Звернення:
За тендером : Послуги з благоустрою, а саме: поточний ремонт майданчика з установкою огорожі для контейнерів з відходами в районі будинку за адресою: м. Дніпро, вул. Зимових Походів, буд. 26-А
Тема:
Вимога про усунення дискримінаційної вимоги щодо сертифікатів у тендерній документації закупівлі UA-2025-11-28-014003-a
Зміст:
Підстави правового характеру
1. Згідно з ч.?4 ст.?5 Закону України «Про публічні закупівлі» — замовник не має права встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. ?
2. Ч.?4 ст.?22 Закону передбачає, що тендерна документація не повинна містити надмірних, необґрунтованих вимог, які обмежують конкуренцію чи створюють дискримінаційні умови. ?
3. Практика роботи Антимонопольний комітет України (АМКУ) показує, що вимоги про надання сертифікатів ISO, які не мають прямого відношення до предмета закупівлі (наприклад, послуги/blahoustroju, ремонт, монтаж огорож, благоустрій тощо), можуть бути визнані дискримінаційними. ?
4. Закон не встановлює обов’язковості наявності ISO?сертифікатів для більшості видів будівельних, ремонтних чи благоустрійних робіт, якщо предмет закупівлі не передбачає вимоги до конкретної системи управління якістю чи екології. ?
?
Суть зауваження / заперечення
У тендерній документації закупівлі може бути встановлена (або вже встановлена) вимога про надання учасником сертифікатів ISO (або аналогічних), як умови участі або кваліфікації.
Вважаємо таку вимогу:
• необґрунтованою — оскільки для виконання робіт з благоустрою / поточного ремонту / монтажу огорожі не передбачено нормативів, які зобов’язували б наявність ISO?системи управління;
• дискримінаційною і такою, що обмежує конкуренцію — адже фактично виключає здатних виконати роботи учасників, які не мають таких сертифікатів;
• такою, що порушує принцип рівності, відкритості та добросовісної конкуренції, встановлені законом.
?
Конкретна вимога до Замовника
Просимо:
1. Видалити з тендерної документації будь?які умови або критерії, які передбачають надання сертифікатів ISO (або аналогічних) як обов’язкової умови участі або відповідності.
2. Надати у системі нову редакцію тендерної документації без таких вимог — достатньо загальних та пропорційних критеріїв, адекватних предмету закупівлі.
3. Підтвердити внесення змін у відповідь на дане звернення у письмовій формі або через систему, щоб потенційні учасники могли переглянути оновлені умови до подачі пропозицій.
В разі невиконання або ігнорування даного звернення залишаємо за собою право подати скаргу до АМКУ або іншого компетентного органу для оскарження дискримінаційних умов тендерної документації.
Дата оприлюднення звернення:
30.11.2025 18:54
Згідно з пунктом 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до даної норми замовники формуючи тендерну документацію повинні з огляду на приписи статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), зокрема відображати в тендерній документації інформацію, яка визначена частиною 2 статті 22 Закону.
При цьому, частина 3 статті 22 Закону визначає, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Сертифікація ISO – це підтвердження незалежним органом того, що продукція, послуги або система управління на підприємстві відповідають критеріям, які визначені в певному стандарті, який виданий ISO. З 1993 року Україна є членом ISO, і відповідно з цього часу одним з пріоритетів розвитку національної системи стандартизації є зближення та гармонізація з цими міжнародними системами. ISO Україну представляє Національний орган стандартизації ДП «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» («УкрНДНЦ»).
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» (далі – Закон про акредитацію) акредитацією вважається засвідчення національним органом України з акредитації того, що орган з оцінки відповідності відповідає вимогам національних стандартів, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими стандартами, або вимогам міжнародних чи європейських стандартів та, у разі необхідності, будь-яким додатковим вимогам щодо акредитації у відповідних сферах для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності.
Стаття 6 Закону про акредитацію визначає, що акредитація здійснюється національним органом України з акредитації, яким є Національне агенство з акредитації України у відповідності до Положення про національний орган України з акредитації, яке затверджено наказом Мінекономіки.
Статтею 10 Закону про акредитацію визначено осіб, які можуть бути акредитовані чи компетентність яких може бути засвідчена національним органом України з акредитації:
У випадках, встановлених законодавством, національний орган України з акредитації може акредитувати інших осіб, ніж органи з оцінки відповідності, та засвідчувати компетентність осіб щодо провадження діяльності іншої, ніж оцінка відповідності.
Національний орган України з акредитації акредитує чи засвідчує компетентність осіб, визначених у частинах першій та другій цієї статті, незалежно від їх форми власності та з місцезнаходженням як на території України, так і за її межами.
У випадках, встановлених законодавством, національний орган України з акредитації може акредитувати інших осіб, ніж органи з оцінки відповідності, та засвідчувати компетентність осіб щодо провадження діяльності іншої, ніж оцінка відповідності.
Національний орган України з акредитації акредитує чи засвідчує компетентність осіб, визначених у частинах першій та другій цієї статті, незалежно від їх форми власності та з місцезнаходженням як на території України, так і за її межами.
Відповідно здійснювати сертифікацію підприємств та організацій можуть органи, які були акредитовані чи компетентність яких засвідчило Національне агенство з акредитації України.
Знайти перелік таких акредитованих органів можна за посиланням https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov
З метою доведення надійності та компетентності процесів в потенційних учасників, а також підтвердження незалежним органом того, що послуги відповідають критеріям, які визначені в певному стандарті, який виданий ISO та який можливо отримати добровільно, замовником вимагаються відповідні сертифікати.
Тендерна документація та додатки до неї розроблені у відповідності до вимог чинного законодавства України, та мають чіткі вимоги для можливості оформлення та підготовки тендерної пропозиції. Усі відповіді на Ваші запитання містяться на сторінках тендерної документації. Для можливості участі у даній процедурі закупівлі, Вам необхідно роздрукувати тендерну документацію з додатками, уважно прочитати, та підготувати свої пропозиції у відповідності до встановлених Замовником вимог. Необхідно додати, що для можливості прийняття участі усім бажаючим у даному тендері уповноваженою особою не встановлено жодної незрозумілої та дискримінаційної вимоги. На всі питання, які поставлені, відповіді містяться в самій тендерній документації.
Дата оприлюднення відповіді:
01.12.2025 14:40