Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Щодо вимоги про працівників
Зміст:
Шановний Замовник.
Тендерна документація та Додаток 5 містить незаконну вимогу, а саме: «У складі тендерної пропозиції учасники повинні надати довідку щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з організації природоохоронних робіт та основних вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері охорони навколишнього природного середовища або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо щодо організації природоохоронних робіт та основних вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері охорони навколишнього природного середовища»
Відповідно до абз.п.29 постанови КМУ від 12.10.2022 року №1178 - У РАЗІ ПРОВЕДЕННЯ ВІДКРИТИХ ТОРГІВ ЗГІДНО З ЦИМИ ОСОБЛИВОСТЯМИ ДЛЯ ЗАКУПІВЛІ твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ ПОЛОЖЕННЯ ПУНКТІВ 1 І 2 ЧАСТИНИ ДРУГОЇ СТАТТІ 16 ЗАКОНУ ЗАМОВНИКОМ НЕ ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ. Отже, Замовник не має права вимагати наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (ч.2 ст.16) - це є прямим порушенням норм законодавства.
Відповідно до абз.2 п.29 Особливостей - У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предмет закупівлі– електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5) для якого є чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023, в якому не передбачено вимогу надання свідоцтва, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно – енергетичного комплексу або документ про освіту виданий ВНЗ (диплом з додатком) про вивчення курсу або дисципліни «Екологічна безпека на об’єктах паливно – енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо про екологічну безпеку на об’єктах паливно – енергетичного комплексу.
Видаліть дискримінаційні та НЕЗАКОННІ вимоги з тендерної документації та додатків до неї.
Дата оприлюднення звернення:
11.12.2025 22:09
1. Замовник НЕ встановлює вимог щодо наявності працівників відповідної кваліфікації у розумінні ч. 2 ст. 16 Закону
Вимога, наведена у тендерній документації, не є кваліфікаційним критерієм та не стосується підтвердження наявності у учасника певного персоналу, досвіду або матеріально-технічної бази у значенні п. 1–2 ч.2 ст.16 Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник не оцінює:
кількість працівників,
їх трудові відносини,
професійний досвід або кваліфікацію як критерій допуску.
Вимагається лише документальне підтвердження того, що учасник як суб’єкт господарювання впроваджує заходи із захисту довкілля під час виконання договору.
Документ може бути виданий будь-яким компетентним навчальним центром / організацією, що підтверджує отримання загальних знань у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Тобто, замовник не вимагає «наявності працівників певної кваліфікації» — лише підтвердження, що учасник володіє або забезпечить екологічну компетентність при виконанні договору.
Це — вимога до способу виконання договору, а не до кваліфікаційних критеріїв статті 16.
2. Вимога встановлена на підставі статті 22 Закону та пункту 44 Особливостей
Відповідно до ч.3 ст.22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, яку Замовник вважає за необхідне включити.
Пункт 44 Особливостей №1178 також дозволяє Замовнику включати вимоги, спрямовані на забезпечення належного виконання договору та захист інтересів держави, за умови недискримінаційності.
Оскільки електрична енергія є об’єктом впливу на довкілля, вимога спрямована на:
забезпечення екологічної безпеки,
дотримання природоохоронного законодавства,
відповідальне виконання договору постачання.
3. Вимога НЕ суперечить абз. 2 п.29 Особливостей №1178 та не стосується технічних характеристик предмета закупівлі
Абзац 2 пункту 29 Особливостей обмежує Замовника у встановленні вимог до предмета закупівлі, які не передбачені національним стандартом.
Замовник не вимагає додаткових технічних характеристик електроенергії та не втручається у стандарти ДСТУ EN 50160:2023.
Документ екологічної компетентності:
не є технічною характеристикою електричної енергії,
не змінює її параметри,
не розширює чи не доповнює стандарт.
Це — організаційна вимога, яка стосується поведінки учасника як суб’єкта господарювання та дотримання природоохоронного законодавства при виконанні договору.
4. Вимога є недискримінаційною та альтернативною
Замовник не обмежує учасників виключно документами, виданими Міністерством. Допускаються:
свідоцтва,
довідки,
сертифікати,
документи з навчальних центрів,
документи з курсів або семінарів,
інші документи, що підтверджують знання у сфері охорони довкілля.
АМКУ у численних рішеннях (наприклад, №11060-р/пк-пз від 2021 р., №12934-р/пк-пз від 2022 р.) наголошує, що вимоги з альтернативною формою підтвердження не є дискримінаційними.
5. Вимога пов’язана із екологічними зобов’язаннями України
Україна імплементує норми Директиви 2014/24/ЄС, яка дозволяє державним замовникам установлювати екологічні критерії до виконавців договорів (Green Public Procurement).
Таким чином, вимога спрямована на:
підвищення екологічної безпеки,
дотримання державних зобов’язань,
забезпечення відповідального постачання енергії.
Дата оприлюднення відповіді:
15.12.2025 10:45