Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 08 грудня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015 (далі – Закон) та вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції, чинній на момент проведення процедури закупівлі) (далі – Особливості), дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів», зі змінами (далі – Постанова № 710), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерної пропозиції, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця та законодавству, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Потіївського навчально-реабілітаційного центру Житомирської обласної ради (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація від 05.11.2025, тендерна пропозиція учасника-переможця фізичної особи-підприємця Ущапівського Юрія Васильовича (далі – ФОП Ущапівський Юрій Васильович), електронний протокол визначення переможця закупівлі та намір укласти договір про закупівлю від 13.11.2025, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 13.11.2025, договір про постачання товару від 19.11.2025 № 1/25, відповіді Замовника на пояснення з копіями документів, оприлюднені в електронній системі закупівель 28.11.2025, 02.12.2025 та 03.12.2025.
За результатами моніторингу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо дотримання вимог Постанови № 710 встановлено наступне.
Пунктом 4? Постанови № 710 визначено, зокрема, що головні розпорядники бюджетних коштів (розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня) з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів повинні забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, а також оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівлі.
Відповідно до Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, розміщеного на веб-порталі Державної казначейської служби України (https://www.treasury.gov.ua/unifie-register-search) Замовник є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня.
На запит посадової особи органу державного фінансового контролю, відповідальної за проведення моніторингу закупівлі, від 02.12.2025 щодо оприлюднення на власному вебсайті чи офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, Замовником в поясненні від 03.12.2025 зазначено, що «В Потіївському навчально-реабілітаційному центрі є вебсторінка https://pzosh.wordpress.com яка спрямована на життєдіяльність та розвиток дітей, залучення спонсорів для придбання потрібних речей які не закладаються в бюджет Потіївського навчально-реабілітаційного центру. Коштів на оплату штатної посади про ведення вебсторінки про витрати Державних коштів в бюджеті Потіївського навчально- реабілітаційного центру не закладено.».
Таким чином, за результатами моніторингу встановлено, що Замовником не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі на власному вебсайті чи офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, чим не дотримано вимоги пункту 4? Постанови № 710.
За результатами моніторингу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Пунктом 24 Особливостей визначено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі - Порядок № 1082), та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Відповідно до вимог пункту 3 Порядку № 1082 передбачено, що розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника.
Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи. Інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на веб-порталі у вигляді документа, доступного для друку.
За нормою пункту 27 частини першої статті 1 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» № 2155-VIII від 05.10.2017 (далі – Закон № 2155-VIII) кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, а відповідно до пункту 20 частини першої статті 1 зазначеного закону засіб кваліфікованого електронного підпису – засіб електронного підпису чи печатки, що відповідає вимогам, встановленим частинами першою - четвертою статті 19 Закону № 2155-VIII.
При цьому, в пункті 18 частини першої статті 1 Закону № 2155-VIII зазначено, що засіб електронного підпису чи печатки – це апаратно-програмний пристрій чи програмне забезпечення, що використовуються для створення електронного підпису чи печатки.
Згідно з частиною другою статті 18 Закону № 2155-VIII, дійсність кваліфікованого електронного підпису підтверджується, за умови, зокрема, підтвердження того, що особистий ключ, який використовувався для створення кваліфікованого електронного підпису, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису та відсутності порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей кваліфікований електронний підпис.
Також, пунктом 30 частини першої статті 1 Закону № 2155-VIII визначено, що кваліфікований сертифікат електронного підпису - сертифікат електронного підпису, що видається кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг і відповідає вимогам, встановленим частиною другою статті 23 цього Закону.
Відповідно до пункту 12 частини другої статті 23 Закону № 2155-VIII, кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити, в тому числі, зазначення про те, що особистий ключ, пов’язаний з відкритим ключем, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, - у формі, придатній для автоматизованої обробки.
Водночас, проведеною під час моніторингу перевіркою накладених Замовником електронних підписів (за посиланням https://czo.gov.ua/verify) встановлено, що після внесення Замовником інформації у відповідні електронні поля, реалізовані в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів (оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація), на них накладено удосконалений електронний цифровий підпис саме фізичної особи Олексієнка Петра Сергійовича, а не посадової особи Замовника (тип носія особистого ключа – незахищений, тип підпису - удосконалений, сертифікат - кваліфікований, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня), який в розумінні Закону № 2155-VIII не є кваліфікованим електронним підписом, чим не дотримано вимоги пункту 24 Особливостей та пункту 3 Порядку № 1082.
За результатами проведеного моніторингу відповідності вимог тендерної документації Замовника вимогам законодавства у сфері закупівель встановлено, що тендерна документація Замовника складена не у відповідності до вимог законодавства, а саме:
- в порушення вимог пункту 14 частини другої статті 22 Закону та абзацу першого пункту 28 Особливостей, тендерна документація Замовника не містить кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
- в порушення вимог абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та абзацу першого пункту 28 Особливостей в підпункті 6.4.5 пункту 4 розділу VI тендерної документації та пункті 3.5 розділу ІІІ проєкту договору (Додаток № 2 до тендерної документації) зазначено підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю без врахування змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2025 № 1067.
За результатами моніторингу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП Ущапівський Юрій Васильович встановлено наступне.
Відповідно до пункту 12 Додатку № 2 до тендерної документації та Додатку № 4 до тендерної документації для підтвердження легального походження товару встановлено імперативну вимогу щодо надання учасником в складі тендерної пропозиції копії чинного договору з постійним лісокористувачем або тимчасовим лісокористувачем (з відповідним підтвердженням правовідносин тимчасового лісокористувача з постійним лісокористувачем). У разі, якщо учасником є постійний лісокористувач, учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати лісовий (лісорубний) квиток та довідку в довільній формі із зазначенням місць постійного лісокористування, з яких планується здійснювати постачання товару.
Однак, моніторингом встановлено, що в складі тендерної пропозиції учасника ФОП Ущапівський Юрій Васильович відсутні копії чинного договору з постійним лісокористувачем або тимчасовим лісокористувачем, а також відсутні лісові (лісорубні) квитки, чим не дотримано вимоги пункту 12 Додатку № 2 до тендерної документації та Додатку № 4 до тендерної документації.
Відповідно до пункту 43 Особливостей визначено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Проте, Замовник в порушення вимог пункту 43 Особливостей не виявив та не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення вищезазначених невідповідностей, чим не надав можливість учаснику ФОП Ущапівський Юрій Васильович усунути такі невідповідності в інформації та/або документах у складі своєї тендерної пропозиції.
Абзацом п’ятнадцятим пункту 47 Особливостей визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту.
Крім того, пунктами 5, 12 Додатку № 5 до тендерної документації Замовника визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель, зокрема:
- повний витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» виданий на ім’я фізичної особи, яка є учасником, чи керівника учасника;
- довідку, складену учасником у довільній формі, про те, що керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.
Слід відмітити, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю з переможцем торгів ФОП Ущапівський Юрій Васильович оприлюднено в електронній системі закупівель 13.11.2025.
Проте, переможцем торгів ФОП Ущапівський Юрій Васильович надано документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 5 і 12 пункту 47 Особливостей, 19.11.2025, тобто на шостий день, а не протягом чотирьох днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Крім того, переможцем торгів ФОП Ущапівський Юрій Васильович надано скорочений витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», а не повний витяг, як вимагалось в пунктах 5, 12 Додатку № 5 до тендерної документації.
На запит посадової особи органу державного фінансового контролю, Замовником 02.12.2025 надано пояснення, яке не спростовує зазначене порушення.
Таким чином, за результатами проведеного моніторингу встановлено, що в порушення вимог підпункту 3 пункту 44 Особливостей, Замовник не відхилив тендерну пропозицію переможця ФОП Ущапівський Юрій Васильович внаслідок ненадання у спосіб, зазначений в пунктах 5, 12 Додатку № 5 до тендерної документації, документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 5 і 12 пункту 47 Особливостей.