Звернення:
За тендером : Електрична енергія (без розподілу)
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику!
Вивчивши умови закупівлі, просимо усунути наступні умови, котрі суперечать принципам публічних закупівель (ст.?5 Закону України «Про публічні закупівлі»), забезпеченню добросовісної конкуренції, рівного доступу та пропорційності, встановлених ст.?22 цього Закону:
1. Договір укладений між учасником та Оператором ринку, про купівлю продаж електричної енергії на ринку «на добу наперед» та договір укладений між учасником та Оператором ринку, про купівлю продаж електричної енергії на внутрішньодобового ринку. Договори надаються в електронному вигляді з накладеними кваліфікованими/удосконаленими електронними підписами уповноважених осіб з боку учасника та Оператора ринку.
Документи, підписані Електронним Цифровим Підписом (ЕЦП) або Кваліфікованим Електронним Підписом (КЕП), та документи, скріплені звичайною печаткою, мають однакову юридичну силу в Україні.
Це підтверджується низкою нормативно-правових актів:
Відповідно до ч. 2 ст. 207 Цивільного кодексу України правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, електронних або інших повідомленнях, обміняних між ними. Правочин вважається вчиненим у письмовій формі, якщо він підписаний його стороною (сторонами).
Відповідно до ч. 4 ст. 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги" кваліфікована електронна печатка має презумпцію відповідності вимогам цього Закону та прирівнюється до власноручної печатки.
Встановлюючи вимогу щодо обов’язковості підписання документа певним видом підпису (а саме кваліфікованим електронним підписом) Замовник обмежує коло осіб для участі в закупівлі, в яких наявні зазначені вище документи в паперовому вигляді скріплені підписом уповноваженої особи та печаткою підприємства або підписані удосконаленим цифровим підписом, що є дискримінацією учасників.
Звертаємо увагу, що не всі учасники мають змогу надати документи саме з таким видом підпису, оскільки організації та/або державні установи, які видають такі документи, мають власний організаційний процес щодо оформлення документів, якщо це не суперечить законодавству, що відповідно не залежить від волі учасників. Як наслідок, оскаржувані вимоги тендерної документації Замовника є дискримінаційними, такими, що штучно звужують коло потенційних учасників процедури закупівлі, а тому мають бути вилучені з тексту тендерної документації Замовника.
2. Підтвердити наявність на території Рівненської області власного структурного підрозділу наявність власного окремого структурного підрозділу на території Рівненської області або посадової особи, з робочим місцем на території Рівненської області.
Таким чином зазначені вище вимоги передбачають підтвердження наявності в учасника тендеру відповідної матеріально-технічної бази (офісних приміщень) виключно на території Рівненської області. Відповідно до розділу 8.3. «Процедура розгляду скарг та вирішення спорів» «Правил роздрібного ринку електричної енергії», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – Правила роздрібного ринку електричної енергії): «8.3.6. Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором. Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником. 8.3.17. Учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз'яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.» Таким чином, «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» не передбачено наявність відповідних структурних підрозділів в конкретно визначеному регіоні України (області). Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Пунктом 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Таким чином вимога щодо наявності в учасника на території Рівненської області власного структурного підрозділу або посадової особи, з робочим місцем на території Рівненської області, не є обґрунтованою та дискримінує потенційних учасників з інших областей України, що є порушенням ст. 5, 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
3. Гарантійний лист щодо відсутності дефолтного/переддефолтного статусу
Вимога надати гарантійний лист про те, що він не набував та не знаходився у статусі «дефолтного» або «переддефолтного», і зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ПрАТ «НЕК «Укренерго»)— це надмірне обмеження. Правила ринку НКРЕКП (Постанова №307 від 14.03.2018, ред. 24.06.2019) чітко визначають, що статус «переддефолтного» може виникнути тимчасово й носить технічний характер (не більше одного робочого дня), не позбавляє права постачати, не впливає на виконання контрактів. Вимога не має законодавчого підґрунтя та фактично створює нелегітимну дискримінацію, звужуючи коло учасників лише до тих, хто ніколи не мав навіть короткострокового статусу технічного обмеження.
Вважаємо, що для забезпечення безперебійного постачання електричної енергії достатньо встановити кваліфікаційні критерії щодо наявності відповідних ліцензій, фінансової спроможності та досвіду постачання електричної енергії, незалежно від джерела її походження.
У разі неврахування цього звернення залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України для захисту законних інтересів.
Дякуємо за увагу та очікуємо на внесення відповідних змін до тендерної документації з метою забезпечення чесної та прозорої конкуренції у строки, передбачені Законом.
Дата оприлюднення звернення:
04.11.2025 16:32
Доброго дня! Повідомляємо, що будуть внесені зміни до Тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
04.11.2025 20:47