Звернення:
За тендером : ДК 021:2015: 39140000-5 - Меблі для дому (Меблі для облаштування будівель за адресою: вул. Чорновола, 118/1 для розміщення внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб)
Тема:
Звернення щодо усунення дискримінаційних умов тендерної документації (п. 1.1.1)
Зміст:
Шановний Замовнику!
Уважно ознайомились з тендерною документацією до закупівлі
за кодом ДК 021:2015: 39140000-5 – Меблі для дому,
У Додатку 1 в розділі 1.1.1. міститься вимога, згідно з якою:
«Аналогічним договором вважається договір, що передбачає закупівлю за кодом 39140000-5 – Меблі для дому, укладений із замовниками за результатами проведення конкурентної процедури закупівлі, інформація про яку міститься у публічному доступі на порталі Prozorro».
Зазначена умова є надмірно звуженою, суперечить принципам публічних закупівель та має дискримінаційний характер з таких причин:
1. Порушення принципу недискримінації (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»)
Встановлення вимоги щодо наявності договору, укладеного виключно в результаті конкурентної процедури через Prozorro, обмежує участь компаній, які мають реально виконані поставки аналогічних меблів у комерційному секторі.
Це штучно зменшує коло потенційних учасників та порушує принцип прозорої і добросовісної конкуренції.
2. Невідповідність ст. 16 Закону
Ст. 16 Закону дозволяє вимагати:
- підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів,
але Закон:
- не встановлює, що такі договори мають бути укладені через Prozorro;
- не зобов’язує, щоб аналогічний договір був укладений саме з бюджетною установою;
- не обмежує аналогічність конкретним кодом ДК 021:2015, якщо товар відповідає предмету закупівлі.
3. Практика Антимонопольного комітету України
АМКУ неодноразово визнавав дискримінаційними:
- вимоги щодо аналогічних договорів, укладених лише за результатами процедур Prozorro;
- вимоги укладення договорів лише з бюджетними замовниками;
- вимоги до аналогічних договорів виключно за певним кодом ДК, якщо характер товару є аналогічним.
АМКУ вказує, що аналогічність визначається за суттю та предметом поставки, а не способом укладення договору.
На підставі ст. 5, ст. 16, ст. 22 та ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» просимо внести зміни до тендерної документації, а саме:
1. зняти обмеження щодо необхідності подання договорів, укладених виключно через Prozorro;
2. дозволити підтверджувати досвід надання аналогічних товарів будь-якими договорами,які за своїм предметом відповідають характеристикам меблів, що є предметом даної закупівлі.
Дата оприлюднення звернення:
11.12.2025 12:12
Шановний Учасник! Відповідно до ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Вимога щодо підтвердження досвіду виконання договорів, укладених за результатами конкурентних процедур закупівель, не є дискримінаційною. Статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено право Замовника самостійно визначати спосіб підтвердження кваліфікаційних критеріїв, у тому числі досвіду виконання аналогічних договорів. Закон не обмежує Замовника у визначенні додаткових характеристик, необхідних для підтвердження належного досвіду виконання саме публічних поставок, що мають підвищені вимоги до прозорості, відкритості та відповідності технічним умовам.
Умови щодо наявності договорів, укладених за результатами конкурентних процедур через систему Prozorro, встановлені Замовником з метою підтвердження реального досвіду роботи учасника в умовах відкритої конкуренції, публічного контролю та виконання договорів у рамках чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Вимога є об’єктивно необхідною для забезпечення належної якості та мінімізації ризиків невиконання договору
Договори, укладені за результатами конкурентних процедур, містяться у відкритому доступі, що дозволяє перевірити:
фактичне виконання аналогічних зобов’язань,
дотримання строків поставки,
відповідність товару технічним вимогам,
наявність штрафних санкцій та інших показників надійності контрагента.
Комерційні договори не дають можливості перевірити такі відомості у відкритих джерелах, що значно ускладнює оцінку досвіду учасника та підвищує ризики невиконання майбутнього договору.
Встановлення аналогічності договорів саме за кодом 39140000-5 «Меблі для дому» обумовлене необхідністю підтвердити досвід у постачанні товару того ж виду та функціонального призначення, що закуповується. Це забезпечує якість поставки та гарантує, що учасник має досвід із продукцією відповідного сегмента.
Таке уточнення є правомірним, оскільки відповідає предмету закупівлі та дозволяє об’єктивно оцінити досвід учасників.
Враховуючи зазначене, вимога учасника не підлягає задоволенню, а положення тендерної документації щодо подання аналогічних договорів, укладених за результатами конкурентної процедури закупівлі, залишаються без змін.
Окрім цього, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, які затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі - Особливості).
Відповідно до листа Мінекономрозвитку від 07.02.2017 року № 3302-06/3812-06 «Щодо розробки тендерної документації», таким чином, якщо особа, яка має намір прийняти участь у торгах, вважає положення тендерної документації такими, що суперечать законодавству або обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації, така особа може звертатись із пропозицією щодо внесення змін до тендерної документації до замовника або оскаржити положення тендерної документації до органу оскарження.
Згідно листа Мінекономрозвиту від 01.07.2016 року № 3302-06/19552-07 «Щодо застосування законодавства у сфері закупівель», зміст інформації, яку необхідно підтвердити, а також перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність вимогам, встановленим у тендерній документації, визначається замовником самостійно згідно із законодавством, виходячи зі специфіки предмета закупівлі з урахуванням частини третьої статті 5 Закону та дотриманням принципів, закріплених у статті 3 Закону.
Законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття дискримінації та її форм. Однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі рамки, якими держави повинні керуватися на національному рівні.
Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об'єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети». Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня.
Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування.
Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель - це суб'єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими.
Отже, на підставі вище викладеного, звертаємо Вашу увагу, що вимоги тендерної документації стосуються всіх Учасників, які мають намір взяти участь у даній закупівлі.
Дискримінаційними вважаються вимоги, яким їм можуть відповідати лише один або декілька учасників.
Відповідно до ст. 16 Закону, з урахуванням положень Особливостей, Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Відповідності до ч.3 ст. 22 Закону - тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації».
В Законі "Про публічні закупівлі" відсутнє визначення терміну "аналогічний договір", тож Замовник в тендерній документації самостійно встановлює вимогу щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору або аналогічних договорів, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, з урахуванням частини четвертої статті 5 Закону та дотриманням принципів, закріплених у статті 3 Закону.
Таким чином, враховуючи зазначене, вважаємо що відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації. Вимоги тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність вимогам, визначаються Замовником самостійно, виходячи із специфіки предмета закупівлі. Тендерна документація не позбавляє Учасників прийняти участь в закупівлі та виконати вимогу Замовника в частині підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного (аналогічних) договору (договорів).
Підтвердження виконання аналогічних договорів не може бути проблемним для стабільно працюючих спеціалізованих виконавців, які відповідально прийняли рішення про участь у даній закупівлі, тим самим дана вимога забезпечить участь у тендері досвідчених організацій, що дозволить отримати належну якість та своєчасність виконання робіт.
Відповідність учасника зазначеній вимозі є ознакою компетентності та передумовою виконання в повному обсязі і своєчасно договірних зобов’язань. Замовник вважає, що саме наявність відповідного досвіду та достатньої кваліфікації учасника з виконання аналогічних договорів впливає на строки та якість виконаних робіт та не може бути доручено некомпетентним учасникам без відповідної кваліфікації.
Вимоги щодо підтвердження учасника кваліфікаційним критеріям не є дискримінаційними для стабільно працюючих учасників, які мають необхідний досвід та спроможні здійснити усі необхідні технічні та організаційні заходи для успішного досягнення результату, і які дають захист від недобросовісних учасників та створюють необхідні умови для якісного та професійного виконання робіт.
Вимоги тендерної документації в цій частині орієнтовані на забезпечення відбору виконавця робіт високої кваліфікації, результати виконання робіт яким не призведуть до негативних наслідків для об’єкту Замовника, окрім того, предметом даної закупівлі є саме капітальний ремонт будівлі (найпростішого укриття) закладу дошкільної освіти.
Дата оприлюднення відповіді:
12.12.2025 16:22