Закупівля Електрична енергія від Відділ освіти, культури, спорту та молодіжної політики Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області.
ДК 021:2015 – 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія)
Деталізований CPV код (у т.ч. для лотів) та його назва:
ДК 021:2015 – 09310000-5 – Електрична енергія.
Закупівля на 2026 рік
Процедура закупівлі – відкриті торги, з урахуванням особливостей
здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України
“Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 з урахуванням змін
товари
Конфігурації закупівлі
Мінімальна кількість пропозицій : 1
Тривалість оскарження відміни закупівлі : 10
Тривалість оскарження результатів кваліфікації : 0
Тривалість оскарження результатів визначення переможця : 5
Тривалість кваліфікації : 0
Кількість днів для надання пояснень на звернення : 3
Кількість днів між кінцевою датою оскарження умов та кінцевим строком подання пропозицій : 3
Розмір гарантійного забезпечення тендерної пропозиції
50 000
Аукціон
Cтарт аукціону
09.12.2025 15:02
Позиція
Опис предмета закупівлі
Електрична енергія
Код ДК 021:2015
09310000-5 -
Електрична енергія
Кількість
400 000
Одиниця виміру
Кіловат-година
Адреса постачання
67832, Україна, Одеська область, селище Великодолинське, до межі балансової належності електроустановок замовника
Дата постачання по
31.12.2026 00:00
Умови оплати
Поставка товару
Тип оплати:
Пiсляоплата
Період:
20
календарні
днів
Розмір оплати:
100,0 %
Опис:
Умови оплати: Оплата рахунка та акту приймання-передачі товару Постачальника має бути здійснена Споживачем у строки, визначені у рахунку та акті приймання-передачі товару, протягом 14 календарних днів від дати його отримання, але не пізніше 20-го числа (включно) місяця, наступного за місяцем поставки електричної енергії. Згідно зі статтею 23 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення. У разі затримки фінансування на вказані цілі, Споживач здійснює розрахунки з Постачальником протягом 20 (двадцяти) календарних днів з дня надходження коштів на його рахунок.
наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
01.12.2025 11:19
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Довідка, складену учасником в довільній формі, з інформацією про виконання аналогічного за предметом закупівлі договору, який повністю відповідає встановленим кваліфікаційним вимогам (довідка повинна містити інформацію про предмет договору, дату договору, найменування замовника, суму виконаних зобов’язань, стан виконання договору, номер ідентифікатора закупівлі у разі надання аналогічного договору укладеного з замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі»). Зважаючи на необхідність підтвердження можливості виконання встановленого технічним завданням поставки товару, аналогічним вважається договір на постачання електричної енергії споживачу. У разі надання аналогічного договору, укладеного з замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» – такий договір повинен бути опублікований на веб-порталі Уповноваженого органу, бути виконаним в повному обсязі. Для підтвердження виконання договору в повному обсязі на веб-порталі Уповноваженого органу може бути опублікований звіт про виконання договору. У разі надання аналогічного договору, укладеного із суб’єктом, який не відноситься до замовників в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону «Про публічні закупівлі» – такий договір повинен бути виконаним в повному обсязі. У складі пропозиції обов’язково надається копія аналогічного договору (не залежно від категорії кінцевого споживача), а також лист-відгук від такого замовника з обов’язковим зазначенням інформації щодо предмету договору, кількості поставлених товарів, вартості поставки товару, термін дії Договору, наявності претензій до постачальника, переліку актів приймання-передачі товару згідно даного Договору, а також документи для підтвердження виконання договору в повному обсязі (акти приймання-передачі товару щодо поставленого товару з підписами сторін), банківський документ (виписка) про надходження коштів згідно такого договору, що завірений банком, акти звірки з замовником, що підписані сторонами, документи, що підтверджують оплату податків на прибуток в період виконання умов договору, що завірене відміткою банку, податкові накладні, які складені на всі акти приймання-передачі товару щодо аналогічного договору та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних (у разі якщо Учасник є платником податку на додану вартість), фінансовий звіт чи податкову декларацію (поквартально) стосовно року, в якому було здійснено постачання товару згідно аналогічного договору. Надані документи повинні відображати повне виконання умов договору сторонами.
Отже учасник надає не менше одного повністю виконаного аналогічного договору із попередніми Замовниками, в яких відображена інформація щодо постачання електричної енергії кінцевому споживачу з документами, що передбачені вище.
Аналогічний договір має бути наданий від підприємств, установ, організацій, щодо яких надавалась інформація у довідці про досвід виконання аналогічних договорів
наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
01.12.2025 11:19
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Документи, які повинен подати Учасник для підтвердження «Наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю» у вигляді оригіналу або копії фінансового балансу за 2024 рік; оригінал або копія звіту про фінансові результати за 2024 рік; оригінал або копія звіту про рух грошових коштів за 2024 рік (за наявності), яка складається та подається таким учасником згідно положень Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», разом з копією квитанції про отримання відповідної звітності Центром обробки електронних звітів Держстату України.
У випаду якщо учасник створений у 2025 році, надається фінансова звітність за період, що встановлений для такого суб’єкту господарювання згідно положень Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» разом з копією квитанції про отримання відповідної звітності Центром обробки електронних звітів Держстату України.
- Довідка у довільній формі про наявність фінансової спроможності та вільних від зобов’язань оборотних коштів в частині можливості здійснити попередню закупівлю та поставку товару.
Розмір забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції у грошовому виразі у % від очікуваної вартості закупівлі
Тип даних
Дробове число
Cтатус
Активна
Дата створення
01.12.2025 11:19
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Замовником вимагається надання Учасником забезпечення тендерної пропозиції у формі: електронної банківської гарантії із зобов’язанням банку у разі виникнення обставин, передбачених пунктом 3 цього ж Розділу, відшкодувати на рахунок замовника кошти у сумі забезпечення тендерної пропозиції, визначеній в тендерній документації та оголошенні про закупівлю разом із відомостями від банку, який надає забезпечення тендерної пропозиції, а також в якому відкритий валютний рахунок, у формі документа за підписом уповноваженої особи банку щодо відображення структури власності (засновників) такого банку.
Гарантія обов’язково має містити реквізити, що передбачені розділом 3 глави 2 Постанови НБУ № 639 від 15.12.2004 «Про затвердження Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах», а також відповідати Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 14 грудня 2020 року № 2628 «Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції» із зазначенням таких істотних умов Договору про закупівлю як кількість поставки та кінцевий строк поставки товару.
Розмір забезпечення тендерної пропозиції – не перевищує 3% очікуваної вартості закупівлі та складає:
50 000,00 грн. (п’ятдесят тисяч гривень 00 копійок). Строк дії забезпечення тендерної пропозиції – не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Гарантія повинна бути видана банком-гарантом на умовах грошового забезпечення (покриття), шляхом списання (бронювання) коштів з поточного рахунку принципала для резервування грошового забезпечення (покриття) гарантії, якщо це передбачено договором про надання гарантії, укладеним між принципалом і банком-гарантом; надання гарантії за рахунок банківського кредиту або під заставу або під поруку уповноваженої особи учасника чи засновника учасника відповідно до укладених договорів між банком-гарантом і принципалом про надання кредиту під гарантію з метою забезпечення виконання зобов'язання за гарантією в повному обсязі у разі настання випадків, передбачених частиною 3 цього Розділу. Грошове забезпечення (покриття) гарантії повинно бути підтверджено оригіналом довідки (листа, тощо), виданої банком-гарантом (надається у складі тендерної пропозиції), завіреної печаткою банку-гаранту та підписом уповноваженої особи банку-гаранту з підтвердженням повноважень уповноваженої особи від банку, що видав таку гарантію. Банківська гарантія оформлюється у обслуговуючому учасника банку, з метою забезпечення стабільності зобов’язання.
Під обслуговуванням необхідно розуміти наявність правовідносин між сторонами щодо отримання будь-якого банківського продукту, в тому числі відкриття рахунку, але не виключно, отримання інших сервісних фінансових послуг, пов’язаних з укладанням договору про надання банківської гарантії. В складі документів тендерної пропозиції надається відповідний лист-згода від Банку-Гаранту на внесення змін до тексту банківської гарантії на вимогу Замовника щодо подовження терміну її дії та довідка (інформація) від банку, що банк-гарант не включений до переліку юридичних осіб, щодо яких державними органами України, США або країн ЄС застосовано спеціальні економічні чи інші обмежувальні санкції.
Застереження щодо випадків, у разі якщо забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику вказані у пункті 3 цього Розділу.
До електронної банківської гарантії додаються: ліцензія банку або витяг з Державного реєстру банків та довіреність на уповноваженого підписанта банку або документ, що засвідчує повноваження цієї особи вчиняти дії від імені банку. Вказані документи повинні надавати підтвердження чинності повноважень підписанта банку-гаранту протягом всього періоду дії забезпечення тендерної пропозиції.
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
01.12.2025 11:19
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
01.12.2025 11:19
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
01.12.2025 11:19
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
01.12.2025 11:19
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
01.12.2025 11:19
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
Учасник закупівлі, разом із залученими спроможностями субпідрядника/співвиконавця (за наявності), відповідає кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII 'Про публічні закупівлі'
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Архівована
Дата створення
01.12.2025 11:19
Група вимог
При наявності залучених спроможностей субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше ніж 20% вартості договору підтверджується, що
Суб?єкт господарювання, спроможності якого залучаються до виконання робіт та послуг не має підстав, визначених у частині першій статті 17 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII 'Про публічні закупівлі'
Відділ освіти, культури, спорту та молодіжної політики Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області
Поштовий індекс
67832
Країна
Україна
Область або регіон
Одеська область
Населений пункт
Одеський р-н, селище міського типу Великодолинське
Адреса
вул.Соборна будинок 1 корпус А
Електрична енергія
Тендер:
UA-2025-12-01-004487-a
Кваліфікований електронний підпис накладено.
Тип:
скарга
За тендером
UA-2025-12-01-004487-a.c1
Дата:
05.12.2025 16:52
Стан:
Очікує розгляду
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) публічні закупівлі здійснюються на засадах, зокрема, добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації учасників, пропорційності та об’єктивної і неупередженої оцінки тендерних пропозицій.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII встановлює, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також не може містити вимог щодо документального підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Постанова Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель…» (далі – Постанова № 1178, Особливості) у пункті 29 передбачає, що у разі проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі, зокрема, електричної енергії, замовник не застосовує пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII (щодо наявності обладнання, матеріально-технічної бази та персоналу), а також не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом для цього предмета.
У Додатку 1 до Тендерної документації сам Замовник дослівно зазначає припис пункту 29 Особливостей про те, що при здійсненні закупівель, визначених цим пунктом, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Національним стандартом для електричної енергії є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)», який визначає технічні параметри якості напруги, але не регулює вимоги до систем менеджменту постачальника чи його кадрового складу.
Скаржник звертається до Антимонопольного комітету України з цією скаргою у зв’язку з тим, що окремі вимоги Додатку 3 до Тендерної документації, на думку Скаржника, виходять за межі повноважень Замовника, суперечать Закону № 922-VIII, Постанові № 1178, спеціальному енергетичному законодавству та узагальненій практиці Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії.
Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії, схвалене Комітетом 22.02.2024 та оприлюднене на офіційному веб-сайті АМКУ, містить, зокрема, висновок про те, що до найбільш поширених порушень належать вимоги щодо надання сертифікатів ISO (у тому числі ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, ISO 37001 тощо) у закупівлях електричної енергії та інші вимоги, які не передбачені національним стандартом і не випливають із предмета закупівлі. Такі вимоги Комітет кваліфікує як надмірні та дискримінаційні у розумінні статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону № 922-VIII і пункту 29 Особливостей.
У цьому ж Узагальненні Антимонопольний комітет України відніс до порушень також вимоги щодо надання додаткових довідок від суб’єктів ринку (оператора системи передачі, адміністратора розрахунків тощо) щодо статусу учасника (зокрема, щодо відсутності статусу «дефолтний»/«переддефолтний»), якщо такі вимоги не випливають із законодавства, а інформація може бути отримана Замовником із відкритих джерел.
Верховний Суд у постанові від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 (адміністративне провадження № К/9901/1269/20), аналізуючи положення Закону № 922-VIII, наголосив, що замовник не вправі встановлювати у тендерній документації вимоги, які не передбачені законом і які обмежують конкуренцію, а надмірний формалізм, який не впливає на суттєву оцінку пропозицій, суперечить принципам здійснення публічних закупівель.
У постанові від 01.06.2023 у справі № 160/16553/20 (адміністративне провадження № К/990/31570/22) Верховний Суд додатково підтвердив, що частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII забороняє встановлювати вимоги, які зобов’язують надавати документи для підтвердження інформації, що є публічною та міститься у відкритих державних реєстрах, а також вимоги, які виходять за межі предмета закупівлі та не передбачені законом.
З урахуванням викладеного, Скаржник подає цю скаргу щодо двох конкретних вимог Додатку 3 до Тендерної документації.
2. Аналіз вимоги щодо внутрішнього аудитора ISO 9001:2015
У Додатку 3 до Тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» встановлено, що учасники зобов’язані надати сертифікат відповідності системи управління якістю вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 з підтвердженням щорічного наглядового аудиту, а додатково, «з метою підтвердження належного функціонування системи управління якістю та забезпечення постійного внутрішнього контролю за імплементацією вимог ISO 9001:2015», – документальне підтвердження кваліфікації внутрішнього аудитора системи менеджменту якості у вигляді сертифіката «Внутрішній аудитор ISO 9001:2015» (або еквівалентної програми) на працівника учасника, з підтвердженням перебування такого працівника в штаті (наказ про прийняття на роботу, повідомлення до ДПС тощо).
Жоден нормативно-правовий акт, що регулює ринок електричної енергії – ні Закон № 2019-VIII, ні Правила роздрібного ринку електричної енергії (постанова НКРЕКП № 312), ні Кодекс систем розподілу (постанова НКРЕКП № 310), ні Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 – не встановлюють обов’язковості впровадження постачальником системи менеджменту якості за стандартом ISO 9001:2015 та не містять вимоги щодо наявності в штаті постачальника окремого працівника – сертифікованого внутрішнього аудитора ISO 9001:2015.
ДСТУ EN 50160:2023, на який сам Замовник посилається в Додатку 1, регулює виключно технічні параметри якості електричної енергії (напруга, частота, гармоніки тощо) та не містить жодних вимог до внутрішньої системи управління постачальника, в тому числі до сертифікації ISO 9001 або наявності внутрішнього аудитора такої системи.
Пункт 29 Особливостей прямо забороняє встановлювати при закупівлі електричної енергії вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом, а також застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII щодо вимог до матеріально-технічної бази та персоналу.
Узагальнення практики розгляду скарг щодо закупівель електричної енергії, схвалене Антимонопольним комітетом України 22.02.2024, окремо виділяє як типове порушення вимоги тендерної документації про надання учасниками документального підтвердження сертифікації за ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, ISO 37001, ISO 45001 та іншими стандартами систем менеджменту у закупівлях електричної енергії. Комітет зазначає, що такі вимоги, як правило, не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі, не випливають із специфіки товару (електричної енергії) і тому порушують пункт 29 Особливостей та частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII.
Вимога про наявність у штаті внутрішнього аудитора ISO 9001:2015 є ще більш звужувальною, ніж загальна вимога ISO-сертифікації, оскільки:
вона втручається у сферу кадрової політики ліцензіата, встановлюючи обов’язкову наявність конкретної посади з певним сертифікатом;
вона не передбачена жодним нормативно-правовим актом як умова провадження діяльності чи участі в публічних закупівлях;
вона по суті відновлює застосування критерію п. 2 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII («наявність працівників відповідної кваліфікації»), який законодавець спеціально заборонив використовувати у закупівлях електричної енергії через пункт 29 Особливостей.
Верховний Суд у постанові від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 звернув увагу, що замовник не може під виглядом «іншої інформації» за частиною третьою статті 22 Закону № 922-VIII встановлювати вимоги, які по суті є додатковими кваліфікаційними критеріями, не передбаченими статтею 16 цього Закону, оскільки це порушує принципи недискримінації та пропорційності.
З огляду на це, Скаржник вважає, що вимога Додатку 3 щодо обов’язкового надання документів про кваліфікацію внутрішнього аудитора системи менеджменту якості ISO 9001:2015 суперечить статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, пункту 29 Постанови № 1178, не відповідає ДСТУ EN 50160:2023, не узгоджується зі спеціальним енергетичним законодавством і має дискримінаційний характер.
3. Аналіз вимоги щодо довідки (листа) НКРЕКП про відсутність штрафів у 2024–2025 роках
Тим же Додатком 3 до Тендерної документації передбачено, що учасник повинен надати:
«Лист учасника про видачу йому НКРЕКП ліцензії на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії… При цьому з метою підтвердження належного виконання вимог законодавства учасники закупівлі повинні надати документальне підтвердження від НКРЕКП у формі довідки або листа, адресоване учаснику, про відсутність у вказаного енергопостачальника протягом 2024 та/або 2025 років фактів накладання штрафу за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та/або за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469».
Такий підхід, по суті, встановлює додатковий кваліфікаційний критерій: участь у процедурі можуть брати лише ті постачальники, щодо яких у 2024 та/або 2025 роках НКРЕКП не застосовувала штрафи за порушення нормативно-правових актів ринку або Ліцензійних умов.
Відповідно до Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22.09.2016 № 1540-VIII та Закону № 2019-VIII, НКРЕКП здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, видає ліцензії, здійснює контроль за дотриманням ліцензіатами Ліцензійних умов та застосовує санкції (штрафи, застереження, анулювання ліцензії тощо). Рішення НКРЕКП щодо застосування санкцій є відкритими й оприлюднюються у встановленому порядку на офіційному веб-сайті Регулятора.
Стаття 17 Закону № 922-VIII визначає вичерпний перелік підстав для відмови учаснику в участі у процедурі закупівлі, пов’язаних із притягненням до кримінальної чи адміністративної відповідальності, вчиненням корупційних правопорушень, застосуванням санкцій тощо. Порушення Ліцензійних умов НКРЕКП або факт накладення штрафу Регулятором за порушення вимог ринку електричної енергії не названі серед таких підстав і не є законодавчо встановленими критеріями «доброчесності» у розумінні статті 17 Закону № 922-VIII.
Верховний Суд у постанові від 01.06.2023 у справі № 160/16553/20 (адміністративне провадження № К/990/31570/22) підкреслив, що замовник не має права розширювати перелік підстав для відмови в участі в закупівлі та відхилення тендерних пропозицій поза межами, встановленими Законом № 922-VIII. Встановлення додаткових вимог у тендерній документації, які по суті є новими підставами для відмови, є порушенням принципів здійснення закупівель і вимог статей 5, 17 та 22 Закону № 922-VIII.
Разом із цим частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII прямо забороняє замовникам вимагати документальне підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або відкритих даних. Рішення НКРЕКП про застосування санкцій, інформація про накладені штрафи, анулювання ліцензій та інші заходи впливу є відкритими і оприлюднюються на сайті Регулятора, а отже, Замовник у разі потреби має можливість самостійно перевірити наявність або відсутність таких санкцій без покладення на учасника обов’язку отримувати окрему довідку чи лист від НКРЕКП.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії від 22.02.2024 також містить приклади визнання неправомірними вимог про надання довідок від суб’єктів ринку щодо статусу учасника (наприклад, про відсутність статусу «дефолтний»/«переддефолтний»), якщо такі вимоги не передбачені законом та дублюють інформацію з відкритих джерел. Комітет підкреслив, що подібні вимоги порушують частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII і пункт 29 Особливостей.
Застосовуючи цю логіку до оскаржуваної вимоги, слід констатувати, що обов’язок отримувати від НКРЕКП довідку або лист про відсутність штрафів у 2024 та/або 2025 роках:
не передбачений Законом № 2019-VIII, Ліцензійними умовами НКРЕКП № 1469 або іншими актами, які регулюють діяльність електропостачальників;
не встановлений Законом № 922-VIII як кваліфікаційний критерій чи підстава для відмови в участі;
дублює інформацію, яка може бути перевірена через офіційні джерела;
створює дискримінаційний бар’єр для постачальників, щодо яких НКРЕКП застосовувала штрафи, але які продовжують здійснювати ліцензовану діяльність, маючи чинну ліцензію.
Отже, ця вимога має ознаки суперечності статті 5, статтям 16, 17 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, пункту 29 Постанови № 1178, а також узагальненій практиці АМКУ та правовим висновкам Верховного Суду.
Зазначені вимоги Додатку 3 до Тендерної документації – щодо обов’язкової наявності у штату учасника сертифікованого внутрішнього аудитора ISO 9001:2015 та щодо обов’язкового подання довідки (листа) НКРЕКП про відсутність штрафів у 2024–2025 роках – встановлюють додаткові, не передбачені законодавством, умови участі у процедурі закупівлі електричної енергії.
Такі умови:
не ґрунтуються на статті 16 Закону № 922-VIII, виходять за межі пункту 29 Особливостей;
не передбачені національним стандартом ДСТУ EN 50160:2023 як вимоги до предмета закупівлі або до постачальника;
фактично звужують коло потенційних учасників до суб’єктів, які мають конкретні ISO-структури й бездоганну «штрафну історію» перед НКРЕКП, хоча законодавець таких обмежень не встановлював.
Вимога Додатку 3 до Тендерної документації Відділ освіти, культури, спорту та молодіжної політики Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області щодо обов’язкового надання документів про кваліфікацію внутрішнього аудитора системи менеджменту якості ISO 9001:2015 (сертифікат «Внутрішній аудитор ISO 9001:2015», наказ про прийняття на роботу та повідомлення до ДПС) є такою, що не відповідає статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, пункту 29 Постанови № 1178, не передбачена національним стандартом ДСТУ EN 50160:2023 і має ознаки дискримінаційної вимоги, та зобов’язати Замовника виключити цю вимогу з Додатку 3 або привести її у відповідність до законодавства.
Вимога Додатку 3 до Тендерної документації щодо подання довідки або листа НКРЕКП про відсутність у учасника протягом 2024 та/або 2025 років фактів накладання штрафів за порушення нормативно-правових актів ринку електричної енергії та/або Ліцензійних умов НКРЕКП № 1469 не відповідає статтям 5, 16, 17 та частині четвертій статті 22 Закону № 922-VIII, пункту 29 Постанови № 1178 та має ознаки дискримінаційної вимоги, та зобов’язати Замовника виключити цю вимогу з Додатку 3.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації Відділ освіти, культури, спорту та молодіжної політики Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області щодо обов’язкового надання документів про кваліфікацію внутрішнього аудитора системи менеджменту якості ISO 9001:2015 (сертифікат «Внутрішній аудитор ISO 9001:2015», наказ про прийняття на роботу та повідомлення до ДПС).
Виключити вимогу Додатку 3 до Тендерної документації щодо подання довідки або листа НКРЕКП про відсутність у учасника протягом 2024 та/або 2025 років фактів накладання штрафів за порушення нормативно-правових актів ринку електричної енергії та/або Ліцензійних умов.
Автор:
41447959, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365"
01135, Україна, Київська область, Київ, просп. Берестейський, 5А
Тема:
встановлена Замовником вимога не передбачена жодним нормативно-правовим актом, суперечить Конституції України, Закону України «Про інформацію», Закону України «Про захист персональних даних» та Закону України «Про публічні закупівлі», має ознаки дискримінаційної та такої, що безпідставно втручається у сферу персональних прав та свобод учасників процедури закупівлі
Зміст:
Шановний Замовнику!
Звертаємо Вашу увагу, що встановлена у тендерній документації, зокрема у Додатку № 3 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», вимога щодо надання паспорта/ID-картки та довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (для учасників — фізичних осіб, а також для підтвердження повноважень особи-підписанта усіх документів тендерної пропозиції і договору про закупівлю, а також для встановлення даних про засновників учасника процедури закупівлі, якщо такі є фізичними особами) є неправомірною.
Підписант документів здійснює свої повноваження виключно на підставі довіреності, виданої керівником підприємства, та діє в межах наданих йому повноважень. Жодна норма Закону України «Про публічні закупівлі» не передбачає обов’язку учасника надавати копії паспорта або інші персональні дані уповноваженої особи для підтвердження її повноважень.
Відповідно до частини першої статті 11 Закону України «Про інформацію», персональні дані — це відомості про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Копія паспорта містить такі відомості, а отже, належить до конфіденційної інформації, що підлягає особливому правовому захисту.
Згідно зі статтею 6 Закону України «Про захист персональних даних», збирання, зберігання, використання та поширення персональних даних допускається виключно за наявності законних підстав та в обсязі, необхідному для досягнення визначеної мети. Відповідно до статті 11 цього Закону, обробка персональних даних без згоди суб’єкта допускається лише у випадках, прямо встановлених законом.
Закон України «Про публічні закупівлі» не містить вимоги щодо надання копії паспорта або паспортних даних уповноваженої особи учасника процедури закупівлі. Таким чином, вимога Замовника є незаконним розширенням переліку документів, не передбачених законодавством.
Стаття 32 Конституції України гарантує, що ніхто не може зазнавати втручання у своє особисте та сімейне життя, а збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди не допускається, за винятком випадків, прямо визначених законом. Більше того, стаття 182 Кримінального кодексу України встановлює кримінальну відповідальність за незаконне збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу.
Повноваження уповноваженої особи підтверджуються єдиним належним документом — довіреністю, виданою керівником підприємства, дані про якого вже містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що є відкритим та загальнодоступним джерелом. Додаткове витребування паспортних даних уповноваженої особи:
• не впливає на обсяг чи чинність її повноважень;
• не стосується предмета закупівлі;
• не має правового обґрунтування;
• порушує вимоги законодавства у сфері захисту персональних даних.
Крім того, документи, що підтверджують повноваження керівника юридичної особи (статут, наказ про призначення, протокол засновників тощо), уже подаються у складі тендерної пропозиції, що виключає будь-які сумніви щодо особи, яка має право підпису та видачі довіреностей.
Отже, встановлена Замовником вимога не передбачена жодним нормативно-правовим актом, суперечить Конституції України, Закону України «Про інформацію», Закону України «Про захист персональних даних» та Закону України «Про публічні закупівлі», має ознаки дискримінаційної та такої, що безпідставно втручається у сферу персональних прав та свобод учасників процедури закупівлі.
У разі невнесення відповідних змін до тендерної документації залишаємо за собою право звернутися до контролюючих та правоохоронних органів для надання правової оцінки Вашим діям, у тому числі щодо наявності ознак порушення законодавства про захист персональних даних та можливих складів правопорушень, передбачених Кримінальним кодексом України.
Дата оприлюднення звернення:
04.12.2025 16:57
Шановний учаснику!
Розглянувши Ваше звернення щодо неправомірності вимоги про надання у складі тендерної пропозиції копій паспорта/ID-картки та довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків уповноваженої особи, повідомляємо наступне.
Встановлені у тендерній документації вимоги щодо підтвердження повноважень особи, яка підписує документи тендерної пропозиції та договір про закупівлю, відповідають положенням Закону України «Про публічні закупівлі» та спрямовані на забезпечення належної ідентифікації учасника і запобігання підробленню документів.
Надання копій паспорта/ID-картки та РНОКПП особи, що підписує документи, використовується виключно для верифікації повноважень та ідентифікації підписанта, що є загальноприйнятою практикою у публічних закупівлях та не має на меті порушення прав або втручання у приватне життя.
Зазначені документи подаються учасником добровільно, виключно для участі у процедурі закупівлі. Тендерна документація містить положення щодо нерозголошення конфіденційної інформації, а отримані персональні дані використовуються лише з метою проведення процедури закупівлі, що відповідає ст. 6 та ст. 11 Закону України «Про захист персональних даних».
При цьому Закон України «Про публічні закупівлі» надає Замовнику право встановлювати перелік документів, необхідних для підтвердження інформації учасника, у тому числі й щодо повноважень підписантів (ч. 3 ст. 22 Закону).
Додатково зазначаємо, що ЄДР містить дані виключно про керівника юридичної особи, але не містить інформації про уповноважених представників, яким видано довіреність. Тому вимога про надання документів, що дають змогу ідентифікувати підписанта, не суперечить законодавству та забезпечує юридичну визначеність під час укладання договору.
На підставі викладеного повідомляємо, що Замовник не вбачає правових підстав для внесення змін до тендерної документації, а встановлені вимоги не мають дискримінаційного характеру та не порушують законодавства у сфері захисту персональних даних.
У зв’язку з цим вимога щодо внесення змін до тендерної документації не підлягає задоволенню.
Додатково повідомляємо що:
- Відповідно до пункту 11-1 частини 1 статті 9 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції Закону № 4220-IX від 04.04.2025) та постанови КМУ № 1178 (п. 29-1 Особливостей, редакція від 01.09.2025) Замовник зобов’язаний ідентифікувати кінцевих бенефіфіціарних власників та уповноважених осіб учасників для запобігання корупційним ризикам та фіктивним пропозиціям. Копія паспорта/ID-картки та довідка про РНОКПП є єдиним способом достовірної ідентифікації фізичної особи в умовах воєнного стану (коли ЄДР не завжди містить актуальні дані про зміну прізвища, паспорта тощо).
- Не є персональними даними у розумінні Закону «Про захист персональних даних» при закупівляхСтаття 2 Закону № 2297-VI (ч. 2 п. 2) прямо виключає з поняття «конфіденційна інформація» дані, що подаються у публічних закупівлях для цілей запобігання корупції та забезпечення прозорості (аналогічно до декларацій НАЗК). Практика Верховного Суду (постанова від 12.06.2025 у справі № 640/12345/24) та АМКУ (рішення № 14567-р/пк-пз від 18.10.2025) підтверджує правомірність такої вимоги.
- Вимога застосовується однаково до всіх учасників (ст. 5 Закону).
- Стаття 32 Конституції дозволяє обмеження права на приватність у випадках, передбачених законом, а Закон «Про публічні закупівлі» та Особливості № 1178 є саме таким законом. Стаття 182 КК застосовується лише за незаконне збирання — у нашому випадку збір законний і обмежений метою закупівлі.
Дата оприлюднення відповіді:
05.12.2025 16:11
Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Згідно зі статтями 6 та 8 Закону України «Про захист персональних даних», обробка персональних даних має здійснюватися лише з визначеною та законною метою, у обсязі, який є необхідним і пропорційним для реалізації цієї мети. Відповідно до статті 11 зазначеного Закону, обробка персональних даних допускається лише у випадках, прямо визначених законом, або за наявності окремої згоди суб’єкта персональних даних.
Зміст:
Згідно зі статтями 6 та 8 Закону України «Про захист персональних даних», обробка персональних даних має здійснюватися лише з визначеною та законною метою, у обсязі, який є необхідним і пропорційним для реалізації цієї мети. Відповідно до статті 11 зазначеного Закону, обробка персональних даних допускається лише у випадках, прямо визначених законом, або за наявності окремої згоди суб’єкта персональних даних.
У контексті проведення тендерної процедури мета ідентифікації посадової особи та підтвердження її повноважень уже досягається шляхом накладання електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису (КЕП). Надавач кваліфікованого електронного підпису вже здійснив ідентифікацію та верифікацію уповноваженого представника, отримавши необхідні персональні дані (паспорт, реєстраційний номер облікової картки платника податків тощо).
Запит копії паспорта представника (уповноваженої особи) у межах процедури закупівлі не передбачений Законом України «Про публічні закупівлі» та не є необхідним для перевірки його повноважень. Таким чином, отримання копії паспорта є додатковим збором персональних даних, що не виправданий метою закупівлі, суперечить статтям 6, 8 та 11 Закону України «Про захист персональних даних» та є надмірною й незаконною вимогою у розумінні законодавства про захист персональних даних.
Окрім цього, на виконання вимог тендерної документації, у складі пропозиції вже буде надано наказ про призначення уповноваженої особи на подання тендерної пропозиції та довіреність, видану керівником підприємства для представництва відповідних інтересів. Зазначені документи є повністю достатніми для підтвердження легітимності та повноважень посадової особи, а тому будь-які додаткові документи, що містять персональні дані, не мають правового обґрунтування.
Також слід зауважити, що вимога надати копію паспорта у складі тендерної пропозиції призводить до того, що персональні дані стають доступними не лише Замовнику, але й невизначеному колу осіб, оскільки документи в електронній системі закупівель доступні для перегляду. Це створює ризики їх використання сторонніми особами у злочинній діяльності, що може спричинити порушення прав та інтересів учасника.
З урахуванням викладеного, вважаємо вимогу щодо надання паспорта / ID-картки та довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (для учасників – фізичних осіб, а також для підтвердження повноважень особи, що підписує документи тендерної пропозиції та договору, а також ідентифікації засновників, якщо вони є фізичними особами) такою, що не відповідає вимогам законодавства щодо захисту персональних даних, є надмірною, дискримінаційною, необґрунтованою, а відтак підлягає видаленню з тендерної документації
Дата оприлюднення звернення:
04.12.2025 17:26
Шановний учаснику!
Замовником розглянуто Ваше звернення щодо необхідності внесення змін до тендерної документації в частині вимоги про надання паспорта/ID-картки та довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків уповноваженої особи. За результатами розгляду повідомляємо наступне.
1. Щодо обробки персональних даних
Замовник повністю дотримується вимог Закону України «Про захист персональних даних».
Персональні дані учасників отримуються, зберігаються та використовуються виключно для цілей проведення процедури закупівлі, що відповідає статтям 6, 8 та 11 зазначеного Закону.
Подання документів, які містять персональні дані, здійснюється добровільно учасником у межах його бажання брати участь у закупівлі. Усі отримані персональні дані використовуються лише для належної ідентифікації учасника та його представника відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі».
2. Щодо ролі електронного підпису
Наявність кваліфікованого електронного підпису (КЕП) підтверджує факт підписання документу певною особою, однак не підтверджує обсяг її повноважень у межах діяльності юридичної особи.
КЕП засвідчує ідентифікацію підписанта кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг, але не встановлює його правових відносин із підприємством, а саме:
• чи є підписант керівником,
• чи видана йому довіреність,
• чи не скасовані повноваження,
• чи не підроблений КЕП іншою особою.
Тому вимога Замовника щодо документів, що дозволяють ідентифікувати уповноважену особу та підтвердити її повноваження, є законною та обґрунтованою.
3. Щодо обов’язку підтвердження повноважень
Частина 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» надає Замовнику право визначати перелік документів, необхідних для підтвердження інформації, поданої учасником.
ЄДР містить лише інформацію про керівника юридичної особи, але не містить інформації про довірених осіб, які подають пропозицію від імені учасника.
Тому надання копії паспорта / ID-картки та РНОКПП забезпечує:
• можливість перевірити, що довіреність видана реальній особі;
• уникнення підробки підпису або використання чужого КЕП;
• юридичну визначеність при укладенні договору за результатами закупівлі.
4. Щодо доступності документів у Prozorro
Електронна система закупівель має технічні засоби обмеження доступу до частини інформації шляхом встановлення статусу «конфіденційна інформація».
Учасник має право закрити персональні дані відповідно до законодавства, зокрема паспортні дані та РНОКПП, що повністю нівелює ризики доступу сторонніх осіб до таких документів.
Таким чином, твердження учасника про можливість необмеженого доступу до персональних даних не відповідає дійсності.
5. Щодо твердження про «надмірність та дискримінаційність»
Вимога Замовника:
• не обмежує конкуренцію,
• не створює дискримінаційних умов,
• не порушує законодавства про захист персональних даних,
• відповідає звичайній практиці у публічних закупівлях,
• спрямована на запобігання шахрайству та підробці документів.
Висновок
Замовник не вбачає правових підстав для внесення змін до тендерної документації.
Встановлена вимога щодо надання паспорта/ID-картки та РНОКПП є:
• обґрунтованою,
• законною,
• необхідною для перевірки повноважень уповноваженої особи,
• такою, що не суперечить Закону України «Про публічні закупівлі» та Закону України «Про захист персональних даних».
У зв’язку з цим вимога учасника не підлягає задоволенню.
Дата оприлюднення відповіді:
05.12.2025 16:11
Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO
Зміст:
Доброго дня. Просимо надати обґрунтування, якими саме нормативно-правовими актами або вимогами чинного законодавства ви керувалися при встановленні в тендерній документації вимоги щодо надання сертифікатів систем управління відповідно до стандартів ISO. Встановлені вами вимоги у своїй сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних сертифікатів або відповідають неправомірно сформованим критеріям. Такі умови фактично унеможливлюють участь інших потенційних учасників, що порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації, визначені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Зазначаємо, що вимога щодо обов’язкової наявності сертифікатів ISO не передбачена жодним нормативно-правовим актом України у сфері публічних закупівель і створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників. Предметом закупівлі є електрична енергія (код ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства є стандартизованим товаром, якість якого визначається виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, чинним національним стандартом, що регламентує технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електричної енергії, що постачається в електричних мережах загального призначення», який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт гармонізований із європейським EN 50160 і встановлює виключно фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема допустимі відхилення напруги в межах 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електричної енергії як товару. Водночас, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено обов’язку щодо сертифікації електричної енергії або вимог до постачальників щодо наявності сертифікатів ISO. Таким чином, обов’язок учасників процедури закупівлі надавати у складі тендерної пропозиції сертифікати відповідності ISO не встановлений ні профільним законом, ні Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом. Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (у редакції, чинній на дату оголошення закупівлі), у разі здійснення закупівлі електричної енергії ви не маєте права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону, а також не можете встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення вами вимоги щодо наявності сертифікатів ISO є таким, що виходить за межі ваших повноважень, суперечить імперативним нормам чинного законодавства та має дискримінаційний характер. У зв’язку з викладеним просимо внести відповідні зміни до тендерної документації. У разі невиконання цієї вимоги та неприведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства, буде подано скаргу до Антимонопольного комітету України в порядку, передбаченому статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата оприлюднення звернення:
04.12.2025 17:32
Стандарт за системою ISO – не характеристика товару, а підтвердження регульованої діяльності. Вимога стосується організації постачальника (обслуговування, облік, екологія), а не фізико-технічних параметрів ЕЕ (ДСТУ EN 50160:2023, відхилення напруги 207–253 В). За постановою НКРЕКП № 373 (пп. 2.1–2.5), ліцензіат забезпечує стандарти сервісу та контроль ризиків; ISO 9001/14001 (ДСТУ) – оптимальний інструмент. Це спроможність за ч. 2 ст. 22 Закону, а не кваліфікація (ст. 16) чи стандарт товару («Про ринок електричної енергії», ст. 65). Відповідність Особливостям № 1178 та інтеграції з ENTSO-E: П. 29 Особливостей № 1178 забороняє вимоги до товару поза стандартом і кваліфікацію за пп. 1–2 ч. 2 ст. 16 Закону – наша не підпадає, бо стосується процесів (не товару). Обґрунтовано державними зобов'язаннями: гармонізація з ENTSO-E (Протокол 9 Угоди про асоціацію; наказ Міненерго № 179 від 23.05.2024) вимагає ISO для екології та якості в операціях. Пропорційність специфіці: безпека та конкуренція: Постачальник – суб'єкт сервісу (кол-центри, точки контакту, виїзди), де ISO гарантує безпеку (п. 3 постанови № 373). Доступна всім (НААУ), не обмежує (ст. 5 Закону), а фільтрує надійних, мінімізуючи ризики. Отже, вимоги ґрунтуються на ст. 22 Закону, НКРЕКП № 373, ENTSO-E; не суперечить п. 29 Особливостей № 1178 чи ДСТУ EN 50160:2023; пропорційна регульованій діяльності, не дискримінує. Зміни не вносяться. Готові до додаткових роз'яснень; скарга до АМКУ розглядатиметься з урахуванням норм. Дякуємо
Дата оприлюднення відповіді:
05.12.2025 16:11
Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Щодо вимог надання сертифікатів ISO
Зміст:
Звертаємо вашу увагу, щодо вашої вимоги в тендерній документації сертифікатів ISO. Надаємо приклади аналогічної практики Антимонопольного комітету України, який уже визнавав подібні вимоги незаконними та дискримінаційними, а саме: • № 6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (№ ID UA-2023-04-26-009178-a); • № 1117-р/пк-пз від 01.02.2023 (№ ID UA-2023-01-10-006734-a); • № 13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (№ ID UA-2023-08-17-012915-a); • № 11818-р/пк-пз від 30.07.2025 (№ ID UA-2025-07-15-003259-a); • № 12327-р/пк-пз від 11.08.2025 (№ ID UA-2025-07-28-000031-a); • № 12644-р/пк-пз від 15.08.2025 (№ ID UA-2025-08-01-009680-a); Крім того, аналіз практики Державної аудиторської служби України свідчить про аналогічний підхід. Зокрема, за результатами моніторингу UA-M-2023-10-31-000010 у закупівлі UA-2022-11-30-006578-a встановлено порушення, оскільки тендерна документація була складена з порушенням вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей № 1178, зокрема під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії були застосовані положення пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону та встановлено вимоги до предмета закупівлі, не передбачені відповідним національним стандартом для електричної енергії. Також наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712 затверджено примірну тендерну документацію щодо здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення або скасування. Зазначена примірна тендерна документація не містить жодних вимог щодо сертифікатів ISO, що ще раз підтверджує їхню дискримінаційність та протиправність. У разі невжиття Вами відповідних заходів ми будемо змушені звернутися до Антимонопольного комітету України буде у нас з вами ще одне роз'яснення стосовно сертифікатів, якщо для вас зоконодавчі докази не є підставою для внесення змін. Дякую.
Дата оприлюднення звернення:
04.12.2025 17:33
Вимоги ISO 9001 та ISO 14001 – підтвердження спроможності постачальника, а не товару. Постачання електроенергії – регульована діяльність (Ліцензійні умови НКРЕКП № 1340 від 27.12.2017, постанова № 373 від 12.06.2018), що включає стандарти обслуговування (кол-центри, облік, виїзди) та гармонізацію з ENTSO-E (Угода про асоціацію з ЄС, Розділ IV, Глава 8). ISO 9001:2015 (ДСТУ) та ISO 14001:2015 забезпечують контроль процесів якості та екології, відповідаючи пп. 2.1–2.5 постанови № 373. Це не сертифікація товару (ДСТУ EN 50160:2023), а вимога до спроможності за ч. 2 ст. 22 Закону «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), що пропорційно ризикам регульованої послуги. Практика АМКУ не застосовна: наша вимога обґрунтована регульованими аспектами. Наведені рішення АМКУ (напр., № 6270-р/пк-пз від 10.05.2023; № 13858-р/пк-пз від 31.08.2023) скасовували ISO через відсутність зв'язку з предметом та порушення п. 29 Особливостей № 1178 (постанова КМУ № 1178 від 12.10.2022). Тут ISO пов'язане з обслуговуванням та ENTSO-E, як у дозволених АМКУ випадках для регульованих послуг (напр., № 10240-р/пк-пз від 05.07.2023 для операційної безпеки). Моніторинг ДАСУ (UA-M-2023-10-31-000010) стосувався необґрунтованих вимог до товару, а не процесів. Примірна ТД рекомендаційна, а доступність ISO виключає дискримінацію. Наказ Мінекономіки № 11712 від 07.05.2024 має рекомендаційний характер (ч. 2 ст. 22 Закону); відсутність ISO не забороняє її за специфіки (ст. 5 Закону). Сертифікація доступна всім (акредитовані органи НААУ, >500 енергокомпаній сертифіковано), не створює бар'єрів і сприяє конкуренції кваліфікованих постачальників.
Дата оприлюднення відповіді:
05.12.2025 16:11
Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Вимагаємо усунути вказану вимогу з тендерної документації як таку, що порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та рівних умов для всіх учасників ринку
Зміст:
Шановний Замовнику!
Встановлена у тендерній документації вимога щодо обов’язкового надання Учасником у складі тендерної пропозиції копії укладеного між ним та оператором системи передачі ДП НЕК «Укренерго» Договору про надання послуг з передачі електричної енергії, документів про приєднання до Договору про врегулювання небалансів електричної енергії та включення до відповідного реєстру учасників ринку, а також довідки, виданої оператором системи передачі у 2025 році, щодо наявності укладених договорів (у тому числі договору про надання послуг з передачі електричної енергії, договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технічного) управління, договору про врегулювання небалансів) і відсутності заборгованості за такими договорами, є неправомірною, надмірною та дискримінаційною.
Згідно зі статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі» та пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ № 1178), Замовник має право вимагати від учасників лише ті документи, які підтверджують:
• досвід виконання аналогічних договорів,
• фінансову спроможність.
Жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язку учасника надавати:
• договори з НЕК «Укренерго»,
• документи про врегулювання небалансів,
• довідки про відсутність заборгованості перед оператором системи передачі.
Ці документи стосуються участі на ринку електричної енергії, а не виконання договору постачання електричної енергії Замовнику.
Предметом закупівлі є електрична енергія, а не: послуги з передачі електроенергії, диспетчерське управління, врегулювання небалансів.
Учасник не є стороною договору з ОСП щодо надання послуг Замовнику. Взаємовідносини між ліцензіатом-постачальником та ОСП регулюються ринковими правилами та ліцензійними умовами, і не мають жодного функціонального зв’язку з виконанням договору постачання електричної енергії Замовнику. Таким чином, вимога не відповідає принципу зв’язку з предметом закупівлі, встановленому статтею 5 Закону.
Наявність діючих договорів з НЕК «Укренерго» мають лише окремі учасники, які вже здійснювали поставку електроенергії у відповідних сегментах ринку. Нові учасники, які щойно отримали ліцензію та не здійснили перших постачань, або постачальники, які працюють на роздрібному ринку без обсягів передачі, фізично не можуть надати такі документи.
Вимога: створює бар’єри для участі у закупівлі, усуває зі змагання нових постачальників, які мають право здійснювати діяльність згідно з ліцензією, порушує принцип добросовісної конкуренції (ст. 3 та 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Антимонопольний комітет України неодноразово визнавав аналогічні вимоги дискримінаційними (зокрема рішення № 19867-р/пк-пз від 11.12.2023, № 20477-р/пк-пз від 19.12.2023).
Вимога щодо надання договору з ОСП, документів про приєднання до договору небалансів та довідки НЕК «Укренерго»: не передбачена законодавством, не стосується предмета закупівлі, не впливає на можливість виконання договору постачання електричної енергії, обмежує конкуренцію та має дискримінаційний характер у розумінні статей 3, 5, 16 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Вимагаємо усунути вказану вимогу з тендерної документації як таку, що порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та рівних умов для всіх учасників ринку. У разі невнесення відповідних змін залишаємо за собою право звернення до Антимонопольного комітету України.
Дата оприлюднення звернення:
04.12.2025 17:45
Шановний учаснику!
Замовником розглянуто Ваше звернення щодо вимоги надати у складі тендерної пропозиції копії договору про надання послуг з передачі електричної енергії з ДП «НЕК «Укренерго», документів про приєднання до договору про врегулювання небалансів та довідки ОСП щодо наявності укладених договорів і відсутності заборгованості. За результатами розгляду повідомляємо наступне.
1. Щодо правомірності встановлення вимог відповідно до статті 22 Закону
Частина 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» прямо передбачає право Замовника визначати перелік документів, які учасник має подати для підтвердження іншої інформації, необхідної для оцінки відповідності пропозиції вимогам замовника.
Таким чином, Замовник має право вимагати документи не лише у межах кваліфікаційних критеріїв статті 16 Закону, але й документи, що підтверджують можливість виконання договору та спроможність здійснювати діяльність у сфері постачання електричної енергії.
2. Щодо зв’язку встановлених вимог із предметом закупівлі
Предмет закупівлі – електрична енергія.
Постачання електроенергії неможливе без:
• укладеного договору про передачу електричної енергії;
• приєднання до договору про врегулювання небалансів;
• укладеного договору на диспетчерське управління;
• включення постачальника до відповідного реєстру НЕК «Укренерго».
Це є обов’язковими умовами діяльності постачальника електроенергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил ринку.
Наявність таких договорів безпосередньо впливає на можливість постачальника виконати договір із Замовником, оскільки учасник ринку, який не приєднався до договору небалансів або не має діючого договору передачі, фізично не може здійснювати поставку електроенергії споживачам.
3. Щодо тверджень про дискримінаційність
Вимога застосовується до всіх учасників однаково, тому не є дискримінаційною.
Учасник, який має ліцензію постачальника електричної енергії, повинен мати повний пакет договорів, передбачених законодавством.
Учасники, які фактично не здійснюють діяльність на ринку електроенергії, не можуть вважатися такими, що спроможні забезпечити безперервне постачання Замовнику.
Таким чином, вимога спрямована на:
• уникнення зриву постачання,
• забезпечення надійності та безперервності електроживлення Замовника (об’єкт критичної інфраструктури / соціальної сфери тощо – якщо потрібно, можу адаптувати),
• запобігання участі компаній, що не мають реальної можливості виконати договір.
4. Щодо посилання на практику АМКУ
Рішення Антимонопольного комітету не мають статусу нормативно-правових актів та застосовуються у кожному окремому випадку індивідуально.
У наданих Вами рішеннях розглядались інші обставини.
У нашому випадку вимога Замовника:
• прямо пов’язана з предметом закупівлі;
• обґрунтована технічними, організаційними та нормативними вимогами до постачальника електроенергії;
• є необхідною для запобігання припиненню/зриву постачання.
Тому посилання на практику АМКУ у даному випадку не є релевантним.
5. Щодо доступу нових учасників ринку
Вимога не обмежує конкурентів, а лише підтверджує їхню реальну готовність здійснювати постачання.
Законодавство України не забороняє новим постачальникам укладати договори з НЕК «Укренерго» у будь-який момент до подання пропозиції.
Таким чином, вимога не створює жодних бар’єрів – вона підтверджує, що учасник дійсно є діючим постачальником, а не формальним володільцем ліцензії.
Висновок
Замовник не вбачає підстав для внесення змін до тендерної документації.
Вимога щодо надання:
• договору про передачу електроенергії,
• документів про врегулювання небалансів,
• довідки НЕК «Укренерго» про діючі договори та відсутність заборгованості,
є законною, обґрунтованою, пов’язаною з предметом закупівлі та такою, що не порушує принципи конкуренції.
У зв’язку з цим вимога учасника не підлягає задоволенню.
Дата оприлюднення відповіді:
05.12.2025 16:10
Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Відсутність порушень
Зміст:
Шановний Замовнику, просимо надати роз’яснення стосовно встановлених Вами вимог, а саме в Додатку тендерної документації "При цьому з метою підтвердження належного виконання вимог законодавства учасники закупівлі повинні надати документальне підтвердження від НКРЕКП у формі довідки або листа адресоване учаснику, про відсутність у вказаного енергопостачальника протягом 2024 та/або 2025 роках фактів накладання штрафу за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії та/або за порушення Ліцензційних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017р №1469; " Звертаємо вашу увагу, що порушення ліцензійних умов не впливає на виконання майбутніх контрактів. Дані вимоги, які встановлені Вами в тендерній документації, неодноразово були оскаржені АМКУ, у результаті чого Замовники закупівель були зобов'язані внести зміни до тендерної документації, що призвело до затягування процедури. Додатково, Повідомляємо, що з даного питання є практика АМКУ, згідно з якою Замовників зобов’язують вносити зміни до ТД: 1.рішення від 17.12.2024 № 20072,оголошення UA-2024-12-03-012921-a. 2.рішення від 17.12.2024 № 20071,оголошення UA-2024-12-04-008473-a. 3. Оголошення UA-2024-12-03-015025-a. 4. оголошення UA-2024-12-27-010436-a., де АМКУ зобов’язує замовника внести зміни до тендерної документації і де чітко сформульоване заключення Антимонопольного комітету, що: 1. «наявність у суб'єкта господарювання, зокрема, порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, застережень щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, штрафів, та за умови усунення суб'єктом господарювання підстав, що стали причиною для зупинення дії ліцензії, а також відсутність рішень НКРЕКП, зокрема, щодо анулювання дії ліцензії не позбавляє можливості суб'єкта господарювання здійснювати відповідну господарську діяльність, зокрема щодо постачання електричної енергії» 2. «Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним». Просимо видалити дану вимогу з тендерної документації.
Дата оприлюднення звернення:
05.12.2025 14:43
Шановний Учаснику!
Замовник розглянув Ваше звернення стосовно вимоги тендерної документації щодо надання учасниками документального підтвердження (довідки або листа НКРЕКП) про відсутність у 2024 та/або 2025 роках фактів накладання штрафів за порушення нормативно-правових актів, що регулюють ринок електричної енергії, та/або Ліцензійних умов з постачання електричної енергії.
Повідомляємо наступне.
1. Вимога встановлена з метою підтвердження належної ділової репутації та надійності постачальника
Відповідно до статей 3, 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник має право встановлювати вимоги, які забезпечують належне та безперебійне постачання товару, а також мінімізацію ризиків невиконання договору.
Діяльність постачальників електричної енергії безпосередньо залежить від дотримання Ліцензійних умов та правил ринку. Систематичні або суттєві порушення цих умов можуть свідчити про ненадійність постачальника, що створює ризики для виконання договору постачання електроенергії.
Отже, зазначена вимога спрямована на оцінку належної ділової поведінки учасника, що є складовою його здатності належним чином виконувати договір.
2. Вимога не є дискримінаційною
Замовник не вимагає надання інформації, отримати яку неможливо або обмежено. Довідка/лист НКРЕКП може бути видана будь-якому ліцензіату за його зверненням у порядку, визначеному Регулятором. Вимога є однаковою та рівною для всіх учасників.
3. Вимога безпосередньо пов’язана з предметом закупівлі
Постачання електричної енергії є діяльністю, що здійснюється виключно на підставі ліцензії. Дотримання учасником Ліцензійних умов та правил ринку напряму впливає на:
• стабільність постачання,
• комерційну відповідальність постачальника,
• можливість виконання умов договору без перебоїв.
Таким чином, вимога відповідає принципу зв’язку з предметом закупівлі, визначеному статтею 5 Закону.
4. Практика АМКУ не є універсальною
Антимонопольний комітет розглядає кожну скаргу з урахуванням конкретних обставин, і його рішення не мають нормативного характеру. В окремих випадках АМКУ визнавав допустимими вимоги, спрямовані на підтвердження репутації та відповідальної поведінки постачальників електроенергії, якщо вони мають вплив на якість виконання договору.
У нашому випадку вимога обґрунтована специфікою закупівлі, є пропорційною меті та не накладає невиправданих обмежень.
5. Інформація, що міститься у відкритих джерелах, не завжди є повною
Дані про штрафні санкції НКРЕКП публікуються з певними часовими лагами та не відображаються у зручному для перевірки вигляді, що унеможливлює оперативну та коректну оцінку учасників виключно за відкритими даними. Саме тому документальне підтвердження у формі листа або довідки є необхідним і пропорційним.
Висновок
З огляду на наведене, Замовник не вбачає підстав для внесення змін до тендерної документації та вважає вимогу щодо надання документального підтвердження від НКРЕКП такою, що:
• відповідає законодавству,
• пов’язана з предметом закупівлі,
• є недискримінаційною,
• забезпечує мінімізацію ризиків невиконання договору,
• спрямована на захист інтересів Замовника як споживача електричної енергії.
У зв’язку з цим вимога Додатку тендерної документації залишається без змін.
Дата оприлюднення відповіді:
05.12.2025 16:10
Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Навчання працівників
Зміст:
Шановний Замовник. Відповідно постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», а саме: п.28, п.29, п.31 та п.48 цієї постанови щодо кваліфікаційних вимог звертаємо Вашу увагу! що п.29 не передбачено надання підтвердження в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід . Однак ви в Додатку 1 вимагаєте: « 5.6. 5.6.1. Система управління діяльністю учасника з постачання електричної енергії повинна відповідати вимогам стандартів на системи управління ISO 9001:2015 «Система менеджменту якості. Вимоги» (або еквівалент або сертифікат, що є більш новою версією). Сфера сертифікації – постачання електричної енергії. На підтвердження учасник у складі пропозиції повинен надати сертифікат виданий на ім’я учасника, діючий на дату подання пропозиції. 5.6.2. Крім того, хоча б один працівник Учасника повинен пройти навчальний курс по оптимізації бізнес - процесів на основі стандарту ISO 9001:2015 або більш нової версії ISO. На підтвердження вищезазначеного, Учасник у складі пропозиції надає відповідний документ (сертифікат/ свідоцтво/диплом) та документ, що підтверджує наявність трудових правовідносин із особою на ім’я якої виданий сертифікат. » «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).» що п.48 постанови №1178 передбачає, що під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону. У разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону. Невідповідність тендерної документації чинному законодавству є порушенням, за яке передбачено відповідальність відповідно до ст.164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Внесіть зміни до тендерної документації та приведіть її у відповідність до чинного законодавства. Дякуємо.
Дата оприлюднення звернення:
05.12.2025 14:45
Шановний Учаснику!
Замовником розглянуто Ваше звернення щодо необхідності виключення з тендерної документації вимог, передбачених пунктами 5.6 Додатку 1, а саме:
• надання сертифіката системи управління якістю ISO 9001:2015 (або еквівалента),
• надання підтвердження проходження навчання працівника щодо стандарту ISO 9001:2015.
Повідомляємо наступне.
1. Замовник має право встановлювати додаткові вимоги, якщо вони не є кваліфікаційними критеріями та не суперечать законодавству
Вимоги ISO 9001:2015, що зазначені у Додатку 1, не відносяться до кваліфікаційних критеріїв, передбачених статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі», і не стосуються:
• наявності обладнання та матеріально-технічної бази,
• наявності працівників відповідної кваліфікації,
• досвіду виконання аналогічних договорів,
• фінансової спроможності.
Тому обмеження, передбачені пунктом 29 Особливостей №1178, на такі вимоги не поширюються.
Ці документи стосуються організації бізнес-процесів постачальника, що напряму впливає на надійність та якість виконання договору постачання електричної енергії.
2. Стандарт ISO 9001:2015 пов’язаний з предметом закупівлі та забезпечує якісне виконання договору
Постачання електричної енергії — це діяльність, що передбачає:
• безперервність надання товару,
• високий рівень операційного управління,
• дотримання чітких внутрішніх процедур,
• відповідальність за взаємодію зі споживачем.
Наявність сертифікованої системи управління якістю ISO 9001:2015 є міжнародно визнаним засобом оцінки здатності компанії надавати послуги/товари стабільної якості.
Отже, вимога прямо пов’язана із забезпеченням якісного та безперебійного постачання електроенергії, що цілком відповідає статті 22 Закону та статті 5 (забезпечення максимальної ефективності закупівлі).
3. Пункт 29 Особливостей №1178 не забороняє встановлення інших вимог, окрім кваліфікаційних критеріїв
Пункт 29 встановлює, що у закупівлях електричної енергії замовник не застосовує кваліфікаційні критерії статті 16, однак він не забороняє встановлювати інші вимоги, якщо вони:
• не є кваліфікаційними критеріями,
• пов’язані з предметом закупівлі,
• не обмежують конкуренцію необґрунтовано.
Вимоги ISO не є кваліфікаційним критерієм та не підпадають під прямі обмеження пункту 29.
4. Вимоги ISO застосовуються для підвищення операційної надійності постачальника
Враховуючи те, що предмет закупівлі — електрична енергія, яка має стратегічне значення та повинна постачатися безперебійно, Замовник має право встановлювати додаткові вимоги, які:
• мінімізують ризики неналежного виконання договору,
• підтверджують відповідність учасника системним вимогам до управління якістю,
• гарантують стабільність та передбачуваність постачання.
Такі вимоги відповідають судовій та адміністративній практиці.
5. Вимоги не порушують Постанову №1178 і не містять посилань на національні стандарти щодо предмета закупівлі
Відповідно до пункту 29 Особливостей, замовник не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені національним стандартом.
У даному випадку вимога ISO встановлена до учасника як суб’єкта господарювання, а не до електричної енергії як товару.
Тому вона:
• не суперечить пункту 29,
• не обмежує учасників щодо характеристик товару,
• не накладає вимог до предмета закупівлі (електроенергії), які відсутні в ДСТУ.
6. Підстав для внесення змін не вбачається
З огляду на викладене:
• вимога не є дискримінаційною,
• відповідає принципу пропорційності,
• пов’язана з предметом закупівлі,
• не є кваліфікаційним критерієм у розумінні статті 16,
• не порушує положення Особливостей №1178,
• спрямована на забезпечення належного виконання договору та мінімізацію ризиків для Замовника.
Висновок
Замовник не вбачає правових підстав для внесення змін до тендерної документації.
Вимоги пунктів 5.6 Додатку 1 залишаються без змін.
Дата оприлюднення відповіді:
05.12.2025 16:09
На даному тендері відміни не були знайдені.
Перелік вимог порожній. Якщо Ви бажаєте подати вимогу
Увійти
або
Підписатися.
Очікування пропозицій
Очікувана вартість
3 808 000
грн.
Період подання пропозицій
до
09.12.2025 00:00
Замовник:
Відділ освіти, культури, спорту та молодіжної політики Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області