Звернення:
За тендером : 50310000-1 Технічне обслуговування і ремонт офісної техніки (50313000-2 Технічне обслуговування і ремонт копіювально-розмножувальної техніки)
Тема:
Дискримінаційна вимога
Зміст:
Добрий день. Під час аналізу Тендерної документації було виявлено ряд вимог, що суперечать положенням ст. 3 і 5 Закону України (далі – ЗУ) «Про публічні закупівлі» № 922-VIII» від 25.12.2015 року та спричиняють дискримінацію учасників процедури закупівлі. На вимогу Замовника до Учасника в Додатку 1 п.3.10 надати:
«Авторизаційний лист від виробника обладнання Canon - його офіційного представництва в Україні для підтвердження наявності співпраці та забезпечення якісного обслуговування. Учасник повинен подати лист-авторизацію від виробника згідно до офіційної корпоративної форми листа авторизації від виробника або представництва в Україні. Лист-авторизація від виробника або представництва в Україні повинен бути повністю актуальним/оновленим для цього тендеру або виданим для безпосередньої участі в цьому тендері. Авторизаційний лист вимагається для виконання робіт з обслуговування та ремонту техніки виробництва Canon серії imageRUNNER , imageRUNNER ADVANCE.»
повідомляємо наступне: Головним принципом підприємницької діяльності згідно ЗУ «Про підприємництво» є вільний вибір підприємцем видів підприємницької діяльності; самостійного формування підприємцем програми діяльності, вільного вибору постачальників продукції, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом. Відповідно до п. 2 ст. 3 Закону України № 698-XII «Про підприємництво», особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами. Для здійснення господарської діяльності за кодом КВЕД, що відповідає даній закупівлі 95.11 Ремонт комп’ютерів та периферійного устаткування законодавством України не передбачена необхідність отримання дозволу на право постачання Товару у виробника цього товару, або його офіційного представника, документальним засвідченням якого є «Сертифікат дистриб'ютора», або «лист від виробника» та згідно статті 4. Закону України № 698-XII «Про підприємництво» торгівля даним предметом закупівлі не відноситься до переліку видів діяльності, щодо яких застосовуються обмеження у здійсненні підприємницької діяльності. Окремо звертаємо увагу на рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель за № 4521 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-14-000597-a за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-14-000597-a) та № 4534 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-15-000266-c за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-15-000266-c), якими визнано дискримінаційними вимоги щодо надання листа від виробника запропонованого обладнання, який підтверджує повноваження учасника щодо розповсюдження товарів цього виробника, оскільки за висновком органу оскарження вказані вимоги є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, так як за таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають договірні тощо стосунки саме з виробником. Також, предмет закупівлі за законодавством України, не є об’єктом спеціалізованого державного регулювання та відносно нього не встановлені будь-які обмеження щодо кола осіб, які мають права здійснювати їх продаж. Норми Закону України «Про підприємництво», Закону України «Про публічні закупівлі», ані норми інших Законів України, що регулюють господарську діяльність підприємницва не містять положення стосовно того, що оптова торгівля даним предметом закупівлі лише з дозволу виробника товару, або його офіційного представника в країні та при пред’явленні «листа від виробника». Стаття 19. Конституції України проголошує: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Пункт 11.ст 26 Закону України «Про публічні закупівлі», стверджує: документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб -підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. У ст. 15 Закону України № 2210-III «Про захист економічної конкуренції», — Редакції від 31.03.2023 року зазначено: не передбачені законами України заборони та обмеження самостійності підприємств, у тому числі щодо придбання чи реалізації товарів, … …визначаються антиконкурентними узгодженими діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, згідно п.3. ч. 2 Ст 6. антиконкурентними узгодженими діями суб’єктів господарювання, зокрема, визнаються узгоджені дії, які стосуються: розподілу ринків чи джерел постачання за колом продавців, що відповідно Ст 50. є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції. Гарантія успішного виконання договору, у разі акцепту, забезпечується не листом від виробника, а умовами договору та законодавством України. Відповідно ч. 4. ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Вказаний Авторизаційний лист є дискримінаційною та неправомірною вимогою і суперечить положенням ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015р. (зі змінами). Згідно загальних принципів господарювання за ЗУ «Про підприємництво» та ст. 627 Цивільного кодексу України, суб’єкт господарювання вільний у виборі контрагентів за договорами для досягнення своїх господарських цілей та отримання прибутку. Встановлення вимоги щодо надання вищевказаного Авторизаційного лист обмежує коло можливих учасників закупівлі лише тими, що мають безпосередні правовідносини із виробником продукції та дискримінує тих потенційних учасників, хто таких відносин на пряму із підприємствами не мають. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Вимагаємо виключити зазначену дискримінаційну вимогу.
Дата оприлюднення звернення:
10.12.2025 14:25
За результатами розгляду Вашого звернення щодо встановлення в тендерній документації дискримінаційних вимог.
Предметом закупівлі є послуги з технічного обслуговування та ремонту друкувальної техніки Canon серій imageRUNNER та imageRUNNER ADVANCE — високотехнологічного обладнання з складною електронно-механічною конструкцією, що потребує спеціальних знань, доступу до оригінального програмного забезпечення, діагностичних утиліт та запасних частин, які надаються виробником лише сертифікованим партнерам.
Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами), тендерна документація може містити додаткові вимоги, які замовник вважає необхідними для забезпечення належної якості та безперерйної експлуатації предмета закупівлі.
Вимога щодо надання актуального авторизаційного листа від виробника (Canon Inc.) або його офіційного представництва в Україні (ТОВ «Кенон Україна» чи інший уповноважений суб’єкт) що підтверджує статус авторизованого сервісного партнера Canon на момент подання тендерної пропозиції, встановлена з таких причин:
Забезпечення виконання робіт виключно інженерами, які пройшли офіційне навчання та сертифікацію виробника, що є єдиною гарантією збереження заводської гарантії та запобігання несанкціонованому втручанню в програмне забезпечення обладнання.
Надання учасником доступу до технічної документації, оновлень прошивки та діагностичних програм, які Canon надає лише авторизованим партнерам.
Гарантування безперебійної роботи критичного для діяльності Замовника обладнання та мінімізація ризиків його передчасного виходу з ладу через некваліфіковане обслуговування.
Вказана вимога має альтернативний характер, оскільки авторизаційний лист (сертифікат партнера) може бути виданий як безпосередньо виробником, так і його офіційним представництвом в Україні. При цьому будь-який учасник, який має у штаті інженерів, що пройшли офіційну сертифікацію Canon, та підтримує діючі договірні відносини з виробником чи його представником, безперешкодно отримує такий документ.
Практика встановлення аналогічних вимог щодо підтвердження статусу авторизованого сервісного центру є усталеною в закупівлях складного обладнання (медична техніка, ІТ-системи, професійна друкарська техніка) та неодноразово визнавалась правомірною, якщо вона обґрунтована технічною специфікою предмета закупівлі та спрямована виключно на захист інтересів замовника.
Враховуючи викладене, встановлена вимога є пропорційною, об’єктивною, недискримінаційною та повністю відповідає принципам здійснення публічних закупівель.
Правові підстави для внесення змін до тендерної документації відсутні. Вимоги залишаються без змін.
Дата оприлюднення відповіді:
11.12.2025 11:46