Звернення:
За тендером : Інженер-консультант на об’єкті «Будівництво Суворовського групового водопроводу сільгоспводопостачання в Одеській області»
Тема:
Щодо неправомірності визначення замовником очікуваної вартості закупівель послуг інженера-консультанта
Зміст:
Відповідно до статті 17 Закону України «Про інвестиційну діяльність», статті 7 Закону України «Про ціни і ціноутворення» та Порядку застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення при визначенні вартості будівництва, затвердженого наказом Мінрегіону від 25.06.2021 № 162, зареєстрованим у Мін’юсті 17 вересня 2021 р. за № 1225/36847, вартість будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, визначається на підставі кошторисних норм України. Наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 (зі змінами) затверджено КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва».
Пунктом 4.32 цієї Настанови установлено, що до глави 10 «Утримання служби замовника та інжинірингові послуги» окремими рядками включаються кошти на здійснення технічного нагляду в розмірі 1,5 % від підсумку глав 1 – 9 ЗКР та на надання послуг інженера-консультанта в розмірі 3 % залежно від етапу, на якому він залучений. При цьому показник вартості для кожного етапу чітко визначений у додатку 42 цієї Настанови (на етапі будівництва – 2,0 %, проектування - 0,6 % і т.д., разом не більше 3%). Ці вимоги застосовуються і в разі залучення інженера-консультанта при виконанні передпроектнпх робіт, коли вартість послуг визначається на основі попередньої вартості будівництва (пункт 4.2.4 Настанови).
Означені вимоги є обов’язковими при визначенні вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів. При цьому саме кошторисна вартість будівництва, що визначається на стадії проектування, використовується для визначення очікуваної вартості предмета закупівлі.
Замовником визначено очікувану вартість предмета закупівель послуг інженера-консультанта у розмірі, значно меншому, ніж послуги з технічного нагляду на цьому ж об’єкті, що свідчить про недотримання вимог Настанови. При цьому, Закупівельником взагалі не опубліковано Додаток 3 (Технічне завдання) на який він посилається в тендерній документації, а форми та порядок звітності (Додаток 7 до договору на 17-ти аркушах) є дуже деталізованими, що також потребує значних трудових та фінансових затрат.
Крім того, в обґрунтуванні на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) замовником зазначено, що очікувана вартість визначена відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 (зі змінами) (далі - Настанова) на підставі Звіта інженера-консультанта на «Будівництво Болградського групового водопроводу сільгоспводопостачання в Одеській області», який містить попередній розрахунок вартості будівництва з урахуванням виключного переліку послуг для даної закупівлі.
Як може Замовник посилатися на звіт інженера-консультанта на «Будівництво Болградського групового водопроводу сільгоспводопостачання в Одеській області», якщо це закупівля іншого об’єкта будівництва.
Отже, замовник ігнорує вимоги законодавства щодо визначення вартості будівництва шляхом заниження очікуваної вартості предмета закупівель. Це унеможливлює якісне надання послуг інженера-консультанта та обмежує участь у закупівлі добросовісних виконавців. Внаслідок цього:
1) порушується один з базових принципів публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» – принцип добросовісної конкуренції серед учасників;
2) створюються ризики при реалізації проекту, у тому числі щодо дотримання графіків виконання робіт, відповідності будівництва графікам фінансування тощо через неналежне надання інженерно-консультаційних послуг, а отже – неефективного використання коштів.
З урахуванням вищевикладеного просимо скасувати закупівлю та визначити очікувану вартість за предметом закупівлі з дотриманням положень Настанови з визначення вартості будівництва.
Дата оприлюднення звернення:
11.11.2025 13:05
Замовник-ЦЗО звертає Вашу увагу на те, що вимоги «Настанови з визначення вартості будівництва», затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281 (зі змінами), у частині застосування відсоткових показників, у тому числі щодо визначення вартості послуг інженера-консультанта відповідно до пункту 4.32 Настанови, є обов’язковими виключно під час складання інвесторської кошторисної документації.
Додатком 42 Настанови дійсно встановлено граничні відсоткові показники вартості послуг інженера-консультанта – у сумі не більше 3 % залежно від етапів залучення. Зазначені показники є максимальними та можуть бути кориговані замовником у бік зменшення з урахуванням фактичного обсягу завдань, які передбачається доручити інженеру-консультанту в межах конкретної закупівлі.
У межах цієї закупівлі обсяг та зміст робіт інженера-консультанта є меншими, ніж повний перелік, встановлений Настановою, зокрема:
• не передбачено виконання передпроєктних робіт;
• не передбачено закупівельного супроводу;
• обсяг робіт на стадії проектування суттєво зменшений;
• роботи на стадії будівництва оптимізовані та не охоплюють усіх функцій, визначених Настановою.
Саме тому очікувана вартість закупівлі визначена пропорційно фактичному переліку послуг, що підлягають закупівлі, без застосування повних граничних відсотків, установлених Додатком 42. Такий підхід не є порушенням Настанови, оскільки вона не забороняє замовнику визначати менший обсяг послуг і відповідно – меншу кошторисну вартість закупівлі у разі, коли функціональні обов’язки інженера-консультанта не охоплюють увесь комплекс робіт.
Щодо посилання на звіт інженера-консультанта на іншому об’єкті зазначаємо: наведений документ використовувався виключно як джерело попередніх розрахункових даних для формування очікуваної вартості та не впливає на визначений перелік робіт у межах цієї закупівлі. Очікувана вартість розрахована з урахуванням фактичного змісту технічного завдання, а не на підставі вартості послуг на іншому об’єкті будівництва.
Щодо зауважень стосовно Додатку 3 (Технічного завдання) зазначаємо, що Додаток №3 - Інформація про технічні, якісні, кількісні характеристики, та інші вимоги до предмета закупівлі розміщений окремим файлом до лоту. Тому перейдіть в окрему вкладку на сторінці Загальної інформації про закупівлю Лоти (1).
Надання детальних форм звітності (Додаток 7) обумовлено необхідністю забезпечення контролю за виконанням саме тих завдань, які передбачені в межах закупівлі. Вимоги до форми та порядку звітності не збільшують обсягів послуг інженера-консультанта, а лише конкретизують механізм їх документального підтвердження.
Таким чином, очікувана вартість закупівлі сформована із дотриманням вимог законодавства та Настанови, пропорційно фактичному обсягу послуг, що підлягають закупівлі, без завищення відповідних показників та без порушення принципів публічних закупівель.
Дата оприлюднення відповіді:
13.11.2025 17:20