Закупівля ДК 021:2015-98310000-9
Послуги з прання і сухого чищення
від Комунальне некомерційне підприємство «Міська лікарня №9» Запорізької міської ради .
Наявність обладнання та матеріально-технічної бази
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
09.12.2025 21:51
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
1.1) довідка про наявність обладнання та матеріально-технічної бази для виконання умов договору про закупівлю, за підписом уповноваженої особи учасника за формою (Таблиця 1):
№
п/п Обладнання що буде залучатися для виконання умов договору Кількість (шт.) Тип власності
(власне орендоване) Право користування (власність/ за договором оренди/інше право (зазначити)), реквізити документу
Для виконання сухого прання та чищення, прання, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння Учасник повинен мати (орендоване або власне) обладнання в такому обов’язковому асортименті:
- Машини для сухого прання (машини для хімчистки);
- Прохідні пральні машини;
- Сушильні машини
- Прасувальний станок
- Пакувальний станок.
Надати на вказане обладнання – документи, що підтверджують право власності або право користування (оренди) (договір купівлі-продажу, договір на право користування (оренди) або інші договори/документи тощо).
1.2 Довідка про наявність транспортного засобу для виконання договору, складена за наведеною нижче формою Таблиця 2
№ п/п Марка та модель транспортного засобу* Реєстраційний номер транспортного засобу Право користування (власність/ за договором оренди/за договором надання транспортних послуг/інше право (зазначити)), реквізити документу
1
До довідки про наявність транспортного засобу додаються:
1. Документ, що підтверджує право власності/користування транспортним засобом, що має бути дійсним протягом строку надання послуг;
Документ про реєстрацію транспортного засобу.
1.3. Довідка про наявність приміщеня для виконання договору, складена за наведеною нижче формою
Таблиця 3
№ п/п Адреса приміщення для надання послуг Номер документу за наявністю Право користування (власність/ за договором оренди/тощо)
1
Підтверджуючі документи:
На підтвердження наявності приміщення для надання послуг Учасник повинен надати план приміщення пральні з системою вентиляції і кондиціювання повітря з розділенням на чисту і брудну зону для прання білизни медичних закладів (в приміщенні пральні мають бути 2 окремих входу-виходу, де не перехрещуються потоки брудної та чистої білизни), наявні прохідні пральні машини, тощо відповідно до вимог Наказу Міністерства охорони здоров’я України №785 від 08.05.2025 року.
Підтверджуючі документи повинні бути чинними на строк виконання договору на послуги.
Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
09.12.2025 21:51
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
2.1) довідка щодо працівників, які будуть залучені для виконання умов договору, складена за наведеною нижче формою (Таблиця 1)
Таблиця 1
№ п/п Прізвище, ім’я, по батькові* Посада Освіта Досвід роботи на займаній посаді (років,місяців)
1 2 3 4 5
У складі тендерної пропозиції учаснику закупівлі необхідно надати перелік працівників, які будуть залучені до надання послуг та скановані документи щодо проходження працівниками Учасника обов’язкових профілактичних медичних оглядів відповідно до вимог Наказу МОЗ України «Щодо організації проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб» №280 від 23.07.2002 року.
На підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід надати в складі тендерної пропозиції посвідчення з проходження загального курсу з охорони праці(не менше двох осіб).
На працівників робітничих професій, надати скан-копії посвідчень з проходження навчання з питань електробезпеки (не менше чотирьох осіб).
У складі Пропозиції надати скан-копію посвідчень «Правила охорони праці при експлуатації пралень та лазнь» (не менше однієї особи). А також додати до пропозиції проходження навчання - Спеціальне навчання з охорони праці персоналу при експлуатації пралень та лазнь, згідно «Правила охорони праці при експлуатації пралень та лазнь» ДНАОП 9.0.30-1.06-97 НПАОП 93.0-1.06-97 (не менше чотирьох осіб).
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
09.12.2025 21:51
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
09.12.2025 21:51
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
09.12.2025 21:51
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
09.12.2025 21:51
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
09.12.2025 21:51
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
При відсутності залучених спроможностей субпідрядника/співвиконавця або в обсязі не більше ніж 20% вартості договору підтверджується, що
Вимога
Учасник закупівлі, разом із залученими спроможностями субпідрядника/співвиконавця (за наявності), відповідає кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII 'Про публічні закупівлі'
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
09.12.2025 21:51
Група вимог
При наявності залучених спроможностей субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше ніж 20% вартості договору підтверджується, що
Вимога
Суб?єкт господарювання, спроможності якого залучаються до виконання робіт та послуг не має підстав, визначених у частині першій статті 17 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII 'Про публічні закупівлі'
Аргумент Скаржника полягає в тому, що жодним нормативно-правовим актом України, що регулює надання послуг з прання та сухого чищення (ДК 021:2015-98310000-9), а також Правилами безпечної експлуатації електроустановок споживачів, не встановлено імперативної вимоги про мінімальну кількість саме чотирьох працівників, які повинні мати посвідчення з електробезпеки, для здійснення цього виду діяльності.
Вимога Замовника, щодо обов'язкової наявності у штаті не менше чотирьох осіб із посвідченнями з електробезпеки є надмірною, непропорційною та дискримінаційною, оскільки вона обмежує коло потенційних Учасників, створюючи переваги для великих суб’єктів господарювання і порушуючи принцип максимальної економії та ефективності відповідно до ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Недотримання принципів публічних закупівель та порушення вимог, щодо кваліфікаційних критеріїв (ст.ст. 5 та 16 ЗУ «Про публічні закупівлі»).
Порушення принципу недискримінації учасників (п. 4, ч. 1 ст. 5): встановлення Замовником вимоги про наявність у штаті Учасника не менше чотирьох осіб із посвідченнями з електробезпеки (п. 2 абз. 3 стор. 25 Документів...) є необґрунтованим кількісним обмеженням. Ця вимога не підтверджена жодними спеціалізованими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність пралень, і не є об'єктивно необхідною для належного та безпечного виконання послуг.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Аргумент Скаржника полягає в тому, що жодним нормативно-правовим актом України, що регулює надання послуг з прання та сухого чищення (ДК 021:2015-98310000-9), а також Правилами безпечної експлуатації електроустановок споживачів, не встановлено імперативної вимоги про мінімальну кількість саме чотирьох працівників, які повинні мати посвідчення з електробезпеки, для здійснення цього виду діяльності.
Вимога Замовника, щодо обов'язкової наявності у штаті не менше чотирьох осіб із посвідченнями з електробезпеки є надмірною, непропорційною та дискримінаційною, оскільки вона обмежує коло потенційних Учасників, створюючи переваги для великих суб’єктів господарювання і порушуючи принцип максимальної економії та ефективності відповідно до ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Недотримання принципів публічних закупівель та порушення вимог, щодо кваліфікаційних критеріїв (ст.ст. 5 та 16 ЗУ «Про публічні закупівлі»).
Порушення принципу недискримінації учасників (п. 4, ч. 1 ст. 5): встановлення Замовником вимоги про наявність у штаті Учасника не менше чотирьох осіб із посвідченнями з електробезпеки (п. 2 абз. 3 стор. 25 Документів...) є необґрунтованим кількісним обмеженням. Ця вимога не підтверджена жодними спеціалізованими нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність пралень, і не є об'єктивно необхідною для належного та безпечного виконання послуг.
Неузгодженість технічних вимог із предметом закупівлі. Згідно з Розділом «Перелік послуг, що виставлені на тендер» (стор. 30 Документації) та відповідно до структури фінансової пропозиції, Замовником до закупівлі виставлені лише Послуги з прання і сухого чищення. Окрема послуга «пакування білизни», як одиниця закупівлі, що має окрему ціну чи обсяг, не передбачена.
Окрім того, Додатком №2 до Тендерної документації передбачено: Для виконання сухого прання та чищення, прання, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння Учасник повинен мати (орендоване або власне) обладнання в такому обов’язковому асортименті: … Пакувальний станок.
Вимога може унеможливлювати участь учасникам, які не мають цього обладнання (яке не пов’язане з переліком послуг, що передбачене тендером) або використовують інші види пакування (паперові пакети, вакуумне пакування тощо), які є не менш ефективними, але більш екологічними або економічно вигідними, що порушує принципи здійснення публічних закупівель та недискримінацію учасників відповідно до ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 31 ЗУ «Про публічні закупівлі», то якщо учасник подасть пропозицію, де пакування не передбачене поліетиленовими пакетами, але забезпечує належну якість – Замовник може відхилити таку пропозицію через невідповідність технічним вимогам та надмірно конкретизує матеріал пакування (поліетилен), та обладнання (пакувальний станок), хоча інші матеріали також можуть виконувати ту ж функцію, що порушує принцип недискримінації учасників.
Таким чином відхилення пропозиції через надмірну та необґрунтовану формальну вимогу призведе до порушення принципів добросовісної конкуренції, максимальної економії та неправомірного відхилення пропозиції відповідно до ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Неузгодженість технічних вимог із предметом закупівлі. Згідно з Розділом «Перелік послуг, що виставлені на тендер» (стор. 30 Документації) та відповідно до структури фінансової пропозиції, Замовником до закупівлі виставлені лише Послуги з прання і сухого чищення. Окрема послуга «пакування білизни», як одиниця закупівлі, що має окрему ціну чи обсяг, не передбачена.
Окрім того, Додатком №2 до Тендерної документації передбачено: Для виконання сухого прання та чищення, прання, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння Учасник повинен мати (орендоване або власне) обладнання в такому обов’язковому асортименті: … Пакувальний станок.
Вимога може унеможливлювати участь учасникам, які не мають цього обладнання (яке не пов’язане з переліком послуг, що передбачене тендером) або використовують інші види пакування (паперові пакети, вакуумне пакування тощо), які є не менш ефективними, але більш екологічними або економічно вигідними, що порушує принципи здійснення публічних закупівель та недискримінацію учасників відповідно до ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 31 ЗУ «Про публічні закупівлі», то якщо учасник подасть пропозицію, де пакування не передбачене поліетиленовими пакетами, але забезпечує належну якість – Замовник може відхилити таку пропозицію через невідповідність технічним вимогам та надмірно конкретизує матеріал пакування (поліетилен), та обладнання (пакувальний станок), хоча інші матеріали також можуть виконувати ту ж функцію, що порушує принцип недискримінації учасників.
Таким чином відхилення пропозиції через надмірну та необґрунтовану формальну вимогу призведе до порушення принципів добросовісної конкуренції, максимальної економії та неправомірного відхилення пропозиції відповідно до ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Законодавство вимагає технології прання, що відповідають санітарним нормам (Наказ МОЗ №785), а не наявність приміщення який має назву «медичний цех». Оскільки у Наказі МОЗ №785 в Розділі І ч. 7 зазанчено, що прання білизни здійснюється в пральнях… Це обмежує Учасників, чиї потужності відповідають усім нормам, але не мають такої назви.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» - обмеження кола учасників через формальну вимогу призводить до зниження конкуренції. Менша кількість пропозицій зменшує ймовірність обрання найбільш економічно вигідної пропозиції, що порушує принцип ефективності.
Також встановлені вимоги, що не пов'язані з якістю послуг, а лише з назвою приміщення, яка надає необґрунтовану перевагу окремим учасникам, які випадково мають саме таку назву приміщення, що також регламентується ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Згідно з п. 6 ч. 2 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» - у тендерній документації зазначаються такі відомості, як місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги. Вимога Замовника про наявність «медичного цеху для прання білизни медичних закладів» є неналежною та необґрунтованою в контексті даної статті. Замовник має право вимагати підтвердження можливості виконання заявленого обсягу послуг у місцях, що відповідають необхідним стандартам. Проте, замість цього Замовник встановлює вимогу, що стосується конкретної назви приміщення, яка не передбачена чинним законодавством (Наказом МОЗ № 785). Таким чином, Замовник порушує вимоги до змісту технічної специфікації, оскільки вимагає формальне підтвердження, яке не є прямою характеристикою чи обсягом послуги, але штучно обмежує коло учасників, чиї потужності технологічно відповідають усім санітарним нормам, але формально не мають такої назви.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Законодавство вимагає технології прання, що відповідають санітарним нормам (Наказ МОЗ №785), а не наявність приміщення який має назву «медичний цех». Оскільки у Наказі МОЗ №785 в Розділі І ч. 7 зазанчено, що прання білизни здійснюється в пральнях… Це обмежує Учасників, чиї потужності відповідають усім нормам, але не мають такої назви.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» - обмеження кола учасників через формальну вимогу призводить до зниження конкуренції. Менша кількість пропозицій зменшує ймовірність обрання найбільш економічно вигідної пропозиції, що порушує принцип ефективності.
Також встановлені вимоги, що не пов'язані з якістю послуг, а лише з назвою приміщення, яка надає необґрунтовану перевагу окремим учасникам, які випадково мають саме таку назву приміщення, що також регламентується ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Згідно з п. 6 ч. 2 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» - у тендерній документації зазначаються такі відомості, як місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги. Вимога Замовника про наявність «медичного цеху для прання білизни медичних закладів» є неналежною та необґрунтованою в контексті даної статті. Замовник має право вимагати підтвердження можливості виконання заявленого обсягу послуг у місцях, що відповідають необхідним стандартам. Проте, замість цього Замовник встановлює вимогу, що стосується конкретної назви приміщення, яка не передбачена чинним законодавством (Наказом МОЗ № 785). Таким чином, Замовник порушує вимоги до змісту технічної специфікації, оскільки вимагає формальне підтвердження, яке не є прямою характеристикою чи обсягом послуги, але штучно обмежує коло учасників, чиї потужності технологічно відповідають усім санітарним нормам, але формально не мають такої назви.
Для виконання сухого прання та чищення, прання, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння Учасник повинен мати (орендоване або власне) обладнання в такому обов’язковому асортименті: ... Машини для сухого прання (машини для хімчистки)
є дискримінаційною та такою, що штучно обмежує коло учасників процедури закупівлі, що порушує вимоги ч. 4 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» та призводить до обмеження конкуренції.
Замовником встановлено необґрунтовану та надмірну вимогу щодо обов'язкової наявності «Машин для сухого прання (машин для хімчистки)» у складі матеріально-технічної бази Учасника.
Вимога, щодо обов'язкової наявності машин для хімчистки є надмірною, оскільки сучасні технології прання дозволяють обробляти більшість виробів шляхом мокрого прання, що не потребує наявності машин для сухого прання. Жодними нормативними документами (зокрема, санітарно-протиепідемічними правилами) не встановлено обов'язкову вимогу для підприємств, що надають послуги з прання медичних закладів, мати саме обладнання для хімічного чищення.
Наказ МОЗ України № 785 визначає чіткі вимоги до технологічних процесів, зокрема режими дезінфекції, прання, сушіння та прасування.
Проте, жоден із пунктів Наказу МОЗ № 785 не містить обов'язкової вимоги для суб'єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для закладів охорони здоров'я, мати у власності чи оренді обладнання для хімічного чищення (сухого прання).
Таким чином, вимога Замовника про обов'язкову наявність «Машин для сухого прання (машин для хімчистки)» виходить за межі чинних державних санітарних норм і правил, встановлює додаткові, непередбачені законом бар'єри та штучно обмежує конкуренцію серед учасників, які є професійними пральнями, але не мають цеху хімчистки, оскільки це не є обов'язковим для надання основної послуги – прання медичної білизни.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
є дискримінаційною та такою, що штучно обмежує коло учасників процедури закупівлі, що порушує вимоги ч. 4 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» та призводить до обмеження конкуренції.
Замовником встановлено необґрунтовану та надмірну вимогу щодо обов'язкової наявності «Машин для сухого прання (машин для хімчистки)» у складі матеріально-технічної бази Учасника.
Вимога, щодо обов'язкової наявності машин для хімчистки є надмірною, оскільки сучасні технології прання дозволяють обробляти більшість виробів шляхом мокрого прання, що не потребує наявності машин для сухого прання. Жодними нормативними документами (зокрема, санітарно-протиепідемічними правилами) не встановлено обов'язкову вимогу для підприємств, що надають послуги з прання медичних закладів, мати саме обладнання для хімічного чищення.
Наказ МОЗ України № 785 визначає чіткі вимоги до технологічних процесів, зокрема режими дезінфекції, прання, сушіння та прасування.
Проте, жоден із пунктів Наказу МОЗ № 785 не містить обов'язкової вимоги для суб'єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для закладів охорони здоров'я, мати у власності чи оренді обладнання для хімічного чищення (сухого прання).
Таким чином, вимога Замовника про обов'язкову наявність «Машин для сухого прання (машин для хімчистки)» виходить за межі чинних державних санітарних норм і правил, встановлює додаткові, непередбачені законом бар'єри та штучно обмежує конкуренцію серед учасників, які є професійними пральнями, але не мають цеху хімчистки, оскільки це не є обов'язковим для надання основної послуги – прання медичної білизни.
Пояснення на рішення № 18500-р/пк-пз від 16.12.2025
09.12.2025 року Комунальним некомерційним підприємством «Міська лікарня №9» Запорізької міської ради (далі – Змовник, КНП «Міська лікарня №9» ЗМР) через авторизований електронний майданчик було оприлюднено в електронній системі закупівель за посиланням https://prozorro.gov.ua/ інформацію про закупівлю у формі відкритих торгів з особливостями за ідентифікатором UA-2025-12-09-022614-a, назва предмету закупівлі ДК 021:2015 - 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення. Ознайомившись з умовами тендерної документації, 12.12.2025 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Пральня Груп» (далі – Скаржник, ТОВ «Пральня Груп») звернулось до Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель зі скаргою UA-2025-12-09-022614-a.c1 (далі - Скарга), вказавши про наявність в документації дискримінаційних вимог до учасників процедури закупівлі, що є грубим порушенням процедури закупівлі. Керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», Наказом Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Державних санітарних норм та правил зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я» №785 від 08.05.2025 року (далі - ДержСанПіН), Рішенням Комісії АМКУ №18500-р/пк-пз від 16.12.2025 року надаємо пояснення щодо оскаржуваних умов тендерної документації.
Стосовно другого пункту Скарги, а саме вимоги про наявність в обов’язковому асортименті такого обладнання та матеріально-технічної бази, як пакувальний станок (пп.1 кваліфікаційного критерію №1 Додатку №2 до тендерної документації). Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад визначаються Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі – Особливості). Відповідно до пункту 31 частини першої статті 1 Закону тендерна документація – документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Основні вимоги до змісту та складу тендерної документації визначено частиною другою статті 22 Закону, відповідно до якої тендерна документація, серед іншого, повинна містити, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв, передбачених статтею 16 Закону, а також інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Одним з таких кваліфікаційних вимог є встановлення Замовником критерію щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій (стаття 16 Закону). Крім того, ч.2 статті 22 Закону у тендерній документації зазначається також інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Отже, Замовник наділений правом визначати певний перелік обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а також способи підтвердження відповідності учасника даній вимозі, зважаючи на об’єктивну необхідність такого обладнання для предмета закупівлі. Відповідно до п. 8,9 ДержСанПіН постільну білизну після прасування складають і комплектують відповідно до наборів (наприклад, набір для ліжка пацієнта), вміст яких затверджується керівником ЗОЗ / ФОП. Кожен набір постільної білизни упаковується у індивідуальне паковання одноразового використання, що герметично закривається (наприклад, у пластикові мішки, що запаюються). Фасонна (натільна) білизна і медичний одяг після прасування комплектують за асортиментом для кожного структурного підрозділу окремо. Фасонна (натільна білизна) і медичний одяг складають до ємностей багаторазового використання (наприклад, мішки тканинні). Пакування виправної та випрасуваної білизни є одним з останніх етапів виробничого циклу прання, що узгоджується з вимогами ДержаСаніПіНу, у зв’язку з чим вважаємо вимоги тендерної документації з паковання та навності обладнання для здійснення такого процесу функціональною необхідністю. Звертаємо увагу, що Технічне завдання, розміщене у Додатку 3 до тендерної документації, передбачає послуги з прання і прасування постільної білизни та виробів з бавовни у кількості 60 000 кг, послуги з прання і прасування дуже забрудненої постільної білизни та виробів з бавовни у кількості 40 000 кг, а також послуги з прання і прасування спеціального одягу медперсоналу у кількості 4000 кг, таким чином, дана закупівля передбачає необхідність прання та сухого чищення великого обсягу виробів, які призначені для використання у лікарняному закладі. Набір для ліжка пацієнта важить приблизно 1,7 кг, тобто потенційному учаснику з огляду на строк надання послуг для Замовника необхідно здійснити 4 902 пакування наборів постільної білизни в місяць, що викликано особливостями діяльності Замовника та необхідністю дотримання санітарно-епідеміологічних норм. Вважаємо, що найбільш економічно вигідним та належним способом паковання такої кількості наборів, враховуючи переслідування мети оптимізації часу надання послуг та уникнення контакту чистої білизни з персоналом під час пакування та завантаження/розвантаження, є пакування з використанням пакувального станка. Вимога щодо наявності пакувального станка не містить конкретизації конкретної моделі чи марки обладнання, знижує ризик перехресної контамінації, дозволяє забезпечити однакову якість пакування кожної партії білизни та його маркування для уникнення залежалості, і доступний для будь-якого професійного надавача послуг прання, а тому в даному випадку не погоджуємося з наявністю дискримінаційних вимог щодо потенційних учасників закупівлі.
Як вже було вказано, кожен набір постільної білизни повинен мати індивідуальне паковання одноразового використання, що герметично закривається (п.8 ДержСанПіН). Наголошуємо, що поліетиленове пакування має ряд переваг, зокрема, запобігає вторинному мікробному забрудненню після прання та сушіння, унеможливлює забруднення під час транспортування та зберігання, є цупким та легко піддається герметизації, порівняно з папером, наприклад, тобто є найбільш оптимальним матеріалом для дотримання вимог законодавства. В свою чергу, запропоновані Скаржником інші види пакування (наприклад, паперові пакети) не можуть забезпечити належну герметичність та стандартизовану якість пакування, є занадто піддатливими для зовнішніх подразників, а тому даний аргумент не повинен прийматись до уваги.
З огляду на викладене, вимоги тендерної документації щодо наявності пакувального станка серед переліку обладнання потенційного учасника, а також пакування у поліетиленові пакети, як етап комплексного обслуговування, є законними та обґрунтованими санітарно-епідеміологічними ризиками, а тому не вбачаємо дискримінаційного характеру кваліфікаційного критерію і просимо не задовільняти Скаргу в цій частині.
Щодо третього пункту Скарги стосовно наявності медичного цеху для прання білизни медичних закладів надаємо пояснення. Відповідно до п. 9 Розділу I ДержСанПіН Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26 грудня 2022 року № 278. В свою чергу, дані будівельні норми передбачають проектування лікарняних пралень згідно з ДБН В.2.2-11, що конкретизують об’ємно-планувальні та конструктивні рішення приміщення пральні. Зокрема, необхідне розділення приміщення на зони приймання білизни, прання, упорядкування, пакування білизни, сушильно-прасувальна зону, підсобні приміщення та інші, дані проектні рішення ускладнюються вимогами, що містять ДержСанПіН стосовно процесу управління медичною білизною. Зазначаємо, що тендерна документація не містить вимоги щодо наявності саме кімнати або окремої групи приміщень з назвою «медичний цех», на підтвердження чого Замовником встановлена необхідність щодо надання плану приміщення пральні з системою вентиляції і кондиціювання повітря з розділенням на чисту і брудну зону для прання білизни медичних закладів (в приміщенні пральні мають бути 2 окремих входу-виходу, де не перехрещуються потоки брудної та чистої білизни), наявні прохідні пральні машини, тощо відповідно до вимог Наказу Міністерства охорони здоров’я України №785 від 08.05.2025 року (п. 1.3. кваліфікаційного критерію 1 Додатку 2 до тендерної документації). В даному випадку Скаржник вдається до невірного трактування дійсних фактів, оскільки наявність медичного цеху в даному контексті передбачає функціональне зонування приміщення пральні відповідно до будівельних норм та дотримання процесу управління білизною згідно з ДержСанПіН. Зокрема, оскільки медичний текстиль, білизна та медичний одяг, належать до потенційно інфікованих або забруднених патогенами матеріалів, приміщення пральні в обов’язковому порядку має бути розділене на «брудну» та «чисту» зони, які не перехрещуються, обладнане пральними машинами бар’єрного типу, прання медичного одягу повинне проводитись окремо від білизни пацієнтів, тобто процес прання медичної білизни вимагає більшого ступеня дотримання рівня гігієни та безпеки для персоналу, що вимагає спеціалізованих процесів та обладнання, а тому суворе дотримання зонування є необхідним. Таким чином, вимогою тендерної документації щодо наявності медичного цеху для прання медичної білизни не обмежується коло потенційних учасників, а конкретизується чіткий перелік критеріїв облаштування та забезпечення спеціалізованим обладнанням приміщення пральні, що дозволить забезпечити належний рівень стерильності та безпечності послуг, а тому виключаємо дискримінаційність кваліфікаційного критерію в даному випадку. Щодо посилання Скаржника на необґрунтовану та надмірну вимогу щодо обов'язкової наявності «Машин для сухого прання (машин для хімчистки)» у складі матеріально-технічної бази Учасника. Пункт 1.1. кваліфікаційного критерію «Наявність обладнання та матеріально-технічної бази» Додатку 2 до тендерної документації передбачає обов’язковий перелік обладнання для виконання сухого прання та чищення, прання, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння. Технічне завдання, викладене в Додатку 3 до тендерної документації, передбачає надання «Послуг з прання і сухого чищення»: послуги з прання і прасування постільної білизни та виробів з бавовни, послуги з прання і прасування дуже забрудненої постільної білизни та виробів з бавовни, прання ковдр, прання штор, послуги з прання і прасування спеціального одягу медперсоналу. Відповідно до п. 4.1. Розділу 1 Тендерної документації предметом закупівлі є ДК 021:2015 - 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення. Аналіз вказаного переліку критеріїв тендерної документації вказує на необхідність надання потенційним учасником серед інших послуг і послуг сухого прання, про що чітко вказано в технічному завданні. Для виконання сухого прання використовується спеціалізовані пральні машини (машини хімчистки), що використовують розчинники замість води для очищення від забруднень, при цьому головною перевагою даного методу прання є відсутність пошкодження та втрати еластичності матеріалу виробів, а тому вимога щодо наявності такого обладнання з огляду на технічне завдання не підтверджує порушення прав та інтересів Скаржника. Аналогічний висновок викладено і у рішенні АМКУ №15680-р/пк-пз від 16.10.2025 року у закупівлі за ідентифікатором UA-2025-10-02-005971-a. Крім того, серед переліку виробів, що підлягають пранню під час надання послуг є прання ковдр, в медичних закладах використовуються ковдри з натуральної вовни, а згідно з рекомендаціями міжнародного стандарту ISO 3175 - Textiles — Professional care, drycleaning and wetcleaning of fabrics and garments вироби з вовни підлягають обробці саме методами сухого чищення. Вважаємо, вимогу щодо наявності машин для сухого прання (машин для хімчистки) виправданою та покликаною забезпечити належну якість надання послуг для медичних закладів, а не обмежити коло учасників, як стверджує Скаржник.
Стосовно посилання Скаржника на виключний та обмежений перелік документів для підтвердження широкого спектру антимікробної активності (в т.ч. віруліцидна (включаючи гепатит А, парентеральні вірусні гепатити (В,С), вірус СНІД (ВІЛ), бактерицидна (включаючи туберкульоз), фунгіцидна дія) дезінфекційних засобів. Звертаємо увагу, що відповідно до п. 9 Додатку 2 до тендерної документації дезінфекційні засоби для прання білизни повинні мати широкий спектр антимікробної активності (в т.ч. віруліцидна (включаючи гепатит А, парентеральні вірусні гепатити (В,С), вірус СНІД (ВІЛ), бактерицидна (включаючи туберкульоз), фунгіцидна дія). Для підтвердження відповідності потенційного учасника даному критерію Замовником було надано право надати або інструкцію від виробника засобу для прання білизни, або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, або документ відповідного компетентного органу із зазначенням властивостей вказаних вище. Таким чином, учаснику запропоновано декілька альтернативних варіантів щодо підтвердження властивостей дезінфекційних засобів для прання, наявність права вибору виключає дискримінаційність вимоги. В свою чергу, під документом відповідного компетентного органу слід розуміти будь-який документ (сертифікат відповідності, декларації відповідності вимогам технічного регламенту, протокол випробування та інше), що підтверджує здатність дезінфекційних засобів, що використовуються суб’єктом господарювання, виявляти антимікробну активність проти зазначених типів вірусів. З огляду на викладене, вважаємо, що потенційний учасник жодним чином не обмежений у наданні інших документів для підтвердження властивостей дезінфекційних засобів для прання, а наділений правом надання великого спектру документів, що виключає надмірність та необґрунтованість встановленої тендерною документацією вимоги.
Вважаємо, що Замовником встановлено об’єктивні та правомірні кваліфікаційні критерії у тендерній документації до закупівлі UA-2025-12-09-022614-a, що відповідають нормам Закону України «Про публічні закупівлі», не порушуючи при цьому загальноприйняті принципи здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників. Керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», - ПРОСИМО: Залишити Скаргу ТОВ «Пральня Груп» за ідентифікатором UA-2025-12-09-022614-a.c1 без задоволення, а тендерну документацію закупівлі UA-2025-12-09-022614-a – без змін.
«Дезінфекційні засоби для прання білизни повинні мати широкий спектр антимікробної активності (в т.ч. віруліцидна (включаючи гепатит А, парентеральні вірусні гепатити (В,С), вірус СНІД (ВІЛ), бактерицидна (включаючи туберкульоз), фунгіцидна дія).
На підтвердження Учасник надає інструкцію від виробника засобу для прання білизни /висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи/ документ в
Вимога Замовника, щодо наявності у дезінфекційних засобів для прання білизни широкого спектру антимікробної активності (зокрема, віруліцидної, включаючи ВІЛ, гепатити, та туберкулоцидної/мікобактерицидної дії) є надмірною, дискримінаційною та необґрунтованою, відповідно до ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Замовник встановлює виключний та обмежений перелік документів на підтвердження цієї властивості: «інструкція від виробника/висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи/ документ відповідного компетентного органу».
Чинне законодавство України (Наказ МОЗ № 2024, Постанова КМУ про державну реєстрацію дезінфекційних засобів) передбачає, що наявність широкого спектру активності може бути підтверджена іншими, актуальними документами, зокрема експертними висновками, що підтверджують ефективність за результатами досліджень, проведених уповноваженими експертними установами.
Скаржник має та може надати Декларацію про відповідність продукції вимогам технічного регламенту мийних засобів, сертифікати відповідності та сертифікати якості готової продукції. Ці документи підтверджують безпечність та відповідність продукції загальним нормам, але, найголовніше, вони повинні бути достатніми у сукупності з наявними у нас експертними висновками або протоколами випробувань уповноважених установ (отриманими відповідно до Наказу МОЗ № 2024), які саме і підтверджують наявність необхідної віруліцидної та туберкулоцидної дії.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Вимога Замовника, щодо наявності у дезінфекційних засобів для прання білизни широкого спектру антимікробної активності (зокрема, віруліцидної, включаючи ВІЛ, гепатити, та туберкулоцидної/мікобактерицидної дії) є надмірною, дискримінаційною та необґрунтованою, відповідно до ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Замовник встановлює виключний та обмежений перелік документів на підтвердження цієї властивості: «інструкція від виробника/висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи/ документ відповідного компетентного органу».
Чинне законодавство України (Наказ МОЗ № 2024, Постанова КМУ про державну реєстрацію дезінфекційних засобів) передбачає, що наявність широкого спектру активності може бути підтверджена іншими, актуальними документами, зокрема експертними висновками, що підтверджують ефективність за результатами досліджень, проведених уповноваженими експертними установами.
Скаржник має та може надати Декларацію про відповідність продукції вимогам технічного регламенту мийних засобів, сертифікати відповідності та сертифікати якості готової продукції. Ці документи підтверджують безпечність та відповідність продукції загальним нормам, але, найголовніше, вони повинні бути достатніми у сукупності з наявними у нас експертними висновками або протоколами випробувань уповноважених установ (отриманими відповідно до Наказу МОЗ № 2024), які саме і підтверджують наявність необхідної віруліцидної та туберкулоцидної дії.
Автор:
40461375, ТОВ "ПРАЛЬНЯ ГРУП"
69032, Україна, Запорізька область, місто Запоріжжя, ВУЛИЦЯ ДОКІВСЬКА будинок 3