Звернення:
За тендером : Електрична енергія, без розподілу
Тема:
щодо исо
Зміст:
Шановний Замовнику! Відповідно до Додатку 1 до тендерної документації (Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічне завдання) від учасників відкритих торгів вимагається підтвердити успішне проходження сертифікації їхньої діяльності відповідно до вимог міжнародних стандартів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 45001:2019 ,ISO 37001:2018, ДСТУ ISO 22301:2021 ,ISO 50001:2020, ISO 28001:2008,ДСТУ 27001:2023 з урахуванням ISO/IEC 27701:2022 шляхом надання у складі тендерної пропозиції відповідних сертифікатів, або інших сертифікатів відповідності національному стандарту. Відповідно до п. 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету міністрів України № 1178 від 12.10.2022 р. (далі – Особливості), у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предметом закупівлі за цими торгами є Електрична енергія (ДК 021:2015:09310000-5: Електрична енергія). Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT). Вказані вище документи, які вимагає Замовник, не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023. Встановлення Замовником вимог у тендерній документації щодо надання у складі тендерної пропозиції учасника сертифікатів відповідності не відповідає вимогам діючого законодавства України, прямо суперечить пункту 29 Особливостей, а відтак порушує наші права, як Учасника, та порушує принципи здійснення публічних закупівель та недискримінацію учасників, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». З огляду на зазначене вище, просимо внести зміни до тендерної документації та виключити вказані вище вимоги щодо надання сертифікатів ISO.
Дата оприлюднення звернення:
12.12.2025 10:39
Постачання електричної енергії - це діяльність, що здійснюється у сфері, яка належить до критичної інфраструктури. Електропостачальник повинен забезпечити: безперебійність постачання; надійність внутрішніх процесів; відповідність екологічним і енергетичним вимогам; управління ризиками та операційною стійкістю. Вказані стандарти ISO підтверджують наявність у компанії ефективно працюючих систем управління цими процесами.
Всі зазначені стандарти прийняті та чинні в Україні як національні (ДСТУ) шляхом впровадження міжнародних ISO відповідно до Закону України «Про стандартизацію». Стандарти були прийняті Національним органом стандартизації (ДП «УкрНДНЦ») наказами про прийняття їх як національних стандартів та є чинними національними стандартами відповідно до ст. 23 Закону України «Про стандартизацію».
Ці стандарти пов’язані з предметом закупівлі (електропостачанням):
ДСТУ EN ISO 9001:2018 – підтверджує наявність системи управління якістю послуг, що безпосередньо впливає на облік, взаємодію з DataHub, своєчасність розрахунків, коректність комерційного обліку та якість взаємодії зі споживачем;
ДСТУ ISO 14001:2015 - для енергетичного сектору питання впливу на довкілля є регульованими та безпосередньо пов’язаними з діяльністю постачальника енергії;
ДСТУ ISO 45001:2019 - електроенергетика належить до підвищеної небезпеки; постачальник повинен мати систему управління охороною праці;
ДСТУ ISO 22301:2021 - стандарт з управління безперервністю діяльності.
У сфері електропостачання безперебійність є критично важливою, а відсутність системи може призвести до збоїв у постачанні;
ДСТУ ISO 50001:2020 - енергетичний менеджмент є прямою вимогою міжнародної практики у компаніях, що працюють в енергетичному секторі; підтверджує раціональне управління енергоресурсами;
ДСТУ ISO 37001:2018 - підтверджує наявність системи управління протидією корупції. Для енергетичного сектору це гарантує прозорість взаємодії, недопущення зловживань у розрахунках та підвищує довіру до постачальника;
ДСТУ ISO 28001:2009 - стандарт управління безпекою ланцюгів постачання. Забезпечує контроль ризиків у взаємодії з ринком, операторами систем, контрагентами та споживачами, що є важливим для безперебійного енергопостачання;
ДСТУ 27001:2023 з урахуванням ISO/IEC 27701:2022 - підтверджує впровадження системи управління інформаційною безпекою та захистом персональних даних. У сфері електропостачання це гарантує захист даних споживачів, безпечну роботу з DataHub та мінімізацію кіберризиків, що напряму пов’язано з безперервністю постачання.
Зазначені стандарти є загальнодоступними та можуть бути впроваджені будь-яким учасником ринку. Їх наявність не залежить від юридичної форми чи розміру компанії. Більше того, більшість професійних електропостачальників, що працюють на ринку України, вже мають впроваджені ці системи або окремі з них. Електропостачання - критично важлива послуга, що не може бути перервана. Наявність сертифікованих систем управління мінімізує ризики: зриву постачання; неспроможності виконувати договір; технічних та організаційних помилок; неналежного управління інцидентами;екологічних та енергетичних втрат. Усі наведені стандарти спрямовані на забезпечення надійності, безпеки та стійкості постачальника. Враховуючи викладене, вимога Замовника щодо надання сертифікатів є законною, пов’язана з предметом закупівлі, обґрунтована особливостями енергетичного сектору, не містить дискримінаційних ознак, спрямована на забезпечення належної якості та безпеки електропостачання. У зв’язку з цим підстав для внесення змін до тендерної документації та вилучення відповідної вимоги немає.
Дата оприлюднення відповіді:
17.12.2025 12:55