Звернення:
За тендером : Послуги з організації харчування учнів у закладах загальної середньої освіти (одноразове харчування - сніданки)
Тема:
Дискримінаційні вимоги в частині МТБ
Зміст:
Шановний Замовнику!
Згідно ТД (Додаток 1) вимагається наявність у Учасника не менше тридцяти одного найменувань кожного обладнання та не менше шістдесяти двох найменувань холодильного обладнання (холодильна шафа). Згідно приміток учасник повинен забезпечити цим обладнанням навчальні заклади підпорядковані замовнику. При цьому це обладнання вже має бути у наявності у Учасника на момент подачі пропозиції (учасник надає Гарантійний лист з зазначеним переліком наявності відповідного майна та наданням затверджених інвентарних карток або виписки з позабалансового рахунку). Однак така вимога є необґрунтованою, надмірною та дискримінаційною. Так, згідно Технічної специфікації (Додаток 2) форма організації харчування: базова кухня. Згідно Постанови № 305 від 24.03.2021 базова кухня - модель організації харчування, за якої процес приготування та видача готових страв реалізується, зокрема, шляхом аутсорсингу, що передбачає виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази (харчоблоку) закладу освіти. Отже, в даній закупівлі Учасник має право (можливість) використовувати матеріально-технічну базу закладу освіти, однак не зобов’язаний оснащувати (забезпечувати) харчоблоки закладів освіти за встановленим Замовником переліком. Предметом даної Закупівлі є саме послуги з організації харчування учнів у закладах загальної середньої освіти, а не комплектування харчоблоків таких закладів відповідним обладнанням. Відповідно, комплектування харчоблоків здійснюється Учасником самостійно, з урахуванням наявної матеріально-технічної бази. Отже Замовник мав би зазначити наявну матеріально-технічну базу, а Учасник вже сам визначає необхідне обладнання, а тим більше його кількість, для доукомплектування, з урахуванням наявної матеріально-технічної бази, встановлення відповідних технологічних процесів, які необхідно задіяти та виробничої необхідності. Тим більше надмірною є вимога, щоб це обладнання вже було в наявності у Учасника, адже таке обладнання можна придбати вже після визначення Учасника переможцем та з урахуванням наявної матеріально-технічної бази в закладі освіти. В даному випадку, логічніше було б вимагати наявність достатніх фінансових ресурсів для придбання необхідного обладнання. Отже, такі вимоги очевидно є необґрунтованими й дискримінаційними, оскільки надають перевагу тим операторам ринку, які наразі харчують в зазначених закладах освіти та мають таке обладнання, яке вже встановлено в цих закладах.
Отже, просимо прибрати умови про конкретний перелік та тим більше конкретну кількість обладнання у кваліфікаційних критеріях щодо матеріально-технічної бази. При цьому, просимо ознайомитися із позитивною практикою органу оскарження з цього питання задля уникнення зайвого обтяження цієї закупівлі оскарженнями.
Дата оприлюднення звернення:
14.12.2025 19:05
Вимоги підпунктів 1.1.1. та 1.1.2. пункту 1.1. розділу 1 Додатку 1 до Тендерної документації щодо кількості кухонного обладнання, відштовхуючись від вимоги надання послуг за предметом закупівлі за пунктом 5 Додатку 2 до Тендерної документації саме у 31 закладі освіти, підпорядкованому Замовнику, є законодавчо обґрунтованими та випливають із специфіки предмета закупівлі. Вимоги узгоджуються з положеннями Закону 771, Постанови 305 та Постанови 116, Порядку 431, а також із методичними рекомендаціями МОН України від 23.10.2023 щодо облаштування харчоблоків у закладах освіти. Тобто, визначена кількість обладнання є не завищеною, а мінімально необхідною для дотримання державних стандартів та санітарно-гігієнічних вимог, що забезпечують безпечне та повноцінне харчування дітей у школах. Використання моделі «базова кухня» передбачає саме приготування та видачу страв безпосередньо у приміщеннях закладів освіти, що також обґрунтовує потребу у відповідному технічному оснащенні кожного харчоблоку. Замовник обрав модель «базової кухні» відповідно до наявної матеріально-технічної бази, вимог безпеки та здоров’я дітей, а також дотримання всіх технологічних процесів.
Рішення АКМУ №14603-р/пк-пз від 24.09.2025 на скаргу від 15 вересня 2025 № UA-2025-09-11-008701-a.c1 де зазначено : “Надані Скаржником документи не підтверджують порушення прав та законних інтересів Скаржника, пов’язаних з участю у Процедурі закупівлі, у зв'язку з чим не обґрунтував необхідність внесення змін до Документації в цій частині. ”
Дата оприлюднення відповіді:
14.12.2025 21:52