Звернення:
За тендером : Електрична енергія з розподілом на 2026 рік
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику!
1) Відповідно вимог Додатку 1 Ви зазначаєте про необхідність надання сертифікатів, а саме:
п.3.5.- ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги»;
п.3.7.- ISO 37001:2016 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування».
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 No 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT)». Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачений національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023. Отже, Замовник неправомірно встановив вимоги до предмета закупівлі, в порушення пункту 29 Особливостей, За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині. Постачальники електричної енергії в силу приписів чинного законодавства не зобов`язані їх проходити. З 01.01.2018 в Україні скасована обов`язкова сертифікація продукції.
Прохання прибрати дискримінаційні вимоги.
Вважаємо, що для забезпечення безперебійного постачання електричної енергії достатньо встановити кваліфікаційні критерії щодо наявності відповідних ліцензій, фінансової спроможності та досвіду постачання електричної енергії, незалежно від джерела її походження.
Очікуємо на внесення відповідних змін до тендерної документації з метою забезпечення чесної та прозорої конкуренції.
2) Відповідно вимог п.3.11. Додатку 1 до тендерної документації встановлено вимогу надати документ на підтвердження можливості забезпечення особистого прийому Споживача «з метою оперативного вирішення проблемних питань, які можуть виникати під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем», з посиланням на пункти 8.3.17 та 8.3.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ). Звертаємо вашу увагу, що:
- Пункти 8.3.17 та 8.3.6 ПРРЕЕ, на які ви посилаєтесь, не містять положень про “оперативне вирішення проблемних питань під час купівлі-продажу електроенергії”. У зазначених нормах передбачено виключно порядок роботи із зверненнями, скаргами та претензіями споживачів, а також вимоги до створення центрів обслуговування або призначення посадової особи для здійснення особистого прийому споживачів. Жодна норма ПРРЕЕ не містить обов’язку учасників роздрібного ринку забезпечувати “вирішення проблемних питань під час купівлі-продажу електричної енергії”. Просимо надати пояснення, які саме «проблемні питання» ви маєте на увазі та яким нормативно-правовим актом передбачений такий обов’язок.
- Норми ПРРЕЕ не встановлюють обов’язку створювати ЦОК або структурний підрозділ у кожному регіоні чи за місцезнаходженням конкретного Замовника. Пункт 8.3.17 ПРРЕЕ встановлює: • обов’язок створювати ЦОК лише для учасників ринку, які обслуговують понад 100 000 споживачів; • для учасників, які обслуговують менше 100 000 споживачів, функції ЦОК можуть виконувати визначені структурні підрозділи чи окремі посадові особи — без будь-якої вимоги їх територіального розташування у конкретному регіоні. Вимога пункту 3.11.2 Додатку № 1 щодо наявності у регіоні Замовника “власного окремого структурного підрозділу або посадової особи з робочим місцем у регіоні” не передбачена жодною нормою ПРРЕЕ та є результатом неправильного тлумачення положень пунктів 8.3.6 і 8.3.17.
- Вимога про наявність фізично розташованого ЦОК або посадової особи в регіоні не пов’язана з якістю електричної енергії. Якість електропостачання регламентується виключно ДСТУ EN 50160:2023, а не місцем перебування структурного підрозділу чи працівника електропостачальника. Територіальна наявність офісу не впливає на технічні характеристики електроенергії, що підтверджено національним стандартом.
- Встановлена вимога має ознаки дискримінації. Оскільки відповідний обов’язок не передбачений жодним нормативно-правовим актом, вимога щодо: • створення структурного підрозділу саме в регіоні Замовника, • або призначення посадової особи з робочим місцем у такому регіоні, є
не обґрунтованою та дискримінує потенційних учасників з інших областей України, що є порушенням ст. 5, 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Враховуючи вищевикладене, вимагаємо усунути порушення законодавства та привести тендерну документацію у відповідність шляхом виключення з неї даних вимог.
Дата оприлюднення звернення:
21.11.2025 16:55
Розглянувши Ваше звернення, внесено відповідні зміни (Додаток 1 Перелік змін до Протоколу 7 внесення змін до тендерної документації), тендерну документацію викладено в новій редакції 2
Дата оприлюднення відповіді:
22.11.2025 10:34