Звернення:
За тендером : Автоматичний біохімічний аналізатор
Тема:
Щодо усунення дискримінаційних вимог щодо сертифікатів які обмежують участь серед учасників
Зміст:
Наша компанія, як потенційний учасник закупівлі, уважно ознайомилася з умовами тендерної документації за зазначеним предметом закупівлі.
Повідомляємо, що окремі вимоги, наведені в тендерній документації, можуть призвести до необґрунтованого обмеження конкуренції та порушення принципів відкритості та недискримінації учасників, закріплених у Законі України «Про публічні закупівлі».
Зокрема, йдеться про вимоги щодо пунктів 45,46,47 МТВ, а саме:
- Наявність у виробника запропонованого товару Сертифікату ISO 13485 (надати копію)
- Наявність на запропонований товар у виробника Декларації CE (або сертифікату FDA) про класифікацію товарів як медичних виробів для діагностики in vitro (надати копію)
- Наявність у представника на території України сертифікату на систему якості підприємства (Сертифікат ISO 14001:2015, міжнародного зразка), Сертифікат ISO 14001:2015 (ДСТУ ISO 14001:2015) – сертифікат підтверджує, що підприємство виконує весь комплекс вимог щодо екологічного менеджменту у відповідності до вимог міжнародного стандарту ISO 14001.
Зазначені сертифікати не є обов’язковими відповідно до чинного законодавства України для продажу або використання відповідних товарів на ринку України. Отримання сертифікатів ISO 13485, ISO 14001:2015, а також маркування CE або сертифікація FDA є добровільною і здійснюється виключно за ініціативою виробника. Вимога обов’язкової наявності таких сертифікатів порушує принципи відкритості та недискримінації, закріплені у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Такі вимоги не мають прямого зв’язку із якістю товару, що пропонується до закупівлі, і не обґрунтовані особливими умовами експлуатації або ризиками.
У зв’язку з цим просимо:
1. Внести зміни до тендерної документації та вилучити зазначені вимоги.
2. Забезпечити рівні та конкурентні умови для всіх потенційних учасників, відповідно до чинного законодавства.
Дата оприлюднення звернення:
30.10.2025 13:08
Доброго дня!
Дякуємо за Ваше звернення та повідомляємо, що Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено, що визначення потреби, кількісних та якісних характеристик предмету закупівлі є виключним правом Замовника.
Відповідно до ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Тендерна документація, з необхідними технічними, якісними та кількісними характеристиками предмета закупівлі та відповідно технічна специфікація згідно предмету закупівлі даного оголошення, встановлена у Додатку 3 до тендерної документації, де визначено предмет закупівлі, медико – технічні вимоги та характеристики.
Тендерна документація підготовлена Замовником у суворій відповідності до вимог статей 22-23 Закону України «Про публічні закупівлі» і не містить незаконних вимог чи будь яких дискримінаційних вимог до потенційних учасників. Технічні характеристики, вказані Замовником у Тендерній документації ніяким чином не порушують принців закупівель, передбачених ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», у тому числі таких як: добросовісна конкуренція серед учасників, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників, об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій. Всі ці принципи в повній мірі дотримуються при проведенні процедури відкритих торгів. Тобто всі пропозиції з такими або кращими технічними характеристиками будуть розглянуті згідно Закону України «Про публічні закупівлі».
Законом України «Про публічні закупівлі» передбачено, що в тендерній документації може зазначатися інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі вимогам, що встановив Замовник. Також тендерна документація може містити іншу інформацію, наявність якої вимагає законодавство, та яку Замовник бажає включити до тендерної документації.
Звертаємо Вашу увагу, що частиною 5 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено:
«Замовник може вимагати, у тому числі, і сертифікати, які підтверджують відповідність предмета закупівлі екологічним чи іншим характеристикам, установленим у тендерній документації».
Тобто Закон:
1. Передбачає, що замовник може вимагати сертифікати;
2. Не забороняє вимагати саме сертифікати ISO, та/або декларації CE, та/або сертифікати FDA.
Також зазначимо, що відповідно до частини 5, 6 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено:
« 5. Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
6. Якщо учасник не має відповідних маркувань, протоколів випробувань чи сертифікатів і не має можливості отримати їх до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій із причин, від нього не залежних, він може подати технічний паспорт на підтвердження відповідності тим же об’єктивним критеріям. Замовник зобов’язаний розглянути технічний паспорт і визначити, чи справді він підтверджує відповідність установленим вимогам, із обґрунтуванням свого рішення.
Якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством».
Виходячи з вищезазначеного, Ваше твердження про дискримінаційні вимоги є безпідставними, оскільки Вами не доведено, що будь-які юридичні або фізичні особи - підприємці, що є резидентами України або зареєстровані відповідно до законодавства України, а також представництва іноземного суб’єкта господарювання, що мають належним чином підтверджені повноваження від виробника вчиняти юридичні дії від його імені стосовно обов’язків виробника, встановлених Технічним регламентом – не можуть надати Вам сертифікати ISO 13485, ISO 14001:2015, а також маркування CE, або сертифікації FDA, як особі, яка бажає реалізовувати їх продукцію.
Таким чином, у Вашому зверненні не доведено необхідність внесення змін до документації в цій частині, а також не зазначено яким чином зазначені умови порушують Ваші права та законні інтереси, пов’язані з участю у процедурі закупівлі.
Отже, тендерна документація повністю відповідає вимогам ст. 5, 22 та 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата оприлюднення відповіді:
31.10.2025 11:35