми, вул. Данила Галицького, 22» (далі – Об’єкт), на загальну вартість 63 599 568,12 гривень.
Основний договір визначає та закріплює обсяг робіт, що підлягають виконанню відповідно до затвердженої проєктно-кошторисної документації, встановлює детальний порядок і графік фінансування, регламентує процедуру внесення змін до істотних умов договору, а також визначає взаємну відповідальність Сторін за невиконання або неналежне виконання договірних зобов’язань. З моменту набрання договором чинності Підрядник приступив до виконання передбачених ним робіт відповідно до встановленого графіка.
Виконання робіт за Основним договором здійснюється виключно на підставі
та в межах затвердженої проектно-кошторисної документації, яка є обов’язковою для сторін і визначає як перелік робіт, так і порядок їх виконання. Підрядник не має права самовільно змінювати обсяги, характер або послідовність робіт, відступати від передбачених проєктом конструктивних, технологічних та інженерних рішень, замінювати матеріали або вносити інші зміни до проектних рішень без відповідного погодження та належного оформлення змін у проектній документації. Дотримання такого підходу забезпечує єдність технічних рішень, цілісність об’єкта будівництва та відповідність виконаних робіт чинним будівельним нормам і правилам.
Проте безпосередньо в процесі виконання будівельних робіт за Основним договором були виявлені об'єктивні технічні обставини, що вимагають виконання додаткових робіт, пов’язаних з предметом закупівлі Основного договору, які не могли бути враховані при розробці проєктної документації на попередній стадії.
Об’єктивна необхідність додаткових робіт підтверджена листом
ТОВ «Сумимостобуд» від 15.10.2025 № 193, який став підставою для коригування проєктної документації та охоплює ключові напрями, необхідні для забезпечення повноцінної функціональності, безпеки та відповідності Об’єкта чинним нормам і зовнішнім інженерним умовам.
Зокрема, у процесі виконання договірних зобов’язань Підрядником встановлено необхідність виконання додаткових робіт, які не були передбачені первинною проектно-кошторисною документацією, але є критично необхідними для подальшого виконання будівельних робіт та забезпечення своєчасного завершення будівництва об’єкта.
Перед початком виконання робіт на будівельному майданчику Підрядником б
уло виявлено зелені насадження, господарські приміщення, дитячі павільйони, ігрові майданчики та інші металеві конструкції, що не передбачені проектно-кошторисною документацією. З метою забезпечення можливості розгортання будівельно-монтажних робіт Підрядник був вимушений здійснити демонтаж зазначених об’єктів. З урахуванням наведеного, обсяг робіт, пов’язаний із демонтажем виявлених елементів благоустрою та конструкцій є обґрунтованим та вкрай необхідним для забезпечення можливості подальшого виконання будівельно-монтажних робіт за Основним договором.
Відповідно до вимог ДБН В.2.6-98:2009 «Бетонні та залізобетонні конструкції. Основні положення» у бетонних конструкціях обов’язково повинні передбачатися деформаційні шви, призначені для компенсації температурних, усадкових та механічних деформацій,
що виникають у процесі експлуатації споруди. Наявність таких швів є необхідною умовою забезпечення цілісності, довговічності та надійності бетонних елементів.
Оскільки у початковій проєктній документації деформаційні шви не були передбачені, фактичний обсяг робіт не забезпечує повної відповідності конструкцій вимогам щодо їх цілісності, довговічності та надійності. За таких умов виникає необхідність у виконанні додаткових робіт, пов’язаних із нарізанням деформаційних швів у затверділому бетоні, з метою приведення технічних рішень у відповідність до обов’язкових будівельних норм.
В процесі виконання робіт Підрядником також було виявлено наявні розбіжності між положеннями проєктної документації та кошторисної частини, що прямо впливають на можливість виконання окремих технологічних операцій у межах Основного договору.
Зокрема, проєктною документацією передбачено улаштування цементної стяжки приямку та виконання його гідроізоляції, однак відповідний перелік робіт не відображено у кошторисній частині, що унеможливлює їх належне фінансування та подальше врахування у загальній вартості об’єкта. З огляду на технологічну послідовність будівництва та вимоги чинних будівельних норм, виконання вказаних робіт є необхідною передумовою виконання наступних етапів, включаючи влаштування внутрішніх інженерних мереж (зокрема систем водопостачання та водовідведення), а також монтаж резервуара стічних вод.
Крім того, проєктною документацією передбачено шліфування бетонних поверхонь
з метою усунення напливів та нерівностей, а також ґрунтування поверхонь для забезпечення належної адгезії подальших шарів покриття, проте зазначені операції відсутні у кошторисній документації, що виключає можливість їх виконання у встановленому обсязі. Враховуючи їх обов’язковий характер, ці роботи підлягають віднесенню до додаткових.
З огляду на викладене, Підрядник обґрунтовано звернув увагу Замовника на необхідність включення відповідного обсягу робіт до додаткових, оскільки їх невиконання призвело б до порушення технологічної цілісності об’єкта та відхилення від проектних рішень і нормативно-технічних вимог.
Для забезпечення якісного виконання робіт із гідроізоляції стін обов’язковим є застосування риштування, яке забезпечує доступ до відповідних ділянок конструкцій на необхідних висотних відмітках.
Разом з тим, витрати на монтаж і демонтаж риштування не були враховані у кошторисній документації, що позбавляє Підрядника можливості здійснити гідроізоляцію відповідно до технологічних вимог та, відповідно, виконати наступні будівельно-монтажні роботи.
Крім того, у зв’язку з необхідністю забезпечення монтажу вентиляційного обладнання на висотних відмітках, визначених проєктною документацією, виникла потреба в облаштуванні додаткової монтажної рами. Без передбачення такої рами встановлення вентиляційного обладнання на проєктну позначку є технічно неможливим, що також обумовлює включення відповідних робіт до додаткового обсягу.
Під час виконання земляних робіт Підрядник, із залученням атестованої лабораторії, здійснив дослідження ґрунтів, у результаті яких встановлено фактичний коефіцієнт
їх щільності, що перевищує показники, закладені у кошторисній документації.
Виявлення невідповідності коефіцієнта щільності ґрунтів зафіксовано Протоколом випробувань матеріалів атестованої випробувальної лабораторії ДП «Сумський облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України» від 22.05.2025 № 129, що є об'єктивною геологічною обставиною, яка не могла бути змінена чи передбачена інакше, ніж шляхом фактичного дослідження на ділянці.
Це призводить до виникнення додаткового обсягу робіт, пов’язаного з перевезенням ґрунту, що не був передбачений кошторисом. Також кошторисна частина не містила робіт
зі зворотної засипки, виконання яких є обов’язковою умовою подальшого ущільнення ґрунтів та здійснення робіт із зовнішнього опорядження.
Крім того для належного виконання робіт з гідроізоляції, необхідним є проведення робіт зі шліфування бетонних поверхонь. Зазначені роботи передбачають видалення напливів, виступів, концентрату Емульсола та інших забруднень, що перешкоджають рівномірному нанесенню гідроізоляційних матеріалів. Шліфування дозволяє відкривати пори бетону, що забезпечує більш ефективне проникнення ґрунтовок і проникаючих матеріалів
у структуру конструкцій, гарантує їх належне функціонування та довговічність.
Для підтримання оптимальних температурно-вологісних умов у деяких приміщеннях виникла необхідність встановити додаткову кількість електричних конвекторів, що не передбачені проєктною документацією, але є обов’язковими для забезпечення безпечних
умов експлуатації та виконання будівельно-монтажних робіт.
З метою забезпечення ефективної та безпечної роботи вентиляційної системи виникла необхідність у встановленні автоматики вентиляційних установок. Відсутність зазначеного обладнання призводить до неефективного функціонування системи, потреби постійного ручного регулювання та підвищеного ризику виходу обладнання з ладу, що створює потенційну загрозу порушення технологічного процесу та безпеки об’єкта.
Крім того, проектно-кошторисною документацією не було враховано улаштування кількох герметичних вентиляційних клапанів, які є обов’язковим елементом інженерного оснащення протирадіаційних укриттів.
Зокрема, їх встановлення забезпечує:
– повне перекриття повітропроводів для недопущення проникнення зараженого повітря у разі хімічної, біологічної чи радіаційної загрози;
– зниження впливу надлишкового тиску під час вибухової хвилі;
– запобігання проникненню диму та продуктів горіння у разі пожежі.
Відсутність герметичних клапанів у системі вентиляції робить її невідповідною вимогам ДБН та нормам цивільного захисту, що виключає можливість безпечної експлуатації протирадіаційного укриття за призначенням.
Слід особливо наголосити, що об'єкт будівництва є захисною спорудою цивільного захисту (ПРУ). Відсутність таких елементів, як герметичні вентиляційні клапани, належна гідроізоляція та деформаційні шви, унеможливлює введення об'єкта в експлуатацію відповідно до його функціонального призначення. Таким чином, додаткові роботи мають критичне значення для забезпечення життєздатності об'єкта як засобу захисту населення.
Також у процесі виконання робіт з прокладання кабельної лінії до ПРУ Підрядником
із залученням представників відповідних комунальних служб було здійснено уточнення фактичного розташування підземних інженерних мереж. Під час виїзду фахівці комунальних служб провели розмітку місць перетинання існуючих комунікацій із запроектованою трасою кабелю, за результатами чого встановлено фактичну кількість таких перетинів та визначено необхідність виконання додаткових заходів для забезпечення безпечного та технічно правильного виконання робіт. Виявлені перетини потребують застосування додаткових будівельно-монтажних операцій, які первинною проектно-кошторисною документацією
не були передбачені та, відповідно, не могли бути враховані Підрядником під час формування тендерної пропозиції.
Також у ході виконання робіт було виявлено потребу у використанні додаткового обсягу кабелю, гофрованої труби та сигнальної стрічки, що зумовлено фактичними умовами прокладання кабельної лінії та вимогами безпеки при перетині інженерних мереж. Зазначені матеріали також не були включені до початкової проектно-кошторисної документації,
однак є необхідними для повного та належного завершення робіт відповідно до актуальних технічних умов.
Вказані обставини свідчать про об’єктивну необхідність виконання додаткових робіт, які не могли бути передбачені під час розроблення первинної проектно-кошторисної документації, та підлягають включенню до обсягу робіт за Основним договором з метою забезпечення відповідності об’єкта технічним вимогам і гарантування безпечної експлуатації кабельної лінії.
Детальний перелік додаткових робіт наведено у листі ТОВ «Сумимостобуд»
від 15.10.2025 № 193.
З огляду на зазначене потреба у виконанні вищезазначених робіт є об’єктивно необхідною, оскільки не могла бути передбачена на момент розроблення початкової проектної документації та підготовки тендерної пропозиції Підрядника. Відповідно,
такі роботи підлягають виконанню як додаткові у межах Основного договору
для забезпечення відповідності об’єкта обов’язковим технічним та експлуатаційним вимогам, а також мають вирішальне значення для гарантування його належної функціональності
та відповідності чинним нормам.
Додаткові обсяги робіт внесені в робочий проект (скоригований), який пройшов експертизу та отримав позитивний висновок щодо розгляду проектної документації
на будівництво за робочим проєктом «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту (ПРУ) на території СПШ № 28 СМР за адресою: м. Суми, вул. Данила Галицького, 22» № 19-0330/01-25 від 24 листопада 2025 року, виданий Філією ДП «Укрдержбудекспертиза»
у Сумській області.
Результати коригування проєктної документації засвідчили, що значна частина первинних проєктних рішень або втратила свою актуальність, або потребувала суттєвого уточнення. У процесі детального опрацювання оновлених матеріалів стало очевидно,
що окремі роботи, передбачені початковою редакцією проєкту та відповідно включені
до вартості Основного договору, фактично втратили необхідність. Водночас коригування проєкту виявило й інший аспект: у ході уточнення технічних рішень виникла об’єктивна потреба у включенні до складу будівництва додаткових робіт, які первинною документацією не були передбачені й, отже, не могли бути враховані під час формування договірної ціни.
З огляду на це залишок робіт на суму 2 503 155,56 грн, який ще був визначений початковим проєктом і включений до загальної вартості договору, більше не підлягає виконанню. Саме тому Додатковою угодою № 4 від 26 листопада 2025 року загальну суму Основного договору було зменшено до 61 096 412,56 гривні.
Разом із тим, за Основним договором фактичний обсяг виконаних робіт становить
40 639 682,00 гривень. Залишок робіт у сумі 20 456 730,56 грн відповідає скоригованим технічним рішенням, повністю узгоджений із оновленою проєктно-кошторисною документацією та, відповідно, підлягає виконанню у визначених обсягах.
Характер додаткових робіт свідчить, що за своїм змістом, технологією виконання
та номенклатурою матеріалів вони є аналогічними до тих, що вже передбачені Основним договором та фактично виконуються Підрядником. При цьому об’єкт будівництва залишається незмінним; не змінюється також предмет закупівлі, функціональне призначення об’єкта, його клас наслідків та структура основних технічних рішень. Відтак додаткові роботи не формують нового чи самостійного об’єкта будівництва, а виступають продовженням
і логічним доповненням комплексу основних робіт, визначених Основним договором.
Ураховуючи це, закупівля додаткових робіт є об’єктивно необхідною та нерозривно пов’язаною з предметом Основного договору, оскільки саме їх виконання забезпечує приведення об’єкта у відповідність до чинних ДБН, технічних умов та вимог Замовника. Таким чином, додаткові роботи спрямовані не на розширення первинного проєкту,
а на забезпечення його коректної реалізації відповідно до фактичних умов та нормативних вимог, що у свою чергу є передумовою успішного введення об’єкта в експлуатацію.
З огляду на зазначене, залучення до виконання цих робіт того самого Підрядника — ТОВ «Сумимостобуд», який уже виконує будівельно-монтажні роботи на об’єкті та володіє повною і детальною інформацією щодо особливостей конструктивних та технологічних рішень, є єдино доцільним та технічно обґрунтованим варіантом.
Слід враховувати, що чинний підрядник уже завершив повний комплекс дозвільних, організаційних та підготовчих заходів, необхідних для початку та виконання робіт на об’єкті. Зміна підрядника потребуватиме повторного проходження всіх відповідних процедур,
що об’єктивно спричинить істотне подовження строків виконання робіт і додаткові витрати ресурсів.
Таким чином, зміна Підрядника на поточному є недоцільною з технічної, економічної та правової точок зору, оскільки призведе до суттєвих ускладнень у організації будівництва, до технологічної несумісності між уже виконаними та новими роботами, створила б ризики пошкодження наявних конструкцій, потребу у дублюванні частини раніше виконаних операцій, а також могла б суттєво збільшити загальні строки будівництва. Крім того,
це негативно вплинуло б на гарантійну безперервність робіт і, відповідно, на строки та якість введення об’єкта в експлуатацію.
В листі Мінекономіки №3323-04/79984-06 від 22.11.2025 року зазначено,
що пункт 13 Особливостей встановлює вичерпний перелік винятків, за яких замовник
має право здійснити придбання товарів, робіт чи послуг без застосування електронної системи закупівель, укладаючи прямі договори. Тому, за наявності підстав, визначених
у пункті 13 Особливостей, його положення можуть бути застосовані замовником за умови дотримання вимог Рамкової угоди, зокрема в частині прийнятності країн походження учасників та товарів, а також відсутності підсанкційності в осіб (включно
із субпідрядниками/співвиконавцями, кінцевими бенефіціарними власниками, членами
або учасниками (акціонерами) юридичної особи). Рішення щодо придбання товарів, робіт
та послуг згідно з пунктом 13 Особливостей приймається замовником самостійно, і є правом, а не обов'язком замовника. При цьому підстави, за наявності яких замовник укладає такий договір про закупівлю, мають бути обґрунтованими та документально підтвердженими.
Відповідно до положень підпункту 8 пункту 13, придбання замовниками товарів
і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує
100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує
200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів
та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, в того самого виконавця робіт/надавача послуг. Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, укладеному
за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує
50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі.
Ураховуючи зазначене вище, керуючись положеннями чинного законодавства у сфері публічних закупівель, положеннями Основного договору, а також принципом забезпечення цілісності та функціональної відповідності об’єкта будівництва чинним ДБН, Замовник може укласти прямий договір на виконання додаткових робіт як виняток. Таке право застосовується у разі, якщо після укладення Основного договору виникла об’єктивна необхідність
у виконанні додаткових робіт, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору.
При цьому, виконання зазначених додаткових робіт повинно здійснюватися тим самим підрядником, який виконує роботи за основним договором, що забезпечує технологічну сумісність, безпеку конструкцій і цілісність будівельного комплексу. Умовою укладення прямого договору є дотримання обмеження щодо строку – протягом трьох років після укладення Основного договору – та фінансового порогу: загальна вартість додаткових робіт або послуг не повинна перевищувати 50% ціни Основного договору, укладеного
за результатами проведеної закупівлі.
Таким чином, укладення прямого договору на виконання додаткових робіт
є винятковою мірою, передбаченою підпунктом 8 пункту 13 Особливостей на період
дії правового режиму воєнного стану, об’єктивно обґрунтованою технологічною необхідністю, яка забезпечує належне виконання проектних рішень та відповідність об’єкта чинним нормативним вимогам. Додаткові роботи становлять невід’ємну частину реалізації відкоригованого проєкту та технологічно взаємопов’язані з роботами, що виконуються за Основним договором, забезпечуючи належну цілісність, послідовність і якість виконання будівельних робіт.
Ураховуючи зазначене вище, у Замовника наявні всі законні та обґрунтовані підстави для укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, оскільки виконуються обов'язкові умови, передбачені Особливостями:
- необхідність у закупівлі додаткових робіт, пов’язаних з предметом закупівлі Основного договору, виникла протягом трьох років після укладення Основного договору виникла.
- вартість додаткових робіт становить 3 117 513,52 гривні, що не перевищує 50 відсотків від ціни Основного договору, укладеного за результатами проведеної закупівлі:
Розрахункове підтвердження дотримання фінансового обмеження 50%:
Ціна Основного договору (після внесення змін Додатковою угодою № 4 від 26.11.2025, що зменшила ціну): 61 096 412,56 гривні.
Гранично допустима вартість додаткових робіт (50% від скоригованої ціни Основного договору): 61 096 412,56 грн х 0,50 = 30 548 206,28 гривні.
Вартість додаткових робіт, що закуповуються: 3 117 513,52 гривні.
Отже, оскільки вартість додаткових робіт (3 117 513,52 грн) істотно менша за встановлений ліміт (30 548 206,28 грн), обов'язкова умова підпункту 8 пункту 13 Особливостей щодо фінансового порогу виконана.
- закупівля здійснюється у того ж самого виконавця робіт – Товариства з обмеженою відповідальністю «Сумимостобуд».