Звернення:
За тендером : ДК 021: 2015: 85110000-3 Послуги лікувальних закладів та супутні послуги (Послуги з проведення гістологічних досліджень біопсійного та операційного матеріалів)
Тема:
Звернення до торгів
Зміст:
Шановний Замовнику! Звертаємо Вашу увагу, що у оприлюдненій Вами 27.11.2025 року тендерній документації по закупівлі UA-2025-11-27-017701-a, зокрема встановлені у Додатку 4 (п. 1–4) вимоги :
1. Послуга по проведенню патологоанатомічних досліджень повинна виконуватися Учасником, який має ліцензію або документ дозвільного характеру на провадження господарської діяльності з медичної практики, а також міжнародний сертифікат системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 у сфері патологоанатомічних, цитологічних, імуногістохімічних досліджень (надати копію з чинного оригіналу підтверджуючого документа);
2. Учасник повинен мати документ, що підтверджує технічну компетентність лабораторії (сертифікат визнання вимірювальних можливостей) (надати копію з чинного оригіналу підтверджуючого документу з додатками).
3. Учасник повинен надати документи щодо проходження/завершення процедури акредитації медичних лабораторій у відповідності до вимог стандарту ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії. Вимоги до якості та компетентності» або наявний Сертифікат акредитації ДСТУ EN ISO 15189:2015 Медичні лабораторії. Вимоги до якості та компетентності (EN ISO 15189:2012, IDT) . З відповідною до предмету закупівлі сферою акредитації, а саме:
- Учасник, який проходить процедуру акредитації: копію рішення за результатами розгляду заявки медичної лабораторії (виданого НААУ) згідно з яким вирішено «продовжити проведення подальших робіт з акредитації» або «продовжити проведення подальших робіт з акредитації після усунення зауважень».
- Учасник який завершив процедуру акредитації: копію атестату про акредитацію (виданого НААУ) з додатками, де зазначено сферу акредитації та назви показників та методів, що досліджуються, відповідно до предмету закупівлі.
4. Учасник повинен надати підтверджуючі документи участі у міжнародному зовнішньому контролі якості за поточний рік, який проводять провайдери відповідних програм в Україні (скіріншот кабінету користувача Зовнішнього контролю якості (ЗОЯ) або довідку від провайдера про участь у ЗОЯ або Сертифікати ЗОЯ відповідно до предмету закупівлі).
є дискримінаційними, що нівелюють конкурентність та містять вимоги, які суперечать принципам здійснення закупівель, встановлених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» а саме: добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, недискримінація учасників та рівне ставлення до них, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
Ці вимоги не передбачені жодною нормою чинного законодавства України як обов’язкові для надання послуг на закупівлю по предмету: Послуги з проведення гістологічних досліджень біопсійного та операційного матеріалів ДК 021: 2015: 85110000-3 Послуги лікувальних закладів та супутні послуги.
НАКАЗ від 21.04.2025 № 693 Деякі питання проведення прижиттєвої патологоанатомічної діагностики, Закон України «Про публічні закупівлі», Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності», галузеві нормативні акти МОЗ не містять вимог щодо обов’язкового володіння ISO 9001:2015, наявності “сертифіката визнання вимірювальних можливостей”, проходження або завершення акредитації(добровільна), за ISO 15189 чи участі в міжнародних програмах зовнішнього контролю якості (ЗОЯ) як умов для участі у відкритих торгах. Зазначені Вами вимоги - є дискримінаційними, що нівелюють конкурентність та містять вимоги, які суперечать принципам здійснення закупівель, встановлених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» а саме: добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, недискримінація учасників та рівне ставлення до них, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
Наголошуємо що відповідно до п.3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, та.ч.4 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація неповинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Просимо у визначений законом спосіб привести тендерну документацію закупівлі ID UA-2025-11-27-017701-a у відповідність до законодавства в сфері публічних закупівель.
Дата оприлюднення звернення:
28.11.2025 15:04
Шановний Учаснику!
Суть вашої вимоги зводиться до того, що вказані умови Тендерної документації є дискримінаційними, що вони нівелюють конкуренцію і суперечать принципам здійснення закупівель, встановлених ст.5 Закону «Про публічні закупівлі».
Але, така вимога є необґрунтованою, маніпулятивною, має ознаки уникнення здорової ринкової конкуренції, нехтування очікуваннями пацієнтів та відхиляється Замовником з наступних підстав.
1. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг регулюються Законом «Про публічні закупівлі». Цей Закон ставить за мету забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Норма ст.1 Закону «Про захист економічної конкуренції» вказує, що економічна конкуренція (конкуренція) - змагання між суб’єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб’єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб’єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб’єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.
Тобто, конкуренція спонукає до удосконалення і надання послуг високої якості. Медичне лабораторне обслуговування є невiд'емним елементом системи схорони здоров'я i має вiдповiдати потребам та найкращим очікуванням ycix пацiентiв i клiнiчного персоналу, вiдповiдального за надання медичної допомоги.
2. Ваше твердження, що чинне законодавства України не зобов’язує Учасника мати перелічені в Тендерній документації документи для надання лабораторних послуг, не спростовує правомірності включення таких умов в Тендерну документацію. Адже вами перелічене чинне законодавство зобов’язує заклади охорони здоров’я надавити якісні медичні лабораторні послуги.
Замовник не в змозі перевірити якість цих послуг. Наявність ліцензії, обладнання, фахівців підтверджує номінальну можливість виконати дослідження, але не гарантує його високої якості (точності, швидкості, достовірності, клінічної інформативності), від чого залежить успішність подальшого лікування та зменшення витрат на повторні дослідження. Тому Замовник законно покладається на думку і висновки (сертифікати, атестати тощо) експертних організацій, які наділені такими повноваженнями.
Вказані документи підтверджують, що Учасник якісно виконує дослідження, відповідно до міжнародних та національних стандартів. Документи є доказом того, що якість усіх процесів та результатів лабораторних досліджень Учасника перевірена незалежними фахівцями міжнародного та національного рівня. Сертифікація медичного закладу гарантує його відповідність ліцензійним умовам, акредитаційним вимогам, протоколам медичної допомоги різних рівнів.
Більш того, відповідно до п.п.9 п.13 "Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики", яке затверджене постановою КМУ від 02.03.2016 № 285 (далі - Ліцензійні умови) визначено, що Ліцензіат зобов'язаний забезпечувати внутрішньолабораторний і зовнішній контроль якості лабораторних вимірювань (у разі наявності в структурі закладу лабораторії).
Пунктом 16 Ліцензійних умов встановлено, що Суб’єкт господарювання, який має у своїй структурі клініко-діагностичні лабораторії (біохімічні, імунологічні, вірусологічні, мікробіологічні, медико-генетичні, патогістологічні та інші), забезпечує їх атестацію/акредитацію, зовнішній та внутрішній контроль якості досліджень і вимірювань.
Дана вимога є предметом перевірки контролюючим органом під час проведення планового (позапланового) державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері господарської діяльності з медичної практики, що підлягає ліцензуванню у відповідності до наказу МОЗ України від 05.03.2019 № 500 "Про затвердження переліку питань та уніфікованої форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері господарської діяльності з медичної практики, що підлягає ліцензуванню" (п.26, п.55 Переліку питань для проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю), п.26, п.55 Акту складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю)).
Важливою є зовнішня оцінка якості лабораторних досліджень - здійснення лабораторією контролю ефективності методів дослідження шляхом сліпого порівняння (лабораторія не знає хто є виконавцем дослідження) з результатами інших лабораторій. Це включає участь у програмах міжлабораторних порівнянь (зокрема, у програмах ЗОЯ), відповідних дослідженням і інтерпретації результатів досліджень (п.5.6.3 ДСТУ 15189-2015 "Медичні лабораторії - Вимоги до якості та компетентності", затверджений наказом ДП "УКРНДНЦ" від 22.06.2015 № 61).
3. Звичайно, ці вимоги, як і будь-яка інші вимоги тендерної документації, можуть обмежити можливість Учасників, які їм не відповідають, приймати участь у закупівлі. Але, зважаючи на вищевикладене, безпідставно стверджувати, що вимоги, встановлені нами у тендерній документації, є дискримінаційними. Вони сформовані з врахуванням потреб Замовника, пацієнтів та критеріїв надання якісних послуг.
На ринку присутні більше двох Учасників, які можуть надати вказані документи і послуги у відповідності до міжнародних і національних стандартів, зокрема медична лабораторія «CІНЕВО», медична лабораторія «ДІЛА», медична лабораторія «CSD Lab», інші. Зокрема на їх сайтах містяться документи, аналогічні документам, які ми внесли до умов тендерної документації https://www.synevo.ua/info/certificates https://dila.ua/sertification.html https://www.csdlab. ua/pro-laboratoriyu
Як вбачається з інформації ЕСЗ Prozorro, подібні документи мають інші лабораторії, але не виключно: ПП «МЕДІС», ТОВ «МЕДІ ЛАБ ПЛЮС», ТОВ «ДОБРА ДІАГНОСТИКА», ТОВ «СІЛМЕДГРУП». Нещодавно в ЕСЗ Prozorro були оголошені закупівлі UA-2025-11-27-008131-a , UA-2025-11-27-005907-a , UA-2025-11-19-009465-a , UA-2025-11-11-012499-a , UA-2025-11-05-011549-a , які мали подібні умови щодо документів, які внесені нами до Тендерної документації.
Тобто, закон не забороняє і як підтверджує практика публічних закупівель, Замовник має право вибору та не обмежений у можливості встановлювати вимоги, які спрямовані на забезпечення задоволення саме його потреб у надані якісних послуг. Відповідність послуг вимогам певних критеріїв/стандартів, які вказані у документації, не забороняє Змовнику у такій документації встановлювати вимоги щодо предмета закупівлі, які відповідатимуть його потребам та потребам пацієнтів.
4. Шановний учаснику! Ми з розумінням і повагою ставимся до наявних лабораторних спроможностей кожного Учасника, зокрема і ваших.
Але, ваші вимоги обмежують право Замовника та його пацієнтів вибирати і отримувати послуги гарантованої якості, які виконані з дотриманням сучасних технологій, високих медичних стандартів та принципу доказової лабораторної медицини.
Відсутність вказаних документів у вас не є підставою для зміни і підлаштування під ваші лабораторні спроможності умов Тендерної документації та послаблення і нівелювання здорової конкуренції щодо якості лабораторних медичних досліджень.
Адже Замовник діє в інтересах пацієнтів, яким він зобов’язаний забезпечити надання послуг гарантованої якості у відповідності з їх найкращими очікуваннями і сучасними медичними стандартами та за доступними і справедливими ринковими цінами.
Дата оприлюднення відповіді:
01.12.2025 11:23