Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Вимога в Додатку № 1 до тендерної документації обмежує конкуренцію та суперечить принципам Закону України «Про публічні закупівлі»
Зміст:
Доброго дня, шановний Замовник! Встановлена Вами вимога втендерної документації, згідно з якою учасник процедури закупівлі повинен надати Оригінал довідки від оператора системи передачі НЕК «Укренерго» видану у поточному місяці публікації закупівлі про те, що Учасник з початку роботи ринку електричної енергії – з 01.07.2019 року не знаходився в статусі «Дефолтний» та зазначена інформація не оприлюднювалась на сайті оператора системи передачі (НЕК «Укренерго»), відповідно до Правил ринку, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (зі змінами). Звертаємо увагу, що зазначене питання врегульовано чинним законодавством. Так, відповідно до «Правил ринку», затверджених постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168, надання статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний» відбувається виключно у разі настання визначених у пункті 1.7.1 Правил подій або обставин. У разі присвоєння такого статусу інформація про учасників ринку оприлюднюється адміністратором розрахунків – НЕК «Укренерго» – на офіційному вебсайті у відкритому доступі та оновлюється щоденно. Чинним законодавством передбачено, що учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною присвоєння статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний», і лише у випадку, якщо статус «переддефолтний» триває понад два робочі дні, він трансформується у статус «дефолтний». Статус «переддефолтний» носить виключно попереджувальний характер, анулюється після усунення підстав і жодним чином не впливає на постачання електричної енергії або здатність суб’єкта господарювання брати участь у процедурах закупівель чи виконувати договірні зобов’язання. Чинне законодавство України не передбачає обмежень у здійсненні господарської діяльності постачальників електричної енергії внаслідок надання їм статусу «дефолтний», за умови усунення причин, які до цього призвели. Таким чином, наявність у минулому статусу «дефолтний» не є юридичною підставою для відмови учаснику у праві на участь у публічних закупівлях та не впливає на його фінансову стабільність і добросовісність у виконанні договірних зобов’язань. Більше того, вимога надати оригінал довідки щодо відсутності такого статусу у попередні роки не гарантує Замовнику уникнення ризиків у майбутньому, оскільки наявність або відсутність зазначеного статусу не є об’єктивним показником фінансової стабільності постачальника. Зазначена умова фактично звужує коло потенційних учасників до тих, хто не набував статусу «дефолтний» у минулому, що суперечить принципам відкритості, недискримінації та добросовісної конкуренції, закріпленим статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та створює штучні бар’єри для участі у процедурі закупівлі. Також слід зазначити, що статус «переддефолтний» та/або «дефолтний» не визначений у жодному нормативно-правовому акті як ознака неналежного постачальника, а його наявність у минулому не позбавляє суб’єкта господарювання статусу учасника ринку електричної енергії та не обмежує його права і обов’язки, передбачені законодавством. Помилковість вимоги про надання гарантійного листа щодо ненабуття статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний» підтверджується позицією Антимонопольного комітету України, викладеною у рекомендаціях від 05.03.2020 № 5-рк (пп. 45-48), якими визнано, що така вимога є необґрунтованим бар’єром для учасників закупівель електричної енергії. Відповідно до пункту 1.7.2 «Правил ринку» адміністратор розрахунків (НЕК «Укренерго») зобов’язаний публікувати на своєму офіційному вебсайті інформацію про учасників, які набули статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний», із зазначенням дати набуття такого статусу; ця інформація оновлюється щодня і є відкритою для перевірки. Отже, встановлення у документації вимоги про надання гарантійного листа є надмірним, дискримінаційним і створює необґрунтовані підстави для відхилення тендерних пропозицій. На момент проведення процедури закупівлі наше підприємство не має статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний» і належним чином виконує свої зобов’язання, тому гарантійний лист не гарантує Замовнику відсутність ризиків, а лише штучно обмежує конкуренцію. У зв’язку з викладеним наполягаємо на внесенні змін до тендерної документації та виключенні дискримінаційної вимоги про надання гарантійного листа щодо ненабуття статусу «дефолтного» або «переддефолтного». У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження дій Замовника, а також звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації цієї закупівлі.
Дата оприлюднення звернення:
10.12.2025 12:51
3) Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», Правил ринку, Кодексу системи передачі та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, статус «Дефолтний» визначає учасника ринку, який порушив свої фінансові або інші визначені правилами зобов’язання перед оператором системи передачі або іншими учасниками ринку.
Перебування електропостачальника у такому статусі є однією з найбільш критичних ознак неналежної платоспроможності та невиконання учасником ринку базових фінансових обов’язків. Наслідки надання послуг електропостачання контрагентом, який перебував або перебуває у статусі «Дефолтний», можуть включати: Ризик примусового припинення його участі у ринку або обмеження функціонування, що може спричинити раптове припинення постачання електричної енергії Замовнику.
Неможливість забезпечення безперервності постачання у разі втрати постачальником статусу учасника ринку або накладення на нього санкцій.
Фінансові та організаційні ризики для Замовника, оскільки зміна постачальника в екстреному порядку відбувається з затримками та може впливати на планування закупівель.
Порушення принципу економічної безпеки, оскільки Учасник зі статусом «Дефолтний» фактично не є надійним контрагентом.
Враховуючи зазначене, вимога Замовника щодо надання довідки від НЕК «Укренерго» є такою, що: безпосередньо пов’язана з предметом закупівлі – постачанням електричної енергії;
спрямована на перевірку надійності та фінансової дисципліни Учасника за весь період функціонування нового ринку; не обмежує конкуренцію, оскільки не встановлює надмірних або дискримінаційних умов, а вимагає лише підтвердження того, що електропостачальник не порушував базові вимоги ринку; дозволяє мінімізувати ризики зриву або припинення постачання, що є критично важливим для Замовника як споживача.
НЕК «Укренерго» є єдиним органом, який володіє повною та офіційною інформацією про перебування чи неперебування учасників ринку в статусі «Дефолтний» з 01.07.2019 року. Отже, отримання відповідної довідки від оператора системи передачі є єдиним достовірним способом перевірки належної поведінки Учасника на ринку. З урахуванням викладеного, зазначена вимога є правомірною, обґрунтованою та такою, що забезпечує належний рівень надійності електропостачання.
Дата оприлюднення відповіді:
12.12.2025 23:58