Звернення:
За тендером : Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги (Розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду)
Тема:
Кваліфікаційні вимоги
Зміст:
Добрий день шановний Замовнику! Вивчивши умови тендерної документації, повідомляємо, що тендерна документація містить дискримінаційні вимоги, що порушують ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників), а також обмежують добросовісну конкуренцію. Вимога Замовника щодо наявності працівників відповідної кваліфікайції, а саме: не менше одного еколога (надати копії наступних документів: свідоцтво (сертфікат) про підвищення кваліфікації стосовно землекористування на об'єктах природно-заповідного фонду;) є дискримінаційною та обмежує конкуренцію. Предметом закупівлі є «Розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду», та є одним із видів земдевпорядної документації, що передбачено ст. 25 та ст. 47 ЗУ "Про землеустрій". Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій» розробниками документації із землеустрою є: -юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою; -фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою До послуг що передбачені предметом закупівлі законодавством не встановлено обов’язкової наявності в учасника працівників, які мають вищу освітою у сфері екології. До того ж, законодавством не встановлено жодних вимог щодо умов видачі/отримання свідоцтва (сертифікату) про підвищення кваліфікаці ї еколога стосовно землекористування на об'єктах природно-заповідного фонду. Встановлення Замовником вимог в Тендерній документації щодо надання документів не передбачених законодавством заборонено ЗУ "Про закупівлі". Оскільки законодавство України не передбачає будь-яких вимог щодо до умов видачі свідоцтва (сертифікату) про підвищення кваліфікації еколога стосовно землекористування на об'єктах природно-заповідного фонду, з метою недопущення Замовником порушення вимог встановлених ЗУ "Про публічні закупівлі" щодо встановлення дискримінаційних умов в Тендерній документації чим Замовник свідомо обмеджує коло учасників та перешкоджає добросовійсній конкуренції учасників, просимо внести зміни в Тендерну документацію та вилучити вимогу щодо надання "свідоцтва (сертфікат) про підвищення кваліфікації стосовно землекористування на об'єктах природно-заповідного фонду". В іншому випадку будемо змушені за оскарженням умов закупівлі до Антимонопольного комітету України.
Дата оприлюднення звернення:
06.11.2025 11:34
Уповноважена особа розглянула Ваше звернення до процедури закупівлі «Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги (Розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду)», код ДК 021:2015: 71250000-5 (далі – Закупівля), зареєстроване 06.11.2025 о 11:34год в електронній системі закупівель та повідомляє наступне.
Предметом закупівлі є архітектурні, інженерні та геодезичні послуги (Розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду). Тендерна документація на закупівлю складена з урахуванням Закону України «Про публічні закупівлі», постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», а також нормативно-правових актів, що регламентують вимоги до послуг, які закуповуються. Так, відповідно до статті 3 Закону України «Про охорону земель» до основних принципів державної політики у сфері охорони земель належать забезпечення охорони земель як основного національного багатства Українського народу, пріоритет вимог екологічної безпеки у використанні землі як просторового базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва. Відповідно до статті 6 Закону України «Про землеустрій» (далі - Закон), землеустрій базується на принципах забезпечення пріоритету вимог екологічної безпеки, охорони земельних ресурсів і відтворення родючості ґрунтів, продуктивності земель сільськогосподарського призначення, встановлення режиму природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, організації використання та охорони земель із врахуванням конкретних зональних умов, узгодженості екологічних, економічних і соціальних інтересів суспільства, які забезпечують високу економічну і соціальну ефективність виробництва, екологічну збалансованість і стабільність довкілля та агроландшафтів. Статтею 24 Закону регламентовано, що норми і правила у сфері землеустрою встановлюють комплекс якісних та кількісних показників, параметрів, що регламентують розробку і реалізацію документації із землеустрою з урахуванням екологічних, економічних, соціальних, природно-кліматичних та інших умов. Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема, наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Згадана Вами стаття 47 Закону визначає, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів розробляються з метою збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу. При цьому, відповідно до статей 25 та 26 Закону відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-правових актів, норм і правил у сфері землеустрою саме засвідчується сертифікованим інженером-землевпорядником, який відповідає за якість робіт із землеустрою. Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою. Тобто наявність інженера-землевпорядника у складі юридичною особи-розробника документації із землеустрою (який засвідчує документацію та є відповідальним за якість робіт) є лише мінімальною вимогою, яка однак не виключає залучення інших спеціалістів (в тому числі еколога), що є доцільним з урахуванням саме специфіки об’єктів природно-заповідного фонду. Ландшафтний заказник місцевого значення «Зелене озеро» та іхтіологічно-ботанічний ландшафтний заказник місцевого значення «Озеро Вербне» включають ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об’єкти які мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища. Також повідомляємо, що станом на час проведення Закупівлі на об’єкт природно-заповідного фонду України ландшафтний заказник місцевого значення «Зелене озеро» не розроблено Положення, відповідно при складанні характеристики території із встановленням режиму використання земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів, що обов’язково включається в склад проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно заповідного фонду згідно з пунктом «В» частини п’ятої статті 47 Закону, необхідно встановити режим використання земель природно-заповідного фонду, що відповідно до статті 14 Закону України «Про природно-заповідний фонду України» режим територій та об’єктів природно-заповідного фонду - це сукупність науково обґрунтованих екологічних вимог, норм і правил, які визначають правовий статус, призначення цих територій та об’єктів, характер допустимої діяльності на таких територіях та об’єктах, порядок охорони, використання і відтворення їх природних комплексів.
Таким чином, процитована Вами вимога щодо обов’язкової наявності еколога у сфері землекористування на об’єктах природно-заповідного фонду в складі учасника закупівлі, є необхідною для належного врахування екологічних обмежень, режимів охорони та природоохоронних характеристик. Що стосується вимог щодо надання свідоцтва (сертифікату) про підвищення кваліфікації стосовно землекористування на об’єктах природно-заповідного фонду, відповідно до пунктів 6 та 9 статті 18 Закону України «Про освіту» визначено, що підвищення кваліфікації це набуття особою нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань; курси підвищення кваліфікації проводяться для набуття здобувачем освіти нових компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань. Пунктом 6 статті 15 Закону України «Про освіту» визначено, що заклади професійної освіти здійснюють підвищення кваліфікації осіб за кошти державного та/або місцевих бюджетів, а також за угодами з підприємствами, установами, організаціями, окремими фізичними та/або юридичними особами. Вимога тендерної документації не встановлює обмежень щодо форми співпраці з екологом. Допускається: робота за основним місцем роботи; за сумісництвом; за цивільно-правовим договором; інші форми співпраці, що підтверджуються відповідними документами. Крім цього, Замовник не обмежує учасників щодо способу підтвердження підвищення кваліфікації. Приймаються документи, що засвідчують проходження навчання, курсів, семінарів, тренінгів тощо — у будь-якому навчальному закладі або центрі, що здійснює освітню діяльність відповідного напряму.
Дата оприлюднення відповіді:
07.11.2025 15:52