Звернення:
За тендером : електроенергія з розподілом
Тема:
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO
Зміст:
оброго дня. Просимо надати обґрунтування, якими саме нормативно-правовими актами або вимогами чинного законодавства ви керувалися при встановленні в тендерній документації вимоги щодо надання сертифікатів систем управління відповідно до стандартів ISO.:2) Копія сертифікату на систему управління якістю, виданого на ім’я учасника закупівлі органом сертифікації систем управління, чинним на момент поданння тендерної пропозиції, яким підтверджено відповідність системи управління якістю стосовно торгівлі електричною енергією, яка здійснюється учасником процедури закупівлі, вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги.»
3) Копія сертифікату на систему екологічного управління, виданого на ім’я учасника закупівлі органом сертифікації систем управління, чинним на момент поданння тендерної пропозиції, яким підтверджено відповідність системи екологічного управління стосовно торгівлі електричною енергією, яка здійснюється учасником процедури закупівлі, вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування
4) Учасник в складі пропозиції повинен надати чинний на момент подання тендерної пропозиції сертифікат системи управління ДСТУ ISO 37001:2018 Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування, виданий на ім’я учасника процедури закупівлі.
Встановлені вами вимоги у своїй сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних сертифікатів або відповідають неправомірно сформованим критеріям. Такі умови фактично унеможливлюють участь інших потенційних учасників, що порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації, визначені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Зазначаємо, що вимога щодо обов’язкової наявності сертифікатів ISO не передбачена жодним нормативно-правовим актом України у сфері публічних закупівель і створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників. Предметом закупівлі є електрична енергія (код ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства є стандартизованим товаром, якість якого визначається виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, чинним національним стандартом, що регламентує технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електричної енергії, що постачається в електричних мережах загального призначення», який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт гармонізований із європейським EN 50160 і встановлює виключно фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема допустимі відхилення напруги в межах 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електричної енергії як товару. Водночас, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено обов’язку щодо сертифікації електричної енергії або вимог до постачальників щодо наявності сертифікатів ISO. Таким чином, обов’язок учасників процедури закупівлі надавати у складі тендерної пропозиції сертифікати відповідності ISO не встановлений ні профільним законом, ні Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом. Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (у редакції, чинній на дату оголошення закупівлі), у разі здійснення закупівлі електричної енергії ви не маєте права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону, а також не можете встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення вами вимоги щодо наявності сертифікатів ISO є таким, що виходить за межі ваших повноважень, суперечить імперативним нормам чинного законодавства та має дискримінаційний характер. У зв’язку з викладеним просимо внести відповідні зміни до тендерної документації. У разі невиконання цієї вимоги та неприведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства, буде подано скаргу до Антимонопольного комітету України в порядку, передбаченому статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата оприлюднення звернення:
09.12.2025 16:16
Розглянувши Ваше звернення від 09.12.2025 щодо встановлення в тендерній документації вимог стосовно обов’язкової наявності у учасників сертифікатів систем управління відповідно до стандартів ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 37001:2018 при закупівлі електричної енергії (код ДК 021:2015 – 09310000-5), повідомляємо наступне.
При підготовці первісної редакції тендерної документації Замовник керувався, зокрема, положеннями:
статей 5, 22 та частини п’ятої статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі», які надають Замовнику право визначати у тендерній документації перелік документів та спосіб підтвердження відповідності учасників установленим вимогам, у тому числі шляхом надання сертифікатів, виданих органами з оцінки відповідності;
Закону України «Про стандартизацію», відповідно до якого національні стандарти, у тому числі ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, застосовуються на добровільній основі, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами;
Закону України «Про ринок електричної енергії», який визначає завдання щодо забезпечення надійності та безпеки постачання електричної енергії.
Установлюючи вимоги щодо надання сертифікатів ISO, Замовник виходив з наміру підтвердження того, що учасник впровадив належні системи управління якістю, екологічними аспектами та запобіганням корупції у своїй діяльності з постачання електричної енергії.
Разом з тим Замовник погоджується з такими наведеними у Вашому зверненні тезами:
електрична енергія є стандартизованим товаром, а її фізико-технічні параметри визначаються чинним національним стандартом ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електричної енергії, що постачається в електричних мережах загального призначення»;
Законом України «Про ринок електричної енергії», ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та іншими нормативно-правовими актами не встановлено обов’язку щодо обов’язкової наявності у постачальників сертифікатів ISO;
відповідно до пункту 29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, під час закупівлі електричної енергії:
не застосовуються пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі»;
за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі Замовник не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені таким стандартом.
Первісно вимоги щодо надання сертифікатів за стандартами ISO Замовником розглядалися як вимоги до системи управління учасника, а не до технічних характеристик електричної енергії як товару. Однак, враховуючи пряму дію пункту 29 Особливостей, а також ризик наявності ознак дискримінаційності, Замовником прийнято рішення повністю усунути такі вимоги.
З метою приведення тендерної документації у відповідність до вимог чинного законодавства у сфері публічних закупівель та враховуючи Ваші зауваження Замовником внесено зміни до тендерної документації (оприлюднені в електронній системі закупівель 11 грудня 2025 року), якими:
виключено вимогу щодо надання у складі тендерної пропозиції копії сертифіката системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015;
виключено вимогу щодо надання копії сертифіката системи екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015;
виключено вимогу щодо надання сертифіката системи управління щодо протидії корупції ДСТУ ISO 37001:2018;
У новій редакції тендерної документації вимоги про надання будь-яких ISO-сертифікатів відсутні, ці сертифікати не є обов’язковими документами для участі в процедурі закупівлі, а їх наявність чи відсутність не впливає оцінку тендерних пропозицій.
Таким чином, Ваші зауваження щодо наявності у попередній редакції тендерної документації вимог, які можуть мати ознаки дискримінаційних та таких, що виходять за межі повноважень Замовника при закупівлі електричної енергії, враховано. Тендерну документацію приведено у відповідність до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 29 Особливостей, затверджених постановою КМУ № 1178, та чинного національного стандарту, що регулює характеристики електричної енергії.
Дякуємо за звернення та запрошуємо вас до участі у процедурі закупівлі з урахуванням внесених змін до тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
11.12.2025 21:47