Звернення:
За тендером : Послуги з охорони
Тема:
Дискримінаційні вимоги спрямовані на обмеження кола учасників
Зміст:
Шановний Замовнику, відповідно до пункту 4.2 розділу 4 Додатку 2 до тендерної документації вимагається: «4.2. Учасник, з метою підтвердження наявності станом на дату подання тендерної пропозиції транспорту реагування та належного функціонування груп швидкого реагування у м. Чернівці, повинен надати окремо по кожному такому автомобілю груп швидкого реагування в форматі PDF витяги про відпрацювання тривожних сповіщень з електронної бази системи позиціонування рухомих об’єктів за період протягом 10-ти календарних днів по дату завантаження тендерної пропозиції учасником (інформацію надати по щонайменше двох автомобілях у м. Чернівці). Також, замість витягів, інформація може бути підтверджена довідкою в довільній формі, наданою у складі тендерної пропозиції учасника, яка містить наступну інформацію: марки/моделі транспортних засобів, номерні знаки, підстави їх володіння/використання, місця постійної дислокації. При цьому, місця постійної дислокації груп швидкого реагування мають свідчити про можливість прибуття хоча б однієї з них на кожен з об’єктів замовника у строк, що не перевищує 10 хвилин з моменту натиснення тривожної кнопки.»
Слід зазначити, що Ліцензійними умовами провадження охоронної діяльності не передбачено наявності в суб'єкта охоронної діяльності витяги про відпрацювання тривожних сповіщень з електронної бази системи позиціонування рухомих об’єктів, та наголошуємо замовнику що наявність чи відсутність даних витягів жодним чином не впливає на якість надання послуг, окрім цього зазначаємо що дана вимога свідомо обмежує коло учасників до тих що значний час працюють на території м. Чернівці, що в свою чергу унеможливлює участь суб’єктів охоронної діяльності з інших регіонів при наявності у них достатньої кількості обладнання для надання відповідних послуг.
Вимагаємо прибрати дану вимогу, як дискримінаційну, у зв’язку з тим, що потенційні учасники які не мають даних витягів але мають достатні ресурси для надання послуг не можуть прийняти участь. Відповідно даною вимогою Замовник порушує вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси потенційного учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Адже наявність даної та подібних вимог схоже на можливість встановлення вимог що підходять для конкретного учасника який на даний момент надає послуги для замовника та може сформувати даний витяг.
Відповідно до пункту 5.8.3. розділу 5 Додатку 2 до тендерної документації вимагається: «5.8.3. З метою підтвердження можливості цілодобового реагування груп швидкого реагування та нічних об’їздів, учасник має надати відскановані оригінали перепусток чи будь-яких інших документів, виданих уповноваженим на це органом, які відповідно до норм чинного законодавства України надають дозвіл на перебування охоронців груп швидкого реагування (у кількості не менше 4-ох) в час комендантської години у межах м. Чернівці. Такі перепустки мають містити ПІБ, місце роботи особи та бути чинними станом на дату подання тендерної пропозиції учасником.»
Повідомляємо, що згідно Постанови кабінету міністрів України від 8 липня 2020 р. №573 «Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану» на території, де запроваджено комендантську годину Дозволяється перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях, без виданих перепусток особам та рух транспортних засобів Збройних Сил, Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДФС, ДМС, ДСНС, які залучаються до здійснення заходів під час запровадження комендантської години, транспортним засобам спеціалізованого призначення, які виконують невідкладне службове завдання, за умови ввімкнення спеціальних світлових сигнальних пристроїв, а також адвокатам, призначеним регіональними центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги для надання безоплатної вторинної правової допомоги затриманим у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України та Кодексом України про адміністративні правопорушення, особам, час прибуття до яких припадає на визначений період доби, зокрема на власних транспортних засобах.
Повідомляємо, що транспорт реагування, який використовується суб’єктами охоронної діяльності, являється спеціалізованим транспортним засобом, перепустка на нього не видається, так як він і так має право на рух під час комендантської години у разі виконання невідкладного службового завдання, за умови ввімкнення спеціальних світлових сигнальних пристроїв.
Вимагаємо прибрати дану вимогу, як дискримінаційну, у зв’язку з тим, що потенційні учасники які не мають спец перепусток, а працюють у комендантську години згідно діючого законодавства України не зможуть прийняти участь в даній закупівлі.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси потенційного учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. У зв’язку з викладеним вище, вимагаємо Замовника внести зміни до Документації в цій частині з метою усунення неправомірних, таких що не відповідають нормам Закону, обмежуючих конкуренцію та дискримінаційних вимог.
Ми розуміємо, що звернення з вимогою можуть не дати належних очікуваних результатів, тому в залежності від результатів розгляду нашої вимоги, в порядку громадського контролю (стаття 9 Закону України «Про публічні закупівлі») зможемо проінформувати відповідні правоохоронні, аудиторські органи контролю, які зможуть провести моніторинг Вашої закупівлі та надати відповідну правову оцінку очевидним діям Замовника і окремо діям уповноваженої особи Замовника, яка на підставі статі 38 несе персональну відповідальність за прийняте нею рішення.
Дата оприлюднення звернення:
09.12.2025 10:22
Шановний Учаснику,
Стаття 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі - Закон України № 922-VIII) встановлює кваліфікаційні критерії процедури закупівлі. Замовник вимагає від учасника процедури закупівлі подання ними документального підтвердження інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. До кваліфікаційних критеріїв відносять, зокрема, наявність обладнання, матеріально-технічної бази, технологій та працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Вимога надати інформацію про фактичне функціонування транспорту реагування ґрунтується на нормах Закону України від 22.03.2012 № 4616-VI «Про охоронну діяльність» (далі – Закон № 4616-VI) та Ліцензійних умов провадження охоронної діяльності (Постанова Кабінету Міністрів України від 18.11.2015 № 960), які передбачають обов’язкову наявність матеріально технічної бази, включаючи транспорт реагування та технічні засоби охорони.
Для підтвердження роботи таких засобів можуть бути надані як витяги про відпрацювання тривожних сповіщень з електронної бази системи позиціонування рухомих об’єктів, так і довідка в довільній формі, надана у складі тендерної пропозиції учасника, яка містить наступну інформацію: марки/моделі транспортних засобів, номерні знаки, підстави їх володіння/використання, місця постійної дислокації. При цьому, місця постійної дислокації груп швидкого реагування мають свідчити про можливість прибуття хоча б однієї з них на кожен з об’єктів у строк, що не перевищує 10 хвилин з моменту натиснення тривожної кнопки.
Звертаємо увагу, що відповідно до вимог Закону України № 922-VIII, якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців. Замовник також не встановлює жодних вимоги щодо конкретної правомочності (речового права) на транспортний засіб для підтвердження спроможності реагування. Фізична можливість транспорту реагування (власного або залученого) в цих часових рамках прибути на об’єкт Замовника є запорукою якісного виконання функцій охоронною структурою.
Щодо іншого порушеного Вами питання, повідомляємо наступне. Згідно з п.8 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 573 «Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану»:
• на території, де запроваджено комендантську годину, забороняється перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, а також рух транспортних засобів;
• дозволяється перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях, де запроваджено комендантську годину, без виданих перепусток особам та рух транспортних засобів Збройних Сил, Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДФС, ДМС, ДСНС, які залучаються до здійснення заходів під час запровадження комендантської години, транспортним засобам спеціалізованого призначення, які виконують невідкладне службове завдання, за умови ввімкнення спеціальних світлових сигнальних пристроїв, а також адвокатам, призначеним регіональними/міжрегіональними центрами з надання безоплатної правничої допомоги для надання безоплатної вторинної правничої допомоги затриманим у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України та Кодексом України про адміністративні правопорушення, особам, час прибуття до яких припадає на визначений період доби, зокрема на власних транспортних засобах.
Такі транспортні засоби можуть пересуватися за наявності документів, виданих уповноваженим органом, що підтверджують їх статус - право на рух у цей час. Тому, у складі пропозиції можуть бути подані як перепустки, так і інші документи, які відповідно до чинного законодавства підтверджують право перебування охоронців груп швидкого реагування (не менше чотирьох) у межах м. Чернівці під час дії комендантської години.
Водночас, звертаємо увагу, що стаття 1 Закону України від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» розмежовує, зокрема, наступні два окремих види транспорту:
• транспортний засіб спеціалізованого призначення - транспортний засіб, який призначений для перевезення певних категорій пасажирів чи вантажів (автобус для перевезення дітей, осіб з інвалідністю, пасажирів певних професій, самоскид, цистерна, сідельний тягач, фургон, спеціалізований санітарний автомобіль екстреної медичної допомоги, автомобіль інкасації, ритуальний автомобіль тощо) та має спеціальне обладнання (таксі, броньований, обладнаний спеціальними світловими і звуковими сигнальними пристроями тощо);
• транспортний засіб спеціального призначення - транспортний засіб, призначений для виконання спеціальних робочих функцій (для аварійного ремонту, автокран, пожежний, автобетономішалка, вишка розвідувальна чи бурова на автомобілі, для транспортування сміття та інших відходів, технічна допомога, автомобіль прибиральний, автомобіль-майстерня, радіологічна майстерня, автомобіль для пересувних телевізійних і звукових станцій тощо);
Згідно статті 6 Закону № 4616-VI, транспорт реагування суб'єкта охоронної діяльності є спеціальним транспортом і обладнується засобами радіотехнічного зв'язку, кольорографічними схемами та написами, відповідними світловими та звуковими сигналами у порядку, визначеному Міністерством внутрішніх справ України.
Відтак, транспорт реагування суб’єкта охоронної діяльності відноситься до спеціального, а не до спеціалізованого призначення у розумінні п. 8 Постанови КМУ від 08.07.2020 № 573. Відповідно, такий транспорт не належить до переліку транспортних засобів, рух яких у період комендантської години дозволяється без виданих перепусток.
Звертаємо Вашу увагу, що відповідно постанови Верховного Суду від 29.01.2021 у справі № 640/1042/19 - дискримінація передбачає створення нерівних умов для конкретної особи або групи осіб серед інших. Водночас, Судова колегія Верховного Суду в зазначеному прецеденті зазначає, що («…незгода суб’єкта господарювання з умовами тендерної документації процедури закупівлі, в якій він має намір взяти участь, як і невідповідність тендерної пропозиції суб’єкта господарювання вказаним вимогам, не є підставою для визнання умов тендерної документації дискримінаційними»).
Відтак, викладені у зверненні зауваження не свідчать про дискримінаційність чи неправомірність вимог і не створюють підстав для їх перегляду, оскільки ґрунтуються на чинному законодавстві, однаково застосовуються до всіх потенційних учасників та спрямовані на підтвердження належної матеріально-технічної спроможності виконавця. Вони є об’єктивно необхідними для забезпечення Замовника якісними охоронними послугами.
Дата оприлюднення відповіді:
11.12.2025 16:37