Закупівля Послуги з організації одноразового гарячого харчування учнів початкових класів та учнів пільгових категорій від Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 Смілянської міської ради Черкаської області.
Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій*
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
05.12.2025 10:49
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Надати довідкау (згідно Форми 1 Додатку 2) за власноручним підписом уповноваженої особи учасника, яка завірена печаткою (у разі її використання), в якій зазначається наступна інформація:
- наявність обладнання та матеріально-технічної бази необхідних для виконання договору;
- наявність складських приміщень для зберігання асортименту товару;
- наявність автотранспорту, у випадку, коли суб'єкт господарювання буде здійснювати доставку продукції для приготування страв самостійно.
Надати копії документів, які підтверджують право володіння (користування, оренди, іншого права володіння) учасника вказаними ним об’єктами (складських приміщень, автотранспорту).
Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід*
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
05.12.2025 10:49
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Надати:
1. довідку (згідно Форми 2 Додатку 2) за власноручним підписом уповноваженої особи учасника, яка завірена печаткою (у разі її використання), в якій зазначається наступна інформація:
- наявність працівників відповідної кваліфікації, які будуть залучені для надання послуг з організації харчування, що є предметом закупівлі, які мають необхідні знання та досвід (посада, кваліфікація, категорія);
2. Копії документів, що підтверджують трудові відносини між учасником та його працівниками;
3. Персонал, який планується залучати безпосередньо до приготування їжі, повинен мати особисті медичні книжки встановленого МОЗ зразка з результатами проходження періодичних профілактичних медичних оглядів, надати Копії документів.
Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
05.12.2025 10:49
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
На підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) Учасник має надати:
1. довідку (згідно Форми 3 Додатку 2) за власноручним підписом уповноваженої особи учасника, яка завірена печаткою (у разі її використання) з інформацією про виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів (не менше одного).
Аналогічними договорами в розумінні цієї документації є договори про надання аналогічних послуг відповідно до предмету даної закупівлі.
2. не менше 1 копії договору, зазначеного в довідці в повному обсязі,
3. позитивний лист-відгук (або рекомендаційний лист тощо) (не менше одного) від контрагента згідно з аналогічним договором, який зазначено в довідці та надано у складі тендерної пропозиції про належне виконання цього договору з посиланням на номер, дату і предмет такого договору та із зазначенням якості виконання учасником процедури закупівлі договірних зобов’язань.
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
05.12.2025 10:49
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
05.12.2025 10:49
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
05.12.2025 10:49
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
05.12.2025 10:49
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
05.12.2025 10:49
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
При відсутності залучених спроможностей субпідрядника/співвиконавця або в обсязі не більше ніж 20% вартості договору підтверджується, що
Вимога
Учасник закупівлі, разом із залученими спроможностями субпідрядника/співвиконавця (за наявності), відповідає кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII 'Про публічні закупівлі'
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
05.12.2025 10:49
Група вимог
При наявності залучених спроможностей субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше ніж 20% вартості договору підтверджується, що
Вимога
Суб?єкт господарювання, спроможності якого залучаються до виконання робіт та послуг не має підстав, визначених у частині першій статті 17 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII 'Про публічні закупівлі'
Після ознайомлення з тендерною документацією (в т.ч. додатками до неї) в чинній редакції від 05.12.2025 (надалі – Документація, а також - ТД), Скаржник вважає, що Документація складена з порушенням основних принципів публічних закупівель та інших норм, визначених Законом про закупівлі та Особливостей, що, серед іншого, порушує права та інтереси Скаржника як потенційного учасника.
1. Згідно Додатку 1 до ТД (Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація):
«В складі пропозиції на підтвердження відповідності встановленим технічним, якісним та кількісним характеристикам учасники подають розроблене та затверджене у встановленому порядку в Держпродспоживслужбі (її територіальних відділеннях) та погоджене Замовником (шляхом підписання на титульній сторінці) примірне чотири тижневе сезонне меню (на відповідний сезон зима/весна/осінь 2025 року), яке повинно відповідати постанові Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305, скориговане по наступним віковим категоріям учнів: від 6 до 11 років, від 11 до 14 років, від 14 до 18 років. Примірне чотиритижневе меню розраховано для одноразового гарячого харчування, як орієнтовне меню для складання щоденних меню, в залежності від вартості харчування, типу харчування (одноразове гаряче харчування (сніданок) учнів початкових класів та учнів пільгових категорій) і отриманих підприємством продуктів від постачальників з урахуванням сезонності, ціни, економічної ситуації. Примірне чотиритижневе меню повинно розроблятися виключно за технологічними картами, затвердженими ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. ОМ Марзєєва НАМН України" з посиланням на Збірник рецептів № технологічної карти в наданому меню Учасника».
«Зразок: ПРИМІРНЕ ЧОТИРИТИЖНЕВЕ МЕНЮ подано в окремому файлі (додаток 1.1 до тендерної документації) - додається: Примірне чотиритижневе сезонне меню може змінюватись в частині взаємозаміни, приблизно однаковою за споживчою цінністю страв, в залежності від сезону та наявності необхідних продуктів, але виключно за технологічними картами, затвердженими ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. ОМ Марзєєва НАМН України", Остаточна версія щоденного меню погоджується керівником установи у щоденній меню-розкладці».
Отже, враховуючи вищезазначені положення Додатку 1 до ТД, Замовником встановлена умова про надання учасником примірного чотиритижневого сезонного меню, яке повинно відповідати, зокрема, наступним вимогам:
- меню повинно бути погоджене Замовником (шляхом підписання на титульній сторінці);
- меню повинно бути розроблено виключно за технологічними картами, затвердженими ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. ОМ Марзєєва НАМН України" з посиланням на Збірник рецептів № технологічної карти в наданому меню Учасника.
Однак, вищезгадані вимоги (умови) про те, що меню повинно бути саме погоджене Замовником (шляхом підписання на титульній сторінці); меню повинно бути розроблено саме виключно за технологічними картами, затвердженими ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. ОМ Марзєєва НАМН України" з посиланням на Збірник рецептів № технологічної карти в наданому меню Учасника, є дискримінаційними, що надає перевагу одним учасникам, які мають такі меню, порівняно з іншими, які не мають таких документів, до яких відноситься і Скаржник, і які просто об’єктивно не можуть виконати вищезазначену вимогу (умову), а отже фактично позбавлені можливості надати тендерну пропозицію.
При цьому, такі вимоги самі по собі є безпідставними, надмірними, невиправданими тощо.
Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку», положенням якої згідно Додатку 2 повинно відповідати меню, затверджено Норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі – Норми № 305) та Порядок організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі – Порядок № 305).
Згідно п. 3 Порядку № 305 примірне чотиритижневе сезонне меню – це документ, що містить набір страв, вихід (масу) їх порцій для різних вікових груп, враховує особливі дієтичні потреби здобувачів освіти/дітей (у разі наявності), сезонність (осінь, зима, весна, літо).
Згідно п. 36 Порядку у разі постачання до закладу освіти, закладу оздоровлення та відпочинку готових страв та/або послуг з харчування примірне чотиритижневе сезонне меню та асортимент буфету (у разі наявності) можуть складатися постачальником послуг з харчування (технологом, завідувачем виробництва) та затверджуватися керівником оператора ринку харчових продуктів, що здійснює постачання готових страв та/або послуг з харчування. Примірне чотиритижневе сезонне меню та асортимент буфету дозволено використовувати після погодження з територіальним органом Держпродспоживслужби. Без такого погодження дозволено використовувати меню, рекомендоване МОЗ.
Згідно п. 28 Порядку приготування готових страв для їх споживання здійснюється з дотриманням послідовності та поточності технологічного процесу, рецептури, а також відповідно до вимог санітарного законодавства, законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів та норм харчування..
Таким чином, чинним законодавством, зокрема Порядком № 305, не передбачено, що складене постачальником послуг з харчування примірне чотиритижневе сезонне меню повинно бути погоджено з Замовником (зокрема, шляхом підписання на титульній сторінці).
Окрім того, чинним законодавством, зокрема Порядком № 305, не передбачено, що примірне чотиритижневе сезонне меню розробляється виключно за технологічними картами, затвердженими ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. ОМ Марзєєва НАМН України" з наступним посиланням на відповідний Збірник рецептів та відповідний № технологічної карти в наданому учасником меню.
В той же час, Скаржник має примірні чотиритижневі сезонні меню, погоджені з територіальним органом Держпродспоживслужби (скан-копія окремого примірного чотиритижневого меню додається до цієї Скарги), які відповідають нормам Постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку», отже Скаржник в повній мірі спроможний забезпечити належне надання послуг, що є предметом Закупівлі, у відповідній кількості та якості, з урахуванням наявних відпрацьованих на практиці примірних чотиритижневих сезонних меню, погоджених з територіальним органом Держпродспоживслужби, з відповідним набором страв, що відповідає встановленим нормам харчування, та за відповідними рецептурами (технологічними картками) відмінними від тих, які затверджені ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О.М. Марзєєва НАМН України».
Таким чином зазначені вище вимоги (умови) Додатку 1 до ТД про те, що:
- меню повинно бути погоджене Замовником (шляхом підписання на титульній сторінці);
- меню повинно бути розроблено виключно за технологічними картами, затвердженими ДУ "Інститут громадського здоров'я ім. ОМ Марзєєва НАМН України" з посиланням на Збірник рецептів № технологічної карти в наданому меню Учасника.
з одного боку, є невиваженими та необгрунтованими в принципі, а з іншого – такі умови (вимоги) є дискримінаційними, що надають переваги одним учасникам, які могли б задовольнити їм, порівняно з іншими, які об’єктивно не можуть виконати згадані дискримінаційні вимоги, до яких відноситься і Скаржник, чим порушуються вимоги ч. 4 ст. 22 Закону про закупівлі та одні з ключових принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону про закупівлі, а саме – добросовісна конкуренція серед учасників та недискримінація учасників. 2. Відповідно до Додатку 1 до ТД учасник повинен надати замовнику копії документів, завірені печаткою учасника (за наявності), зокрема:
Сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2019) - Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці на вид діяльності: послуги з постачання продуктів харчування та готової їжі, який виданий органом сертифікації, який має акредитацію в НААУ на ISO 45001:2019;
Однак, вищезгадані вимоги (умови) про надання сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2019) - Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці на вид діяльності саме послуги з постачання продуктів харчування та готової їжі, є дискримінаційними, що надає перевагу одним учасникам, які мають такий сертифікат саме на вид діяльності: послуги з постачання продуктів харчування та готової їжі, порівняно з іншими, які не мають таких документів, до яких відноситься і Скаржник, і які просто об’єктивно не можуть виконати вищезазначену вимогу (умову), а отже фактично позбавлені можливості надати тендерну пропозицію.
Так, Скаржник пройшов сертифікацію системи управління охороною здоров’я та безпекою праці згідно вимог (на відповідність вимогам) ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування», що підтверджується відповідним сертифікатом (додається до Скарги).
В той же час у вищезгаданому сертифікаті не зазначено саме такий вид діяльності як послуги з постачання продуктів харчування та готової їжі.
В той же час, послуги з постачання продуктів харчування та готової їжі по своїй суті є кейтеринговими послугами (послугами із кейтерингу), які якраз і передбачають постачання готових страв та продуктів харчування, та які [кейтерингові послуги] зазначені у вищезгаданому сертифікаті, який наявний у Скаржника.
Отже, вищезгадана умова (конкретизація, застереження тощо) про те, що сертифікат повинен бути виданий на саме такий вид діяльності як послуги з постачання продуктів харчування та готової їжі, є надлишковою, надмірною, зайвою тощо, внаслідок чого Замовник в цілому обмежив коло потенційних учасників цієї Процедури закупівлі лише тими учасниками, які мають зазначений у п. 5 Додатку 2 до ТД сертифікат, в якому зазначено саме такий вид діяльності як послуги з постачання продуктів харчування та готової їжі.
Таким чином, зазначені вище вимоги (умови) Додатку 1 до ТД, про те, що учасники в складі пропозиції повинні надати сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2019) - Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці на вид діяльності [саме]: послуги з постачання продуктів харчування та готової їжі, який виданий органом сертифікації, який має акредитацію в НААУ на ISO 45001:2019, з одного боку, є надлишковою, надмірною, необґрунтованою, тощо, а з іншого – такі умови (вимоги) є дискримінаційними, що надають переваги одним учасникам, які могли б задовольнити їм, порівняно з іншими, які об’єктивно не можуть виконати згадані дискримінаційні вимоги, до яких відноситься і Скаржник, чим порушуються вимоги ч. 4 ст. 22 Закону про закупівлі та одні з ключових принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону про закупівлі, а саме – добросовісна конкуренція серед учасників та недискримінація учасників.
3. Відповідно до Додатку 1 до ТД учасник повинен надати замовнику копії документів, завірені печаткою учасника (за наявності), зокрема:
Сертифікат, виданий на працівника учасника на підтвердження кваліфікації/ або підтвердження проведення навчання працівників: Внутрішній аудитор системи менеджменту (управління) безпечністю харчових продуктів ISO 22000:2018 на вид діяльності: послуги з шкільного харчування та кейтерингові послуги.
Однак, вищезгадані вимоги (умови) про надання сертифікату, виданого на працівника учасника на підтвердження саме кваліфікації/або підтвердження проведення навчання працівників саме Внутрішній аудитор системи менеджменту (управління) безпечністю харчових продуктів ISO 22000:2018 саме на вид діяльності: послуги з шкільного харчування та кейтерингові послуги, є дискримінаційними, що надає перевагу одним учасникам, які мають такий сертифікат, в якому підтверджено саме кваліфікацію внутрішнього аудитора, та саме на вид діяльності: послуги з шкільного харчування та кейтерингові послуги, порівняно з іншими, які не мають таких документів, до яких відноситься і Скаржник, і які просто об’єктивно не можуть виконати вищезазначену вимогу (умову), а отже фактично позбавлені можливості надати тендерну пропозицію.
Слід відзначити, що питання внутрішнього аудиту систем менеджменту висвітлені в цілому в національному стандарті ДСТУ ISO 19011:2019 (ISO 19011:2018, IDT) «Настанови щодо проведення аудитів систем управління» (додається до Скарги).
Так, згідно Вступу та р. 1 ДСТУ ISO 19011:2019 у цьому стандарті зосереджено увагу, зокрема, на внутрішніх аудитах (аудити першою стороною) системи управління (менеджменту) та надано, серед іншого, настанови щодо компетентності осіб, залучених до процесу аудиту. Ці заходи стосуються особи(осіб), яка(-і) керує(-ють) програмою аудиту, аудиторів і груп аудиту.
Згідно пп. 7.2.4 п. 7.2 р. 7 ДСТУ ISO 19011:2019 аудитор може набувати компетентності поєднанням такого: а) успішного завершення навчальних програм, які охоплюють загальні знання та навички аудиторів; b) досвіду роботи на доречній технічній, керівній або фаховій посаді, пов’язаній із самостійним оцінюванням, прийманням рішень, розв’язуванням проблем і спілкуванням з керівним персоналом, фахівцями, колегами, замовниками та іншими заінтересованими сторонами; с) освіти/навчання та досвіду роботи, пов’язаних із системами управління конкретного типу та предметної галузі, які сприяють розвиненню загальної компетентності; d) досвіду аудитування, набутого під наглядом аудитора, компетентного в тій самій спеціалізації.
При цьому, згідно примітки до цього підпункту успішне завершення навчального курсу залежить від типу курсу. Для курсів з екзаменаційним складником це може означати успішне складання іспиту. Для інших курсів це може означати участь у навчальному процесі та завершення курсу.
Окрім того, згідно п. 7.6 р. 7 ДСТУ ISO 19011:2019 аудитори та керівники груп аудиту мають постійно поліпшувати свою компетентність. Аудитори мають підтримувати свою компетентність щодо проведення аудитів, регулярно беручи участь в аудитах систем управління та постійно підвищуючи кваліфікацію. Цього можна досягти в кілька способів, наприклад, набуттям додаткового досвіду роботи, підготовленням, приватним навчанням, тренінгами, відвідуванням нарад, семінарів і конференцій чи вжиттям інших доречних заходів.
Отже, чинним законодавством України жодним чином не передбачено обов’язкове проходження навчання внутрішнього аудитора систем менеджменту, зокрема системи управління безпечності харчової продукції ISO 22000:2018, в т.ч. отримання відповідної кваліфікації внутрішнього аудитора.
Також відзначимо, що чинним законодавством не унормовано види, типи навчання, зміст навчальних програм тощо в сфері розробки системи управління безпечністю харчових продуктів, в т.ч. згідно ДСТУ ІSO 22000:2019, зокрема, і в частині організації та проведення аудитів системи управління безпечністю харчових продуктів на відповідність вимогам ISO 22000:2018.
Відповідно, законодавством України не передбачено видачу аудитору (внутрішньому аудитору) систем менеджменту (управління) сертифікату, в якому б зазначалась саме кваліфікація як внутрішній аудитор, чи підтверджувалось проведення навчання саме як внутрішнього аудитора, а так само не передбачено вимог до змісту такого сертифікату, зокрема, щодо зазначення видів діяльності за відповідними системами менеджменту (управління).
В той же час, окремі працівники Скаржника, пройшли успішне навчання внутрішнього аудитора систем менеджменту (управління) безпечності харчової продукції в організаціях, які є акредитованими органами з оцінки відповідності, що здійснюють сертифікацію систем менеджменту, серед іншого, в сфері ДСТУ ISO 22000:2019 «Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій в харчовому ланцюгу» (документи, що підтверджують проходження навчання, та документи, що підтверджують компетентність організації, в якій проводилось навчання, як органу з сертифікації систем менеджменту безпечності харчової продукції, додаються до Скарги).
При цьому, навчання в організації, яка відповідно до підтвердженої уповноваженим органом сфери акредитації сама здійснює сертифікацію систем менеджменту безпечності харчової продукції, тобто володіє спеціалізованими знаннями та практичним досвідом щодо системи управління безпечністю харчових продуктів в цілому, а також щодо окремих аспектів перевірки такої системи, зокрема, щодо внутрішнього аудиту, беззаперечно забезпечує належний рівень отримання та/або поліпшення знань та компетентності внутрішнього аудитора систем менеджменту (управління) безпечності харчової продукції.
За результатами такого навчання видано сертифікат, однак в ньому не зазначено саме кваліфікацію внутрішній аудитор, а так саме не зазначено вид діяльності послуги з шкільного харчування та кейтерингові послуги
В той же час, зазначеним сертифікатом в повній мірі підтверджується володіння працівником відповідними знаннями та навичками у сфері проведення аудитів (внутрішніх аудитів) системи управління безпечністю харчових продуктів на відповідність вимогам ДСТУ ІSO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) в цілому, безвідносно конкретних видів діяльності, що включає такі відповідні знання та навички в т.ч. і за відповідним видом діяльності.
Враховуючи зазначене, вищезгадані вимоги, що оскаржуються, є безпідставними як з точки зору законодавчого обґрунтування, так і з точки зору засад доцільності, ефективності та розумності.
Отже, зазначені вище вимоги (умови) п. 8 Додатку 2 до ТД про те, що учасники в складі пропозиції повинні сертифікат, виданий на працівника учасника на підтвердження [саме] кваліфікації/або підтвердження проведення навчання працівників [саме] Внутрішній аудитор системи менеджменту (управління) безпечністю харчових продуктів ISO 22000:2018 [саме] на вид діяльності: послуги з шкільного харчування та кейтерингові послуги, з одного боку, є невиваженими, невиправданими та безпідставними в принципі, а з іншого – такі умови (вимоги) є дискримінаційними, що надають переваги одним учасникам, які могли б задовольнити їм, порівняно з іншими, які об’єктивно не можуть виконати згадані дискримінаційні вимоги, до яких відноситься і Скаржник, чим порушуються вимоги ч. 4 ст. 22 Закону про закупівлі та одні з ключових принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону про закупівлі, а саме – добросовісна конкуренція серед учасників та недискримінація учасників
4. Відповідно до Додатку 1 до ТД учасник повинен надати замовнику копії документів, завірені печаткою учасника (за наявності), зокрема
Сертифікат/свідоцтво, яким підтверджується, що система менеджменту безпечністю харчових продуктів у учасника впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ІSO 22000:2019 «Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюгу», а саме сертифікат/свідоцтво ISO/TS 22002-2:2019 «Програми-передумови безпечності харчових продуктів. Частина 2. Громадське харчування», який виданий органом сертифікації. Крім усього зазначеного, Учасник повинен також надати у складі пропозиції звіт про аудит (виданий Учаснику), сфера аудиту – стосовно надання послуг громадського харчування, послуг їдалень та послуг з постачання продуктів харчування та готової їжі. У вказаному звіті повинно бути вказано ціль аудиту – підтвердження відповідності системи менеджменту об’єкта аудиту вимогам критерії аудиту. Також має вказуватися оцінка ефективності коригувальних дій відносно невідповідностей, а саме: має вказуватися про ефективність таких дій.
Однак, вищезгадані вимоги (умови) про надання сертифікату/свідоцтва ISO/TS 22002-2:2019 «Програми-передумови безпечності харчових продуктів. Частина 2. Громадське харчування», який виданий органом сертифікації (далі – Сертифікат/свідоцтво), а так само вимоги (умови) про надання звіту про аудит (виданий Учаснику), сфера аудиту – стосовно надання послуг громадського харчування, послуг їдалень та послуг з постачання продуктів харчування та готової їжі. У вказаному звіті повинно бути вказано ціль аудиту – підтвердження відповідності системи менеджменту об’єкта аудиту вимогам критерії аудиту. Також має вказуватися оцінка ефективності коригувальних дій відносно невідповідностей, а саме: має вказуватися про ефективність таких дій (далі – Звіт про аудит), є дискримінаційними, що надає перевагу одним учасникам, які мають такий Сертифікат/свідоцтво та Звіт про аудит, порівняно з іншими, які не мають таких документів, до яких відноситься і Скаржник, і які просто об’єктивно не можуть виконати вищезазначену вимогу (умову), а отже фактично позбавлені можливості надати тендерну пропозицію.
При цьому, такі вимоги самі по собі є безпідставними, надмірними, штучними, невиправданими тощо.
Так, стандарт ДСТУ ISO/TS 22002-2:2019 (ISO/TS 22002-2:2013, IDT) «Програми-передумови безпечності харчових продуктів. Частина 2. Громадське харчування» не передбачає ані проходження обов’язкової процедури оцінки відповідності, ані отримання будь-якого сертифікату.
Розділом «Вступ до ISO 22002-2:2013» стандарту ДСТУ ISO/TS 22002-2:2019 (ISO/TS 22002-2:2013, IDT) передбачено, що стандарт ISO 22000 встановлює конкретні вимоги до безпечності харчових продуктів для організацій у харчовому ланцюзі. Одна з таких вимог полягає в тому, щоб організації створювали, впроваджували та підтримували необхідні програми-передумов (ПП (анг. PRP)) для допомоги в контролюванні небезпечних чинників харових продуктів (7.5 ISO 22000:2005).
Можливі такі варіанти застосування цього стандарту [ISO/TS 22002-2:2013] згідно з ISO 22000:
a) організація може розробити частину зведення правил і норм програм-передумов (PRP) або перевірити, чи відповідає наявне зведення правил і норм цьому стандарту;
b) організація може впровадити систему управління безпечністю харчових продуктів ISO 22000. Організація може використати цей стандарт в якості основи для створення структури й документування програм-передумов (PRP).
При цьому, згідно положень розділу «Вступ до ISO 22000:2018» ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюзі» цей стандарт є основним принципом та основою для Системи керування (управління) безпечністю харчових продуктів (СКБХП), він містить конкретні вимоги до СКБХП для організацій у всьому харчовому ланцюзі. Інші настанови, пов’язані з безпечністю харчових продуктів, специфікації та/або вимоги, характерні для харчових секторів, можуть бути використані разом з цією основою.
З огляду на вищезазначене, встановлення Замовником умови про надання в якості документу, що підтверджує, що система менеджменту безпечністю харчових продуктів у учасника впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ІSO 22000:2019 «Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюгу» саме Сертифікату/свідоцтва та Звіту про аудит, в принципі є неправильним, оскільки Сертифікат/свідоцтво та Звіт про аудит не підтверджує і не може підтверджувати впровадження системи менеджменту безпечністю харчових продуктів (СКБХП) згідно ІSO 22000, а навпаки – саме впровадження СКБХП згідно ІSO 22000 є одним із варіантом застосування ISO/TS 22002-2:2013.
В той же час, Додатком 1 до ТД від учасника також вимагається надання копії дійсного сертифікату на «Систему керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій харчового ланцюга» (ДСТУ ISO 22000:2019 «Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій харчового ланцюга (ISO 22000:2018, IDT)» на вид діяльності: кейтерингові послуги та послуги з шкільного харчування, який виданий органом сертифікації, який має акредитацію в НААУ.
Слід відзначити, що згідно ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1:2017 (EN ISO/IEC 17021-1:2015, IDТ; ISO/IEC 17021-1:2015, IDТ) «Оцінка відповідності. Вимоги до органів, які здійснюють аудит і сертифікацію систем управління. Частина 1. Вимоги» сертифікація систем управління, таких як система екологічного управління, система управління якістю або система управління інформаційною безпекою організації, є одним із засобів забезпечення впевненості, що організація запровадила систему управління відповідними аспектами своєї діяльності, продукцією та послугами відповідно до політики організації та вимог відповідного міжнародного стандарту системи управління. Сертифікація системи управління забезпечує незалежну демонстрацію того, що система управління організації: a) відповідає встановленим вимогам; b) здатна послідовно досягти її заявленої політики й цілей; c) результативно реалізується.
Таким чином, надання учасниками сертифікату на систему керування безпечністю харчових продуктів згідно вимог ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій в харчовому ланцюзі» є достатнім та належним підтвердженням, що система менеджменту безпечністю харчових продуктів у учасника впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ІSO 22000:2019 «Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюгу», в той час як оскаржувані вимоги є абсолютно зайвими, надмірними та необґрунтованими.
При цьому відзначимо, що Скаржник пройшов сертифікацію системи керування безпечністю харчових продуктів згідно вимог ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій в харчовому ланцюзі», що підтверджується відповідним сертифікатом (додається до Скарги).
Окрім того, одною зі складових процесів оцінки відповідності та сертифікації є діяльність з наглядання, яка передбачає аудити на місці, що оцінюють виконання сертифікованої системи управління замовника конкретних вимог стандарту, на відповідність якому надано сертифікацію (п. 9.6.2 вищезгаданого ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1:2017).
При цьому, Скаржник пройшов наглядовий аудит сертифікованої системи управління згідно вимог ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT), що підтверджується відповідним Звітом про наглядовий аудит сертифікованої системи управління (далі - Звіт про наглядовий аудит, додається до Скарги).
За результатами наглядового аудити було встановлено, серед іншого, що ТОВ «РАМЕДАС УКРАЇНА» сплановані та розроблені процеси, необхідні для надання послуг громадського харчування за місцем знаходження їдалень (виробництво та постачання готових страв, кулінарних виробів, напоїв тощо), організації шкільного харчування, послуг їдалень та виїзного ресторанного обслуговування (кейтерингу); діяльності зі зберігання (складування, відвантаження) та транспортування харчових продуктів; оптової торгівлі харчовими продуктами та напоями, а також впроваджені та виконуються заплановані дії та забезпечується результативність таких дій і будь-яких їх змін. Це охоплює програми-передумови безпечності (далі - ПП), а також операційні ПП (далі - ОПП) і плани НАССР. ПП відповідають чинним в Україні нормативно-правовим актам. Вибираючи та/або встановлюючи ПП, підприємством взято до уваги та використано відповідну інформацію, зокрема, Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України 01.10.2012 № 590 «Вимоги щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР); ДСТУ ISO/TS 22002-2:2020 Програми-передумови безпечності харчових продуктів. Частина 2 Громадське харчування, ДСТУ ISO/TS 22002-5:2020 Програми-передумови безпечності харчових продуктів. Частина 5. Зберігання і транспортування (с. 10-11 Звіту про наглядовий аудит).
Зважаючи на викладене вище, Скаржник в повній мірі спроможний підтвердити, що система менеджменту безпечністю харчових продуктів у учасника впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ІSO 22000:2019, і без Сертифікату/свідоцтва та Звіту про аудит, які є абсолютно зайвими та недоречними в даному аспекті.
Таким чином зазначені вище вимоги (умови) Додатку 1, про те, що Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати сертифікат/свідоцтво, яким підтверджується, що система менеджменту безпечністю харчових продуктів у учасника впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ІSO 22000:2019 «Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюгу», а саме сертифікат/свідоцтво ISO/TS 22002-2:2019 «Програми-передумови безпечності харчових продуктів. Частина 2. Громадське харчування», який виданий органом сертифікації. Крім усього зазначеного, Учасник повинен також надати у складі пропозиції звіт про аудит (виданий Учаснику), сфера аудиту – стосовно надання послуг громадського харчування, послуг їдалень та послуг з постачання продуктів харчування та готової їжі. У вказаному звіті повинно бути вказано ціль аудиту – підтвердження відповідності системи менеджменту об’єкта аудиту вимогам критерії аудиту. Також має вказуватися оцінка ефективності коригувальних дій відносно невідповідностей, а саме: має вказуватися про ефективність таких дій, з одного боку, є абсолютно невиваженими, невиправданими, необґрунтованими в принципі та такими, що суперечать положенням самих стандартів, а з іншого – такі умови (вимоги) є дискримінаційними, що надають переваги одним учасникам, які могли б задовольнити їм, порівняно з іншими, які об’єктивно не можуть виконати згадані дискримінаційні вимоги, до яких відноситься і Скаржник, чим порушуються вимоги ч. 4 ст. 22 Закону про закупівлі та одні з ключових принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону про закупівлі, а саме – добросовісна конкуренція серед учасників та недискримінація учасників.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Враховуючи викладене вище, встановлені Замовником вищезазначені дискримінаційні вимоги (умови) порушують права та інтереси Скаржника, оскільки фактична неспроможність виконати такі дискримінаційні умови Скаржником позбавляє останнього можливості подати пропозицію в цілому (встановлені такі надмірні, невиправдані, безпідставні та штучні умови (вимоги), які заздалегідь не можуть бути виконані Скаржником).
В той же час Скаржник має намір та можливість надати послуги, що є предметом Закупівлі, на належному рівні та може надати дійсно конкурентоспроможну пропозицію.
Враховуючи викладене вище, керуючись пунктами 55 – 67 Особливостей, статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», просимо:
1. Прийняти цю скаргу до розгляду.
2. Встановити факт порушення Смілянською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №10 Смілянської міської ради Черкаської області Процедури закупівлі Послуг з організації одноразового гарячого харчування учнів початкових класів та учнів пільгових категорій, оголошення UA-2025-12-05-004690-a, у вигляді встановлення в тендерній документації умов, що не відповідають вимогам законодавства, зокрема, дискримінаційних умов.
3. Зобов'язати Смілянську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №10 Смілянської міської ради Черкаської області привести тендерну документацію у Процедурі закупівлі Послуг з організації одноразового гарячого харчування учнів початкових класів та учнів пільгових категорій, оголошення UA-2025-12-05-004690-a, у відповідність із вимогами законодавства, в т.ч. усунути дискримінаційні умови та вимоги.
Додатки:
1. Примірне чотиритижневе сезонне меню.
2. Сертифікат відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування».
3.1. Сертифікат про проходження теоретичного та практичного курсу навчання щодо організації та проведення внутрішніх аудитів системи менеджменту безпечності харчової продукції.
3.2. ДСТУ ISO 19011:2019 (ISO 19011:2018, IDT) «Настанови щодо проведення аудитів систем управління».
3.3. Атестат про акредитацію органу з сертифікації.
4.1. Сертифікат відповідності вимогам ДСТУ ISO 22000:2019.
4.2. Звіт про наглядовий аудит сертифікованої системи управління.
4.3. ДСТУ ISO/TS 22002-2:2019 (ISO/TS 22002-2:2013, IDT) «Програми-передумови безпечності харчових продуктів. Частина 2. Громадське харчування».
4.4. ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюзі».
ІНФОРМАЦІЯ щодо проведення Процедури закупівлі (пояснення по суті скарги)
1. Встановлена у тендерній документації вимога щодо необхідності погодження меню директором закладу освіти обумовлена нормами чинного законодавства, відповідно до яких директор несе персональну відповідальність за організацію харчування та його якість у школі. Згідно з положеннями законодавства про освіту та санітарного законодавства, керівник закладу освіти зобов’язаний забезпечити контроль за відповідністю харчування встановленим нормам, у тому числі щодо безпечності, калорійності, збалансованості, різноманітності та дотримання рекомендацій МОЗ. З метою відповідності вимогам п. 35 Постанови КМУ № 305 щодо своєчасного планування та забезпечення різноманітного харчування для здобувачів освіти, а також для перевірки відповідності пропозицій учасників вимогам чинного законодавства щодо різноманітності та зміни страв, у тендерну документацію включено вимогу про погодження меню не лише оператором ринку, який надаватиме послуги, та Держпродспоживслужбою, але й керівником закладу освіти. Обов’язковою умовою було подання меню, затвердженого територіальним органом Держпродспоживслужби. З метою своєчасного планування та дотримання встановлених термінів (для унеможливлення зловживань з боку учасника процедури закупівлі у вигляді навмисного відтермінування або затягування виконання вимог щодо сезонного меню) було передбачено додаткову вимогу. Саме тому вимога про погодження меню директором не спрямована на обмеження конкуренції або дискримінацію учасників, а є виключно механізмом забезпечення відповідності запропонованих страв та технологічних карт вимогам безпечного та якісного харчування дітей. Погодження меню дозволяє директору як відповідальній посадовій особі перевірити його відповідність віковим нормам, санітарним правилам та особливостям організації харчування у конкретному закладі.
2. Замовник зазначає, що вимога щодо використання меню з технологічними картками, розробленими Інститутом громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва, встановлена з метою забезпечення дотримання вимог чинного законодавства у сфері організації харчування дітей та гарантування безпечного і збалансованого харчування учнів. Інститут громадського здоров’я ім. О.М. Марзєєва є профільною науковою установою МОЗ України, яка розробляє науково обґрунтовані норми та рекомендації щодо дитячого харчування. Технологічні картки зазначеного Інституту є загальнодоступними та можуть бути використані будь-яким суб’єктом господарювання, що унеможливлює обмеження конкуренції. Замовник не встановлював вимог щодо наявності у учасників будь-яких договірних відносин з Інститутом ім. О.М. Марзєєва або виключних прав на використання зазначених технологічних карток. Вимога стосується виключно відповідності меню науково обґрунтованим нормам харчування дітей.
3. Замовник звертає увагу Комісії на те, що у Додатку 1 до тендерної документації міститься фраза: «Учасник повинен надати Замовнику копії документів, завірені печаткою учасника (за наявності)». Дане формулювання дійсно може бути двозначно сприйняте: або як «за наявності печатки», або як «за наявності документів». Первинний зміст формулювання — саме “за наявності документів”. Використання словосполучення “за наявності” у переліку документів означало, що: якщо документ є в учасника — він його подає; якщо документ відсутній — його неподача не може бути підставою для відхилення. Саме така мета була закладена при формуванні вимоги. Фраза «за наявності» стосувалася самих документів, а не печатки. Розташування словосполучення після слів «завірені печаткою» є технічною неточністю формулювання, яка не змінює суті вимоги. Замовник визнає, що формулювання могло бути більш чітким, та готовий на майбутнє уточнювати подібні вимоги, щоб уникати двозначного тлумачення. Однак сама по собі технічна неточність не порушує Закон і не вплинула на права або можливості Скаржника.
Таким чином, Замовник підтверджує готовність усунути викладені у скарзі порушення та внести необхідні зміни до процедури закупівлі. Після відкликання скарги Скаржником Замовник негайно внесе відповідні коригування.