Звернення:
За тендером : Послуги з проведення аудиторської перевірки Комунального підприємства Вінницької міської ради "Вінницяміськтеплоенерго" за період з січня 2025 року по грудень 2025 року.
Тема:
Порушення законодавства
Зміст:
Шановний Замовнику!
Після аналізу тендерної документації встановлено наявність умов, що порушують принципи недискримінації, пропорційності, добросовісної конкуренції та відкритості, визначені ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Вимоги, що зазначені у Додатку 1 документації, не відповідають предмету закупівлі — аудиту фінансової звітності — та штучно обмежують коло потенційних учасників.
1. Дискримінаційні та непропорційні вимоги
Замовником установлено такі умови, які не мають безпосереднього зв’язку з проведенням аудиту та суперечать профільному законодавству:
1. Обов’язкова наявність у ключового партнера (підписанта аудиторського звіту) двох із трьох міжнародних дипломів: ACCA / AICPA / ICAEW.
Закон України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» передбачає лише необхідність відповідності аудитора вимогам АПУ та реєстру аудиторів. Міжнародні сертифікати не є обов’язковими для здійснення аудиту та не можуть встановлюватися замовником як кваліфікаційний мінімум.
2. Вимога щодо наявності у штаті ІТ-аудитора із сертифікатом ISC2.
МСА не передбачають обов’язкової участі ІТ-аудиторів із специфічними міжнародними сертифікатами, тим більше конкретної організації (ISC2). Аудиторська група може залучати відповідних спеціалістів за потреби, без вимоги їхнього штатного статусу та наявності саме такого сертифікату.
3. Вимога щодо наявності працівників із високим рівнем англійської мови, підтвердженої міжнародним сертифікатом ILC або ESOL.
Аудит фінансової звітності українського підприємства не потребує обов’язкової участі англомовних фахівців із міжнародною мовною сертифікацією. Така вимога не пов’язана з предметом закупівлі та обмежує конкуренцію.
4. Вимога наявності сертифікованих аудиторів з досвідом аудиту підприємств-ліцензіатів НКРЕКП у сферах енергетики чи теплоенергетики.
Досвід аудиту в окремих галузях може бути бажаним, проте встановлення його як обов’язкового критерію є дискримінаційним, оскільки:
• звужує коло учасників до дуже обмеженої групи аудиторських фірм,
• не є обов’язковою вимогою МСА або Закону про аудит,
• не є пов’язаним із якістю аудиту, якщо предмет закупівлі не стосується енергетичних чи теплоенергетичних компаній.
2. Невідповідність вимог предмету закупівлі
Предмет закупівлі — аудит фінансової звітності.
Законодавство передбачає чітко визначені вимоги до аудиторів:
• внесення до реєстру аудиторів,
• відповідність нормам Міжнародних стандартів аудиту,
• дотримання вимог до незалежності та професійної етики.
Вимоги, встановлені у тендерній документації щодо кваліфікації персоналу, є надмірними та такими, що обмежують участі у процедурі закупівлі інших учасників і передбачають участь виключно одного суб’єкта аудиторської діяльності ТОВ "АФ "КАПІТАЛ ГРУП" код ЄДРПОУ 33236268. Таким чином Замовник умисно порушив вимоги чинного законодавства України.
3. Вимога щодо внесення змін
Зважаючи на викладене, вимагаємо внести зміни до тендерної документації та виключити такі вимоги:
• наявність у ключового партнера двох із трьох дипломів: ACCA / AICPA / ICAEW;
• наявність у штаті ІТ-аудитора із сертифікацією ISC2;
• наявність працівників із підтвердженим міжнародними сертифікатами рівнем англійської мови ILC або ESOL;
• наявність сертифікованих аудиторів з досвідом аудиту підприємств-ліцензіатів НКРЕКП у сферах енергетики чи теплоенергетики.
Просимо привести вимоги тендерної документації у відповідність до законодавства України та принципів рівної конкуренції.
У разі невнесення змін залишаємо за собою право звернення до Антимонопольного комітету України зі скаргою на встановлення дискримінаційних умов.
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 17:47
Шановний потенційний Учаснику! Замовник розглянув Ваше звернення щодо нібито дискримінаційних вимог, встановлених у тендерній документації до закупівлі «Послуги з проведення аудиторської перевірки КП ВМР "Вінницяміськтеплоенерго" за 2025 рік» (ідентифікатор закупівлі UA-2025-11-27-015789-a), та повідомляє наступне:
1. Щодо відповідності вимог законодавству та праву Замовника встановлювати кваліфікаційні критерії
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник має право включати до тендерної документації інші вимоги, необхідні для захисту своїх інтересів, за умови, що вони не порушують принципи, визначені ст. 5 Закону.
Крім того, ст. 16 Закону надає Замовнику право самостійно визначати перелік документів, що підтверджують відповідність учасників їх кваліфікації, виходячи зі специфіки предмета закупівлі.
Аудит КП «Вінницяміськтеплоенерго» включає аналіз діяльності складного теплоенергетичного підприємства, що здійснює діяльність, регульовану НКРЕКП, та працює зі значними обсягами активів, державними тарифами, інвестиційними програмами, довгостроковими контрактами та спеціалізованою обліковою системою.
Тому підвищені вимоги до професійної компетентності аудиторів є обґрунтованими, пов’язаними з предметом закупівлі та не мають дискримінаційного характеру, що підтверджується рішеннями АМКУ, зокрема № 11349-р/пк-пз від 2021 р., № 9103-р/пк-пз від 2020 р., де Комітет зазначав, що замовник може встановлювати розширені професійні вимоги, якщо вони пов’язані зі специфікою послуг.
2. Щодо міжнародних сертифікатів ACCA / AICPA / ICAEW
Наявність сертифікації міжнародного рівня у ключового партнера не суперечить законодавству. Закон України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» не забороняє Замовнику встановлювати додаткові професійні вимоги, які підвищують якість послуг.
Сертифікати ACCA, AICPA, ICAEW підтверджують високий рівень компетенції у сфері міжнародних стандартів фінансової звітності та аудиту, які застосовуються і в Україні (ст. 6 Закону про аудит).
3. Щодо вимоги про ІТ-аудитора із сертифікацією ISC2
КП «Вінницяміськтеплоенерго» використовує автоматизовані системи обліку та спеціалізоване програмне забезпечення. Міжнародні стандарти аудиту (зокрема МСА 315 та 330) прямо вимагають:
• оцінку ІТ-ризиків,
• тестування ІТ-контролів,
• залучення ІТ-фахівців у разі складності інформаційної системи.
Вимога про наявність ІТ-аудитора є частиною забезпечення якості аудиту, а сертифікація ISC2 підтверджує належний рівень знань з кібербезпеки та роботи з автоматизованими системами. АМКУ у своїх рішеннях неодноразово визнавав подібні вимоги правомірними, якщо вони випливають зі специфіки діяльності замовника.
4. Щодо вимоги про знання англійської мови працівниками
Фінансова звітність великого комунального підприємства формується відповідно до МСФЗ, а їх застосування потребує роботи з первинними англомовними матеріалами, міжнародними роз'ясненнями, практиками застосування та стандартами, що регулярно оновлюються.
Сертифікати ILC або ESOL — це лише об’єктивний інструмент підтвердження рівня володіння мовою, що не порушує принципи Закону.
5. Щодо досвіду аудиту підприємств-ліцензіатів НКРЕКП
КП «Вінницяміськтеплоенерго» провадить діяльність у сфері, що регулюється НКРЕКП. Аудит таких підприємств має специфічні особливості, зокрема:
• дотримання ліцензійних умов при веденні обліку- відсутність перехресного субсидіювання,
• перевірка розрахунку та застосування тарифів,
• аналіз регуляторної діяльності,
• специфічні вимоги до складу витрат.
Вимога про наявність досвіду аудиту аналогічних підприємств є прямо пов’язаною з предметом закупівлі, відповідає практиці АМКУ та принципу пропорційності.
6. Висновок
Усі встановлені вимоги:
• пов’язані з предметом закупівлі,
• є пропорційними складності аудиту КП «Вінницяміськтеплоенерго»,
• не обмежують конкуренцію, а лише забезпечують належну якість та професійність послуг.
Таким чином, підстав для внесення змін до тендерної документації не вбачається.
Враховуючи наведене, Замовник відмовляє у задоволенні вимоги щодо внесення змін до тендерної документації. Документація відповідає вимогам чинного законодавства та не містить дискримінаційних положень.»
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 15:59