Обгрунтування використання процедури
Відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану тимчасово можуть встановлюватись окремі обмеження прав і свобод із обов’язковим зазначенням строку дії цих обмежень.
Статтею 4 Указу № 64 Кабінету Міністрів України постановлено невідкладно:
1) ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні;
2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов’язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Стаття 121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях:
1) працює відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану;
2) розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася.
Згідно з сьомим абзацом пункту 5 частини 1 статті 20 Закону України від 27.02.2014 № 794 «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України здійснює керівництво єдиною системою цивільного захисту України, мобілізаційною підготовкою національної економіки та переведенням її на режим роботи в умовах надзвичайного чи воєнного стану.
З метою невідкладного забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, до яких у тому числі входить здійснення публічних закупівель, частиною 37 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
На виконання цієї норми Закону урядом були прийняті Особливості.
Положеннями Особливостей передбачено підставу для здійснення закупівлі за підпунктом 5 пункту 13: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.
Обсяг закупівлі визначається на підставі річного планування, а також з урахуванням потреби замовника на 2025 рік. Відповідно до річного плану на 2025 р. існує потреба у здійсненні закупівлі ДК 021:2015 - 09310000-5 Електрична енергія (Постачання електричної енергії (універсальна послуга)).
В підпункті 5 п. 13 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в України та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», які затверджені постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022 р. (далі – Особливості), передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли товари можуть бути поставлені виключно певним суб’єктом господарювання - у випадку укладення договору про закупівлю з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії.
Відповідно до п. 93 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII (далі – Закон), універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України.
Відповідно до п. 42 ч. 1 ст. 1 Закону малий непобутовий споживач - споживач, який не є побутовим споживачем і купує електричну енергію для власного споживання, електроустановки якого приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
Електроустановка(-ки) замовника приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
Отже, замовник в розумінні Закону відноситься до малих непобутових споживачів та має право бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до ст. 63 Закону, а саме на умовах універсальної послуги.
Закупівля електричної енергії саме на умовах універсальної послуги повністю забезпечує дотримання основних принципів проведення публічних закупівель, визначених ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: максимальну економію та ефективність, відкритість та прозорість, недискримінацію учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Корупційні дії та зловживання пов‘язані із формуванням ціни на предмет закупівлі при постачанні електричної енергії на умовах універсальної послуги є неможливими, оскільки всі складові ціни затверджуються уповноваженими державними органами.
Відповідно до частини 3 статті 63 Закону постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу.
Таким чином, фіксована ціна для побутових споживачів є державним регульованим тарифом.
У відповідності до норм пункту 13 розділу ХVІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб’єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб’єктів господарювання, та упродовж семи років з 1 січня 2019 року такий електропостачальник, який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання.
Відповідно до постанови НКРЕКП від 14.06.2018 р. № 429 ТОВ «Львівенергозбут» отримало ліцензію на постачання електричної енергії споживачу.
ТОВ «Львівенергозбут» включене до Переліку постачальників універсальних послуг на закріпленій території, затвердженого постановою НКРЕКП «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих не побутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території» №1268 від 26.10.2018 р.
Відповідно до ч. 2 ст. 63 Закону у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг.
Таке ж положення міститься і в п. 3.1.1. «Правил роздрібного ринку електричної енергії», які затверджені постановою НКРЕКП №312 від 14.03.2018 р. (із змінами та доповненнями).
ТОВ «Львівенергозбут», яке створене в результаті здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу, упродовж семи років (з 01 січня 2019 року до 31 грудня 2025 року) виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території – адміністративній території Львівської області.
Отже ТОВ «Львівенергозбут» є єдиним постачальником універсальної послуги за місцезнаходженням об’єктів замовника - у Львівській області.
А відтак, відповідно до ст. 63 Закону та п. 3.1.1. цих Правил електричну енергію за ціною, яка затверджена вищевказаною постановою Кабінету Міністрів Україна, на умовах універсальної послуги на території Львівської області може бути надано лише одним суб’єктом господарювання – постачальником універсальних послуг, а саме ТОВ «Львівенергозбут». Інша альтернатива отримати електричну енергію на умовах універсальної послуги на визначеній території і за такою ціною відсутня.
На підставі вищевикладеного, для закупівлі електричної енергії Замовник застосовує підпункт 5 п. 13 вказаних Особливостей та здійснює закупівлю електричної енергії шляхом укладення договору про закупівлю з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії без застосування відкритих торгів / електронного каталогу.
Правомірність закупівлі споживачем універсальної послуги у Львівській області електричної енергії (код за ДК 021:2015:09310000-5: Електрична енергія) на умовах універсальної послуги підтверджена у постанові Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2021 р. у справі №380/12511/21, яка залишена без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2022 р. у цій же справі (https://reyestr.court.gov.ua/Review/104043415).