Обгрунтування використання процедури
Відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану тимчасово можуть встановлюватись окремі обмеження прав і свобод із обов’язковим зазначенням строку дії цих обмежень.
Указом Президента України від 20 жовтня 2025 р. №793/2025 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» термін дії воєнного стану подовжено до 03.02. 2025 р.
З метою невідкладного забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, до яких у тому числі входить здійснення публічних закупівель, частиною 3^7розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для Замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
На виконання цієї норми Закону урядом були прийняті Особливості.
Положеннями Особливостей передбачено підставу для здійснення закупівлі за підпунктом 5 пункту 13 : придбавання Замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені, надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про природні монополії» природна монополія – стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв’язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб’єктами природних монополій,, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами). У зв’язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від змін цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).
Відповідно до статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: на цьому ринку у нього немає жодного конкурента; не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб’єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар’єрів для доступу на ринку інших суб’єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.
Розпорядженням Антимонопольного Комітету України від 28.11.2012 р. №874 «Про затвердження Порядку складання та ведення зведеного переліку Антимонопольним комітетом України зведеного переліку суб’єктів природних монополій» з метою виконання положень Закону України «Про природні монополії ».До зведеного переліку включаються суб’єкти господарювання (юридичні особи), які виробляють (реалізують) товари на ринках, що перебувають у стані природної монополії та включені до реєстрів суб’єктів природних монополій у відповідних сферах органами, що здійснюють державне регулювання у сфері природних монополій. Станом на 30.11.2024 року на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України розміщено зведений перелік суб’єктів природних монополій, згідно якого Комунальне підприємство Первомайської міської ради «Первомайське управління водопровідно-каналізаційного господарства» являється суб’єктом природної монополії у сфері централізованого водопостачання та водовідведення на території м. Первомайськ (Витяг із Зведеного переліку додається).
Таким чином КП Первомайської міської ради «Первомайське управління водопровідно-каналізаційного господарства» набуло виключного права на надання відповідних послуг з централізованого водопостачання (розподіл води ).