Відповідність ДСТУ EN 50160:2023, та іншим вимогам згідно держстандарту
Тип даних
Текст
Cтатус
Активна
Дата створення
25.11.2025 16:46
Значення, яке очікується
так
Вимога
Послуги розподілу включено
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
requirement.expectedValue.false
Cтатус
Активна
Дата створення
25.11.2025 16:46
Умови оплати
Поставка товару
Тип оплати:
Пiсляоплата
Період:
10
робочі
днів
Розмір оплати:
100,0 %
Опис:
Споживач здійснює оплату за фактично спожиту електричну енергію за фактичними показами засобів обліку електричної енергії по закінченні розрахункового періоду.
Оплата вартості електричної енергії за цим Договором здійснюється на підставі акту приймання-передачі електричної енергії.
Строк оплати протягом 10 робочих днів від дати отримання акту приймання – передачі електричної енергії.
Розмір забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції у грошовому виразі у % від очікуваної вартості закупівлі
Тип даних
Дробове число
Cтатус
Активна
Дата створення
25.11.2025 16:46
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
Замовником вимагається надання Учасником забезпечення тендерної пропозиції у формі: банківської гарантії із зобов’язанням банку у разі виникнення обставин, передбачених пунктом 3 цього ж Розділу, відшкодувати на рахунок замовника кошти у сумі забезпечення тендерної пропозиції, визначеній в тендерній документації та оголошенні про закупівлю.
Гарантія обов’язково має містити реквізити, що передбачені розділом 3 глави 2 Постанови НБУ № 639 від 15.12.2004 «Про затвердження Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах».
Розмір забезпечення тендерної пропозиції становить 1 % очікуваної вартості закупівлі та складає: 12100,00
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
25.11.2025 16:46
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
25.11.2025 16:46
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
25.11.2025 16:46
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
25.11.2025 16:46
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
25.11.2025 16:46
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
Учасник закупівлі, разом із залученими спроможностями субпідрядника/співвиконавця (за наявності), відповідає кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII 'Про публічні закупівлі'
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Архівована
Дата створення
25.11.2025 16:46
Група вимог
При наявності залучених спроможностей субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше ніж 20% вартості договору підтверджується, що
Суб?єкт господарювання, спроможності якого залучаються до виконання робіт та послуг не має підстав, визначених у частині першій статті 17 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII 'Про публічні закупівлі'
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
1. Оскаржувані вимоги Тендерної документації
2.1. Протокол перевірки якості електроенергії (Розділ ІІІ п.6, та п.19 Додатку 5)
Розділ ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції», пункт 6
та пункт 19 Додатку 5 передбачають обов’язок учасників надати:
«Протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2023, разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2025 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом».
2.2. Вимога сертифікації за ДСТУ ISO 55001:2019 (Розділ V, п.2 «Інша інформація»)
Розділ V ТД «Оцінка тендерної пропозиції», пункт 2 «Інша інформація» містить вимогу:
«У складі тендерної пропозиції учасники мають надати підтвердження проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Системи управління. Вимоги».»
2.3. Вимога спеціальної екологічної освіти/свідоцтв (Розділ ІІІ Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, пункт 7 "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" та п.24 Додатку 5)
Розділ ІІІ Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, пункт 7 "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" та Пункт 24 Додатку 5 ТД:
Довідка щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно–енергетичного комплексу або документ про освіту, виданий ВНЗ (диплом з додатком) про вивчення курсу або дисципліни «Екологічна безпека на об’єктах паливно–енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо про екологічну безпеку на об’єктах паливно–енергетичного комплексу».
2.4. Вимога щодо підписання документів виключно КЕП
Окремими положеннями ТД передбачено, що всі документи тендерної пропозиції, а також інші документи, що подаються учасниками в електронній системі закупівель, повинні бути підписані виключно кваліфікованим електронним підписом (КЕП) уповноваженої особи учасника.
3. Обставини, що свідчать про порушення прав та інтересів Скаржника
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» є ліцензованим електропостачальником, який здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (далі – Закон про ринок електроенергії).
Скаржник має достатній досвід постачання електричної енергії споживачам, однак:
• протокол перевірки показників якості електроенергії, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я Скаржника за ДСТУ EN 50160:2023, має дату видачі іншу, ніж 2025 рік і є чинним;
• Скаржник не має сертифікації системи управління активами за ДСТУ ISO 55001:2019, оскільки такий стандарт не є обов’язковим та не впливає на спроможність постачати електроенергію належної якості;
• Скаржник не має в штаті працівника з вузькоспеціалізованою освітою/свідоцтвом з курсу «Екологічна безпека на об’єктах паливно–енергетичного комплексу»;
Таким чином, у зв’язку з оскаржуваними вимогами ТД Скаржник фактично позбавлений можливості подати тендерну пропозицію, хоча за всіма суттєвими професійними та матеріальними критеріями здатний виконати договір постачання електричної енергії.
Це свідчить про порушення принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону № 922, зокрема принципів недискримінації учасників, максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості.
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» є ліцензованим електропостачальником, який здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (далі – Закон про ринок електроенергії).
Скаржник має достатній досвід постачання електричної енергії споживачам, однак:
• протокол перевірки показників якості електроенергії, виданий спеціалізованою метрологічною лабораторією на ім’я Скаржника за ДСТУ EN 50160:2023, має дату видачі іншу, ніж 2025 рік і є чинним;
• Скаржник не має сертифікації системи управління активами за ДСТУ ISO 55001:2019, оскільки такий стандарт не є обов’язковим та не впливає на спроможність постачати електроенергію належної якості;
• Скаржник не має в штаті працівника з вузькоспеціалізованою освітою/свідоцтвом з курсу «Екологічна безпека на об’єктах паливно–енергетичного комплексу»;
Таким чином, у зв’язку з оскаржуваними вимогами ТД Скаржник фактично позбавлений можливості подати тендерну пропозицію, хоча за всіма суттєвими професійними та матеріальними критеріями здатний виконати договір постачання електричної енергії.
Це свідчить про порушення принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону № 922, зокрема принципів недискримінації учасників, максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості.
4. Правове регулювання
1. Закон України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII:
o частина перша та четверта статті 5 – встановлюють принципи здійснення закупівель, зокрема недискримінацію учасників та заборону встановлювати дискримінаційні вимоги;
o частина друга та четверта статті 22 – визначають зміст тендерної документації та прямо забороняють вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників;
o стаття 18 – регламентує порядок оскарження до органу оскарження (АМКУ).
2. Постанова КМУ від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель…» (далі – Особливості):
o пункт 29 Особливостей (у чинній редакції) передбачає, що у разі проведення відкритих торгів для закупівлі, зокрема, електричної енергії, положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922 (щодо кваліфікаційних критеріїв) не застосовуються, а замовники не можуть встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для предмета закупівлі).
3. Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII:
o стаття 46 встановлює, що оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії з дотриманням встановлених показників якості надання послуг, тобто саме ОСР, а не електропостачальник, відповідає за показники якості електроенергії в точці приєднання споживача;
o статті 56–57 визначають права та обов’язки електропостачальника, серед яких відсутній обов’язок забезпечувати фізичні параметри якості напруги – це зона відповідальності ОСР та оператора системи передачі.
4. Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, та Кодекс систем розподілу, затверджений постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310, закріплюють, що якість електропостачання визначається на основі відповідних національних стандартів та забезпечується саме оператором системи розподілу/передачі.
5. ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності», прийнятий наказом ДП «УкрНДНЦ» від 04.12.2023 № 330 (чинний з 08.12.2023, з 01.03.2024 застосовується замість ДСТУ EN 50160:2014), встановлює фізико-технічні параметри якості електроенергії в розподільчих мережах.
6. Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» – визначає правовий режим кваліфікованих електронних підписів (КЕП) та удосконалених електронних підписів, їх види та правові наслідки; згідно з офіційними роз’ясненнями, УЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті.
5. Практика Антимонопольного комітету України та Верховного Суду
5.1. Узагальнена практика АМКУ щодо закупівель електричної енергії
Антимонопольний комітет України у «Узагальненні практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії», опублікованому 22.02.2024, зазначив, що:
• більше половини скарг у сфері закупівлі електроенергії стосується неправомірних вимог у ТД;
• серед найчастіше оскаржуваних вимог – вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом, а також вимоги, що не передбачені законодавством та/або не узгоджуються з предметом закупівлі.
Зокрема, вказано, що:
«У разі закупівель електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом…» (з посиланням на пункт 29 Особливостей).
У цьому ж узагальненні наведено групу рішень Комісії щодо вимог про надання сертифікатів ISO, у тому числі ДСТУ ISO 37001, 27001, 28000, 14001, 9001, 45001 тощо. Комісія дійшла висновку про неправомірність таких вимог при закупівлі електроенергії, оскільки вони:
• не передбачені національним стандартом до предмета закупівлі (ДСТУ EN 50160:2023);
• фактично є додатковими кваліфікаційними критеріями, застосування яких заборонено пунктом 29 Особливостей.
5.2. Судова практика Верховного Суду щодо дискримінаційних вимог
1. Постанова Верховного Суду від 12.08.2021 у справі № 640/4699/19 (КАС ВС).
У цій справі суд визнав дискримінаційною вимогу ТД надати інформацію про обсяги виконаних робіт за останні 5 років, тоді як позивач був зареєстрований менше 4 років. ВС зазначив, що така вимога фізично не могла бути виконана позивачем, а отже є дискримінаційною та перешкоджає участі в закупівлі.
Цей підхід прямо релевантний до часових обмежень щодо документів, які об’єктивно не можуть бути отримані всіма потенційними учасниками (див. аналіз пункту 2.1 нижче).
2. Постанова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 17.08.2022 у справі № 520/14902/2020.
У цій справі суд досліджував, зокрема, вимогу щодо надання сертифікату відповідності екологічному стандарту ДСТУ ISO 14024 (екологічне маркування І типу) при закупівлі продукції (труб, лакових матеріалів тощо). ВС підтвердив, що вимога сертифікату екологічного маркування не є дискримінаційною, якщо:
o вона безпосередньо стосується екологічних характеристик предмета закупівлі;
o замовник обґрунтував її застосування, посилаючись на статтю 23 Закону № 922 та екологічну політику держави.
Отже, Верховний Суд виходить із того, що вимога сертифікату ISO може бути правомірною, якщо вона прямо пов’язана з характеристиками предмета закупівлі.
3. Інші позиції ВС (зокрема, постанова у справі № 910/8183/19, постанова у справі № 907/576/19) підкреслюють, що:
o замовники не мають права встановлювати дискримінаційні умови, які обмежують конкуренцію;
o рішення органу оскарження АМКУ є обов’язковими та можуть бути змінені/скасовані судом лише за наявності порушення норм матеріального чи процесуального права.
6. Правовий аналіз оскаржуваних вимог
6.1. Щодо вимоги протоколу якості за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме у 2025 році
1. Вимога надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023, виданий на ім’я учасника, уже сама по собі є дискусійною, оскільки:
o якість електричної енергії в точці приєднання споживача забезпечується оператором системи розподілу / передачі, а не електропостачальником (стаття 46 Закону про ринок електроенергії, Кодекс систем розподілу, ПРРЕЕ);
o протокол вимірювань є документом, що характеризує стан мереж ОСР, а не якість послуг постачальника як торговельної сторони.
2. Встановлення додаткового критерію, що протокол обов’язково має бути виданий у 2025 році, є надмірним та дискримінаційним:
o протокол якості, виданий у 2024 році за чинним ДСТУ EN 50160:2023, так само підтверджує відповідність параметрів напруги стандарту;
o така вимога створює необґрунтовану перевагу для учасників, які мали можливість/потребу проводити дорогі вимірювання саме у 2025 році, і позбавляє можливості участі тих, хто має чинні протоколи за інший період дії того самого стандарту;
o подібно до справи № 640/4699/19 (ВС, 12.08.2021), умова, що об’єктивно не може бути виконана частиною учасників (наприклад, якщо обладнання замовника ще не підключене або вимірювання не проводилися у 2025 році), має ознаки дискримінаційної.
3. Крім того, пункт 29 Особливостей визначає, що при закупівлі електроенергії замовник не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені національним стандартом. ДСТУ EN 50160:2023 регулює межі відхилення напруги, частоти тощо, однак не містить вимог щодо року видачі протоколу або обов’язкової адресації протоколу на конкретного постачальника. Отже, викладена в ТД вимога щодо обов’язкової дати «2025 рік» не ґрунтується на стандарті і суперечить пункту 29 Особливостей та частині четвертій статті 22 Закону № 922.
4. В узагальненнях АМКУ (закупівлі електроенергії) прямо вказано, що вимоги до предмета закупівлі, «що не передбачені національним стандартом», визнаються неправомірними, і наводяться рішення, в яких колегія зобов’язувала замовників вилучити подібні умови.
Вимога ТД щодо обов’язкової наявності протоколу якості електроенергії за ДСТУ EN 50160:2023, виданого саме у 2025 році, є:
• такою, що не передбачена національним стандартом до предмета закупівлі;
• непов’язана з обов’язками електропостачальника, якість забезпечує ОСР;
• дискримінаційною, оскільки встановлює необґрунтоване часовe обмеження, яке частина учасників фізично не може виконати.
Така вимога порушує пункт 29 Особливостей, частину четверту статті 22 та частину четверту статті 5 Закону № 922.
6.2. Щодо вимоги сертифікату ДСТУ ISO 55001:2019 (управління активами)
1. ДСТУ ISO 55001:2019 встановлює вимоги до систем управління активами організацій. Він не регулює ані технічні, ані якісні характеристики електроенергії як товару, і не є обов’язковим стандартом для діяльності електропостачальника.
2. Вимога наявності такого сертифікату фактично є кваліфікаційним критерієм, який стосується організації системи менеджменту учасника (наявність певної системи управління), а не характеристик предмета закупівлі.
3. Згідно з пунктом 29 Особливостей, при закупівлі електроенергії замовник не застосовує пункт 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922 (тобто не встановлює кваліфікаційні критерії про оснащеність, працівників, досвід), а також не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
4. В узагальненні АМКУ щодо закупівель електроенергії наведено окрему групу надмірних вимог – обов’язкове надання сертифікатів ISO (зокрема ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, ISO 45001 тощо), які Комісія визнавала такими, що не відповідають пункту 29 Особливостей та призводять до дискримінації учасників.
5. Верховний Суд у справі № 520/14902/2020 підкреслив, що сертифікат ISO може бути вимогою ТД лише за умови прямого зв’язку з характеристиками предмета закупівлі. У нашому випадку такого зв’язку немає: ISO 55001 описує управління активами, а предмет закупівлі – електроенергія як товар, характеристики якої визначає ДСТУ EN 50160:2023.
Вимога щодо наявності в учасника сертифікату ДСТУ ISO 55001:2019 є надмірною, не має належного зв’язку з предметом закупівлі, порушує пункт 29 Особливостей та частину четверту статті 5, частину четверту статті 22 Закону № 922.
6.3. Щодо вимоги спеціальної екологічної освіти/свідоцтв (п.24 Додатку 5)
1. Предмет закупівлі – постачання електричної енергії. Вимоги ТД щодо наявності у працівника учасника спеціального курсу/свідоцтва «Екологічна безпека на об’єктах паливно–енергетичного комплексу», виданих Міндовкілля чи ВНЗ, націлені на підтвердження освітнього рівня персоналу, а не характеристик товару.
2. Такі вимоги по суті є кваліфікаційними критеріями щодо працівників (навіть більш вузькими, ніж передбачено статтею 16 Закону № 922), застосування яких при закупівлі електроенергії прямо заборонено пунктом 29 Особливостей.
3. Вимога про проходження спеціалізованих курсів або наявність вузькопрофільного диплому об’єктивно обмежує коло учасників, які вже мають таку освіту, і не виправдана предметом закупівлі, що суперечить частині четвертій статті 5 та частині четвертій статті 22 Закону № 922.
Вимога щодо наявності у працівника учасника спеціалізованого документа/свідоцтва з курсу «Екологічна безпека на об’єктах ПЕК» є неправомірною, має характер забороненого кваліфікаційного критерію і не пов’язана безпосередньо з характеристиками електроенергії як товару, що порушує пункт 29 Особливостей, статті 5 та 22 Закону № 922.
6.4. Підписання виключно КЕП
Розділ ІІІ п. 1 пп 12 ТД фактично відтворює вимогу ч. 3 ст. 12 Закону № 922 про те, що документи в електронній системі закупівель створюються з урахуванням законів «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Проте Замовник робить додатковий висновок, що тендерна пропозиція «у будь-якому випадку повинна містити накладений КЕП».
Згідно з п. 27 ч. 1 ст. 1 Закону № 2155-VIII кваліфікований електронний підпис – це вид удосконаленого електронного підпису на кваліфікованому сертифікаті, тобто, по суті, особливий різновид удосконаленого підпису з підвищеним рівнем довіри.
Скаржник вважає таку вимогу дискримінаційною та такою, що не відповідає законодавству України у сфері електронних довірчих послуг та публічних закупівель, оскільки вона безпідставно виключає з участі суб’єктів господарювання, які у своїй діяльності використовують УЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Жодна норма чинного законодавства не містить прямої заборони для приватних юридичних осіб – учасників публічних закупівель – використовувати удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, при поданні тендерних пропозицій.
Навпаки, із системного аналізу норм Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (стаття 1), Закону України «Про публічні закупівлі» (частина п’ята статті 22), а також постанов КМУ № 193 від 03.03.2020 та № 1298 від 12.12.2023, випливає, що:
- мета застосування електронного підпису у публічних закупівлях – забезпечити ідентифікацію підписувача та цілісність даних, а не нав’язати конкретний тип носія особистого ключа (захищений токен чи файловий носій);
- удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті, забезпечує такий самий рівень ідентифікації особи та перевірки цілісності, як і КЕП;
- держава спеціально врегулювала механізми використання УЕП при наданні електронних публічних послуг (постанова КМУ № 1298), не встановивши заборони на їх застосування у відносинах з приватним сектором.
Установлюючи вимогу лише КЕП без альтернативи КЕП/УЕП, Замовник:
- штучно обмежує коло потенційних учасників, які використовують УЕП для господарської діяльності та мають кваліфіковані сертифікати відкритих ключів;
- вимагає вищий рівень криптографічного захисту (захищений носій), ніж це є необхідним для досягнення цілей Закону у сфері публічних закупівель (ідентифікація підписувача та цілісність даних);
- фактично встановлює додаткову вимогу до форми подання пропозиції, яка не випливає прямо з Закону «Про публічні закупівлі» та Закону «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
7. Висновок щодо порушення прав Скаржника
Сукупність вимог ТД, призводить до того, що до участі допускається фактично лише вузьке коло постачальників, які:
– вже проводили протоколи вимірювання якості електроенергії саме у 2025 році;
– пройшли дорогоцінну сертифікацію ISO 55001:2019 та ISO 9001:2018 / ISO 10005:2019 саме щодо торгівлі електроенергією;
– мають у штаті працівника зі спеціалізованими екологічними свідоцтвами/дипломами щодо об’єктів паливно-енергетичного комплексу;
Інші постачальники, які виконують вимоги енергетичного законодавства, мають дійсні ліцензії, договори з ОСР і фактичний досвід постачання електроенергії, позбавлені реальної можливості участі в торгах.
Установлюючи вимогу лише КЕП без альтернативи КЕП/УЕП, Замовник:
• штучно обмежує коло потенційних учасників, які використовують УЕП для господарської діяльності та мають кваліфіковані сертифікати відкритих ключів;
• вимагає вищий рівень криптографічного захисту (захищений носій), ніж це є необхідним для досягнення цілей Закону у сфері публічних закупівель (ідентифікація підписувача та цілісність даних);
• фактично встановлює додаткову вимогу до форми подання пропозиції, яка не випливає прямо з Закону «Про публічні закупівлі» та Закону «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Таким чином, Замовник порушує:
• частину четверту статті 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922;
• пункт 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178);
• принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників і максимальної економії бюджетних коштів.
Ці порушення безпосередньо зачіпають права та законні інтереси Скаржника як потенційного учасника процедури закупівлі.
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Виключити з Розділ ІІІ ТД «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції», пункт 6 та пункт 19 Додатку 5 ТД передбачають обов’язок учасників надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2023, разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2025 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом».
Виключити з Розділу V ТД «Оцінка тендерної пропозиції», пункт 2 «Інша інформація» містить вимогу вимогу сертифікації за ДСТУ ISO 55001:2019 про те що учасники мають надати підтвердження проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Системи управління. Вимоги».»
Виключити вимоги Розділу ІІІ Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, пункт 7 "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" та Пункту 24 Додатку 5 ТД про надання Довідки щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно–енергетичного комплексу або документ про освіту, виданий ВНЗ (диплом з додатком) про вивчення курсу або дисципліни «Екологічна безпека на об’єктах паливно–енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо про екологічну безпеку на об’єктах паливно–енергетичного комплексу».
Виключити з Розділ ІІІ п. 1 п п 12 Тендерної документації вимогу щодо підписання пропозиції виключно КЕП
Орган оскарження Антимонопольний комітет України Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі - Комісія) Рішення органу оскарження № 17769-р/пк-пз від 02.12.2025 Найменування замовника Комунальне некомерційне підприємство "Олевська центральна лікарня" Олевської міської ради (Код ЄДРПОУ: 01991872) (надалі – Замовник)
Номер скарги, присвоєний в Електронній системі закупівель під час її подання: UA-2025-11-25-017346-a.c1 (далі-Скарга) Ім'я (найменування) суб'єкта оскарження: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ 365" (код ЄДРПОУ: 41447959) (надалі – Скаржник) Номер оголошення про проведення процедури закупівлі, що оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу та назва Предмету закупівлі: UA-2025-11-25-017346-a "Електрична енергія" (далі – Процедура закупівлі) Повідомляємо, що за результатами розгляду Скарги, поданої Скаржником, Замовник усунув порушення, зазначені у вказаній Скарзі, а саме: 1) Виключено з Розділу ІІІ ТД «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції», пункту 6 та пункт 19 Додатку 5 ТД вимогу щодо обов’язку учасників надати «протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2023, разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2025 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом».» 2) Виключено з Розділу V ТД «Оцінка тендерної пропозиції», пункту 2 «Інша інформація» вимогу щодо проходження сертифікації діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Системи управління. Вимоги».» 3) Виключено вимогу з Розділу ІІІ Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, пункту 7 "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" та Пункту 24 Додатку 5 ТД про надання «Довідки щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно–енергетичного комплексу або документ про освіту, виданий ВНЗ (диплом з додатком) про вивчення курсу або дисципліни «Екологічна безпека на об’єктах паливно–енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо про екологічну безпеку на об’єктах паливно–енергетичного комплексу».» 4) Виключено з Розділ ІІІ п. 1 п п 12 Тендерної документації вимогу щодо підписання пропозиції виключно КЕП.
Замовником вжито наступні заходи для усунення порушення: внесені відповідні зміни до тендерної документації та розміщення в електронній системі закупівель її у новій редакції додатково до її попередньої редакції , у зв’язку з чим просимо припинити розгляд за Скаргою.
Орган оскарження Антимонопольний комітет України Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі - Комісія) Рішення органу оскарження № 17769-р/пк-пз від 02.12.2025 Найменування замовника Комунальне некомерційне підприємство "Олевська центральна лікарня" Олевської міської ради (Код ЄДРПОУ: 01991872) (надалі – Замовник)
Номер скарги, присвоєний в Електронній системі закупівель під час її подання: UA-2025-11-25-017346-a.c1 (далі-Скарга) Ім'я (найменування) суб'єкта оскарження: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ 365" (код ЄДРПОУ: 41447959) (надалі – Скаржник) Номер оголошення про проведення процедури закупівлі, що оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу та назва Предмету закупівлі: UA-2025-11-25-017346-a "Електрична енергія" (далі – Процедура закупівлі) Повідомляємо, що за результатами розгляду Скарги, поданої Скаржником, Замовник усунув порушення, зазначені у вказаній Скарзі, а саме: 1) Виключено з Розділу ІІІ ТД «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції», пункту 6 та пункт 19 Додатку 5 ТД вимогу щодо обов’язку учасників надати «протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2023, разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2025 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом».» 2) Виключено з Розділу V ТД «Оцінка тендерної пропозиції», пункту 2 «Інша інформація» вимогу щодо проходження сертифікації діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Системи управління. Вимоги».» 3) Виключено вимогу з Розділу ІІІ Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, пункту 7 "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" та Пункту 24 Додатку 5 ТД про надання «Довідки щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно–енергетичного комплексу або документ про освіту, виданий ВНЗ (диплом з додатком) про вивчення курсу або дисципліни «Екологічна безпека на об’єктах паливно–енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо про екологічну безпеку на об’єктах паливно–енергетичного комплексу».» 4) Виключено з Розділ ІІІ п. 1 п п 12 Тендерної документації вимогу щодо підписання пропозиції виключно КЕП.
Замовником вжито наступні заходи для усунення порушення: внесені відповідні зміни до тендерної документації та розміщення в електронній системі закупівель її у новій редакції додатково до її попередньої редакції , у зв’язку з чим просимо припинити розгляд за Скаргою.
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
ISO 55001
Зміст:
Шановний Замовник. Яким чином сертифікація Учасника відповідно до вимоги тендерної документації "У складі тендерної пропозиції учасники мають надати підтвердження проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Системи управління. Вимоги»" стосується закупівлі електричної енергії. Учасник (в майбутньому Постачальник) не буде керувати Вашими активами, а тільки буде постачати товар електричну енергію. Недоцільна та дискримінаційна вимога, яка потребує видалення. До того ж ЩОДО СЕРТИФІКАТІВ ISO АМКУ при розгляді численних скарг встановив, що вимога надати сертифікати є дискримінаційною. Приклади рішень Комісії: від 10.05.2023 № 6270-р/пк-пз (UA-2023-04-26-009178-a); від 31.08.2023 № 13858-р/пк-пз (UA-2023-08-17-012915-a). АМКУ констатував таке: Згідно з пунктом 29 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», що затверджені постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022 р. (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №471 від 12.05.2023 р.) (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності». Документи, які вимагає надати Замовник, не передбачені національними стандартами для електричної енергії. Таким чином, Замовник порушив п. 29 Особливостей. Встановивши цю вимогу, Замовник значно обмежив коло учасників, які зможуть взяти участь у публічній закупівлі, оскільки умовам тендерної документації будуть відповідати лише ті учасники, які мають сертифікати, наявність яких не є обов’язковою для здійснення постачання електричної енергії. Видаліть дискримінаційну вимогу, інакше будемо змушені звернутись до АМКУ.
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:18
Дякуємо за звернення, будуть внесені відповідні зміни.
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:11
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
незаконні часові обмеження
Зміст:
Шановний Замовник. Розділ ІІІ Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, пункт 6 "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" та Додаток 5 тендерної документації містить наступну вимогу "протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2023 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2025 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом."
Яким чином часове обмеження (у 2025 році) та і саме надання протоколу стосується взаємовідносин між Постачальником і Споживачем? Даний протокол доцільно вимагати при укладенні договору на послуги з розподілу електричної енергії у оператора системи розподілу, а не у даних відкритих торгах. Рекомендуємо видалити дану вимогу, для забезпечення проведення закупівлі без звернення Учасників до АМКУ.
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:20
Дякуємо за звернення, будуть внесені відповідні зміни.
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:12
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
ДСТУ 50160:2014
Зміст:
Шановний Замовник. Звертаємо Вашу увагу, що ДСТУ ЕN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (ЕN 50160:2010, IDT) на який ВИ посилаєтесь в тендерній документації втратив чинність 01 березня 2024 року. Чинним Державним стандартом України є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT), що був затверджений наказом від 04.12.2023 № 330 «Про прийняття національних стандартів, скасування національних стандартів, змін та поправок до них». Жоден Постачальник не може гарантувати виконання вимог по стандарту, який втратив чинність. Приведіть тендерну документацію у відповідність до чинних норм ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT). Видаліть заздалегідь незаконну вимогу
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:21
Дякуємо за звернення, будуть внесені відповідні зміни.
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:12
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
Протокол перевірки показників якості електроенергії
Зміст:
Шановний Замовник. Ваша вимога в Додатку 5 тендерної документації "35.Надати Протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам пунктів 11.4.7. – 11.4.12 Глави 11.4. Розділу ХІ Кодексу систем розподілу, затвердженого Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310." є незрозумілою, так як в п.18 Вами вже вимагаються протоколи і по діючому стандарту і по тому, який втратив чинність, а отже прописувати вимогу щодо можливого надання протоколу показників якості відповідно до ДСТУ ЕN 50160-2014 є незаконно і дискримінаційною, тому що такий протокол може надати тільки ОСР (як сторона відповідальна за якість) і учасник який такий протокол вже не перший рік дає Замовнику, хоча відповідно до чинного законодавства не зобов'язаний цього робити. Просимо видалити вимоги, що суперечать чинному законодавству та не дублювати вимоги прописавши їх різними реченнями, так як організація, яка має право проводити такі дослідження та надавати протоколи в обов’язковому порядку має діяти відповідно до чинного законодавства, а вимоги пунктів 11.4.7. – 11.4.12 Глави 11.4. Розділу ХІ Кодексу систем розподілу визначають показники напруги, які мають бути. Внесіть зміни в тендерну документацію та додатки до неї.
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:22
Дякуємо за звернення, будуть внесені відповідні зміни.
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:13
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
Щодо групи площадок вимірювання А стимулююча
Зміст:
Шановний Замовник. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), 10.12.2024 прийняла постанову №2079, якою скасовано процедуру віднесення площадок вимірювання споживачів до групи "а". Відтепер визначення площадок комерційного обліку, які належать до групи «а», здійснюється згідно з п.4.4.11 Кодексу комерційного обліку електричної енергії (ККОЕЕ). Відповідно до групи «а» належать об’єкти, які мають електроустановки з приєднаною потужністю 150 кВт і більше або середньомісячним обсягом споживання електроенергії понад 50 тис. кВт/год (фактичним за попередній календарний рік або заявленим для нових електроустановок), крім багатоквартирних житлових будинків та побутових споживачів. Нагадуємо, що з 01.01.2025 споживачі які віднесені до групи «а», зобов’язані: забезпечити свої вузли комерційного обліку сучасними інтелектуальними лічильниками, які повинні функціонувати у складі автоматизованої системи та гарантувати щодобове дистанційне зчитування інтервальних даних (п.4.4.12 ККОЕЕ); розробити та погодити з Оператором системи розподілу програму модернізації вузлів обліку у частині встановлення таких лічильників; реалізувати програму модернізації. На підставі п.12.1.5-12.1.6 ККОЕЕ, модернізація вузлів обліку та розробка «Програми модернізації» відбувається за рахунок власника точки комерційного обліку (ВТКО). Звертаємо увагу: з 01.01.26 для споживачів групи «а», які не забезпечать гарантоване автоматичне дистанційне зчитування інтервальних даних, буде застосовано стимулюючий погодинний графік із врахуванням ринкових цін, що може призвести до збільшення загальної вартості електроенергії для таких споживачів. Оператори системи розподілу направляли повідомлення споживачам щодо переходу в групу «а» або необхідністю укладання договору з ППКО((ДК 021:2015 код 72310000-1 — Послуги з обробки даних) у зв’язку з тим, що деякі точки, відповідно до п.4.4.11 ККОЕЕ по критеріям стали відповідати групі «а», а до цього відносились до групи «б». У зв’язку з таким переходом ціна електричної енергії по таким точкам суттєво зросла. Отже, якщо на Вашому підприємстві є точки які перейшли в групу «а», а в тендерній документації Вами не зазначена дана інформація (або не надано чіткої відповіді на запитання Учасника), то в майбутньому це призведе до можливого розірвання договору, так як розрахунок по таким точкам буде відповідно до стимулюючого погодинного графіку із врахуванням ринкових цін, про що Учасник розраховуючи ціну для пропозиції фактично не знав і не розумів як саме необхідно проводити розрахунок ціни для пропозиції. Просимо повідомити чи є на вашому підприємстві точки з приєднаною потужністю 150 кВт і більше або середньомісячним обсягом споживання електроенергії понад 50 тис. кВт/год – які наразі відносяться до групи «а» і чи встановлено на таких точках ЛУЗОД/АСКОЕ/АСЗД. Інформацію, щодо переведення точок групи «б» на групу «а» стимулююча Ви можете отримати у свого діючого постачальника або оператора системи розподілу з яким укладено договір про надання послуг з розподілу електричної енергії. Ознайомитися з роз’ясненнями та рекомендаціями НКРЕКП щодо переходу на дистанційне зчитування даних для групи «А» можна на офіційному сайті НКРЕКП за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/news/osoblivosti-perehodu-spozhivachiv-z-ploshchadkamikomercijnogo-obliku-grupi-na-distancijne-zchituvannya-pokaziv-lichilnikiv-elektrichnoyienergiyi
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:22
Дякуємо за інформацію! Надаємо інформацію , що у Замовника відсутні точки приєднання потужністю 150 кВт і більше або середньомісячним обсягом споживання електричної енергії понад 50 тис кВт /год, що віднясяться до групи "а"
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:16
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
Цифровий підпис
Зміст:
Шановний Замовнику!
Ваша вимога щодо підписання документів кваліфікованим електронним підписом є дискримінаційною та такою, що порушує Закон України “Про електронні довірчі послуги”, тому пропонуємо Вам внести зміни до тендерної документації і замість вимоги накладення КЕП вказати КЕП/ УЕП.
УЕП - (удосконалений електронний підпис) – удосконалена форма електронного підпису, призначена для використання пересічними громадянами для зручності та мобільності останніх. Зберігається на звичайних флешках або на файлових носіях.
КЕП - (кваліфікований електронний підпис) – передбачає найвищий рівень безпеки даних. Зберігається лише на захищених носіях – токенах.
Відповідно до п.23 ч.1 ст.1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. КЕП/ УЕП застосовується для ідентифікації особи, яка підписала документ, а відповідно до п.20 ч.1 ст.1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» ідентифікація особи - процедура використання ідентифікаційних даних особи з документів, створених на матеріальних носіях, та/або електронних даних, в результаті виконання якої забезпечується однозначне встановлення фізичної, юридичної особи або представника юридичної особи.
І КЕП, і УЕП містить інформацію, яка ідентифікує особу, яка підписала документи тендерної пропозиції.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2023 р. № 1298 використання удосконалених електронних підписів учасниками не забороняється.
Приватний бізнес має право використовувати в своїй діяльності Удосконалені електронні підписи (УЕП) чи печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів. .
До того ж ч.5 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» також дозволяє використання Учасниками УЕП, так як Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Жоден, чинний на сьогоднішній день, законодавчий нормативно-правовий акт, не містить прямої заборони або обмеження у використанні Учасниками, які є приватними юридичними особами, при поданні пропозиції саме удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті.
Отже, виходячи з викладеного, внесіть зміни у тендерну документацію та її додатки і замініть КЕП на КЕП/УЕП, щоб не перешкоджати приватним юридичним особам брати участь у закупівлі і таким чином штучно звужуючи кількість учасників.
Врахуйте також, що при аварійних відключеннях світла електронний підпис (КЕП) не зчитується системою, так як мережі Інтернет (в т.ч. мобільних операторів) не вистачає потужностей.
Дякуємо.
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:23
Дякуємо за звернення, будуть внесені відповідні зміни.
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:16
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
Щодо вимоги про працівників
Зміст:
Шановний Замовник.
Тендерна документація та Додаток 5 містить незаконну вимогу, а саме: «Довідка щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно – енергетичного комплексу або документ про освіту виданий ВНЗ (диплом з додатком) про вивчення курсу або дисципліни «Екологічна безпека на об’єктах паливно – енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо про екологічну безпеку на об’єктах паливно – енергетичного комплексу.»
Відповідно до абз.п.29 постанови КМУ від 12.10.2022 року №1178 - У РАЗІ ПРОВЕДЕННЯ ВІДКРИТИХ ТОРГІВ ЗГІДНО З ЦИМИ ОСОБЛИВОСТЯМИ ДЛЯ ЗАКУПІВЛІ твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ ПОЛОЖЕННЯ ПУНКТІВ 1 І 2 ЧАСТИНИ ДРУГОЇ СТАТТІ 16 ЗАКОНУ ЗАМОВНИКОМ НЕ ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ. Отже, Замовник не має права вимагати наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (ч.2 ст.16) - це є прямим порушенням норм законодавства.
Відповідно до абз.2 п.29 Особливостей - У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предмет закупівлі– електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5) для якого є чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023, в якому не передбачено вимогу надання свідоцтва, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно – енергетичного комплексу або документ про освіту виданий ВНЗ (диплом з додатком) про вивчення курсу або дисципліни «Екологічна безпека на об’єктах паливно – енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо про екологічну безпеку на об’єктах паливно – енергетичного комплексу.
Видаліть дискримінаційні та НЕЗАКОННІ вимоги з тендерної документації та додатків до неї.
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:25
Дякуємо за звернення, будуть внесені відповідні зміни.
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:17
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
Щодо групи площадок вимірювання
Зміст:
Шановний Замовник.
Споживачі розподіляються на групи відносно організації обліку (група «А»/група «Б»).
Споживачі групи «А» – це споживачі, площадки вимірювання яких забезпечені прийнятою до розрахунків за електричну енергію схемою обліку електричної енергії (де вимірюється надходження електричної енергії на площадку) із встановленими та введеними в експлуатацію ЛУЗОД, АСКОЕ, АСЗД або лічильниками диференційного (погодинного, зонного) обліку електричної енергії із гарантованим щодобовим зчитуванням показів, належать до групи «А» за умови забезпечення визначеним споживачем, Оператором АСКОЕ або ППКО щодобового зчитування, формування та передачі сформованих погодинних даних комерційного обліку до ОСР/НЕК.
Споживачі групи «Б» – це споживачі, площадки вимірювання яких, не відповідають вимогам щодо організації обліку електроенергії для групи «а».
Процедура віднесення площадок вимірювання споживачів до групи “А” врегульована додатком до Тимчасового порядку визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період, затвердженого постановою НКРЕКП від 28 грудня 2018 року N 2118.
Принципи нарахування за електроенергію для споживачів групи «А»/групи «Б». Для споживачів групи «А», що є споживачами за вільними цінами, погодинна ціна буде розраховуватися на основі фактичного графіка погодинного електроспоживання цих клієнтів та погодинних цін закупівлі електроенергії на ринку. Для споживачів групи «Б» ціна буде розраховуватися з урахуванням графіку погодинного споживання усіх клієнтів групи «Б» постачальника в цілому та погодинної вартості на ринку.
Отже, для правильного розрахунку економічно вигідної ціни пропозиції для торгів учаснику необхідно знати яка група відносно організації обліку у Замовника.
Дана інформація є доступною для Замовника і взяти її можна у оператора системи розподілу.
Просимо надати інформацію щодо групи відносно організації обліку Замовника група «А» чи група «Б».
Від даної інформації залежить і правильність розрахунку економічно вигідної ціни і подальший супровід Замовника в разі укладення договору.
Дякуємо.
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:26
група «Б»
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:17
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
АСКОЕ
Зміст:
Шановний Замовник.
Для споживачів групи «А», що є споживачами за вільними цінами, погодинна ціна буде розраховуватися на основі фактичного графіка погодинного електроспоживання цих клієнтів та погодинних цін закупівлі електроенергії на ринку.
Якщо на Вашому підприємстві присутні точки, які відносяться до групи «А» - прохання надати орієнтовний погодинний графік споживання електричної енергії за місяць по цим точкам.
Дана інформація є доступною для Замовника і взяти її можна у оператора системи розподілу.
Дана інформація необхідна для розрахунку ціни учасниками, для надання Вам найкращого варіанту.
Дякуємо.
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:26
група «Б»
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:18
Звернення:
За тендером : Електрична енергія (09310000-5) (ДК 021:2015)
Тема:
Щодо класу напруги
Зміст:
Шановний Замовник.
Постановою НКРЕКП від 25.08.2021 № 1430, внесено зміни до Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 05.10.2018 № 1175.
Абзацами другим-четвертим пункту 8.1 глави 8 Порядку визначено, що споживачі, які отримують електричну енергію від оператора системи розподілу на межі балансової належності номінальною напругою 27,5 кВ та вище, а також споживачі, приєднані до шин електростанцій (за винятком суб'єктів господарювання, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел, а саме з енергії сонячного випромінювання, біогазу, біомаси, енергії вітру та мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), відносяться до 1 класу напруги.
Споживачі, які отримують електричну енергію від оператора системи розподілу на межі балансової належності номінальною напругою нижче 27,5 кВ, відносяться до 2 класу напруги.
Клас напруги встановлюється споживачу окремо за кожною межею балансової належності.
Дана інформація є доступною для Замовника і взяти її можна у оператора системи розподілу.
Просимо повідомити який клас напруги Ваших площадок вимірювання.
Дана інформація необхідна для проведення розрахунку і визначення вартості товару.
Дякуємо!
Дата оприлюднення звернення:
27.11.2025 20:26
2 клас напруги
Дата оприлюднення відповіді:
28.11.2025 16:18
На даному тендері відміни не були знайдені.
Перелік вимог порожній. Якщо Ви бажаєте подати вимогу
Увійти
або
Підписатися.