Звернення:
За тендером : Електрична енергія (код ДК 021:2015: 09310000-5 – Електрична енергія)
Тема:
Щодо складових ціни для визначення М - вартість послуг постачальника
Зміст:
Шановний замовнику. У вашому проєкті договору, у формулі розрахунку Вами встановлено складову ціни - середньозважену ціну на ринку електричної енергії «на добу наперед» (РДН), але не вказано яку середньозважену ціну на ринку електричної енергії «на добу наперед» брати за основу для розрахунку вартості послуг постачальника (місяць, день, кілька днів), тим самим давши змогу учасникам у розрахунках ціни тендерної пропозиції визначати цей елемент розрахунку на власний розсуд.
Такі умови порушують рівність учасників, адже не дають змоги коректно визначити свою цінову пропозицію, також це призводить до обмеження конкуренції та створення переваг для окремого постачальника, що прямо суперечить ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» .
Окрім цього, Замовник, не визначивши періоду, за який потрібно враховувати середньозважену ціну на ринку електричної енергії «на добу наперед», дискримінує нас, як потенційного учасника закупівлі, оскільки ми можемо запропонувати ринкову ціну на електричну енергію, проте через відсутність чіткої вимоги щодо складових ціни, програємо тим учасникам, які будуть її занижувати, взявши за основу показник РДН за інший, більш пізній період, за який вона була нижчою, проте розмір націнки буде, до прикладу, однаковий з нашим.
Отже, Замовником не було створено рівні умови для всіх учасників процедури закупівлі котрі братимуть участь у закупівлі в частині визначення ціни пропозиції, де формула розрахунку ціни не містить визначеного періоду відносно якого буде визначатися вартість послуг постачальника і це відкриває широкі можливості для недобровісних учасників. Чи може Замовник гарантувати, що подібний механізм не створить зайвих питань з боку аудиту та проблем для обох сторін? Рекомендуємо або прописати прозорі для всіх учасників умови комерційної пропозиції, або повідомити, відносно якого періода на РДН (місяць, декада, день, тощо.) буде визначатись вартість послуг постачальника по договору, задля дотримання принципу рівності учасників.
Такого ж висновку дійшла ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ в закупівлі № UA-2025-01-08-008430-a від 13.05.2025 року.
Тому, просимо внести зміни, та вказати, відносно якої середньозваженої ціни на ринку «на добу наперед», (РДН), буде визначатися вартість послуг постачальника.
Дата оприлюднення звернення:
08.12.2025 17:12
Замовник розглянув Ваше звернення щодо визначення періоду, за який має враховуватись середньозважена ціна на ринку електричної енергії «на добу наперед» (РДН), і повідомляє наступне.
1. Умови тендерної документації забезпечують рівність та недискримінаційність
Встановлений у проєкті договору підхід передбачає формування кінцевої вартості електричної енергії за єдиним для всіх учасників механізмом, а саме:
Ціна = Середньозважена ціна РДН + комерційна націнка постачальника.
Тендерна документація не містить жодних умов, що надають окремим учасникам переваги, та не передбачає використання різних періодів РДН для різних учасників.
Усі учасники перебувають у однакових ринкових умовах, мають однаковий доступ до офіційної статистики РДН, яка публікується оператором ринку.
Тобто формула є універсальною, ринковою і прозорою, що відповідає ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
2. Розрахунок за РДН відбувається не на момент подання пропозиції, а під час фактичного постачання
Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку, ціноутворення за моделлю «РДН + маржа» передбачає:
використання фактичної середньозваженої ціни РДН за період постачання,
а не прогнозної ціни, яку учасник міг би взяти при підготовці пропозиції.
Таким чином, період, за який береться РДН, визначається не Замовником, а нормативними актами та правилами ринку.
Ставка РДН на дату подання пропозиції не впливає на кінцеву ціну договору, оскільки розрахунки здійснюються за показниками РДН, оприлюдненими Оператором ринку за відповідний місяць постачання.
Відповідно, усі учасники подають пропозиції, виходячи виключно зі своєї націнки, що повністю нівелює ризик маніпулювання.
3. Визначення періоду РДН у тендерній документації не є обов’язковим і не впливає на конкуренцію
Жодний нормативно-правовий акт, що регулює ринок електроенергії або сферу публічних закупівель, не містить вимоги обов’язково зазначати в тендерній документації конкретний період РДН, який використовуватиметься для розрахунку.
Більш того, фіксація конкретного періоду (місяця, декади або дня):
суперечить динамічній природі ринку,
може спотворити принцип комерційної пропозиції «націнка + ринкова ціна»,
є відхиленням від типової договірної практики.
4. Щодо посилання на висновок ДАСУ у закупівлі UA-2025-01-08-008430-a
Рішення органів фінансового контролю застосовуються виключно до конкретної процедури закупівлі з урахуванням її умов.
Тому вони не створюють загального нормативного обов’язку і не підлягають автоматичному застосуванню в інших закупівлях з іншими структурами ціни.
У поточній закупівлі:
формула є прозорою,
періодичність визначення РДН встановлюється НКРЕКП та Правилами ринку,
ціна договору формується відповідно до фактичних даних оператора ринку.
Таким чином, підстав для внесення змін немає.
5. Висновок
Замовник дотримується усіх принципів закупівель — відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації.
Формула «РДН + націнка» використовує офіційні дані ринку, а її застосування не потребує фіксації періоду РДН у тендерній документації, оскільки розрахунок здійснюється за фактичними показниками періоду постачання.
Підстав для внесення змін до умов закупівлі немає.
Дякуємо за звернення!
Дата оприлюднення відповіді:
10.12.2025 14:20