Звернення:
За тендером : Електрична енергія; 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника
Тема:
ВИМОГА УСУНУТИ ПОРУШЕННЯ ЗАМОВНИКА
Зміст:
Доброго дня! Відповідно до вимог Додатку до тендерної документації учасник у складі пропозиції повинен надати:
1.Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій підтвердження, у вигляді Технічної пропозиції (довільної форми), вимог, передбачених технічним завданням (технічною специфікацією) згідно з цією тендерною документацією, а також копію чинного сертифікат відповідності системи управління якістю вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності, або інший документ, який підтверджує, що в учасника впроваджена та діє система управління якості, еквівалентна вимогам стандарту ISO 9001.
Вимога встановлена з метою підтвердження належного рівня організації процесів управління якістю під час виробництва, постачання товарів чи надання послуг, що є предметом закупівлі. Наявність системи управління якістю за принципами ISO 9001 або її еквівалента:
-гарантує стабільність якості постачання та контроль на всіх етапах виконання договору;
-сприяє зменшенню ризиків невідповідності товару/послуг вимогам Замовника;
2. З метою підтвердження наявності в Учасника антикорупційних процедур, Учасник у складі тендерної пропозиції надає копію чинного сертифіката відповідності системи управління щодо протидії корупції вимогам ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT), виданого на ім’я учасника закупівлі
або іншого національного чи міжнародного стандарту, яким його замінено, або який є ідентичним (еквівалентним).
Сертифікат має бути виданий акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Стандарт ISO 37001:2018 може бути адаптований в залежності від розміру та сфери діяльності організації або ж застосувати для окремих підрозділів організації, з роботою яких пов’язано найбільше ризиків допущення хабарництва і сприяти попередженню ризиків бути схильними до бюрократичному тиску з метою отримання хабарів. Стандарт призначений для підтримки впровадження антикорупційних систем управління, посилення контролю. Сертифікація за стандартом ДСТУ ISO 37001: 2018 є доказом боротьби з корупцією всередині організації і дозволяє продемонструвати відповідність кращим світовим практикам.
Подання сертифікату підтверджує, що Учасник у своїй діяльності дотримується вимог законодавства України у сфері боротьби з корупцією та відповідних міжнародних стандартів.
Дана вимога застосовується, так як має високий рівень фінансової відповідальності; для підтвердження репутаційної надійності постачальника (інструмент зниження ризиків корупції); сфера енергетики – стратегічна, отже вимагає додаткових гарантій; від правильності виконання договору напряму залежить діяльність підприємства, що є об’єктом критичної інфраструктури.
3. Учасник у складі тендерної пропозиції надає документальне підтвердження впровадження системи управління інформацією про конфіденційність, а саме:
сертифікат відповідності ISO 27701 «Методи безпеки. Розширення для управління інформацією про конфіденційність. Вимоги та вказівки», виданий на ім’я Учасника уповноваженим органом із сертифікації;
або інший еквівалентний документ/сертифікат, що підтверджує відповідність Учасника міжнародним чи національним стандартам у сфері управління інформацією про конфіденційність.
Документ має відповідати таким умовам:
бути чинним на момент подання тендерної пропозиції;
містити реквізити, що дозволяють перевірити його дійсність у відкритому публічному доступі (можливість перевірки достовірності поданих документів, їх автентичності).
Подання такого сертифіката підтверджує, що Учасник у процесі виконання договору забезпечить належний захист і збереження конфіденційної інформації, до якої отримає доступ від Замовника, що є об’єктом критичної інфраструктури.
4. Учасник у складі тендерної пропозиції надає документальне підтвердження впровадження системи управління інформаційною безпекою, а саме:
сертифікат відповідності ISO 27001:2022 «Інформаційні технології. Методи захисту. Системи управління інформаційною безпекою», виданий на ім’я Учасника, уповноваженим органом із сертифікації;
або інший документ/сертифікат, що підтверджує впровадження системи управління інформаційною безпекою відповідно до міжнародних чи національних стандартів у цій сфері.
Документ має відповідати таким умовам:
бути чинним на момент подання тендерної пропозиції;
містити реквізити, що дозволяють перевірити його дійсність у відкритому публічному доступі (можливість перевірки достовірності поданих документів, їх автентичності).
Подання такого документа підтверджує, що Учасник у своїй діяльності впровадив систему управління інформаційною безпекою та дотримується сучасних вимог щодо захисту даних і конфіденційної інформації.
5. Учасник у складі тендерної пропозиції надає документальне підтвердження впровадження системи екологічного менеджменту, а саме:
сертифікат відповідності ISO 14001:2015 «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування», виданий на ім’я Учасника, уповноваженим органом із сертифікації;
або інший документ/сертифікат, що підтверджує впровадження системи екологічного менеджменту відповідно до міжнародних чи національних стандартів у цій сфері.
Документ має відповідати таким умовам:
бути чинним на момент подання тендерної пропозиції;
містити реквізити, що дозволяють перевірити його дійсність у відкритому публічному доступі (можливість перевірки достовірності поданих документів, їх автентичності).
Подання такого документа підтверджує, що Учасник у своїй діяльності дотримується вимог екологічного менеджменту та забезпечує мінімізацію негативного впливу на навколишнє середовище.
Зазначені вимоги є незаконними та безпідставними і жодним чином не забезпечать постачання Замовнику «найякіснішої продукції», оскільки електрична енергія НЕ ОБИРАЄТЬСЯ ПОСТАЧАЛЬНИКОМ, а за її якість відповідає Оператор системи розподілу. Отримання вище описаних вимог не є обов'язковим. Це добровільна справа будь-якого постачальника. Діяльність постачальників електроенергії регулюють низка законів та підзаконних нормативно-правових актів, зокрема, Закон України «Про ринок електричної енергії»; Правила роздрібного ринку електричної енергії (затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312) та інші нормативно-правові акти, прийняті на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії», які не встановлюють обов'язкову наявність ЖОДНОГО сертифікату ISO у постачальників електричної енергії. Дані вимоги є дискримінаційними, оскільки суттєво зменшує коло можливих учасників аукціону, а наявність таких документів в учасника жодним чином не впливає на якість, своєчасність та ефективність при здійсненні постачання електроенергії . Так, відповідно до частини 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Разом з тим, втановлення таких вимог порушує основні принципи здійснення публічних закупівель (стаття 5 Закону) , а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Ураховуючи викладене та мету Закону, якою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику під час проведення процедури закупівлі, необхідно дотримуватись принципів здійснення закупівель, не призводячи своїми діями до штучного та/або формального обмеження потенційного кола учасників. Слід зазначити, що відповідно до ч.4 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до ч.1 ст.5 Закону, закупівлі здійснюються з дотриманням принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, добросовісної конкуренції серед учасників. Згідно з ч.4 ст.22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Електрична енергія не входить до Переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні (відповідно до затверджених Правил сертифікації однорідних видів продукції (послуг). Також додатково повідомляємо, що чинним законодавством не передбачено такого документу, як “паспорт якості/сертифікат відповідності електричної енергії”. Відповідно до Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 "Про затвердження Кодексу систем розподілу", п. 11.4.1, Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ), та інформації, яка розміщена на офіційному веб-сайті НКРЕКП, відповідальним за якість електричної енергії – є Оператор системи розподілу. Просимо врахувати, що у випадку відсутності належного реагування на дане звернення ми залишаємо право звертатися до Антимонопольного комітету України та/або інших контролюючих чи правоохоронних органів. Просимо Вас усунути порушення норм законодавства в сфері публічних закупівель шляхом виключення (видалення) з тендерної документації вищезазначених дискримінаційних вимог. Також до вище зазначеного є роз'яснення НКРЕКП, ознайомитись із яким можна по посиланню нижще. На підставі вище викладеної інформації, просимо внести зміни до ТД та прибрати дискримінаційні вимоги. https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel
У випадку не внесення змін до тендерної документації, а саме - прибирання завідомо дискримінаційних вимог (сертифікату ISO) ми будемо змушені звернутися до АМКУ. Практика АМКУ з питань сертифікатів ISO незмінна та нашу скаргу буде задоволено. Просимо розглянути Рішення АМКУ від 02.04.2024 №5922, яке зазначено у закупівлі під ідентифікатором № - UA-2024-03-19-008889-a.
В якому було встановлено - порушення Замовника щодо встановлення вимог до учасників з приводу надання таких сертифікатів. Цитуючи рішення: "Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які нададуть вищезазначені сертифікати, видані органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, що є дійсним (чинним) на момент його подання до участі у закупівлі зі сферою акредитації саме "постачання електроенергії" та нададуть документ про право використання вищезазначених документів в складі пропозиції учасника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Також, аналогічної практики Антимонопольного комітету України, який уже визнавав подібні вимоги незаконними та дискримінаційними, а саме: • № 6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (№ ID UA-2023-04-26-009178-a); • № 1117-р/пк-пз від 01.02.2023 (№ ID UA-2023-01-10-006734-a); • № 13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (№ ID UA-2023-08-17-012915-a); • № 11818-р/пк-пз від 30.07.2025 (№ ID UA-2025-07-15-003259-a); • № 12327-р/пк-пз від 11.08.2025 (№ ID UA-2025-07-28-000031-a); • № 12644-р/пк-пз від 15.08.2025 (№ ID UA-2025-08-01-009680-a); Крім того, аналіз практики Державної аудиторської служби України свідчить про аналогічний підхід. Зокрема, за результатами моніторингу UA-M-2023-10-31-000010 у закупівлі UA-2022-11-30-006578-a встановлено порушення, оскільки тендерна документація була складена з порушенням вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей № 1178, зокрема під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії були застосовані положення пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону та встановлено вимоги до предмета закупівлі, не передбачені відповідним національним стандартом для електричної енергії. Також наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712 затверджено примірну тендерну документацію щодо здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення або скасування.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Слід зазначити, що національні стандарти для електричної енергії не передбачають необхідності надання вищезазначених документів. За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами Особливостей в цій частині. Встановивши наведені вище умови у Документації, Замовник порушив положення пункту 29 Особливостей.
Дата оприлюднення звернення:
07.11.2025 11:55
Шановний Учаснику!
Дякуємо за Ваше звернення щодо вимог тендерної документації.
Згідно частини 3 статті 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити”, також частиною 5 статті 23 ЗУ «Про публічні закупівлі», замовник може вимагати від учасників, у тому числі, і сертифікати, які підтверджують відповідність предмета закупівлі екологічним чи іншим характеристикам, установленим у тендерній документації. Тобто Закон: передбачає, що замовник може вимагати від учасників сертифікати; не забороняє вимагати саме сертифікат ISO.
Стосовно рішень АМКУ, то завжди можна підібрати для прикладу такі, які будуть позитивними як для однієї сторони, так і для другої. Головним в торгах має бути доброчесна конкуренція, відсутність аномально низької ціни з її подальшим нарощуванням і інші відхилення від прозорого середовища у сфері публічних закупівель. Стосовно надання підтвердження відповідності вимогам стандартів системи управління ISO.
Одним із доказів необхідного рівня якості товарів чи наданих послуг є підтвердження відповідності технічних і споживчих характеристик товару (послуги тощо) загальновизнаним вимогам (ДСТУ, ГОСТ, ТУ) шляхом проведення незалежної оцінки або сертифікації ISO.
Звертаємо також вашу увагу, що дискримінаційними вважаються тільки ті вимоги, яким можуть відповідати лише один або не більше двох учасників / або якщо такі вимоги встановлюють переваги чи привілеїв окремим учасникам. Наша умова щодо надання учасниками підтвердження відповідності вимогам стандартів на системи управління ISO не являється дискримінаційною, оскільки не встановлює жодних переваг чи привілеїв окремим учасникам. Окрім того, ми проаналізували за допомогою відкритих джерел, зокрема через електронну систему закупівель ProZorro, вже проведені іншими замовниками процедури відкритих торгів на закупівлю електричної енергії. Також розглянули значну кількість поданих тендерних пропозицій учасників, що знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель ProZorro. Враховуючи проведений аналіз документів, ми дійшли висновку про наявність достатньої кількості учасників із наявними документами на підтвердження відповідності вимогам стандартів ISO .
Окремо зазначаємо, що вимога щодо наявності сертифікатів ISO (ДСТУ) в Учасників дає впевненість Замовнику у тому, що надані Учасником послуги, відповідають вимогам нормативних актів, при цьому всі технічні, адміністративні та людські чинники, що впливають на надання таких послуг, знаходяться під контролем, проблеми негайно усуваються, а учасник постійно вживає відповідні заходи з поліпшення якості та безпечності своїх послуг. Замовник, має на меті працювати з Учасниками, які створюють безпечні і здорові умови праці шляхом введення умов, які дозволяють підприємству систематично виявляти та контролювати ризики безпеки і здоров'я, знижувати вірогідність потенційних аварій, надзвичайних ситуацій, тощо, не завдаючи при цьому шкоди навколишньому середовищу.
Зазначені вище сертифікати передбачені законодавством України та їх вільно, без будь-яких перешкод може отримати будь який суб'єкт господарювання. Таким чином жодна із вищевказаних вимог щодо наявності сертифікатів не містить ознак дискримінаційності, оскільки: Замовник має право включати до тендерної документації вимоги, що не заборонені чинним законодавством. Враховуючи відсутність нормативно-правової заборони на включення до тендерної документації вимог щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікатів про відповідність міжнародним стандартам у різних галузях, Замовником було прийнято рішення про включення таких вимог до тендерної документації.
Також, як вбачається із багатьох рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія) (рішення № 2309 -р/пк-пз від 06.02.2020; №19422-р/пк-пз від 27.12.2019) Колегія схвально відноситься до умови тендерної документації щодо надання документів на підтвердження відповідності Учасників вимогам стандартів ISO.
Ще згідно з позицією Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, що викладена, зокрема, в рішеннях від 09.09.2020 № 16980-р/пк-пз, від 01.06.2020 № 10800-р/пк-пз, від 23.10.2019 № 15333-р/пк-пз та інших, не є дискримінацією встановлення умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікатів.
Також колегія суддів Касаційного адміністративного суду Верховного суду в постанові від 24.06.2020 у справі № 826/15639/17 виклала позицію, що, хоча виробництво не підлягає обов’язковій сертифікації, це не позбавляє учасника можливості отримати сертифікат у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу (торгів).
Замовник здійснює дану закупівлю у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом цієї закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія», яка є специфічним товаром та її постачання нерозривно пов’язане з наданням електропостачальником відповідних послуг споживачу.
Замовник є Акціонерним товариством «КИЇВГАЗ», що відповідно до наказу Міністерства енергетики України та положень Закону України «Про критичну інфраструктуру» віднесене до об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного комплексу І категорії, в зв’язку з чим на Замовника покладено додаткові вимоги щодо безпеки, які регламентуються постановами КМУ та законодавчими актами України.
Відповідно до Закону України «Про критичну інфраструктуру», суб’єкти критичної інфраструктури зобов’язані забезпечувати належний рівень захисту своїх інформаційних, технологічних, енергетичних систем та управлінських процесів, у тому числі шляхом впровадження систем управління безпекою, енергоменеджментом, антикорупційними механізмами тощо.
У зв’язку з цим Замовник, як оператор критичної інфраструктури, зобов’язаний при здійсненні закупівель забезпечити належний рівень кібер-, інформаційної, антикорупційної та енергетичної безпеки під час взаємодії з контрагентами.
Сертифікати систем управління ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 50001:2018, ISO 27001:2022, ISO 37001:2016, ISO 27701 та інші є міжнародно визнаними механізмами підтвердження того, що постачальник має впроваджені процеси управління якістю, безпекою інформації, антикорупційними ризиками та енергоменеджментом.
При цьому Замовником не вимагається обов’язкове надання всіх зазначених сертифікатів, а передбачено альтернативу — Учасник може подати будь-який документ, який підтверджує впровадження системи управління інформаційною або енергетичною безпекою відповідно до стандартів у цій сфері.
Отже, вимога не є дискримінаційною, оскільки:
не обмежує коло потенційних учасників конкретним стандартом чи органом сертифікації;
не вимагає подання саме ISO, допускаючи інші документи, що підтверджують еквівалентність;
прямо випливає з обов’язку Замовника забезпечувати кібер- та інформаційну безпеку критичної інфраструктури.
Щодо практики Антимонопольного комітету України, наведеної у Вашому зверненні, зазначаємо, що всі вказані рішення стосувалися закупівель звичайних замовників, які не мають статусу об’єктів критичної інфраструктури та не зобов’язані виконувати вимоги безпеки відповідно до Закону України «Про критичну інфраструктуру».
Вимога не стосується технічних характеристик електричної енергії як товару (які визначаються ДСТУ EN 50160:2023), а стосується організаційно-технічної спроможності Учасника забезпечити безпечне постачання та взаємодію з об’єктом критичної інфраструктури.
Таким чином, вимога щодо надання сертифікату ISO або іншого документу, що підтверджує впровадження системи управління, встановлена на підставі законодавства про критичну інфраструктуру, не є дискримінаційною і спрямована виключно на забезпечення безпеки постачання електричної енергії Замовнику та спрямована на підтвердження спроможності Учасника дотримуватись вимог безпеки під час взаємодії з системами критичної інфраструктури.
Підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації (згідно з абзацом 3 пункту 54 Особливостей), адже остання складена у повній відповідності до вимог чинного законодавства, у тому числі у сфері публічних закупівель.
Дата оприлюднення відповіді:
07.11.2025 14:45