Звернення:
За тендером : Послуги з охорони приміщень (централізованого спостереження, реагування та обслуговування системи охоронної та тривожної сигналізації)
Тема:
Щодо наявності дозволів на перебування у комендантську годину
Зміст:
Вимога в тендерній документації: - документ-підтвердження про можливість перебування у визначений період доби на вулицях та інших громадських місцях, де запроваджено комендантську годину (згідно постанов Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №573 «Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану» та від 29.12.2021 №1455 «Про затвердження Порядку встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан»). та - документ підтвердження про дозвіл на пересування автомобілів по м. Вінниці та Вінницькій області на період дії комендантської години, який є дійсними на момент подання тендерних пропозицій (згідно постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №573 «Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану» та від 29.12.2021 №1455 «Про затвердження Порядку встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан»).
1. Техніко-юридичне обґрунтування незаконності, невиконуваності та дискримінаційності вимог Замовника щодо:
• наявності у працівників охоронної компанії документів на пересування під час комендантської години;
• наявності у транспортних засобів охоронної компанії перепусток, чинних на момент подання тендерних пропозицій;
• інших умов, що не мають зв’язку з предметом закупівлі та суперечать чинному законодавству України.
Документ містить аналіз законодавства, практики Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ), правового режиму воєнного стану, нормативів охоронної діяльності та технічних аспектів виконання охоронних послуг.
________________________________________
2. Нормативно-правова база, яка регулює предмет закупівлі
2.1. Закон України «Про публічні закупівлі»
Основні принципи здійснення закупівель (ст. 5):
• добросовісна конкуренція;
• максимальна економія та ефективність;
• відкритість та прозорість;
• недискримінація учасників;
• об’єктивна та неупереджена оцінка пропозицій.
Стаття 22 забороняє встановлювати вимоги, що обмежують конкуренцію або не пов’язані з предметом закупівлі.
2.2. Закон України «Про охоронну діяльність»
Цей закон встановлює:
• перелік видів охоронних послуг;
• вимоги до персоналу охоронних компаній;
• вимоги до матеріально-технічної бази;
• повноваження контролюючих органів (Національна поліція).
Жодних вимог щодо наявності у працівників чи автомобілів «документів-перепусток під час комендантської години» у законі немає.
2.3. Правовий режим воєнного стану
Постанови КМУ №573 та №1455 регулюють порядок запровадження комендантської години, пропускного режиму та повноваження військових адміністрацій.
Ключові положення:
• перепустки видаються військовою адміністрацією (або військовим командуванням);
• видаються на підставі звернення суб’єкта, у якого існує договором підтверджена необхідність пересування у конкретний період;
• перепустки не можуть бути універсальними та не видаються на весь персонал наперед;
• перепустки є тимчасовими й надаються після укладення договору, а не до участі в тендері.
________________________________________
3. Аналіз вимоги щодо документів для працівників на пересування під час комендантської години
3.1. Вимога Замовника
Замовник вимагає надати в складі тендерної пропозиції документ-підтвердження про право персоналу перебувати на вулицях у період дії комендантської години.
3.2. Чому ця вимога є незаконною
1. Не передбачена законодавством. Жодний нормативний акт не містить обов’язку приватних охоронних компаній мати універсальні перепустки на персонал «завчасно».
2. Є невиконуваною. Військові адміністрації не видають перепустки без підтвердженого договору та без обґрунтування конкретних маршрутів та необхідності.
3. Дискримінує учасників. Перевагу отримують лише ті суб’єкти, які мають специфічні неформальні контакти з владою.
4. Не має зв’язку з предметом закупівлі. Послуга охорони за договором є цілодобовою, але реагування працює відповідно до графіка та нормативів, і для персоналу не потрібна універсальна перепустка до визначення переможця.
3.3. Практика АМКУ
АМКУ системно скасовує такі вимоги ( приклад: рішення №11304-р/пк-пз, №4084-р/пк-пз та ін.).
________________________________________
4. Аналіз вимоги щодо «документів на пересування автотранспорту» під час комендантської години
4.1. Проблемність вимоги
1. Перепустки видаються на конкретний автомобіль, але лише після обґрунтування необхідності виконання конкретного договору.
2. Перепустки не можуть бути дійсними «на момент подання пропозицій», бо вони пов’язані з:
o конкретними датами,
o конкретними маршрутами,
o узгодженим графіком чергування.
3. Це суперечить законодавству, оскільки Замовник не може вимагати документи, які видає не Замовник і не для етапу тендеру.
4.2. Юридична невиконуваність
Згідно з Постановою №1455, перепустки видаються після офіційного звернення суб’єкта з підтвердженням укладеного договору — а не до.
________________________________________
5. Порушення принципів Закону «Про публічні закупівлі»
5.1. Порушення принципу недискримінації
Вимоги ставлять різних учасників у нерівні умови та створюють бар’єр для участі.
5.2. Порушення принципу об’єктивності
Замовник не може перевірити достовірність таких документів, оскільки їх видає сторонній орган.
5.3. Порушення принципу пропорційності
Вимоги не відповідають меті закупівлі та створюють надмірний, необґрунтований тягар.
________________________________________
6. Технічні аспекти виконання охоронних послуг
6.1. Централізоване спостереження
Система працює 24/7, але персонал перебуває у диспетчерському центрі й не потребує пересування містом.
6.2. Групи реагування
Реагування виконується за викликом і маршрути формуються після укладання договору, коли Замовник надає актуальну інформацію про об’єкти, зони доступу та режими.
6.3. Технічне обслуговування сигналізації
Проводиться планово, у денний час, тому жодних перепусток не потрібно.
6.4. Автотранспорт реагування
Вимоги Замовника суперечать реальній логістиці, оскільки перепустка не може бути універсальною та безстроковою.
________________________________________
7. Висновки
1. Вимоги Замовника про наявність документів на пересування працівників та транспорту суперечать законодавству України, є невиконуваними та дискримінаційними.
2. Вони прямо порушують ст. 5 та ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
3. Такі вимоги не мають жодного відношення до предмета закупівлі охоронних послуг.
4. Практика АМКУ підтверджує, що подібні вимоги системно визнаються незаконними та скасовуються.
________________________________________
8. Вимога щодо приведення документації у відповідність
1. Видалити вимоги щодо перепусток для працівників.
2. Видалити вимоги щодо перепусток для автотранспорту.
3. Внести коректні, законні вимоги до персоналу згідно Закону «Про охоронну діяльність».
Дата оприлюднення звернення:
02.12.2025 16:07
Вітаю! Розглянувши Ваше звернення повідомляємо наступне.
Відповідно до умов Тендерної документації встановлена вимога: «підтвердження про можливість перебування у визначений період доби на вулицях та інших громадських місцях, де запроваджено комендантську годину (згідно постанов Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №573 «Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану» та від 29.12.2021 №1455 «Про затвердження Порядку встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан»). Відповідно до рішення ухваленого на Раді оборони Вінницької області, за повідомленням Вінницької обласної військової адміністрації, запроваджена діюча комендантська година з 15 березня 2024 року буде починатись о 00:00 і завершуватись о 05:00 годині ранку. Послуги з охорони об’єктів Замовника повинні надаватися цілодобово. Замовник повинен пересвідчитись у спроможності Учасників забезпечити безперебійне надання послуг за укладеним договором та забезпечити наявність груп швидкого реагування (далі – ГШР) на спеціальному транспорті реагування, який призначений для охорони об’єктів, підключених до пунктів централізованого спостереження, шляхом оперативного реагування на повідомлення про спрацювання сигналізації або інші повідомлення про правопорушення з метою припинення дії факторів протиправного характеру. Замовник має пересвідчитись чи можуть Учасники виконувати послуги за договором у період комендантської години. Встановлюючи вищевказану вимогу Замовник має на увазі надання Учасниками в складі своєї тендерної пропозиції підтвердження переміщення в умовах комендантської години для виконання службових (посадових) обов’язків, на службові транспортні засоби Учасника в кожному населеному пункті де наявні об’єкти охорони, які плануються залучатися для надання послуг з метою забезпечення безперебійного надання послуг за укладеним договором або Учасник може надати лист роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає посилання на законодавчі акти/підстави щодо здійснення такої діяльності без спеціальних на те дозволів чи перепусток. Згідно наказу начальника обласної військової адміністрації та військового командування № 1527/36 від 29.12.2023 «Про затвердження зразку, опису бланку та порядку виготовлення, видачі, заміни, зберігання та повернення перепустки, особливості її використання на території Вінницької області де встановлено особливий режим та інші заходи правового режиму ваєнного стану» затверджений «Порядок виготовлення, видачі, зберігання, користування та повернення перепусток на території Вінницької області» (далі за текстом – Порядок). Порядком визначено: «Для забезпечення контролю за здійсненням заходів під час запровадження комендантської години створюється система пропускного режиму та за рішенням коменданта Вінницької області та м. Вінниця (за погодженням з військовим командуванням) видаються Перепустки двох видів – Перепустка особи та Перепустка на транспортний засіб. Зразок та опис бланку Перепустки особи містять додатки 1 та 2 до Порядку. Зразок та опис бланку Перепустки на транспортний засіб містять додатки 3 та 4 до Порядку.». Згідно п.2 видачу перепусток здійснює обласна комендатура за заявками керівників підприємств, установ та організацій. Пунктом 5 Порядку визначено: перепустка дає право на перебування протягом дії комендантської години на території, визначеній типом перепустки. Пунктом 7 Порядку передбачено: «Перепустка дає право на перебування протягом дії комендантської години з метою здійснення діяльності, що вказана в заявці на отримання перепустки». Згідно пункту 10 Порядку: «Перепустка може бути скасована в разі порушення умов комендантської години, в т.ч. - перебування з метою, відмінною від зазначеною в заявці на отримання перепустки або за межами визначеної території». Порядок не забороняє Учасникам отримання перепустки на переміщення автотранспортного засобу на період дії комендантської години саме в Вінницькій області та м. Вінниця, а інакше як Учасник буде виконувати умови договору з використанням автотранспортного засобу. Здійснення заходів під час запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування в окремих місцевостях, де введено воєнний стан, запровадженого Постановою КМУ від 08 липня 2020 р. № 573 «Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану», де визначено: «На території, де запроваджено комендантську годину, забороняється перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, а також рух транспортних засобів». Також Учасники можуть надати гарантійний лист в довільній формі, у якому зазначене посилання на законодавчі акти/підстави щодо здійснення такої діяльності без спеціальних на те дозволів чи перепусток.
Враховуючи вищевикладене, Замовник вважає встановлені вимоги обґрунтованими та критично важливими для належного виконання своїх функцій і не вбачає підстав для внесення змін до тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
05.12.2025 14:51