Звернення:
За тендером : Код ДК 021:2015 34110000-1 Легкові автомобілі (Мікроавтобус TRANSIT V363 MINIBUS (або еквівалент))
Тема:
Шановний Замовник, просимо внести зміни!
Зміст:
Ваша документація має ознаки порушення Закону України «Про публічні закупівлі». Вимагаємо внести зміни!
Вами, як замовником, визначена назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником ДК 021:2015: 34110000-1 — Легкові автомобілі, що не відповідає товару, який фактично закуповується замовником.
Згідно Додатку до Єдиних загальних вимог (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 5 січня 2021 р. № 7) Класифікація колісних транспортних засобів, колісний засіб, призначений для перевезення пасажирів, у якому кількість місць для сидіння без урахування місця водія не перевищує ВОСЬМИ це ЛЕГКОВИЙ АВТОМОБІЛЬ, Категорія M1.
Згідно Додатку № 3 до вашої тендерної документації "Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі" вимога щодо кількості пасажирських місць становить 15 місць (Задні сидіння 2-й ряд – 2 місця, 3-й ряд – 3 місця (2+1), 4-й ряд – 3 місця (2+1), 5-й ряд – 3 місця (2+1), 6-й ряд – 4 місця (2+2)). Тобто предмет закупівлі має кількість місць для сидіння без урахування місця водія більше восьми пасажирів.
Колісний засіб, що призначений для перевезення пасажирів, у якому кількість місць для сидіння без урахування місця водія перевищує вісім, відносяться до категорії M2 або M3 в залежності від технічно допустимої маси (автобус, мікроавтобус), тобто в будь якому випадку ваш колісний транспортний засіб відноситься до ДК 021:2015: 34120000-4 — Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб.
Також зазначимо, що в сертифікаті відповідності на колісний транспортний засіб, виданого органом сертифікації, та в свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу, виданого ТСЦ МВС, буде зазначено категорію колісного транспортного засобу M2 або M3, кількість місць та тип транспортного засобу АВТОБУС.
Згідно ч.5 Ст.43 Закону України «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю є нікчемним у разі, якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Керуючись п. 61 прикінцевих та перехідних положень Розділ 10 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник здійснює закупівлю товару, що складає предмет закупівлі (мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб), ВИКЛЮЧНО якщо його ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує 25 відсотків у 2025 році. Ступінь локалізації виробництва визначається згідно положень Закону. Ваша тендерна документація повинна містити вимогу надання учасником у складі тендерної пропозиції інформацію про ступінь локалізації виробництва запропонованого ним згідно тендерної пропозиції товару та що підтверджують ступінь локалізації виробництва такого товару.
Ваша документація не містить вимоги надання підтвердження ступеня локалізації, що є порушенням п. 61 прикінцевих та перехідних положень Розділ 10 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до ч.4 Ст .23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
В порушення зазначеної вимоги закону Вами, як Замовником, без будь якого обґрунтування, зазначені певні конструктивні особливості предмету закупівлі, які є ВИКЛЮЧНО характеристиками конкретної марки автомобіля конкретного виробника Ford TRANSIT V363 MINIBUS, і виключають наявність еквіваленту. А відтак виключають участь будь яких інших учасників, з можливо більш вигідними пропозиціями, які призвели б до економії та ефективного використання бюджетних коштів.
Учасники можуть запропонувати вам автобус іншої марки, який буде дешевший та більш технологічний, з характеристиками, які є не гіршими.
Але ці всі кращі характеристики можуть бути формальним приводом для дискваліфікації будь якого учасника, який запропонував більш вигідну пропозицію.
Відповідно до ч.4 Ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Так, згідно зазначених вимог та принципів Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник з метою здійснення закупівлі для державних потреб з максимальною економією та ефективністю повинен допустити до публічної закупівлі якомога більшу кількість учасників, для чого документація не повинна містити конкретних технічних вимог до предмета закупівлі.
В той же час Замовник, зловживаючи наданими йому правами та вносячи на свій розсуд до Документації додаткові вимоги, що не можуть ніяким чином сприяти законності їх проведення, фактично порушує права будь-якого учасника на дотримання принципів запобігання зловживанням неупередженості і прозорості публічної закупівлі.
Вважаємо, що встановлення Замовником характеристик конкретної марки автомобіля є зловживанням з боку Замовника та порушенням принципів, викладених у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», таких як добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія та ефективність використання бюджетних коштів, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Вимагаємо внести зміни в Тендерну документацію, виключивши з документації дискримінаційні вимоги щодо технічних характеристик предмета закупівлі та включити вимоги щодо надання підтвердження ступеня локалізації.
Потенційний учасник буде вимушений звернутися зі скаргою до АМКУ і в разі задоволення скарги буде поданий позов до суду з вимогою компенсації плати за юридичні послуги та судовий сбір з відповідальних осіб тендерного комітету. Є судовий прецедент по подібним спорам http://reyestr.court.gov.ua/Review/72544594
Згідно статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема передбачено штраф у розмірі сто неоподатковуваних мінімумів доходів громадян накладається на службових (посадових) та уповноважену особу замовника у разі невідповідності тендерної документації до вимог законодавства.
Дата оприлюднення звернення:
06.12.2025 12:05